Det här med avställda bilar

Mirre

Trådstartare
Jag ställde av min bil i maj, om jag ställer på den nu så kosrar ju det 661 kr (tror jag det var). Men hur funkar det med skatt och försäkring? Jag fick tillbaka pengar när jag ställde av den men gissar att jag får betala det när jag ställer på den igen? Eller hur funkar det?
 
De 661kr du fick tillbaka var antagligen skatt (man kan få tillbaka förspremie också). Skatten har en inbetalningsmånad där du betalar in för ett helt år. Om bilen ställs av så får du tillbaka beloppet som är kvar (det räknas månadsvis, finns förklarat hos transportstyrelsen). När du ställer på får du betala för de månader som är kvar tills inbetalningsmånad. Skattedebitering görs automatiskt när du ställer på, lapp kommer i brevlådan.
Försäkring måste du teckna igen, det gör du själv.
 
Dyrt och dyrt....

En bil kostar. När du ställer av den pausar du kostnaderna. Och återupptar dem när du ställer på. Jag förstår inte riktigt ur det kan bli "svindyrt?

Skulle jag ha en bil jag inte behövde under en period så skulle jag självklart ställa av den. Då kostar den inte försäkring och skatt när den står stilla.
Att jag ska ha den skattad och försäkrad när jag åter kör den är väl självklart?
 
Dyrt och dyrt....

En bil kostar. När du ställer av den pausar du kostnaderna. Och återupptar dem när du ställer på. Jag förstår inte riktigt ur det kan bli "svindyrt?

Skulle jag ha en bil jag inte behövde under en period så skulle jag självklart ställa av den. Då kostar den inte försäkring och skatt när den står stilla.
Att jag ska ha den skattad och försäkrad när jag åter kör den är väl självklart?
De pratar om kostnaden som blir om du missat att försäkra bilen.
 
Köpte en ny traktor och ställde samtidigt av den gamla som inte gick att köra med. Den gamla traktorn var skriven på mamma och den nya skrevs på mig och vi ringde försäkringsbolaget som skulle flytta över försäkringen till den nya. Men se det blev någon miss så den nya traktorn var hastigt och lustigt oförsäkrad och det damp ner en dryg räkning efter en vecka :crazy:
Men faktum är att försäkringsbolaget rättade till det så jag behövde aldrig betala tack och lov men bara ett par dagar utan försäkring kan kosta
 
De 661kr du fick tillbaka var antagligen skatt (man kan få tillbaka förspremie också). Skatten har en inbetalningsmånad där du betalar in för ett helt år. Om bilen ställs av så får du tillbaka beloppet som är kvar (det räknas månadsvis, finns förklarat hos transportstyrelsen). När du ställer på får du betala för de månader som är kvar tills inbetalningsmånad. Skattedebitering görs automatiskt när du ställer på, lapp kommer i brevlådan.
Försäkring måste du teckna igen, det gör du själv.

Eller så betalar man per tertial, det beror på hur hög skatten är. Man bör ju ha en "garageförsäkring" när bilen är avställd och då hoppar den vanliga försäkringen igång automatiskt när man ställer på bilen igen, men det skulle jag dubbelkolla så att försäkringsbolaget inte missar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Äntligen ställde vi av vår Plåtis över vintern och ska då slippa (hela?) fordonsskatten. Detta gjorde vi bara häromdagen, i december...
Svar
4
· Visningar
485
Senast: Kirre
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 052
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 979
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
478
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp