Bukefalos 28 år!

Det här med dataspel med åldergräns

Hittade det här, hur kan man tycka att barn ska spela den här typen av spel?

@ako Ja det är just i GTA och jag har inte hört att det handlar om att få liv utan det är ett inslag i spelet.. du kan köra över folk, köpa sex, råna människor.. ja vara ett monster rent ut sagt.. Lustmörda och utnyttja kvinnor.
@kimmis87 hur ska man ens förklara att detta är nödvändigt för att få liv, du ser också att du kan betala olika summor, får du mindre liv om du bara köper en avsugning?

Tycker att man borde se det här klippet för att se vad barnen ser när de spelar skiten. Jag visste inte om detta från början men detta spel kommer inte mina få spela så länge de bor här..
 
Men det är ju helt sjukt. Hej Axel fem år, du får nytt liv om du låtsas köpa en avsugning av tanten..

Men eller hur!

Och vad menar du @kimmis87 när du skriver att ”man köper inte sex” om man betalar för något som visualiseras genom uppenbar prostitution? Eh, det går väl inte att komma närmre än så.

Och ÄNNU mer förskönande av prostitution blir det ju om det är något som innebär att man får ”ett nytt liv” av det, något som i alla fall låter som något starkt positivt.

Alltså det låter verkligen helsjukt.
 
Några tankar från mig när det gäller det fetade:
1) Jag tror inte att det är spelens fel primärt att han inte har det konsekvenstänket. De allra flesta 10-åringar förstår skillnaden utan problem. Hade min 10-åring inte förstått den skillnaden hade jag sökt hjälp faktiskt. Det låter riktigt obehagligt det du beskriver. Men jag tvivlar starkt på att spelen är den grundläggande orsaken.
2) Men eftersom han inte förstår skillnaden så bör han absolut inte spela såna spel förrän han utvecklat en förståelse för skillnaden mellan fantasi (spelet) och verklighet.
3) Det blir väldigt mycket svårare att göra något åt det om du och hans pappa har olika regler.

Sen är det väldigt stor skillnad på Fortnite och GTA. Fortnite är betydligt snällare! De är inte överhuvudtaget inte i samma kategori. GTA är ett vidrigt spel av det lilla jag sett av det. Om spel är väldigt viktigt för honom skulle jag rekommendera att ni hittar ett spel ni kan spela tillsammans. Många spel kräver att man tänker, planerar, samarbetar med andra (om man spelar i lag och då är det dessutom oftast engelska som gäller) och reagerar snabbt i situationer. Man kan alltså lära sig en del bra grejer från spel. Hitta ett spel med co-op möjlighet och bra co-op och spela tillsammans. Fortnite skulle kunna vara ett sånt spel.

Prova Fortnite (eller nåt annat ni skulle kunna spela tillsammans) själv så kan du själv bilda dig en uppfattning om det. Gör det när sonen inte vet om det eller be honom lära dig. Alldeles för många föräldrar har ingen aning om hur spelen barnen spelar fungerar.
Precis, det är på grund av att den problematiken finns som jag inte vill att han spelar sådana spel. Inte att spelen i sig orsakar det, problemet finns ju ändå men spelen gör det ju inte direkt bättre.

Ja jag håller med, det ÄR oroande att han inte riktigt förstår konsekvenser av sitt handlande. Vi jobbar konstant med det men som sagt, det är svårt när samarbetet med pappan inte finns och han heller inte går att prata med.
 
Hittade det här, hur kan man tycka att barn ska spela den här typen av spel?

@ako Ja det är just i GTA och jag har inte hört att det handlar om att få liv utan det är ett inslag i spelet.. du kan köra över folk, köpa sex, råna människor.. ja vara ett monster rent ut sagt.. Lustmörda och utnyttja kvinnor.
@kimmis87 hur ska man ens förklara att detta är nödvändigt för att få liv, du ser också att du kan betala olika summor, får du mindre liv om du bara köper en avsugning?

Tycker att man borde se det här klippet för att se vad barnen ser när de spelar skiten. Jag visste inte om detta från början men detta spel kommer inte mina få spela så länge de bor här..
Vidrigt!
 
Hittade det här, hur kan man tycka att barn ska spela den här typen av spel?

@ako Ja det är just i GTA och jag har inte hört att det handlar om att få liv utan det är ett inslag i spelet.. du kan köra över folk, köpa sex, råna människor.. ja vara ett monster rent ut sagt.. Lustmörda och utnyttja kvinnor.
@kimmis87 hur ska man ens förklara att detta är nödvändigt för att få liv, du ser också att du kan betala olika summor, får du mindre liv om du bara köper en avsugning?

Tycker att man borde se det här klippet för att se vad barnen ser när de spelar skiten. Jag visste inte om detta från början men detta spel kommer inte mina få spela så länge de bor här..
Riktigt vidrigt!
Att det ens får göras sådana spel är sjukt
 
GTA o.dyl. spel i den genren hade jag givetvis inte tillåtit. Förstår öht inte hur någon kan spela de, barn som vuxna.
Däremot spel av modell Fortnite o.dyl. hade jag nog kunnat vara ganska liberal med. Kanske inte om det gällde en 6-8 åring, och möjligen inte ens en 10 åring, men jag skulle absolut inte ha något problem med att en 12-14 åring spelade Fortnite, åtminstone utifrån det jag sett av det spelet.
 
GTA o.dyl. spel i den genren hade jag givetvis inte tillåtit. Förstår öht inte hur någon kan spela de, barn som vuxna.
Däremot spel av modell Fortnite o.dyl. hade jag nog kunnat vara ganska liberal med. Kanske inte om det gällde en 6-8 åring, och möjligen inte ens en 10 åring, men jag skulle absolut inte ha något problem med att en 12-14 åring spelade Fortnite, åtminstone utifrån det jag sett av det spelet.
Fortnite har en rekommenderad 12-årsgräns på så det är ju inget märkligt att en 12-14åring spelar det, i alla fall inte i mina ögon ;)

kl
@Mirre så här tänker jag: Det här är något du och pappan måste försöka komma överens om. Ta hjälp av skolan, för med all säkerhet finns det fler i klassen som är liknande, i min sons klass leker man också GTA och Fortnite just nu med våldsamma lekar som faktiskt som någon skrev, gav upphov till skador (sonen fick till exempel en kraftig spark på pungen före jul, fröken hann se den situationen och den var helt utan provokation i matkön men samma pojke är en av de som utövar liknande våld på rasterna i lekar för Fortnite, vilken roll min son har i dessa lekar vet vi inte, men han kommer ofta hem och säger att han blivit slagen så att han är i närheten av leken är nog självklart).
Jag tror skolan kan vara till hjälp här om ditt ex inte lyssnar på dig, och då ta upp det här med alla föräldrar, men jag tänker att även på min skoltid så var det rätt tuffa lekar och många (framförallt killar, jag vet inte om jag hade en enda tjejkompis som lekte detsamma) som lekte krig på rasterna så det i sig behöver inte betyda något anser jag. Vi glömmer lätt hur det såg ut under våran skoltid och min erfarenhet som vikarie i grundskolorna i omgångar i 20 år är att krig alltid har lekt på rasterna och, faktiskt framförallt killar, varit intresserade av vapen och stridsmaskiner.

Jag tänker vidare att åldersgränsen är just en rekommendation, inte en gräns skriven i sten, utan att om en förälder tycker ett barn är moget att spela ett spel med åldersgränsen 18 år så finns det liksom inte mycket, mer än personliga tyckanden som faktiskt inte är annat än personliga tyckanden, att göra åt det. Nu är din pojk bara 10 och intresserar sig för krig, det hade han kunnat vara intresserad av ändå tänker jag. Favoritspelen som spelas mest av 13-16 åringar i Sverige enligt undersökningar är annars Counter-Strike: Global Offensive och GTA, båda har rekommenderad 18 årsgräns men är alltså de spel som är mest spelade i åldersgruppen 13-16 år.

Det är mycket snack om tv-spel idag, min son vill gärna spela fortnite då hela hans klass spelar det (de går i första klass) och det märks att flera har spelat det, huruvida det är därför killarna leker så hårda lekar vet jag inte, jag vet som sagt att det var tuffa lekar även när jag var liten och då fanns inte fortnite, vi får se hur länge vi håller emot att han inte får det, just nu klarar han sig bra på legospelen. När det kommer till GTA är det ju en annan sak, och få 7-10åringar är mogna att spela ett 18års spel (naturligtvis högre upp också, men jag tittar på åldersspannet för min son och hans vänner). Men jag tänker också att gränsen är satt efter inslagen i spelet, GTA med prostitution etc, call of duty med krig o.s.v. Det är lätt för en åttaåring att kasta bomber och granater och förstå vad det leder till, GTA är ju lite mer strategispel där spelaren själv bestämmer hur hen ska gå till väga och vad hen ska göra för att komma upp sig i spelet, ett väldigt svårt spel skulle jag säga för en 7-10 åring. Sonen fick hjälpa mannen (också spelprogrammerare, vad det nu har med det att göra) att spela det vid något enstaka tillfälle efter mycket tjat, han blev mest jagad av poliser och tyckte spelet var ganska tråkigt, han fick inte ens förståelse för hur man använder skjutvapnet, och att söka upp någon brud för att få en avsugning skulle han aldrig förstå hur man gjorde. Det avdramatiserade det och han har faktiskt inte bett att få spela det igen efter det. Trots det leker de GTA på rasterna, men frågan är hur mycket barnen har hört om spelet och hur mycket de faktiskt spelar, och förstår strategin bakom det, själva?

Att sonen visar tendenser till aggression om han får lov att avbryta ser jag inte som något konstigt, det gör mina barn också och dottern spelar bara Starstable ;). Vi löste det genom att införa speltid och gjorde klart från början med det. Det underlättar ju så klart att du och pappan är överens, men ert hem - era regler tänker jag så sådana saker kan ni ju göra hemma ändå.
 
Bara man söker på GTA V på youtube så kommer det upp hur mycket klipp som helst i stil med det som delats här i tråden. Ett med rubriken "Funny moments" där en tjej står på alla fyra med byxorna nerdragna och en med en kille bakom sig som riktar ett vapen mot hennes kön. Det ska tydligen anses som roligt :meh: Det får mig att vilja spy.
 
Något som absolut inte ska spelas av barn är Red dead redemption. Vars 18-årsgräns absolut är befogad.
Och det är ju verkligen Hype:at nu eftersom 2:an kom ut efter 8 år.
Detta spel är såpass välgjort att det är som att kolla på film.
En film där man utan tvekan skjuter huvudet av folk, skär halsen av, eller i bästa fall skjuter på avstånd (slakt och mord är nödvändigt för att överleva) och flår dem. Lämnar "innanmätet" öppet för asätare o.s.v.

Jag har tillbringat många timmar när min kompis har livestreamat, och märkte att jag själv hade 1:an.
Spelade det, och rätt som det var hade jag tydligen kommit åt någon knapp så att jag hörde kniven, såg hur han högg kniven i min häst och flådde den, sen låg det flådda liket kvar.
Efter det slutade jag spela.
Dock kollar jag fortfarande på när hon streamar, och då förvarnar hon om det är något sådant. Jag blundar.

 
Något som absolut inte ska spelas av barn är Red dead redemption. Vars 18-årsgräns absolut är befogad.
Och det är ju verkligen Hype:at nu eftersom 2:an kom ut efter 8 år.
Detta spel är såpass välgjort att det är som att kolla på film.
En film där man utan tvekan skjuter huvudet av folk, skär halsen av, eller i bästa fall skjuter på avstånd (slakt och mord är nödvändigt för att överleva) och flår dem. Lämnar "innanmätet" öppet för asätare o.s.v.

Jag har tillbringat många timmar när min kompis har livestreamat, och märkte att jag själv hade 1:an.
Spelade det, och rätt som det var hade jag tydligen kommit åt någon knapp så att jag hörde kniven, såg hur han högg kniven i min häst och flådde den, sen låg det flådda liket kvar.
Efter det slutade jag spela.
Dock kollar jag fortfarande på när hon streamar, och då förvarnar hon om det är något sådant. Jag blundar.

Men fy!
Riktigt vidrigt det också.
 
Men fy!
Riktigt vidrigt det också.
Oja.
Jag skulle aldrig klara av att spela det själv. Men det är rätt mysigt att lyssna på henne när hon spelar :D Och just att det känns som att titta på film i upp till 5 timmar (och då kör hon oftast tyst live så att vi kan prata under tiden :D )
Men så såg jag också att en 10-åring hade fått lov att köpa det till sin bror i julklapp...det kändes ju inte jättebra.
 
Red dead redemption och GTA görs väl av samma företag. Båda är sådana spel där man kan göra typ vad som helst i spelet, finns inga begränsningar eller regler. Man kan mörda och lemlästa på tusen olika sätt helt oprovocerat. Det är ju extremt stor skillnad att liksom gå runt och massakera randoms mot att delta i ett organiserat spel med ngt slags syfte.
 
Men Varför???
Varför vill fullvuxna människor spela spel, där man mördar och lemlästar?
Verkar i min värld helt sjukt!
Jag tror inte att jag känner någon vuxen, ja inte någon ungdom heller, som spelar sånt?
Faktiskt... den här tråden lärde mej något nytt.

* Jenny *
 
Men Varför???
Varför vill fullvuxna människor spela spel, där man mördar och lemlästar?
Verkar i min värld helt sjukt!
Jag tror inte att jag känner någon vuxen, ja inte någon ungdom heller, som spelar sånt?
Faktiskt... den här tråden lärde mej något nytt.

* Jenny *
Alltså. Det är ju bra spel med många bra karaktärer etc. Tycker inte det är något konstigt alls att folk vill spela GTA eller DRD.

Det är inte som att du måste göra "sjuka" grejer i spelen heller.

Jag tycker det är trist att det blir så polariserat i sån här debatt. Bara för att spel/film/böcker etc inte är för barn så behöver det ju inte vara något fel på dem.
 
Oja.
Jag skulle aldrig klara av att spela det själv. Men det är rätt mysigt att lyssna på henne när hon spelar :D Och just att det känns som att titta på film i upp till 5 timmar (och då kör hon oftast tyst live så att vi kan prata under tiden :D )
Men så såg jag också att en 10-åring hade fått lov att köpa det till sin bror i julklapp...det kändes ju inte jättebra.
Min 10 åring frågade om det spelet igår kväll, var glad då att jag läst ditt inlägg eftersom jag själv inte har spelat det.

@kamomillo
Förstår inte heller hur man kan vilja spela GTA, dock spelade jag och mina bröder ofta krigsspel ihop när vi bodde hemma allihop. Det var ju hur kul som helst men det var nog mycket för att vi spelade ihop också.
 
Alltså. Det är ju bra spel med många bra karaktärer etc. Tycker inte det är något konstigt alls att folk vill spela GTA eller DRD.

Det är inte som att du måste göra "sjuka" grejer i spelen heller.

Jag tycker det är trist att det blir så polariserat i sån här debatt. Bara för att spel/film/böcker etc inte är för barn så behöver det ju inte vara något fel på dem.
Har bara svårt att förstå varför det måste göras spel som ger dessa möjligheter..
 
Har bara svårt att förstå varför det måste göras spel som ger dessa möjligheter..

Antar att det är för att det finns efterfrågan. Pratade om det här med maken och han berättade att när GTA först kom ut då skaffade alls hans vänner det, och det de gjorde var att slå ner och misshandla pensionärer och asgarvade åt det. Maken hade frågat vad det var som var så kul att slå ner pensionärer (han själv spelade Zelda och liknande) och fick svaret ”För att det får man ju inte göra i verkligheten”.
Måste ju finnas en efterfrågan och önskan att få göra dessa saker, sjukt som det är.
 
Antar att det är för att det finns efterfrågan. Pratade om det här med maken och han berättade att när GTA först kom ut då skaffade alls hans vänner det, och det de gjorde var att slå ner och misshandla pensionärer och asgarvade åt det. Maken hade frågat vad det var som var så kul att slå ner pensionärer (han själv spelade Zelda och liknande) och fick svaret ”För att det får man ju inte göra i verkligheten”.
Måste ju finnas en efterfrågan och önskan att få göra dessa saker, sjukt som det är.
Ja så är det ju.

Det var ju en trend i RDR för ett tag sedan där en massa incels mördade samma feministkvinna i spelet om och om igen och lade ut på youtube. Sjukt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...utube-klipp-fran-succespel-infor-miljonpublik
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 277
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 614
Senast: Brandgul
·
K
  • Låst
Övr. Barn Känner mig som världens mest värdelösa mamma ibland.... :( Vår 6-årige son bor sedan ett halvår tillbaka 10 dagar hos sin pappa och 4...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Irre-76
·
U
  • Låst
Övr. Barn Jag skriver under nytt nick för jag vill inte riskera att detta hamnar i orätta händer i rättssalen,men ni som känner mig vink vink...
Svar
4
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp