Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är ju sjuuk, och har tittat på nästan vad skit som helst på TV, inkl 'Mannen som talar med hundar' som jag normalt inte kikar på, jag har lite svårt för den människan, tycker bara han kör 'fulstrypkoppel'-ryck och liknande, och det man ofta ser när han går med de där familjernas hundar är det jag försökt TRÄNA BORT med min omplacherre. En hund som går och tittar rakt fram som en liten zombie..

Hursom, nu har jag glott på ett antal program, och något jag slås av är hur viktigt han betonar vissa saker är.

T ex att det är flockledaren som går ut/in genom dörren först, och om hunden får gå ut/in först så tar den det som/tror den att den är flockledare. Att den som går först på promenaden (längst fram) är flockledare etc. Den som är högst upp rent lägesmässigt är flockledare etc.

Och visst kan jag förstå hur han menar, och jag skulle t ex själv inte ha en hund som ansåg att det var diskussionsläge huruvida den eller jag är den som har bestämmanderätt i soffan, skulle inte låta en hund i princip vräka omkull mig för att komma ut genom dörren först osv.

MEN.. i min värld är det skitsnack att en hund som får springa ut först genom dörren eller gå lite före och nosa i kopplet under rastningspromenaden pga det nödvändigtvis ser sig som flockledare. Mina hundar får inte trängas och buffla vid dörren, men de får gå ut/in först, då jag annars måste gå ut/in, sen gå in/ut och stänga (vi har tre dörrar) t ex. När det är dörrar som måste hållas upp och går utåt, hos vet t ex, VILL jag dessutom de går före mig.

De får om jag inte bett om fot gå framför och nosa, de får ligga i soffor etc. Detta har INTE medfört att jag haft en massa hundar som gått omkring styva i korken och trott att de bestämmer och att de står över tvåbeningarna. Inte ens U som jag haft en del diskussioner med och som varit lite mopsig i perioder (och ett tag hade sofförbud pga olämpliga diskussioner ang vem som bestämde när det var dags att gå ner) har blivit ngt litet monster.

Däremot har vissa av mina mer dominanta hundar kunnat försöka ta över gentemot VISSA människor, t ex min moster. Hon är en kravlös människa som kommer med godis typ. Ställer inga krav på dem. Och DÄR kan man se att de där som är dominanta i sig gärna utnyttjar och tar över. Ingen av de har dock försökt med min mamma t ex, fastän hon inte ställer så många krav. Men de där små kraven, att 'nu går du härifrån', eller 'lägg dig ner nu', de tycks räcka.

Och det känns som många av hundarna i CM's program inte så mycket tagit över pga de fått gå ut först genom dörren, utan ingen har ju ställt krav på dem. Utan 'Nej fido, ner från soffan.. nej fido, ner nu... fido kom hoppa ner.. okej då, ligg kvar'

Men nu är det haussat till förbannelse att man ska vara flockledare, och det SKA man ju, men vad är det för flockledare som går in och styr i banne mig allt och inget hela tiden? Och varför kommer om vi nu skulle anta det var ett behov av det - det behovet NU?

Sen i nåt avsnitt här var det en nyfödd baby som kom hem. Och för hunden skulle lära sig den var en flockledare, så fick hunden inte nosa på babyn, inte gå nära babyn eller matte/husse om babyn var i famnen, de la ut kläder som var babyns här och där, och hunden fick inte nosa på kläderna heller. Detta ledde till att hunden efter ett tag höll avståndet, och inte brydde sig om babyn. Och den skulle då ses som flockledare den med.

I så fall skulle mina hundar se KATTERNA som flockledare ta mig fan. Det är ju samm metod, man lämnar katterna ifred, man får inte hålla på och springa och trakassera katterna, och katterna är små fredade djur. Vilket ju hundarna lär sig absolut. Men inte fan ser de dem som FLOCKLEDARE för det, eller ens högre i rang. Utan just 'fredade djur', med orättvisa förmåner som att kunna få gå och ta godis som är hundens, utan att hunden får göra något. För att matte 'flockledare' bestämt att de där hårbollarna är aja-baja att roa sig med. Samma sak anser jag det är CM gör med babyn.

Så vad är det som är så på glid i hundvärlden att folk plötsligt kommer och hallelujar en - i alla andra läger - förlegad syn på dominans och 'ryck och slit' som nyckeln till allt, och där de anser att vägen till en lydig, lycklig hund innebär att in absurdumkontrollera den hela tiden, när problemet i 9 fall av 10 bara var inkonsekvens i kravsituationerna innan, som det tycks?
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Glöm inte att det är "problemhundar" som behöver viss auktoritet så dom blir som folk....
Det krävs ju en hel del med dessa hundar som blivit såpass förstörda av folk innan.
Jag tycker han är kanon
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag håller med dig. Jag blir såå trött på tjatet om calm, submissiv. Jag vill inte ha en undergiven hund, jag vill ha en glad hund.
Jag kan i perioder, speciellt under valptiden vara noga med att jag ska gå först genom dörren osv. Men det handlar för mig om kontaktövningar. När hunden söker kontakt går vi ut tillsammans.
Min hund får gå före och nosa i kopplet, hon sover i soffan och sängen, hon har ändå inga tankar på att mopsa mot matte.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag tänker på min gamla tråd om min daghund jag hade här. Han tyckte verkligen att han var kungen på täppan och med honom kände jag att det var VIKTIGT att jag bestämde sådana saker som om vem som gick in i hissen först etc. Först efter att jag haft honom förstod jag resonemanget... Min daghund morrade t.ex. när han låg i sängen. Kunde morra om jag bad honom gå in och han inte vill det etc. Enligt mig behövde han ramar och regler och att vi försökte hitta en balans där jag bestämde och han för det fick schyssta regler.

Att stanna vid dörren är ju på ett sätt symboliskt. Man kunde lika gärna använda sig av andra handlingar. Men just det där att få en hund som stannar upp, kollar av läget med mig och sen agerar. Det är väl det man vill åt? Sen att det blivit matskålar, dörrar etc är väl för att det är mest praktiskt och sådant vi gör i vardagen.

Men mina egna hundar har det kvittat vare sig de gått ut först eller ätit först eller legat i sängen etc. För de har aldrig ifrågasatt eller utmanat. Visst har de kunnat vara olydiga. Men inte ifrågasatt på de viset att de morrat när jag bett dem gå ned från sängen eller så. Låtsat sova har de väl gjort ett par gånger ;)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Min hund får gå före och nosa i kopplet, hon sover i soffan och sängen, hon har ändå inga tankar på att mopsa mot matte

Nej, eller hur ?

Men de hundar Cesar tar sig an är inte såna hundar. Dom mopsar mot både det ena o det andra.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Glöm inte att det är "problemhundar" som behöver viss auktoritet så dom blir som folk....
Det krävs ju en hel del med dessa hundar som blivit såpass förstörda av folk innan.
Jag tycker han är kanon

Fast de flesta av de program jag kikat nu, så anser jag INTE att det är några problemhundar?? Det är bortskämda, ouppfostrade hundar som mött extrem inkonsekvens hos sina ägare helt enkelt.

Visst, några få har varit regelrätta problemhundar, men majoriteten är inga problemhundar, bara bortskämda ouppfostrade?

Att en hund morrar åt matte/husse när de säger åt den gå ner ur soffan, och då får stanna kvar, och husse/matte dessutom lamt och med 'snälla lilla fido'-rösten och ett osäkert kroppsspråk tycker 'kan du inte gå ner ur soffan nu' men ger upp när hunden tycker 'nä!', det är fasiken ingen problemhund. Visst den morrar, visst den nafsar/biter. Men inte för det är en problemhund, utan för den fått beteendet förstärkt.

Samma sak hunden som skäller på bilar/joggare/gula mössor/TV:n/andra hundar. Och allt husse/matte gör är hålla emot i kopplet (förhoppningsvis) och tycka 'men sluta nu fido'. Det är heller ingen problemhund i mina ögon.
Är ju samma med hästar, en ouppfostrad och respektlös häst blir problematisk att hantera, men det är ingen problemhäst, den är bara ouppfostrad.

Problemdjuret är ju det där djuret som TROTS vettig vardagsfostran och träning inte reagerar korrekt, eller som är inkonsekvent och ur det blå kan uppvisa ditt eller datt beteende.

Jmf med hunden som strimlar huset när husse/matte är på jobbet, för den är understimulerad och överenergisk och uttråkad. Det är ingen problemhund, det är en understimulerad, överenergisk hund som behöver aktiveras mer. En hund som strimlar huset pga separationsångest, dvs som gör det fastän den är rastas, motionerad, aktiverad och ensamhetstränad - DÅ kan man tala om att man har en problemhund. Förstår du hur jag tycker skillnaden är?
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Ja, jag SKA ALLTID KUNNA säga 'stanna/vänta' och de sitter kvar och väntar tills de får gå ut genom dörren t ex. Och det för mig är snarare 'flockledare', att det är jag som har 'sista ordet'. Men för det behöver jag ju inte - tycker jag alltså - hela tiden kräva det.

Däremot, om jag INTE kan få dem att vänta med mindre än att tejpa fast dem i golvet, om jag inte kan få ner dem ur soffan med mindre än ogenombitbara handskar eller kasta en köttbulle till andra sidan rummet etc - DÅ är det ett problem.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Brandgul - jo ABSOLUT att det finns hundar som man måste hålla 'kortare'. Inget snack om saken. Men just det här generaliserandet, att alla hundar bara för de får gå ut först anser sig vara flockledare. Och att de flesta jag sett i programmen nu iaf varit ouppfostrade/fluppfostrade snarare än dominanta. Tycker jag sett fler som är aggresiva ur osäkerhet än dominans.

Med min äldre herre, som ÄR en dominant hund till sin läggning, gäller det ju att ha lite koll. Han fick ju storhetsvansinne när han lärde sig ta sig upp i soffan. Och morrade åt mig och snappade i luften när jag handgripligen skulle ta ner honom för han vägrade lyda order. Där var det ju en period med strikt soff/sängförbud, och att ALLTING är mattes och bara mattes. Men nu ligger han ju i soffa/säng igen, och han har hela tiden fått gå ut först 9 fall av 10 osv. Och sålänge han håller sig på rätt sida får han fortsätta göra det.

Och kan tänka mig att det finns de där man ALLTID måste vara petnoga med att ha väldigt strikta ramar och gränser. Men knappast så generellt som CM utmålar det?

Och jag kikade lite på hans hemsida, och det är ju för ALLA hundar han anser det ska gälla - inte bara de med problem. Han anser ju problemen kommer FÖR ATT man inte redan från början gjort sådär som han tycker. Tror det var igår han gav någon en liten tillrättavisning för att de när hunden kommit hem första gången låtit hunden själv gå och nosa i huset och undersöka rummen. De skulle ha VISAT hunden rum för rum, i egenskap av flockledare. Nu ansåg hunden att det var DERAS hus... Hrm..
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nej, jag förstår inte skillnaden...för hundarna har utveckat oönskade beteenden pga sina ägare och är iallra högsta grad inte vad man kallar normala. Men dom blir det och oftast är det inte så svårt att få dom tillbaka. De felsta hundarna iahans program har problem pga dålig uppfostran...men dom har ju problem...eller dom fungerar inte som normala hundar.
Där har du skillnaden mellan mina hundar som kan gå ut före mig utan att tro dom är Allan..och dom han jobbar med.
Sen säger han ju dessutom att man ska visst leka med dom o så , MEN, inte förrän ledarskapet är befäst.

Samma sak hunden som skäller på bilar/joggare/gula mössor/TV:n/andra hundar. Och allt husse/matte gör är hålla emot i kopplet (förhoppningsvis) och tycka 'men sluta nu fido'. Det är heller ingen problemhund i mina ögon.
Är ju samma med hästar, en ouppfostrad och respektlös häst blir problematisk att hantera, men det är ingen problemhäst, den är bara ouppfostrad.

...trots allt är det jobb som krävs för att djuret ska agera normalt...spelar som ingen roll...problemet finns ju där fast det är självförvållat av ägaren...Sen jobbar han ju väldigt mycket med ägarna för att dom ska förstå att det är dom som fått hunden att bli som den är...eller hur .
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Fast de flesta av de program jag kikat nu, så anser jag INTE att det är några problemhundar?? Det är bortskämda, ouppfostrade hundar som mött extrem inkonsekvens hos sina ägare helt enkelt.

Men de kan inte heller göra som du. Att de kopplar, skickar ut hunden först, förväntar sig att den ska vänta snällt medans du låser dörren.
Därför behöver de börja med att visa var skåpet ska stå och att göra det genom att vara den som tar kommandot vid dörren och ska gå ut först medans hunden väntar är ändå ett ganska milt sätt att göra det på (jämför med alfarullning) som vilken svensson som helst borde kunna klara.

Att visa hunden runt är samma sak där. Inte många av hundägarna i hans program har den där naturliga fallenheten som erfarna hundägare har, pondus nog att ta kommandot utan att behöva bli handgriplig. Däremot kan de lära sig vissa regler som hjälper dem och gör vardagen tydligare för hunden.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nej nej, absolut att de inte kan. Och helt rätt att de ska göra det, så långt har jag inga invändningar.

Utan det som CM anser att man alltid SKA göra så, ANNARS blir de dominanta och tar över. Där jag inte håller med.

Att de dåligt/inkonsekvent uppfostrade i programmet 'hanteras' just genom att matte/husse bestämmer ATT, HUR och NÄR man går genom dörren är helt korrekt i min mening. De hundarna måste ju lära sig att husse/matte bestämmer, period.

Men om man låter sin valp/nya hund gå före genom dörren, eller få undersöka huset själv och inte blir visad rum för rum, och det automtiskt för att hunden ser sig som dominant - DET vänder jag mig emot.

De där i programmen anser jag inte har de problem de har i majoriteten av fallet för de fått gå först ut, utan för de aldrig lärt sig att matte/husse bestämmer. Och om de lärt sig normal, konsekvent grundlydnad, skulle de kunnat få gå in/ut först hur mycket som helst, utan att de skulle fått problem.

Hänger du med?

Alltså inte det att de där hundarna som inte lärt sig respektera får lära sig det genom att h/m bestämmer när hunden går ut jag vänder mig emot. Utan att CM anser att hundar automatiskt lär sig/tror sig vara flockledare om de får gå före.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Fast jag undrar om du har uppfattat det rätt.

Har sett en del program där han jobbat med skygga och väldigt ranglåga hundar och istället för att kräva utrymmet av hunden, lämnat det till den. T.ex var det en ungersk viszla som uppmuntrades att gå först i koppel och nosa runt för att bygga självförtroende istället för att ledas runt vid sidan.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag tycker också att du missuppfattat . Han agerar efter vad det är för hund han jobbar med.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag har ju inte sett alla program, kan ju varit ett svep nu med 'bara' ena typen av problem. Men varit nästan sövande enformiga program. Hund som visar aggression mot någon/något. Varierat mellan barn, andra hundar, hundkompisen, TV:n etc. Inga rädda/osäkra.

Däremot, kollar man på hans hemsida finns nåt fjolligt test om hur mycket pack leader man är typ. Där är frågan om vem som går först in/ut genom dörren med. Svarar man 'always the dog first' får man inte poäng för den. Och har i minst två program bara de här dagarna hört honom babbla om hur viktigt det är att man redan från början ser till att man är 'pack leader' genom att det är man SJÄLV som går in/ut först, man ska visa hunden huset/rummet. Det är 'ditt hus och hunden bjuds in', inte 'hundens nya hus den ska undersöka'. Och om man gör så lär sig hunden automagiskt att du är flockledare, men om den får storma in själv säger man åt den att den är flockledare. Samma sak med vem som går först på promenaden och så.

Sen, i realiteten (TV klipper och donar ju) kan han ju ha en betydligt 'vidare' syn dock.

Från hans hemsida, det är alltså inte 'problemlösning', utan hans allmänna synsätt man anser man ska ha (och givetvis inget fel på de 'reglerna', men jag anser som sagt inte att hunden nödvändigtvis kommer anse den är flockledare för den får gå före, eller fåt mat och/eller kärlek utan att ha 'förtjänat' den på just det sättet CM vill innan.)

Here are some important points to remember in
your role as pack leader for your new dog or puppy:


Always walk out the door ahead of your dog when leaving the house. This will show your dog who is in the leadership role.

On walks, make sure that your dog is not in front of you, pulling you down the street. Instead, keep your dog to your side or behind you. This will also demonstrate to your dog that you are the alpha figure.

Give your dog something to do before you share food, water, toys, or affection. This way the dog earns his treat. For example, have him or her perform the Sit or Down command.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Here are some important points to remember in
your role as pack leader for your new dog or puppy:


Always walk out the door ahead of your dog when leaving the house. This will show your dog who is in the leadership role.

On walks, make sure that your dog is not in front of you, pulling you down the street. Instead, keep your dog to your side or behind you. This will also demonstrate to your dog that you are the alpha figure.

Give your dog something to do before you share food, water, toys, or affection. This way the dog earns his treat. For example, have him or her perform the Sit or Down command.


Jag går alltid först ut genom dörren och runt hörn med lite den inställningen, att jag som ledare går först ifall det skulle finnas något "farligt" utanför dörren/runt hörnet. Detta för att min hund inte ska behöva konfronteras och handskas med detta "farliga", utan att jag ska kunna visa att han inte behöver reagera hårt (ex. skälla ut en "mystisk" människa) för att jag går först och säger att det inte är ngn fara.

Jag är nog lite förvirrad hur du menar... Jag är inget fan av CM, fast just dessa är väl klockrena exempel på hur man bör hantera sin hund? Eller är det just att han säger att det är till för ledarskapet?

/MosterMia, som kan se vissa bra saker med CM, men inte tycker att hans hårda metoder borde läras ut via TV (eller någon annanstans heller för den delen)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag har läst boken och sett de flesta programmen. Jag tycker mannen är enastående. Boken visar på hans oerhört djupa respekt för hunden.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på ditt sista inlägg. Du får givetvis tycka som du vill. :)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Det där är lite intressant, jag tog över en 2,5 år gammal hund som fått bestämma över sin familj sen har var 9 veckor, detta var långt innan jag visste vem CM var. Jag är uppväxt på kennel och hundarna har väl gått in och ut i vilken ordning de velat, inget jag reflekterat över, våra hundar var ju alltid lugna, snälla och glada.

Men så tredje dagen herrn bodde hos oss hade vi varit på promenad, jag höll i kopplet, sambon gick in sen hunden och när jag skulle genom dörren var det tvärstopp. Han ställde sig på tvären i dörrhålet, visade hela garnityret och morrade ända från magen. Nu var ju jag uppväxt med New Foundlands så jag tyckte att 7 kg morrande Löwchen var skrattretande och gick in ändå. Men efter detta så får han alltid sitta plats, lös, i trapphuset tills vi gått in och sen ger tillåtelse att komma in. Grejen är att efter att vi började med detta så släppte gradvis flera av hans andra dominanta beteenden.

Det stora genombrottet blev när vi tog itu med dragandet i kopplet, han skall nu gå på slakt koppel vid sidan. Sen han fattade det så lossnade resten och nu är han en underbart trevlig, inte dominant och framförallt glad hund. Han regriderade dock lite och blev lite valpig, men efter ett år hos oss började han leka, det gjorde han aldrig innan. Vissa "issues" finns kvar men avhjälps oftast med att ignorera honom.

Vad jag menar är att på mammas njoffar spelade det ingen roll, det var redan harmoniska hundar som hade sin plats i flocken, att gå först ut genom dörren påverkade inte deras ställning. Men med denne killen, som hade problem, var det en nödvändig åtgärd.

Sen tror jag, efter att ha sett några CM, program, att många av de hundar han tar itu med har ägare som kanske inte borde ha hund. Min hunds förra fodervärd borde inte det. De hade liksom inget begrepp alls om vad som var ett ok beteende och inte. De har inga begrepp alls om hundars sätt att kommunicera och signalera och reagera på vårt beteende.

En rolig anekdot där är när vår hund vid ett annat tillfälle skulle moppa sig mot mig och morrade när jag skulle flytta på honom. Då säger husse till hunden att sluta, varpå hundens reaktion blir "Det är bra husse, nu tar vi henne tillsammans". :crazy::D Detta och mycket annat har ju jag blivit tvungen att lära mig under mina år med den här hunden.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Själv så tar jag en kö-lapp och ställer mig bland de som anser att det här dominanssnacket när det gäller hundar är bara bajsprat.

Jag har sett många hundar med bristfällig och dålig uppfostran, jag har sett hundar som resursförsvarar.
Men någon som velat befalla mig och ta över mitt hem...nix.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Men någon som velat befalla mig och ta över mitt hem...nix.

Nej och det är ju inte så konstigt om man har det med sig, men alla har inte det. Och då behöver dom hjälp o verktyg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 767
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 255
Senast: MML
·
Övr. Hund Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: Nytant
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp