det här med avmaskning

Sv: det här med avmaskning

mosaik skrev:
En människa som hade varit intresserad av hundar och hundaktiviteter hade säkert kunnat göra mer för en sådan hund än en som skiter fullständigt i allt vad hundaktivering heter.
du menar alltså att tvinga honom till att tävla agility(med en hund som hellre sitter i knät på mamma och tittar på fåglarna) och utställning(stryptävling?) och tota ihop honom med andra hundar på stora hundträffar där JAG vantrivs extremt mycket och att det skulle göra honom mer framåt?
 
Sv: det här med avmaskning

mosaik skrev:
När folk säger att de har sällskapshundar låter det som att det enda hunden egentligen behöver för att må bra är kärlek

Sällskapshund - hund utan aktiveringsbehov. Behov av motion utöver den egna bakgården lika med 2 varv runt kvarteret en gång om dagen.

För vissa hundar kanske det räcker med kärlek. Men nog förtjänar väl alla hundar ett visst engagemang från sin människa.

Och hunden kanske skulle må bättre om den fick träna upp lite självförtroende eller vad nu den behöver. Och skulle det bli bättre kanske den skulle få vara med lite mer, och inte behöva vara hemma hela tiden.
oj, var det där ang min hund bara för att han är sällskapshund? kan säga att han är ute och går minst 4 promenader om dagen, minst 30 min varje gång, jag brukar gå 1½ timme en gång om dagen med honom..
han leker med familjen och grannhunden (inga andra).. varför skulle han vara understimulerad?
 
Sv: det här med avmaskning

skrocken skrev:
Nej, jag har aldrig påstått att du ö.h.t missköter din hund!Jag förstår inte riktigt varför du envisas med att läsa in saker som jag aldrig skrivit? Jag har aldrig skrivit att man måste köra agility eller tävla på annat sätt med sin hund! Däremot tycker jag att den har rätt till en viss grad av aktiviteter tillsammans med sin ägare. Och tyckte inte att det lät som om du var intresserad av att göra något alls med din hund. Det enda du talade om var att du minsann inte ville ha någon hund och därför inte kunde anses behöva ta ansvar för att ta reda på vad den behövde. Det var mest din attityd till din hund som provocerade mig, inte hur du faktiskt skötte den. För précis som du skriver har jag ingen som helst aning om det.

Vi "hundmänniskor" diskuterar inte heller bara om utställningar o dyl! Vi talar om hur mycket vi uppskattar vår hund. Vi talar om hur bekymrade vi är för att den är rädd för andra människor. Vi talar om vilken borste som lättast reder ut pälsen. Vi talar om vad hunden gjorde på senaste promenaden. Vi ventilerar vilka orsaker hundens klåda kan ha. Inte är man väl fanatiker för att prata om en kär vän?
då har jag antagligen bara träffat fel hundfolk.. de flesta verkar helt insnöade på hundfakta och annat som jag inte är intresserad av, jag går ut och går med min hund och leker med honom.. jag vill inte veta varför spaniels har öronproblem.. jag har ingen spaniel och kommer aldrig skaffa en..

där var första gången jag hörde någon som skriver mot mig skriva ordet i rätt tempus.. "jag villE inte ha någon hund, jag villE hellre ha marsvin" vilket inte alls är samma sak som att jag vill ha bort honom och ignorerar honom.. han är här och han är min, han ska inte bort.. jag älskar honom för den han är men han är ingen krävande hund som behöver ut och springa 40 min 3 ggr om dagen som en del andra hundraser behöver..

han är en dvärgpudelhanne, korta ben = ingen löparhund..
 
Sv: det här med avmaskning

Vi som håller på med hundar tvingar inte hundarna att göra nånting. De tycker det är kul. Mina tycker det är kul att sitta i knät också, men de tycker också det är kul att göra annat.
Bara för man gillar att träna och tävla med sin hund, så är det inget tjafs som du kallar det. Det finns folk som är otroligt intresserade och gillar att jobba med sina hundar, och det verkar du se ner på.
Mina hundar är först och främst sällskapshundar, men vi åker också på utställning och aktiverar med annat.
Det är ingen här som sagt du ska tävla eller vad det nu är, det är du som tar upp dessa saker hela tiden.
Sen anser inte jag att en hund blir stimulerad av att leka, men det får ju gärna vara en del av livet.
Hundar är så lojala så oftast accepterar de sitt "öde". De som tror sina hundar trivs med att bara sitta i knät, kanske har en hund som gett upp. För den vet att något annat kul händer ändå inte här.
Nu tog jag bara knät som ett exempel.
Jag anser mig inte själv som en perfekt hundägare. Men nog sjutton ser jag till så de får lite kul i tillvaron.

Och ja, din hund hade säkert blivit mer framåt och ni jobbat lite med hans osäkerhet.

Jag hoppas det inte är du på din användarbild. För du menar väl ändå inte att du tvingar hästen att ha dig på ryggen och hoppa hinder, sånt tjafs *ironi*
 
Senast ändrad:
Sv: det här med avmaskning

Grana skrev:
Vi som håller på med hundar tvingar inte hundarna att göra nånting. De tycker det är kul. Mina tycker det är kul att sitta i knät också, men de tycker också det är kul att göra annat.
Bara för man gillar att träna och tävla med sin hund, så är det inget tjafs som du kallar det. Det finns folk som är otroligt intresserade och gillar att jobba med sina hundar, och det verkar du se ner på.
Mina hundar är först och främst sällskapshundar, men vi åker också på utställning och aktiverar med annat.
Det är ingen här som sagt du ska tävla eller vad det nu är, det är du som tar upp dessa saker hela tiden.
Sen anser inte jag att en hund blir stimulerad av att leka, men det får ju gärna vara en del av livet.
Hundar är så lojala så oftast accepterar de sitt "öde". De som tror sina hundar trivs med att bara sitta i knät, kanske har en hund som gett upp. För den vet att något annat kul händer ändå inte här.
Nu tog jag bara knät som ett exempel.
Jag anser mig inte själv som en perfekt hundägare. Men nog sjutton ser jag till så de får lite kul i tillvaron.

Och ja, din hund hade säkert blivit mer framåt och ni jobbat lite med hans osäkerhet.

Jag hoppas det inte är du på din användarbild. För du menar väl ändå inte att du tvingar hästen att ha dig på ryggen och hoppa hinder, sånt tjafs *ironi*
jag ser inte ner på folk som brinner för hundsport, jag ser ner på dom som tycker att "ja men du måste juh vara intresserad av vilken färg på banden andrapriset har? du har juh hund själv?" som förlöjligar MIG för att jag inte är intresserad av hundsport..

du säger att min hund är understimulerad? eftersom att jag inte tränar med hans osäkerhet? du äsger att min hund är så lojal mot mig att han ger upp och går och lägger sig i knäet för att inget annat händer?
fel..
 
Sv: det här med avmaskning

haha, hästen trivs :P hon får jobba för brödfödan på ridskolan..
hästar är jag intresserad av, brinner för hästar, läser massor, lär mig massor, utövar mycket av det, måste prova allt intressant jag hör.. precis som hundmänniskor känner för hundar.. bara det att jag är hästmänniska och inte hundmänniska..
 
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
jao, folk började kasta galla på mig redan innan jag sa nått om min hund hur han är och så.. dvs enbart baserat på att jag inte tävlar med honom och att jag missat vaccniationer så tycker folk att jag ska lämna bort hunden..

Fel! Folk reagerade när du skrev:

hade jag fått välja hade det blivit marsvin istället för hund, mamma valde hund och gav honom till mig.. jag har inget som helst hundintresse, jag har ett litet sällskapsdjur som sitter i knäet och sover bredvid mig i sängen..

Och på din lilla lista nedan...

så du menar att man måste gå kurser för att:
* skära upp upp kött och hälla ner det i hundmatskålen
* ge vitaminer
* ta på kopplet
* gå med hunden utomhus
* ta upp bajs
* borsta hunden
* kasta bollar och locka hunden över hinder

...tycker jag du kan lägga till "vaccinera", för det borde vara ungefär lika självklart som att ta upp bajset?

(väljer man sedan att inte vaccinera en sällskapshund är det okej, men man ska ha VETSKAPEN om hur och varför man vaccinerar)
 
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
haha, hästen trivs :P hon får jobba för brödfödan på ridskolan..
hästar är jag intresserad av, brinner för hästar, läser massor, lär mig massor, utövar mycket av det, måste prova allt intressant jag hör.. precis som hundmänniskor känner för hundar.. bara det att jag är hästmänniska och inte hundmänniska..

Precis, sitt då inte och skriv att vi är insnöade för vi tycker det är kul att lära oss och förstå hund.


Sen tog jag sitta i knät som ett exempel, jag skrev inte att din är understimulerad. Men vad vet du om det? Du kan ju inget och är inte intresserad att lära dig heller. Din hund kanske är understimulerad fast du inte ser det.
 
Sv: det här med avmaskning

Fel! Folk reagerade när du skrev:

Citat:
hade jag fått välja hade det blivit marsvin istället för hund, mamma valde hund och gav honom till mig.. jag har inget som helst hundintresse, jag har ett litet sällskapsdjur som sitter i knäet och sover bredvid mig i sängen..
indirekt, det är ingen bruks/sporthund jag har

men jaha, så man vaccinerar själv? trodde man behövde veterinärintyg för att få ut kanyler och sprutor och framför allt vaccin.. trodde i min enfald att folk gick till veterinären och han/hon gav en spruta.. så verkade det fungera för mig, så därför trodde jag att de va så man gjorde och att det räckte med 10 rader text på ett papper som info och inte en femveckors kurs i hur man vaccinerar..
 
Sv: det här med avmaskning

Grana skrev:
Precis, sitt då inte och skriv att vi är insnöade för vi tycker det är kul att lära oss och förstå hund.


Sen tog jag sitta i knät som ett exempel, jag skrev inte att din är understimulerad. Men vad vet du om det? Du kan ju inget och är inte intresserad att lära dig heller. Din hund kanske är understimulerad fast du inte ser det.
folk som klagar på mig är insnöade, för dom klagar på mig för dom kan inte förstå hur man kan äga ett sånt magnifikt underbart sportdjur om inte vara hyperintresserad av det, dvs dom dumförklarar mig.. jag accepterar andras intresse, det är bara det att flera andra inte kan acceptera att jag inte brinner för hundar..
 
Sv: det här med avmaskning

Men ta det då med dom. Och spy inte galla över oss här. Vi kan väl inte hjälpa att du träffar på folk som tycker du ska veta vilken färg det är på banden mm. Men jag tror faktiskt du överdriver.
 
Sv: det här med avmaskning

Nja du skrev ju lite mer än så det var mer i likhet med detta :
"Nej jag är inte intresserad av hundar ett dugg.. "

"hade jag fått välja hade det blivit marsvin istället för hund, mamma valde hund och gav honom till mig.. jag har inget som helst hundintresse, jag har ett litet sällskapsdjur som sitter i knäet och sover bredvid mig i sängen.. "

Det var detta som fick folk att reagera.

Från början hade ni bara olika åsikter och det är ju inte så konstigt på ett forum..
 
Sv: det här med avmaskning

Det är synd att du tar så väldigt illa upp av det vi skriver. för det mesta har vi faktiskt inte ens skrivit det du anklagar oss för. Jag tror inte någon har begärt att du ska hålla på med agility o dyl, det är ditt eget tankespöke! Men nästan alla hundar har ett ganska stort aktivitetsbehov. Då menar jag inte alls tävling av olika slag utan att den behöver få använda hjärnan lite, tex lite godissök eller spår. Har svårt att förstå ditt totala förakt för de hundmänniskor som sysslar med olika hundsporter. Bara för att du inte är intresserad.

Det enda vi från början reagerade på var att du ansåg att du skulle serveras all nödvändig information. Du säger att du älskar din hund och jag tror dig, men då brukar det finnas en dríft att ta reda på allt som behöver göras. det är helt enkelt naturligt att fråga veterinären om när nästa besök behöver göras. Att du inte inser detta är vad vi reagerat emot!
När du sedan skriver att det var en uschlig uppfödare, hundarna var rädda och allt vad det var, så binder du bara ytterligare ris åt din egen rygg! Hur kunde ni vara så osmarta att köpa hund därifrån?
 
Sv: det här med avmaskning

Jag kan bar aint ebegripa hur man kan köpa ett djur utan att ha läst på?
Det är sällan folk köper hästar, om de aldrig ridigt,läst en hästbok osv.
det är lika viktigt oavsett om man köper en hamster,häst eller hund.'
Men det är väl mest din morsa som ska ha sig en skrapa.Man köper inte ett djur till ett barn, ochg tror att barnet ska kunna ta hand om det.
Det är oansvarigt!!

Nej man behöver inte åka på utställning ect

men SKA veta bas fakta som tex vacineringar,avmaskninbgar,enklare sjukvård, Träning(beroende på hund) foder.(skära ner kött+vitaminer? barfar du? ) Har aldrig blivit påmind av mina upfödare att vacinera ect. de vet att jag kan såpass. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: det här med avmaskning

BeastieBabe skrev:
hmm nej, anser inte att jag är hundintresserad, men jag underhåller mitt djur..

men han är ändå en dålig uppfödning.. det enda vi såg av hans mamma var en liten skrämd hund som satte svansen mellan benen och for bort till baksidan av huset för att hon inte gillar främlingar.. jag ville sätta mig i bilen och åka hem.. men "vi skulle titta iallafall" och där var det kört.. min hund gillar inte främlingar, vill inte bli klappad av andra, leker inte med någon annan hund än grannhunden, är rädd för mina släktingar t.o.m.. hundfaktor? 0,5/10
det han gör är att han skäller och ylar när det ringer på dörren och han leker med mig och brorsan.. annars är det inte mycket till hund..

Tja med valpkurs,socialiering ect så kanske din hund hade varit betyligt roligare.
 
Sv: det här med avmaskning

jag har inte velat skriva något "mot" dig innan i tråden eftersom jag misstänker att du är ganska ung, men nu måste jag bara protestera lite. mina hundar FÅR inte ens delta på utställningar, bruksprov etc utan enbart i lydnad och agility. den ena är för stor och tung och klumpig för att tävla agility så då blir det bara lydnad kvar åt honom. men... tävlar gör man kanske en eller ett par ggr i månaden om man är hyfsat aktiv. tävlandet är den lilla pyttebiten som ägarna vill ha för att få bekräftelse på att deras arbete har gett resultat! man tävlar ju hästar av samma anledning.

det viktiga är vardagen, hur hundens liv ser ut. hundar gillar att vara problemlösare och de flesta vill gnugga sina små grå för att känna sig harmoniska.
 
Sv: det här med avmaskning

Jag gissade att hennes ålder var 13, max 15. Men sen kollade jag i profilen...
 
Sv: det här med avmaskning

skrocken skrev:
Det är synd att du tar så väldigt illa upp av det vi skriver. för det mesta har vi faktiskt inte ens skrivit det du anklagar oss för. Jag tror inte någon har begärt att du ska hålla på med agility o dyl, det är ditt eget tankespöke! Men nästan alla hundar har ett ganska stort aktivitetsbehov. Då menar jag inte alls tävling av olika slag utan att den behöver få använda hjärnan lite, tex lite godissök eller spår. Har svårt att förstå ditt totala förakt för de hundmänniskor som sysslar med olika hundsporter. Bara för att du inte är intresserad.

Det enda vi från början reagerade på var att du ansåg att du skulle serveras all nödvändig information. Du säger att du älskar din hund och jag tror dig, men då brukar det finnas en dríft att ta reda på allt som behöver göras. det är helt enkelt naturligt att fråga veterinären om när nästa besök behöver göras. Att du inte inser detta är vad vi reagerat emot!
När du sedan skriver att det var en uschlig uppfödare, hundarna var rädda och allt vad det var, så binder du bara ytterligare ris åt din egen rygg! Hur kunde ni vara så osmarta att köpa hund därifrån?


nej, jag har inte tid att vara ute i skogen och dra en bit kött efter mig för att min hund ändå bara tänker skita i det och sitta knäet på mamma när jag försöker få med honom.. har provat på nån enstaka lydnadskurs och det är mammas knä som gäller..

och återigen, vilket jag sagt 3 ggr hittils, det är inte hundmänniskor jag stör mig på, jag stör mig på dom hundmänniskor som tycker att jag är puckad för att jag inte förknippar hundägande med hundsportande!

och hade du läst så hade du vetat att JAG ville vända i grinden och åka men MAMMA ville ändå TITTA när vi ändå var där.. hon är jättenöjd med knähunden som inte går fram till en enda människa som han inte träffar 3 ggr om dagen..
 
Sv: det här med avmaskning

Calazirya skrev:
Nja du skrev ju lite mer än så det var mer i likhet med detta :
"Nej jag är inte intresserad av hundar ett dugg.. "

"hade jag fått välja hade det blivit marsvin istället för hund, mamma valde hund och gav honom till mig.. jag har inget som helst hundintresse, jag har ett litet sällskapsdjur som sitter i knäet och sover bredvid mig i sängen.. "

Det var detta som fick folk att reagera.

Från början hade ni bara olika åsikter och det är ju inte så konstigt på ett forum..


ja? vad är det för fel med att jag inte vill engagera mig i tonvis med hundsportande som varken jag eller hunden behöver.. ?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 038
Senast: Extrakonto
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 336
Senast: canine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 690
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp