Bukefalos 28 år!

det här med avmaskning

Sv: det här med avmaskning

när man grundvaccinerar en vuxen hund behövs bara en spruta. sedan vaccinerar man igen efter 1 år.
 
Sv: det här med avmaskning

Måste bara säga att mina föräldrar bor på landet och har haft sin hund sedan hon var ca 2 år och hon är nu 9 år. Dom har inte vaccinerat regelbundet just p.g.a. att dom bor på landet och att hunden så sällan kommer i kontakt med andra hundar. Dom har aldrig avmaskat heller helt enkelt p.g.a. att hon aldrig haft mask.
Samma sak med katterna, dom avmaskas då dom har mask.
Av dom djur vi haft är det nog bara hästarna som jag tycker det var viktigt att avmaska regelbundet.
Min hund är vaccinerad och kommer att vaccineras vartannat år men så länge jag inte ser några uppenbara tecken på att hon har mask så låter jag bli avmaskningen på henne.
 
Sv: det här med avmaskning

Låter som om Din hund mår bäst av att omplaceras.

fast det där är väl lite att ta i????

Jag maskar inte ofta och mina gamla är inte vaccinerade alls.....inte för att jag inte VET att man kan göra det, utan för att jag tycker det är onödigt om man inte behöver göra det....

hundforumet är ju som bekant snabba att fördöma de som inte är exemplariska...... :crazy:
 
Sv: det här med avmaskning

martha skrev:
fast det där är väl lite att ta i????

Jag maskar inte ofta och mina gamla är inte vaccinerade alls.....inte för att jag inte VET att man kan göra det, utan för att jag tycker det är onödigt om man inte behöver göra det....

hundforumet är ju som bekant snabba att fördöma de som inte är exemplariska...... :crazy:


Kanske kommit en del hårda ord här. Men tjejen skriver ju själv..
"nej jag är inte intresserad av hundar ett dugg.."

Om man inte är intresserad av sin hund bör man väl inte ha kvar den, den får det nog bättre hos någon som vill ha den
 
Sv: det här med avmaskning

hade jag fått välja hade det blivit fler marsvin istället, men mamma ville ha hund och gav honom till mig.. men som sagt skyller jag på uppfödare och veterinär som inte informerar..

NEJ jag var inte ett dugg hundintresserad och jag är inte heller nu intresserad av lydnadskurser, utställningar, agility eller andra aktiviteter som hundmänniskor hittar på.. dvs jag är ingen hundmänniska..

hade jag fått välja hade det blivit marsvin istället för hund, mamma valde hund och gav honom till mig.. jag har inget som helst hundintresse,

Vet inte om Du tycker detta låter som om hunden är önskad i sitt hem. Låter inte som om det är rätta inställningen för att kunna tillfredsställa en hunds behov.
 
Sv: det här med avmaskning

Jag maskar aldrig men däremot vaccinerar jag. Det är inte det jag reagerat på utan vilken syn hon har på sin hund. Låter inte som om hunden är direkt önskvärd.

hundforumet är ju som bekant snabba att fördöma de som inte är exemplariska......

Så hur tror Du hästfolk skulle reagera om någon skriver på gnägg att de har häst men har inget som helst intresse för vare sig häst, dressyr, hoppning, hästaktiviteter eller vaccin utan de önskar att de hellre fått en kanin?
 
Sv: det här med avmaskning

det finns säkert massa hundar som har ett hem utan aktiva hussar/mattar som lever gott ändå.....det finns massa hästar som inte är vaccinerade(mina t ex) och som bara går o skrotar som sällskap t ex.....ju mer man akiverar ett djur, ju mer kräver den.....missskötsel blir det först när och om djuret blir sjukt och inte får vård, om det aldrig får komma ut, om man är elak och slår......att inte vacca eller avmaska lär ju inte vara i närheten av detta....

det är lätt att döma på forumet....när man egentligen inte har en aning om hur det egentligen är....jag är ingen som aktiverar ihjäl mina hundar, springer inte på utsällningar o träningar, men jag tycker inte att mina hundar har det dåligt för det.

jag har skrothästar...fölston och unghästar som inte göra annat än går i hagen....inte mår dom illa av det.....
 
Senast ändrad:
Sv: det här med avmaskning

Jag antar att Du har hästar och hundar för att Du vill ha just hästar och hundar och inte en kanin.

Hur man kan sköta något som man inte har något som helst intresse av är för mig oförståerligt. Att man bara har dem till sällskap, visst, helt ok, för de hundar som trivs med det, men steget mellan att vara önskad/älskad är stort från oönskad.
 
Sv: det här med avmaskning

Det handlar absolut inte om huruvida dom vaccat och avmaskat eller inte! Vi är ju tom flera som skrivit att man inte ens behöver göra detta.
Man behöver inte "aktivera ihjäl" sina hundar, men det jag vänt mig emot är den i mitt tycke lite kallsinniga attityden mot hunden. Hon har ju uttryckligen skrivit att hon inte vill ha en hund och jag tycker att en hund åtminstone borde få känna sig älskad och välkommen.
Jag har inte för vana att fördöma andras hundägande, detta är första gången jag på detta forum föreslagit omplacering. Inte för att hunden är misskött, utan för att hunden inte verkar vara önskvärd. Att ha inställningen att andra ska informera om allt man bör göra med den hund som jag valt att köpa, för att jag själv ju är helt ointresserad av den och att ta reda på sakerna på egen hand, känns för mig lite konstigt.
Jag står också för att jag anser att en hund har rätt till lite mer aktiviteter än att gå och skrota... Men det kan vi ju ta en annan gång.
 
Sv: det här med avmaskning

ursäkta, vart sa jag att jag inte vill ha honom kvar, jag sa att jag inte är intresserad av HUNDAKTIVITETER OCH HUNDMÄNNISKOR som babblar om klippning, tränare, utställningar, pänger, visningsringar och fan vet allt som jag totalt skiter i.. jag har ett sällskapsdjur, inget utställningsobjekt..

och det fattar väl även du att promenader och mat är något som jag självklart ger min hund.. eller är du så högfärdig gentemot mig att du tror att jag inte matar min hund eller?

men du anser alltås att det var viktigare för uppfödaren att fråga om han har börjat lyfta på bent när han pinkar än att informera om vaccinationer och sånt? man kan juh faktiskt skicka med en lite broschyr om sådant så behöver uppfödaren inte nämna det.. för det va det som var grejer vi fick papper om mat, motion, hur man får valpen rumsren m.m men INGET om vaccinationer..
 
Sv: det här med avmaskning

cillamuffins skrev:
nu ska jag gå emot de andra och säga att det inte alls är nödvändigt att hunden är vaccinerad om den inte träffar så mycket andra hundar. risken för att den ska bli drabbad av något är otroligt liten i sverige eftersom de flesta tar det säkra före det osäkra och vaccinerar sina djur.

hur som helst, det där med rumpan behöver inte alls vara mask. enda sättet att vara säker är att gå till vet och be dom kika/ta prov. även om det kostar mer än att prova att stoppa i sin hund lite gift.
Tack för lite vänlighet :)

Jo, mamma ringde vet idag när jag var på föreläsning och fixade en tid nu i eftermiddag så vi ska dit och se vad det är som gör att han kliar sig.. vi har förvisso klippt honom nyligen och han brukar klia sig litegrann då, men nu gör han det hela tiden.. men det löser sig nog hos veterinären :)

tack
 
Sv: det här med avmaskning

Duvan skrev:
Vis av erfarenhet vet jag att valpköpare inte kommer ihåg en tiondel av vad man informerar om muntligt. Därför skickar jag alltid med en lapp där alla basråd står. Mat, vaccinationer, avmaskning, HD-röntgen, enklare sjukdomar och problem, trimning, grundlydnad etc. Din uppfödare kan mycket väl ha informerat om vaccination och avmaskning även om du/ni har glömt det. Att din uppfödare sedan har hört av sig för att fråga hur det går är ju kanon bra och visar att hon/han verkligen bryr sig. Om du själv inte har hört av dig med frågor och problem kan uppfödaren omöjligt veta att det är några.

Har du pejl på det här med vaccinationer nu? Vet du att för att få ett bra grundskydd ska hunden ha 2 vaccinationer med 4 veckors mellanrum och sedan en påfyllning efter ett år? I sverige har vi god vaccinationsfrekvens vilket gör att även ovaccinerade hundar inte löper så stor risk att bli sjuka, men det är klart att det är bäst att vara på den säkra sidan.

Vad det gäller avmaskning brukar jag bara rekomendera att avmaska vuxna hundar när det behövs. I ditt fall skulle jag utesluta andra problem först; analsäckar, eksem, fästingbett etc. Om din hund inte äter en massa skit ute (kadaver, råttor etc.) är mask sist på listan.

Mvh,
Duvan
jo vi fick juh med papper där allt stod, förutom vaccinationer och avmaskning, och vi tog juh sista valpsprutan vid 3 månaders ålder och vet sa "japp då var det klart då, ha det så bra!" hon fyllde inte i något vaccinationskort eller nånting.. klart man tror att det ska vara så när en veterinär inte reagerar eller säger något.. =/

men vacicnationerna är juh uppredda nu, och han ska till vet i eftermiddag för att se va de är med rumpan hans..
när han är ute är han väldigt kräsen, han tar inte ens hundgodis från främmande människor, inte ens av grannen :D så där får han inte i sig något..

tack för ditt svar :)
 
Sv: det här med avmaskning

ursäkta, vart sa jag att jag inte vill ha honom kvar, jag sa att jag inte är intresserad av HUNDAKTIVITETER

En hund kräver hundaktiviteter och då är det ju lämpligt att man har det intresset om man ska ha hund. Du skriver själv att om Du själv fått välja så hade du velat ha ett marsvin till och du skriver sedan vidare att du inte alls är hundintresserad.

men du anser alltås att det var viktigare för uppfödaren att fråga om han har börjat lyfta på bent när han pinkar än att informera om vaccinationer och sånt? man kan juh faktiskt skicka med en lite broschyr om sådant så behöver uppfödaren inte nämna det.. för det va det som var grejer vi fick papper om mat, motion, hur man får valpen rumsren m.m men INGET om vaccinationer..

Troligen för att uppfödaren tar det som en så självklar grej att man vet om när man köper hund. Tror inte någon hade missat det. T.o.m kompisar till mig som inte har något djurintresse alls vet att hundar bör vaccineras.
 
Sv: det här med avmaskning

filiduttan skrev:
jag gissar på att uppfödaren tog för givet att ni som blivande hundägare hade tagit reda på sådant som avmaskning och vaccinering. Tycker inte det är uppfödarens skyldighet att upplysa om sådant. Däremot kanske uppfödaren borde kolla sina valpköpare mer seriöst och inte sälja till de som inte ens läst en bok om hundens skötsel.
sköta hund kan jag, det var bara avmasknings och vaccinationsfrågan det gällde..
 
Sv: det här med avmaskning

GaurdianAngel skrev:
Låter som om Din hund mår bäst av att omplaceras. Vad en hund behöver för att må bra, tar jag för givet att man läser på och tar reda på fakta innan man hämtar hunden.

Det är ingen som informerar mig om Sveriges lagar, men jag är ändå som svensk medborgare skyldig att kunna dem.

Hur tror Du en uppfödare ska kunna informera om allt man behöver kunna/veta innan man köper hund? Ska hon ringa dig varje vecka och höra om Du har sett till att hunden får mat, motion och rätt träning?
vafan vet du om mig hund och hur jag sköter honom? inte ett jävla piss..

du baserar hela min och min hunds liv på enbart den lilla biten att jag missat vaccinationer och avmaskningar..

ursäkta men du förtjänar det verkligen:

HÖGFÄRDIGA JÄVLA BESSERWISSER SOM HAR FÖRUTFATTADE MENINGAR!

ta åt dig på rätt sätt, du har inte någon jävla rätt till att dra upp förutfattade meningar om något du inte vet ett skit om.. och du har verkligen ingen rätt till att kalla mig dålig hundägare.. du känner inte min hund.. skulle du se honom skulle du knappast kalla mig dålig hundägare..
 
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
sköta hund kan jag, det var bara avmasknings och vaccinationsfrågan det gällde..

En nyfiken fråga!

Hur lär man sig att sköta hund när man inte har något som helst hundintresse? Måste ju vara väldigt tråkigt. Har själv gått kurser, föreläsningar och utbildningar i flera års tid och är fortfarande inte fulllärd, har varit både jobbigt, men framförallt roligt. Men att stå ut med all inlärning när man helt saknar intresse är ju beundransvärt.
 
Sv: det här med avmaskning

åhh så om man har hund så MÅSTE man hålla på med utställningar, agility, beblanda sig med andra hundmänniskor, gå hundkurser, vara intresserad av poängsättningar och domare och utställningsplatser och speciella hundschampoon för "medelljusbrun halvvågig päls som lätt tovar sig"

tänka sig det skiter min hudn fullständigt i, han är sällskapshund och trivs med det..

men om dina hundar är tävlingsnarkomaner så låt dom vara det, min hund är det inte..
 
Sv: det här med avmaskning

återigen, jag inte inte intresserad av hundaktiviteter, min hund älskar jag men skite fullständigt i utställningar och allt va de heter.. man måste inte vara intresserad av hundsport för att ha hund..
 
Sv: det här med avmaskning

nåja... med tanke på din mognadsnivå så...
 
Sv: det här med avmaskning

Jag vet att Du har en mycket tråkig attityd och jag vet att jag inte har intresse för sådana människor.

Jag vet även att Du inte läser inlägg ordentligt då jag skrivit att Du inte behöver avmaska din hund, om den inte visar att den har maskproblem.

Jag vet att Du inte har vaccinerat din hund, men det har jag heller aldrig skrivit är ett måste. Det jag reagerat på är att Du inte verkar vilja ha din hund då du flera gånger skriver att du hellre vill ha ett nytt marsvin och att du inte är hundintresserad.

Jag vet också att jag ingenstans har skrivit att du är en dålig hundägare.

Jag vet också att jag inte har något intresse av att fortsätta disskutera med någon som inte klarar av en disskution på vuxen nivå utan att svära och kalla folk fula ord.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 068
Senast: Extrakonto
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 342
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 436
Senast: canine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 704
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp