Bukefalos 28 år!

Det här med dataspel med åldergräns

Ja så är det ju.

Det var ju en trend i RDR för ett tag sedan där en massa incels mördade samma feministkvinna i spelet om och om igen och lade ut på youtube. Sjukt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...utube-klipp-fran-succespel-infor-miljonpublik

:yuck: Vidriga människor.
Det snackas ju mycket om att spel påverkar folk IRL, jag tror mer att det finns där redan, spelen gör bara det möjligt för dessa människor att få göra det som inte är lagligt i riktiga livet. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, antingen triggar det kanske en del att vilja göra mer, andra kanske det tillfredsställer deras begär. Vem vet.
 
:yuck: Vidriga människor.
Det snackas ju mycket om att spel påverkar folk IRL, jag tror mer att det finns där redan, spelen gör bara det möjligt för dessa människor att få göra det som inte är lagligt i riktiga livet. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, antingen triggar det kanske en del att vilja göra mer, andra kanske det tillfredsställer deras begär. Vem vet.
Vi vet faktiskt ganska mycket!
För 20 - 30 år sedan gick debatten varm i media kring det där med rollspel, hur det skulle få våra barn o ungdomar att bli mördande monster. Dagens ungdom osv.. Istället föddes en ny subkultur, nämligen lajvandet.

De som påverkas negativt är de som inte kan skilja på fantasi o verklighet, oavsett om det är roll eller dataspel, o de skulle råkat illa ut i a f.
 
Vi vet faktiskt ganska mycket!
För 20 - 30 år sedan gick debatten varm i media kring det där med rollspel, hur det skulle få våra barn o ungdomar att bli mördande monster. Dagens ungdom osv.. Istället föddes en ny subkultur, nämligen lajvandet.

De som påverkas negativt är de som inte kan skilja på fantasi o verklighet, oavsett om det är roll eller dataspel, o de skulle råkat illa ut i a f.

Fast lajv kan ju vara om vad som helst, och jag ser det som ett annat sätt att rollspela bara. Inte att få göra det man får i spel men inte IRL, för lajv är ju inte på riktigt det heller.
Jag tänkte mer på tex dessa incels och andra redan ”aggressiva” personer, är det bra att de får utlopp för sin skit i spel så de inte kokar över och går ut på gatan och gör vad de så önskar, eller kommer spelen göra att de tillslut mättas och kräver mersmak (i form av verkliga offer)? När de spelar så hejas de ju på av så många andra idag tack vare streaming, twitch och youtube tex.
 
Fast lajv kan ju vara om vad som helst, och jag ser det som ett annat sätt att rollspela bara. Inte att få göra det man får i spel men inte IRL, för lajv är ju inte på riktigt det heller.
Jag tänkte mer på tex dessa incels och andra redan ”aggressiva” personer, är det bra att de får utlopp för sin skit i spel så de inte kokar över och går ut på gatan och gör vad de så önskar, eller kommer spelen göra att de tillslut mättas och kräver mersmak (i form av verkliga offer)? När de spelar så hejas de ju på av så många andra idag tack vare streaming, twitch och youtube tex.

Hur mår då dessa "aggresiva" personer? Som måste få utlopp för "skit i spel" istället för att gå ut på gatan...
Jag tycker att det är tragiskt :cry:

* Jenny *
 
Hur mår då dessa "aggresiva" personer? Som måste få utlopp för "skit i spel" istället för att gå ut på gatan...
Jag tycker att det är tragiskt :cry:

* Jenny *

Ja det är tragiskt att det finns folk som mår skit av att kvinnor ska ha samma rättigheter som dem.
Nu vart det lite off topic, feminism hör väl hemma i annan tråd.
 
Har bara svårt att förstå varför det måste göras spel som ger dessa möjligheter..
Av samma anledning som det görs filmer med samma innehåll?
Jag förstår inte det upprörande i att vuxna människor vill spela sånt faktiskt. Den här diskussionen är ju uråldrig vid det här laget, det är bara vilket media som diskuteras som ändras.

Om jag inte minns fel är det en hel del som rollspelar i GTA och sådär med.

Jag spelar fö inte GTA själv, det är inte min typ av spel så jag försöker inte försvara mitt eget spelande om nu någon tror det. Jag tycker däremot CS kan vara kul med vänner, det betyder liksom inte att jag vill skjuta folk eller plantera bomber i verkligheten.
 
Av samma anledning som det görs filmer med samma innehåll?
Jag förstår inte det upprörande i att vuxna människor vill spela sånt faktiskt. Den här diskussionen är ju uråldrig vid det här laget, det är bara vilket media som diskuteras som ändras.

Om jag inte minns fel är det en hel del som rollspelar i GTA och sådär med.

Jag spelar fö inte GTA själv, det är inte min typ av spel så jag försöker inte försvara mitt eget spelande om nu någon tror det. Jag tycker däremot CS kan vara kul med vänner, det betyder liksom inte att jag vill skjuta folk eller plantera bomber i verkligheten.
Jag tycker det är stor skillnad på ex CS och GTA/RDR just utifrån friheten att hitta på eget sjukt våld.
Det där säger ju mer om idioter till spelare än spelet i sig imo.
Det hade ju varit fint om speltillverkarna tog lite ansvar och inte skapade möjligheten.
 
Men Varför???
Varför vill fullvuxna människor spela spel, där man mördar och lemlästar?
Verkar i min värld helt sjukt!
Jag tror inte att jag känner någon vuxen, ja inte någon ungdom heller, som spelar sånt?
Faktiskt... den här tråden lärde mej något nytt.

* Jenny *
Jag fattar inte heller, inte alls överhuvudtaget faktiskt. Kan inte tänka mig att jag känner någon som spelar spel som GTA heller. Känns helt sjukt.
 
Nej? Poängen är väl att utföra uppdrag. T.ex skjuta nån, köra undan polisen, leverera droger o.s.v. Bilarna har nog en väldigt liten del i spelet.
Det handlar väl om att stjäla bilar?
Och en massa annat såklart.

Och att utföra uppdrag med sina stylade bilar? ;)
 
Jag fattar inte heller, inte alls överhuvudtaget faktiskt. Kan inte tänka mig att jag känner någon som spelar spel som GTA heller. Känns helt sjukt.
Alltså. Känner man folk som är gamers så känner man garanterat folk som spelar GTA.
Det är liksom sålt i rätt många exemplar.

Edit: "Grand Theft Auto V prepares to cross another huge milestone as it is set to become one of only three games that have sold 100 million units."
Så känner man lite folk som spelar är det snarare udda om ingen av dem spelar GTA.
 
Alltså. Känner man folk som är gamers så känner man garanterat folk som spelar GTA.
Det är liksom sålt i rätt många exemplar.

Edit: "Grand Theft Auto V prepares to cross another huge milestone as it is set to become one of only three games that have sold 100 million units."
Så känner man lite folk som spelar är det snarare udda om ingen av dem spelar GTA.
Frågade sambon och han vet en som är gamers men han visste att den personen inte spelar gta. Så nej. Jag kan inte tänka mig någon annan av de vi känner spela det spelet.
 
Frågade sambon och han vet en som är gamers men han visste att den personen inte spelar gta. Så nej. Jag kan inte tänka mig någon annan av de vi känner spela det spelet.
Nej alltså, hänger man inte med folk som spelar så är det väl inte konstigt men bland gamers är det få som inte spelat det skulle jag säga.
Jag är nog en av de få som inte spelat det av mina vänner liksom. Jag tycker det är kul att kolla när de streamar det dock.
 
Jag är lite förvånad över att andra blir förvånande över att vuxna människor spelar våldsamma spel? I princip alla jag känner som har en speldator eller en konsol har spelat både GTA och RDR, så även jag. Jag älskar dessa spel, speciellt RDR, för att det är spännande. Det är snyggt, spännande story och det finns stora valmöjligheter.

Jag är helt emot att låta barn spela dessa spel, som synes tidigare i tråden. Men att det skulle vara förkastligt att vuxna människor gör det?

Jag dras också till skräckfilmer och kriminalserier, där man får se mord och våld men det verkar inte störa folk lika mycket. Är det för att man som spelare är aktiv och inte passiv som åskådare?
 
Jag ser heller inte direkt skillnaden mellan våldsamma/makabra spel och filmer som frossar i detsamma. Självklart är det för vuxna och inte heller för alla förstås utan de som är intresserade av det. Att börja spekulera i varför folk har den smak de har blir lite konstigt tycker jag, oavsett om det handlar om film/spel/musik eller vad det nu kan vara.

Har själv inte spelat de spelen som diskuterats dock.
 
Frågade sambon och han vet en som är gamers men han visste att den personen inte spelar gta. Så nej. Jag kan inte tänka mig någon annan av de vi känner spela det spelet.
Min sambo kör GTA ibland. Det är framförallt bilarna han är intresserad av. Man kan köra GTA utan att göra konstiga saker.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 295
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 615
Senast: Brandgul
·
K
  • Låst
Övr. Barn Känner mig som världens mest värdelösa mamma ibland.... :( Vår 6-årige son bor sedan ett halvår tillbaka 10 dagar hos sin pappa och 4...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: Irre-76
·
U
  • Låst
Övr. Barn Jag skriver under nytt nick för jag vill inte riskera att detta hamnar i orätta händer i rättssalen,men ni som känner mig vink vink...
Svar
4
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp