Bukefalos 28 år!

Det här med dataspel med åldergräns

Mirre

Trådstartare
Hur tänker ni kring det?
Framförallt krigsspel och liknande tänker jag då. Stora sonen tjatar om Fortnite, GTA och sådana spel hela tiden, han är otroligt mycket för vapen och krig just nu. Tom så skolan har reagerat på att han pratar konstant om det. Ritar han något så är det till största delen vapen, stridsvagnar (som jag förresten också klassar som vapen), stridsflyg osv, bygger han något så är det samma sak där. Sambon och jag säger nej till dessa spel, vi försöker styra in på annat när barnen ritar, uppmuntrar till att bygga annat och till att leka annat än krig. Nu hade han fått GTA i julklapp hos sin pappa, han får spela vad han vill där och se vilka filmer han vill. Pappan har ändå noll koll på vad sonen gör. Soc och bup är kontaktade och utredning är på gång, men allt tar ju sådan tid att man blir tokig.

Men hur hårda är ni med åldersgränser på spel och filmer?
 
Mina grabbar (6.5 samt strax 8) pratar mycket om Fortnight, det märks att det är något som florerar i deras kretsar. De har sån koll på vad det går ut på och vad som händer i spelet att de brukar leka Fortnight ute, beväpnade med varsin pinne...än så länge är det nej iaf, kommer nog att hålla på åldersgränsen men vi får se, jag har inte satt mig in superväl i spelet. Ang. GTA känner jag att det definitivt är ett spel för vuxna, inte barn öht, vilket ju återspeglas i åldersgränsen som vi lär hålla på.
 
Hur tänker ni kring det?
Framförallt krigsspel och liknande tänker jag då. Stora sonen tjatar om Fortnite, GTA och sådana spel hela tiden, han är otroligt mycket för vapen och krig just nu. Tom så skolan har reagerat på att han pratar konstant om det. Ritar han något så är det till största delen vapen, stridsvagnar (som jag förresten också klassar som vapen), stridsflyg osv, bygger han något så är det samma sak där. Sambon och jag säger nej till dessa spel, vi försöker styra in på annat när barnen ritar, uppmuntrar till att bygga annat och till att leka annat än krig. Nu hade han fått GTA i julklapp hos sin pappa, han får spela vad han vill där och se vilka filmer han vill. Pappan har ändå noll koll på vad sonen gör. Soc och bup är kontaktade och utredning är på gång, men allt tar ju sådan tid att man blir tokig.

Men hur hårda är ni med åldersgränser på spel och filmer?
Vad är det du är orolig över ska hända?

Jag har en partner som har spelat alla spel som fanns när han var ung, bland annat GTA och liknande spel. Har stort intresse för ungefär samma saker som din son verkar ha av din beskrivning. Ja, faktiskt så målar han en hel del också. Han har nu studerat till speldesigner och håller på att jobba ihop en portfolio för att kunna söka arbetet han vill ha.

Med det sagt. Jag känner ingen man som är mer empatisk eller som känner mer för kvinnors rätt i samhället. Han är en sådan som aldrig har tafsat på kvinnor på krogen eller liknande. Jag vet, för vi träffades på krogen, och jag var mer än villig. Och han petade inte ens på mig. Jag har i ärlighetens namn aldrig träffat en mer respektfull man. Vi diskuterade det absurda i att män överhuvudtaget ens röstar om aborträtt. Det borde ju egentligen bara kvinnor få rösta i. Det säger ju lite om vad han är för typ av person ;)


Nu vet jag såklart inte hur gammal din son är. Men spelen och att han målar stridsflygplan och liknande säger nog väldigt lite om hur han kommer bli som person när han är äldre.
 
Det är fortfarande sant. Det finns gränser av en orsak. Att det gått bra för några säger ingenting.
Gränserna är ju satta i USA, och det är ju lite annorlunda där. Gränserna är dels satta för att inga föräldrar ska kunna stämma företagen för något.

Just GTA är ju ett VÄLDIGT populärt spel. Om det var så farligt så skulle typ alla växa upp och bli mördare och liknande. Men så ser ju världen inte ut.

Har man problem så har man det nog från början, jag har jättesvårt att se att spelen skulle vara någon utlösande faktor.

Källa på att datorspel gör folk till sämre personer?
 
Gränserna är ju satta i USA, och det är ju lite annorlunda där. Gränserna är dels satta för att inga föräldrar ska kunna stämma företagen för något.

Just GTA är ju ett VÄLDIGT populärt spel. Om det var så farligt så skulle typ alla växa upp och bli mördare och liknande. Men så ser ju världen inte ut.

Har man problem så har man det nog från början, jag har jättesvårt att se att spelen skulle vara någon utlösande faktor.

Källa på att datorspel gör folk till sämre personer?
Oj alltså jag har nog aldrig skrivit att folk blir dåliga personer? Jag har heller inte sagt att folk blir mördare? Jag menar att det orsakar såväl psykisk som ren fysisk stress hos barnen samtidigt som det är rent sjukt att överhuvudtaget hylla att folk köper sex av prostituerade, slår ihjäl folk, stjäl, knarkar o.s.v.

Föräldrarnas roll är nog att prata med barnet. I @Mirre s fall hade jag försökt be barnet berätta om spelet och vad som är bra och dåligt med det. Lite lyfta vad som är verklighet och spel.

Jag har också spelat igenom flera gta utan att bli speciellt påverkad. Men då orkar jag inte leva mig in i spelet eller spela länge heller. Och jag var nog 18 år tror jag.
 
Oj alltså jag har nog aldrig skrivit att folk blir dåliga personer? Jag har heller inte sagt att folk blir mördare? Jag menar att det orsakar såväl psykisk som ren fysisk stress hos barnen samtidigt som det är rent sjukt att överhuvudtaget hylla att folk köper sex av prostituerade, slår ihjäl folk, stjäl, knarkar o.s.v.

Föräldrarnas roll är nog att prata med barnet. I @Mirre s fall hade jag försökt be barnet berätta om spelet och vad som är bra och dåligt med det. Lite lyfta vad som är verklighet och spel.

Jag har också spelat igenom flera gta utan att bli speciellt påverkad. Men då orkar jag inte leva mig in i spelet eller spela länge heller. Och jag var nog 18 år tror jag.
Men vaddå köper sex? Du vet väl att det är ett spel? Man köper inte sex, man betalar pengar för att få liv tillbaka, och det visualiseras genom att man har sex med en prostituerad. Något som sker i en bil som man inte kan titta in i.


Man gör en massa konstiga saker i spel, just för att det är spel.
 
Men vaddå köper sex? Du vet väl att det är ett spel? Man köper inte sex, man betalar pengar för att få liv tillbaka, och det visualiseras genom att man har sex med en prostituerad. Något som sker i en bil som man inte kan titta in i.


Man gör en massa konstiga saker i spel, just för att det är spel.
Vill du ta bort alla åldersgränser på spel?
 
Gränserna är ju satta i USA, och det är ju lite annorlunda där. Gränserna är dels satta för att inga föräldrar ska kunna stämma företagen för något.

Just GTA är ju ett VÄLDIGT populärt spel. Om det var så farligt så skulle typ alla växa upp och bli mördare och liknande. Men så ser ju världen inte ut.

Har man problem så har man det nog från början, jag har jättesvårt att se att spelen skulle vara någon utlösande faktor.

Källa på att datorspel gör folk till sämre personer?

Jag har barn i min närhet som tillåts spela just GTA och det gör mig övertygad om att min unge inte ska få spela det.

Min förälder som jobbar som lärare för barn i lägre åldrar pratar ofta om barn (pojkar) som leker GTA på rasterna och det är rätt aggressiva lekar där man ska döda och skada varandra.
 
Jag har barn i min närhet som tillåts spela just GTA och det gör mig övertygad om att min unge inte ska få spela det.

Min förälder som jobbar som lärare för barn i lägre åldrar pratar ofta om barn (pojkar) som leker GTA på rasterna och det är rätt aggressiva lekar där man ska döda och skada varandra.

Så dödar och skadar de varandra eller leker de att de gör det? Skillnaden är ju väsentlig, tycker iaf jag.

Vad är egentligen skillnaden mellan det är tex cowboy och indianer? Eller vad man nu har sett på TV?
 
Så dödar och skadar de varandra eller leker de att de gör det? Skillnaden är ju väsentlig, tycker iaf jag.

Vad är egentligen skillnaden mellan det är tex cowboy och indianer? Eller vad man nu har sett på TV?

Självklart leker de att de gör det, och i leken skadas dom på riktigt ibland.

Vad menar du med det sista stycket? Jag tycker inte att det är någon skillnad. Mitt barn får varken titta eller spela våld.
 
Jag har spelat mycket spel själv, och det är stor skillnad på våld och våld i spel. I ex Overwatch och till viss del Fortnite är inte våldet förhärligat (anser jag). Det är väldigt abstrakt och egentligen inte farligare än att barn får använda nerf-guns (som inte ser ut som riktiga vapen och inte gör ont att skjuta på andra med). Här tror jag att de allra flesta barn kan spela, bara man har en diskussion med dem som vuxen om att man såklart inte får skjuta på andra och att våld inte är bra.

Nästa nivå är spel som Counterstrike och Battlefield, där våldet är realistiskt. Vapnen ser ut som riktiga vapen, det är mer blod och våldet används mer strategiskt. Det är uppenbart att man dödar sina motståndare. Som normalt funtat vuxen finns det inga problem med att spela denna typ av spel. Fokus är ändå på att bli bättre på spelet och på att spela tillsammans med sina medspelare. Det finns säkert också barn (iaf i mellanstadiet) som kan hantera detta, men inte alla barn.

GTA och liknande spel har ytterligare en nivå - där kan våld användas sadistiskt. Ibland belönar spelet dig t om för sadistiska beteenden. Här tror jag att ytterst få - om några - mår bra av att spela denna typ av spel. Jag själv ser inte tjusningen med dem, men förstår också att en vuxen människa kan särskilja på något man gör i ett spel och något man gör på riktigt. Lite på samma sätt som att många gillar skräckfilm med tortyrliknande inslag, utan att för den sakens skull själva ha den minsta önskan att utsätta någon för något liknande.

Det är stor skillnad på spel och spel. Jag föreslår att när man ska introducera spel för sina barn (om man beslutar att de ex får spela Fortnite) så får de initialt spela tillsammans med en vuxen. Det gjorde vi med min systerson och jag tror att det gjorde att hans föräldrar kände sig mycket tryggare.

edit: Självklart har jag full förståelse för föräldrar som inte låter sina barn ta del av våld alls, men jag tror att man också måste inse att de ser mycket hos sina kompisar, och man måste hantera detta på något sätt.
 
Självklart leker de att de gör det, och i leken skadas dom på riktigt ibland.

Vad menar du med det sista stycket? Jag tycker inte att det är någon skillnad. Mitt barn får varken titta eller spela våld.

Du har alltså lyckats att aldrig visa något som helst våld för dina barn? Hur gör du då undrar jag? Får barnet heller aldrig umgås med kompisar?

Några filmen som jag såg som liten, som i allra högsta grad innehåller MKT våld är lejonkungen, snövit, Alladin, mickey och molle osv osv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 080
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 611
Senast: Brandgul
·
K
  • Låst
Övr. Barn Känner mig som världens mest värdelösa mamma ibland.... :( Vår 6-årige son bor sedan ett halvår tillbaka 10 dagar hos sin pappa och 4...
Svar
13
· Visningar
1 294
Senast: Irre-76
·
U
  • Låst
Övr. Barn Jag skriver under nytt nick för jag vill inte riskera att detta hamnar i orätta händer i rättssalen,men ni som känner mig vink vink...
Svar
4
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp