det här med avmaskning

Sv: det här med avmaskning

escodobe skrev:
Jag kan bar aint ebegripa hur man kan köpa ett djur utan att ha läst på?
Det är sällan folk köper hästar, om de aldrig ridigt,läst en hästbok osv.
det är lika viktigt oavsett om man köper en hamster,häst eller hund.'
Men det är väl mest din morsa som ska ha sig en skrapa.Man köper inte ett djur till ett barn, ochg tror att barnet ska kunna ta hand om det.
Det är oansvarigt!!

Nej man behöver inte åka på utställning ect

men SKA veta bas fakta som tex vacineringar,avmaskninbgar,enklare sjukvård, Träning(beroende på hund) foder.(skära ner kött+vitaminer? barfar du? ) Har aldrig blivit påmind av mina upfödare att vacinera ect. de vet att jag kan såpass. :crazy:

ja nu är det så att jag och min mamma bor i samma hus, så det var inte som att hon gav bort hunden till mig och aldrig såg till den igen.. hon hade fortfarande ansvar.. har läst böcker om pudlar och sånt men där finns inga vaccineringar medtagna.. dåliga böcker kan det mycket väl vara..

hästar kräver mer, men det finns faktiskt människor som köper häst och inte vaccinerar eller avmaskar för att dom lyckas sköta hästen ändå, även fast de inte rider den ens..

hamstrar tänker ja inte uttala mig om för då kommer väl hamstermobben på mig oxå *ASG*

foder ja, han ratar allt vad hundfoder heter, kött är det enda som går i honom.. han kan svälta i flera dagar om man ställer fram hundmat.. så han får kött och vitaminer/mineraler..

jo men din uppfödare vet juh vem du är oxå..

men om du skulle sälja en hund till en familj som inte haft hund tidigare och du skrivit ihop ett häfte om hur man sköter hunden första tiden med fodring och hur man får valpen rumsren och du skriver med när valpen ska ha sista valpsprutan.. skulle du då inte skriva med att hunden ska vaccineras en gång om året mot va de nu är.. parvo eller?
 
Sv: det här med avmaskning

escodobe skrev:
Tja med valpkurs,socialiering ect så kanske din hund hade varit betyligt roligare.
vi var på valpkurs, han satt i mammas knä trots att jag försökte med allt möjligt för att fånga hans intresse.. jag försökte lika mycket som motorcykelknutten med jack russeln som började studsa runt och pipa "loki loki loki loki" för att fånga hundens intresse.. det var juh pinsamt hur feg hunden var.. och mamma har MS så hon kunde inte träna honom.. men hon var tvungen att köra dit för jag hade inte körkort när jag var 15.. stod hon utanför lokalen satt hunden innanfördörren och gallskrek..
 
Sv: det här med avmaskning

keep on bullshittin! it makes YOU feel good, dose'nt it?
 
Sv: det här med avmaskning

jag kanske har psykiska problem som gär att jag blir extremt aggressiv när folk nervärderar mig, jag tar inte skit längre, det räckte att ta skit från halva skolan i 8 år.. jag tar inte skit längre..

och jag är totalt inaktiv när det gäller att tävla med hunden, har aldrig tävlat med honom, förmodligen skulle han bara springa till mamma för att för många tittar på honom..

men jag går långa promenader varje dag, vi leker med honom, gömmer saker, hoppar hinder ute.. han är INTE understimulerad, isf skulle han inte dråsa ihop i en hög på golvet och somna när man kommer hem från långpromenader eller en längre stunds lekande utomhus..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: det här med avmaskning

Och här sitter jag och har dåligt samvete för att mina valpar fick sin första avmaskning en vecka för sent....
Men lite ansvar får man ju lägga på köparen.
Som hund köpare måste man ta reda på en massa saker.
Sprutor och avmaskning bla..........
 
Sv: det här med avmaskning

hade vart mycket bättre om uppfödaren informerat om avmaskning(som inte behövs enligt majoriteten i denna tråd) och vaccinationer än om vid vilken tid hunden börjar lyfta på benet..
 
Sv: det här med avmaskning

Ja det tycker jag också.
Personligen skulle jag inte köpa ett djur av en uppfödare som inte upplyser mej om så självklara saker om jag inte själv har stenkoll på hur man bäst tar hand om det djuret.
Men det är min personliga inställning.......
Som köpare måste du ta reda på en massa saker. Och som säljare måste du upplysa om en massa saker.
Jag skickar med mina valpköpare en himla massa upplysning.
Om du vill kan jag pm:a dej den.
 
Sv: det här med avmaskning

Hejsan :)

jo, det tycker de flesta andra som jag pratar med oxå, hundägare och icke hundägare.. att information om viktiga saker ska medfölja, ja menar, vemsomhelst som skaffar hund vet att den måste äta och går ut på promenader.. men en vaccination syns inte på hunden att den behöver..

nu var juh vovven valp för 8 år sen och vi fixade upp vaccinationsprylen förra året och har kollat upp honom hos veterinären nu.. lär bli iaf 2 besök till, har hittat en infekterad talgkörtel på svansen och en på ryggen :( han hade en i nacken för ett halvår sen och då blev han opererad för det.. så det blir väl operation nu oxå, frågan är väl bara hur man gör med svansen.. vill juh inte att dom ska ta bort halva svansen precis.. sedan är det tandsten igen.. *suck* tur att mycket av det går på försäkringen..

Tack för ditt trevliga svar trots allt som är skrivet i tråden redan :bow:
 
Sv: det här med avmaskning

Då skulle inte din mamma haft honom i knät, utan släppt ner honom och visat att han skulle göra annat.
Man får lära hundar att tycka om saker, precis som ni lärt honom att tycka om att sitta i knät. Jag tycker det verkar som din mamma överbeskyddat honom och låtit honom sitta i knät för där är det tryggast. Då gör man bara hunden en otjänst.

Jag har haft hundar som varit ointresserade av att tex spåra mm, men tränar man och lär dom att det är kul, så blir de snart tokiga av att spårselen kommer fram.

Och eftersom du tagit skit i hela din skoltid verkar det som, så har du ingen rätt att kasta skit på andra. Bara för man haft det jobbigt, så är det inget försvar att vara otrevlig. Och jag tycker du nervärderar folk som inte är som du vill, vilket gör att du inte är bättre själv.

Eran hund har det säkert bra, jag säger inget annnat. Jag bara förklarar hur det är, eftersom det du skriver visar mycket okunnighet på hund.
 
Sv: det här med avmaskning

Men du förstår inte min poäng, det är inget fel med det alls.

Hur du aktiverar din hund bryr sig ingen om, det hela handlade om hur du formulerade dig ( som säkert var ett missförstånd ) men istället för att förklara vad du menade började du skälla på folk och skriva att dom sagt än det ena än det andra.

Hur som helst, jag kan tycka att uppfödaren kunde att skickat med en liten bok där alla viktiga datum stod med ( så som datum för vaccinering och avmaskning )
Jag fick det av min senaste uppfödare trots att jag har lång erfarenhet av hundar och uppfödaren är otroligt stor och har många valpköpare.

Samtidigt tycker jag att det borde ligga lite i köparens intresse att fråga och ta reda på.. Svårt ..
 
Sv: det här med avmaskning

Hm... knappt att man törs skriva i den här tråden.... :crazy:

Hundar visar inte på samma sätt som katter att dom har mask. Dvs det behöver inte synas i avföringen om hunden har mask. Min veterinär gav mig rådet att avmaska 1 gång per år då jag har en Jack Russel som gärna äter både det ena och det andra i skogen.

Jag vaccinerade honom för två veckor sen o då fick han ett-års sprutan, nästa vaccination ska vara om två år och tydligen finns det olika vaccinationer man ger till hund. Vissa en gång om året och vissa varannat år enl min vet. Det är heller inget tvång med vaccination men iochmed att hundar börja resa runt i europa med sina mattar/hussar så blir det viktigare och viktigare att vaccinera. Har man en hund som går o "skrotar" hemma på gården utan att träffa andra hundar är väl kanske onödigt att vaccinera men då ska man ha i åtanke att även människor som kommer o hälsar på kan ha klappat en sjuk hund och på så sätt smitta. Är kanske att föredra att vaccinera för att gardera sig så slipper man eventuella tråkigheter.

Jag har inte heller gått på hundkurser eller agility eller utställningar så jag är väl en dålig hundägare jag oxå kanske... ;)

Jag började faktiskt på en lokal hundklubb o första gången jag var där så var min hund ungefär 10 mån. Alla tyckte han va så fin och en dam kom fram till mig o frågade om han jagade och spårade mycket. Jag svarade att han inte visar några tendenser på det än men att det kanske kommer med mognaden. Hon gav mig rådet att första gången han försöker jaga eller spåra så skulle jag slänga en kätting på honom.... Ehhh va? Jo sa hon... då blir han rädd o vågar inte göra om det... Hm... till saken hör att hon är en av dom "högst" uppsatta i klubben, typ ordförande eller nåt.... Men det finns ju rötägg överallt så jag tog inte så stor notis om det... Men tänk om det kommit en helt oinvigd hundköpare som tagit hennes råd på allvar? Jag lämnade klubben och sköter mina aktiviteter på hemmaplan...
 
Sv: det här med avmaskning

Men gudars skymning!
Vem sjutton har sagt åt trådskaparen att hon är en dålig hundägare för att hon inte sysslar med agility eller uställningar.

Att lägga ord i folks mun är ingen hitt !

Att du råkade ut för ett rötägg betyder inte att alla hundklubbar har samma inställning, fast det förstår du nog :)
 
Sv: det här med avmaskning

Calazirya skrev:
Men gudars skymning!
Vem sjutton har sagt åt trådskaparen att hon är en dålig hundägare för att hon inte sysslar med agility eller uställningar.

Att lägga ord i folks mun är ingen hitt !

Att du råkade ut för ett rötägg betyder inte att alla hundklubbar har samma inställning, fast det förstår du nog :)

Ja klart jag förstår... Va inte därför jag struntade i att fortsätta... Va långt hemifrån och jag kände mig inte riktigt "hemma" där... Så jag valde att låna 100 kg böcker o försöka ordna lite vardagslydnad själv... O det går strålande ( emellanåt)... :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 038
Senast: Extrakonto
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 336
Senast: canine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 690
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp