Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag ska mata sonen så jag hinner inte göra några längre inlägg. Men jag är helt överens med Marthas inlägg. Har inte hunnit läsa skogstrollets alla, men det verkar som att jag håller med dem också ;)

Det handlar om att styra upp och ge dessa hundägare verktyg. En duktig hundförare är snabb att läsa av situationen och problem behöver inte uppstå. Medans de som har tummen i handen måste ha tydliga regler att följa och där har det blivit det "med dörren", "med matskålen" osv. Någonstans måste man börja.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Men en del hundar är villiga att dra vissa fördelar hemma. T.ex. ligga skönt, sno mat från diskbänken tigga osv. En del hundar är också beredda att försvara sin position för att få fortsätta med sina små privilegium.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

fast just dessa är väl klockrena exempel på hur man bör hantera sin hund? Eller är det just att han säger att det är till för ledarskapet?

Jag vänder mig absolut inte emot sättet att hantera hund på. Det finns inget att kritisera där. Men just det att han menar att om hunden får gå först etc, så tror/anser/lär sig den att det är den som är flockledaren.

Och jag anser att det går utmärkt att ha en konsekvent och väl uppfostrad hund som är fullt medveten om att det är husse/matte som bestämmer och står 'högst i rang', samtidigt som hunden går ut först genom dörren. Sen är det inte fel alls att alltid gå först, men jag anser inte det är NÖDVÄNDIGT för att ha en fungerande hund som respekterar dig som den som bestämmer.

Och fokuseringen på att 'du ska vara flockledare' är inte fel heller (förutom att jag hellre använder annat ord än flockledare, men DET är verkligen skitsamma), men att det sen pekas på och fokuseras på fel punkter.

En lydig hund kan hanteras av en tvååring, utan att anse tvååringen som flockledare. Däremot är hunden lärd att man lyder tvåbeningar. Och att en hund som är lärd att lyda och respektera människor kan sprinta ut genom dörren före nämnda tvååring till döddagar utan att per automatik anse att den klättrat på rangskalan eller 'ta över' (och givetvis finns det undantag, hundar som tar varje chans att klättra och som till döddagar aldrig bör få gå ut först, men generaliseringen att 'ut först = hund ser sig som flockledare' är det jag vänder mig emot)

Jag har inga problem att visa mina hundar affection när de är uppspelta eller uppvarvade heller, ngt som är ajabaja enligt CM. Dock så ska jag alltid kunna 'bryta' uppspeltheten och uppvarvandet. Och DET är för mig det viktiga, att hunden vet att det är på mina villkor hela tiden. Men enligt CM är det också fel, för hund ska bara visas affection när den är 'calm and submissive' (lugn och undergiven).

Skogstrollet - Och jag menar absolut inte man måste hålla med mig heller, man FÅR hålla med CM. Jag bara begriper det inte, men jag 'föraktar' det inte eller hur man ska säga. Men jag tycker det är att krångla till det =)

Jag är nog lika med hästarna som med hundarna. De får lära sig att matte är the almighty, och innan/tills de lärt sig det är det ganska snäva ramar. Sen blir de vidare, så länge alla inblandade VET att matte är the almighty och alltid kan gå in och styra upp och avbryta osv. Sen hur vida ramar är individuellt, t ex ponnyn börjar gärna slira om ramarna blir FÖR vida, men de får busa till det och ha egen karaktär och vilja de med, och visa den. Och jag både ser och hör och respekterar, men jag ska alltid veta att jag har sista ordet. Frihet under ansvar om man ska förmänskliga =)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Däremot, kollar man på hans hemsida finns nåt fjolligt test om hur mycket pack leader man är typ. Där är frågan om vem som går först in/ut genom dörren med. Svarar man 'always the dog first' får man inte poäng för den. Och har i minst två program bara de här dagarna hört honom babbla om hur viktigt det är att man redan från början ser till att man är 'pack leader' genom att det är man SJÄLV som går in/ut först, man ska visa hunden huset/rummet. Det är 'ditt hus och hunden bjuds in', inte 'hundens nya hus den ska undersöka'. Och om man gör så lär sig hunden automagiskt att du är flockledare, men om den får storma in själv säger man åt den att den är flockledare. Samma sak med vem som går först på promenaden och så.

Here are some important points to remember in
your role as pack leader for your new dog or puppy:


Always walk out the door ahead of your dog when leaving the house. This will show your dog who is in the leadership role.

On walks, make sure that your dog is not in front of you, pulling you down the street. Instead, keep your dog to your side or behind you. This will also demonstrate to your dog that you are the alpha figure.

Give your dog something to do before you share food, water, toys, or affection. This way the dog earns his treat. For example, have him or her perform the Sit or Down command.

Jag förstår vad du menar och håller delvis med. Kan tillägga att jag bara går på vad du skrivit eftersom jag tror att jag sammanlagt sett 2 avsnitt av CM. Jag har citerat ovanstående eftersom jag tycker att detta är lite löjligt. Vad hände med flexibiliteten liksom?

För mig är ledarskap inte att hunden aldrig får vara i soffan, att den aldrig får gå först ut genom dörren etc. För mig innebär ledarskap att jag säger hur det ska vara och så accepterar hunden det. För det mesta får den vara i soffan, men vid vissa tillfällen passar det inte (om jag har gäster exvis) och då ska det inte bli någon diskussion. För det mesta får den gå in/ut först men vid vissa tillfällen ska den vänta utan diskussion, om jag har mycket att bära exvis.

Men jag vill ha en hund som lite frågar om lov ifall den får göra något. Den ska inte ta för givet att den får hoppa upp och fälla mig av glädje när jag kommer hem. Den ska inte ta för givet att den får äta upp den mat som jag kanske tappar på golvet när jag lagar mat. Den ska inte ta för givet att springa fram och överfalla mina gäster.

För mig känns det bäst att först etablera gränser och sedan kan man bjuda in hunden över dem.

Förstår du?

Såhär trivs jag med mitt hundägarskap men alla gör ju som dom vill.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Men kan man hund så vet man vad som är rätt o fel, problemen med att förstå vad han menar kommer när man inte vet vad man håller på med...ALLA som kan hund/häst osv vet ju att detta är individer, men till skillnad mot CM så kan han ju inte motsäga síg själv...för då blöir ju allt mer förvirrande. Sama problem kan man ju få använda helt olika metoder för beroende vad det är för en hund man jobbar med...det förstår ju de flesta som fostrar flera djur. Men det kan man inte lära ut för folk fattar inte sånt.
Samma som med NH...en del tror att man faller i rang om hästen kliar sig på dig, att man faller i rang om man gör nåt fel eller tappar humöret...så är det ju givetvis inte.

Mina hundar går före mig varenda dag ut genom dörren, dom äter innan mig, ligger i sängar o i soffan...men om jag säger till att dom ska sitta o vänta vid dörren gör dom det, om jag säger till dom att hoppa ner från sängar o soffor så gör dom det...jag behöver ingen kadaverdisiplin på mina hundar...jag är den som bestämmer i slutändan allt ändå men utövar inte min "makt" i onödan...det vet dom.

Men hundarna i cesars program är inte mina hundar, och han måste ju se till att allt funkar även när han åkt därifrån och sen är det ju helt o hållet upp till ägarna...hundarna kan ju sitt språk redan.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Diskurs - du beskrev det mycket bättre än mig.

För mig innebär ledarskap att jag säger hur det ska vara och så accepterar hunden det. För det mesta får den vara i soffan, men vid vissa tillfällen passar det inte (om jag har gäster exvis) och då ska det inte bli någon diskussion. För det mesta får den gå in/ut först men vid vissa tillfällen ska den vänta utan diskussion, om jag har mycket att bära exvis.


Det där jag menar med att för mig så att hunden vet och respekterar att jag är den som bestämmer, och jag (och hunden) vet att jag kan avbryta, säga till etc och det respekteras utan knussel, det är det viktiga. Inte att jag jämt går först.

U är i grunden väldigt hoppig, han har lärt sig att han inte får. Han frågar ibland, och vissa gånger får han ja, andra nej. Jag kan belöna honom när vi tränar och han varit extra duktig med att han får 'hoppa och skutta med/på matte', men att när jag säger 'nu är det bra' så ska det vara det, hur uppvarvad och stökig han än var nyss. Eller som du säger med dörren, den gång jag säger att de ska vänta, då ska de det.

Och så tycker jag ju det är om man kikar på hundarna själva. Utter kan tillåta den lilla att sprinta ut först, men det räcker med att U tycker 'nej, jag först' så respekterar den lilla det och väntar snällt. Eller som när de leker, den lilla kan hoppa på och runt Utter osv, men i samma stund U tycker det är färdiglekt, då är det det. (Synts lika mellan vuxna hundar med, när den ranghöga talar om att 'leken slut' så är den det, punkt slut.) För aldrig sett en vettig ranghög hund i 110% av fallen vara benhård med att den alltid ska gå före ut, eller alltid nödvändigtvis dricka sig otörstig först etc bara för sakens skull. Men de är noga med att kolla med att om de säger till - då gäller det. Annars märks rangen dem sinsemellan mest i 'skarpa lägen'.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Fast Martha - enligt CM och det han skriver på hemsidan etc så gör du alltså 'fel', genom att inte alltid gå ut först etc, och bekräftar inte ditt ledarskap som han anser man ska, hela tiden.

För att FIXA problem - superbra metoder. Att ha hela hela tiden, inget fel i men enligt mig (och dig, och de flesta andra), inte nödvändigt. Men om CM lever som han lär och menar det han säger/skriver så ska de ju vara där hela tiden.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag tror att vanligt funtade hundmänniskor har inga direkta större problem. Försöker hunden något så korrigerar man det direkt och det blir aldrig några diskussioner. Det är ju när man inte gör det, är oförmögen att läsa sig hund och redan har kapitulerat som man har STORA problem. Det är väl ungefär där CM kommer in i bilden.

Man behöver ju inte vara särskilt sträng heller, jag är alldeles förslöad sen jag började plugga och vet att mina hundar behöver mer stimulans, därför köper jag lite mer dryghet. Men dem sköter sig ändå, lyder och lyssnar, även om de kanske inte är lika lyhörda som vanligt eftersom det är så jäkla kul när det väl händer nåt. Bara jag vet att jag har mig själv att skylla är det okej så länge de inte börjar klättra på rangstegen.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Men man kan omöjligt leva som man lär när det gäller djur. För alla är dom individer och skulle han jobba med en extremt tillbakadragen hund så svär jag på att han inte skulle utöva dominansövningar med den. Det är det jag menar med flexibilitet...fast sånt kan han inte skriva ut för de flesta människor begriper inte sånt.
Tänk på att han jobbar med hundar som har oönskade beteenden.
En duktig tränare är flexibel o läser varje individ.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

delvis KL

Nu var det ett avsnitt med en RÄDD hund.. Jag blev inte mer impad.

En rädd hund ska 'underkasta' sig enligt CM. Den ska inte försöka fly, undvika, försvara sig etc utan underkasta sig. Den ska inte ha annat val än att möta och hantera rädslan. Var bla en hund som var livrädd för vatten. Familjen ville den skulle kunna bada i poolen.

STrypet på högt, och sen gick CM i polen. Hunden drogs i med strypkopplet. Sen skulle den lära sig 'dyka i' polen, CM hoppade från kanten med hunden i koppel, och hunden rycktes i. Sen fick familjen göra lika. Var rädd för kameror med, då fick den gå fram till kameran, eller, CM drog med den i strypet dit. När hunden ville titta bort och försöka gå undan så 'skulle den korrigeras' med det berömda strypkoppelrycket.

Nu är en hund som är rädd för brödrosten. Brödrost framför hunden, hunden fasthållen och så 'pop up' ljudet hela tiden, tills hunden underkastar sig...

Båda hundarna hade visst mått av aggression kopplade till rädslan med, men ändå, kändes helt avigt?
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

men visst blev det bra facit på den hunden ?
brödrosten har jag inte sett, men det vore ju hemskt synd om en hund som ska vara rädd för en brörost i 14 år....

Vadär det för skillnad att ha stypet högt med CM vs på utställningar ?

Jag tycker att allt är bättre med quickfix än detta eviga ältande ..jag hade t ex själv ett föl som var livrädd för allt, inkl mig/alla...vi var försiktiga och försökte få henne att känna förtroende o tillit...det gick inte...när hin som tidig ettåring skadade sig så illa o slog upp ett framknä så var vi illa tvugna att ta henne med tvång för att kunna göra rent...vi fick trycka upp henne i väggar o hålla fast...2 ggr gjorde vi så sen så var hon helt o hållet tam...hon kom fram självmant och var faktiskt både lugn o trygg. Så ibland hjälper det att tvinga djur när dom är rädda.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Diskurs - du beskrev det mycket bättre än mig.

För mig innebär ledarskap att jag säger hur det ska vara och så accepterar hunden det. För det mesta får den vara i soffan, men vid vissa tillfällen passar det inte (om jag har gäster exvis) och då ska det inte bli någon diskussion. För det mesta får den gå in/ut först men vid vissa tillfällen ska den vänta utan diskussion, om jag har mycket att bära exvis.


Det där jag menar med att för mig så att hunden vet och respekterar att jag är den som bestämmer, och jag (och hunden) vet att jag kan avbryta, säga till etc och det respekteras utan knussel, det är det viktiga. Inte att jag jämt går först.


Men det är precis det jag menar! Dina hundar VET redan skriver du. Men för de hundar som INTE vet måste man göra något så att man förstår. Har man inte kunskapen och pondusen med sig så behöver man de här verktygen.

Min förra hund var jag mycket noga med att hon alltid skulle vänta på varsågod osv. Inte för att hon var dominant, aggressiv eller ville ta över hemma utan bara för att hon annars flängde runt och var högt och lågt. Det är ett smidigt sätt att ta kontrollen och få hunden att sansa sig och inse att det är matte/husse som tar intiativen. Om hunden redan vet detta behöver man ju inte sitta varsågod vid maten vareviga gång. Om man inte har en Billie hemma förstås som tog varje tillfälle att "slippa loss" och härja.

Timida och milda Loka däremot tittar på mig som om jag är en tyrann om jag ber om samma sak! "Vad har jag gjort för ont... Varför kör du med mig..." Henne får jag tvärtom locka fram så hon törs ta plats. Jag uppmuntrar henne att härja. Inte försöker hon ta ledarskapet för det, jag tror inte ens hon vill ha det.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Båda hundarna hade visst mått av aggression kopplade till rädslan med, men ändå, kändes helt avigt?

En rädsla kan bli en fix idé om den får hållas, då kan man inte gulla bort den längre. Har en hund varit rädd för brödrostar i 14år hade det nog inte hjälpt så mycket att lägga en korvsnutt på den och vänta ut hunden. Då får man tvinga hunden att fejsa rädslan istället. Jag har själv gjort så, vilket har gett hunden självförtroende efteråt.

Det jag menar är, att sitter rädslan tillräckligt hårt får man själv inte visa minsta tvekan eftersom det finns en risk att då bekräftar beteendet. Har rädslan suttit i 14 år krävs det rejäla tag för att få bort den.

Utan att ha sett avsnittet dock, bör tilläggas.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

jag måste fråga er alla en sak. har inte läst så himla noga i forumet men ska göra det. Det här med CM att innan när dom spelar in när CM har fått hundarna relativt lydiga och gör det ljudet *sss* o pekar(vet ni vad jag menar?) mot dom så har han använt elhalsband innan o sagt sss!? Min hunds uppfödare och många andra säger att han gör så? Jag var så imponerad över han men kan jag vara det nu ? :confused: Nån som vet?

tack sååå länge :bow:
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

jag måste fråga er alla en sak. har inte läst så himla noga i forumet men ska göra det. Det här med CM att innan när dom spelar in när CM har fått hundarna relativt lydiga och gör det ljudet *sss* o pekar(vet ni vad jag menar?) mot dom så har han använt elhalsband innan o sagt sss!? Min hunds uppfödare och många andra säger att han gör så? Jag var så imponerad över han men kan jag vara det nu ? :confused: Nån som vet?

tack sååå länge :bow:

Nej jag tror verkligen inte att han använt elhalsband på alla hundar.

Jag tror att "sss" från början används tillsamman med en fysisk korrigering, t ex en putt eller ett nyp. Till slut räcker det med en muntlig korrigering eftersom hunden kopplar ihop den med det fysiska.

På samma sätt har jag lärt min hund "nej".
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jo, absolut kan det vara så. I programmet fanns dock inte ens en antydan till att prova något 'mildare' sätt, utan CM sa själv det där med att de inte får fly etc, de ska underkasta sig och hantera det.

Den med brödrosten blev helt ifrån sig när brödrosten poppade, och skällde och for omkring etc, så där hade säkerligen 'leverpastejmetoden' inte fungerat ändå. Men den vattenrädda. Dels, om hunden är rädd för poolen varför måste den till varje pris tvingas bada i poolen bara för att familjen ville hunden skulle simma med den, men där känns som det borde kunnat gå att ta i 'steg för steg'-modell. Ha hunden att sitta vid poolkanten, och när den är okej och trygg med det, gå längs med poolkanten osv. Den visade ingen aggression just kring poolen heller.

Sen, det FUNGERAR alldeles säkerligen precis som i programmet, att hunden underkastar sig, och 'problemet löst'. Fast det börjar bli väl mycket underkastelse för min del där.

Sen sa han en del bra saker med, att inte ömka en rädd hund etc. (Fast han gick steget längre, inte ens klappa eller bry sig om en rädd hund). Men jag kunde ändå inte låta bli att fundera hur det blir när någon tar en riktigt vek hund (som poolhunden var, överlag, den var rädd för typ allt enligt vad äg berättade, hade dock ett aggressionsproblem också, rädd - aggresiv, och sånt måste man ju ta tag i, de blir ju farliga annars) och 'kastar den i poolen' efter att ha kollat på CM... Men borde kunna göra allt så mycket värre med lite otur. (CM borde kunna se skillnad på hund som klarar av det och som inte klarar av det, men inte TV-tittarna nödvändigtvis)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Inte vet jag men jag vet av egen erfarenhet att man kommer långt med att man är bestämd och har pondus o vet vad man själv vill...om man nu säger sch eller appapp eller vad man nu säger har ingen somhelst betydelse egentligen.

Jag har aldrig förberett nån hund eller häst ialllafall....tänk på att det är kroppsspråket och de energier man sänder ut som betyder nåt....du kan säga tsch 10000 ggr och inget händer om du inte har det andra med dig, det är det som folk håller på med ute på gatorna :D...men det hjälper inte om du inte vet varför du säger det ( det är en förlngd arm, ett verktyg, en uppmaning, en halvhalt....ja bestäm själv)

Folk hakar upp sig på fel saker.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag är helt med på hur du menar och jag håller med dig.

Jag har sett spridda skurer av programmen med CM och har tyckte en del är vettigt , annat är helgalet. Har dock aldrig tyckt att något av det bra han säger är direkt revolutionerande, så jag har aldrig förstått hypen.

Jag får samma känsla när jag ser hans program, som när jag råkat se ett "nanny" program att, vad är det för fel på folket?!.
Alla problem de har,( oavsett om det är med hund eller unge) är direkt relaterat till understimulans och avsaknad av konsekvens.
Det är inte djuren eller ungarna det är fel på och som ska läras om, utan ägarna/föräldrarna.

Jag förstår ju vad CM menar och försöker uppnå genom att upprepa "flockledare" hela tiden men för någon som redan har en vettig hundkänsla blir programmen lätt tramsiga, men målgruppen är väl företrädesvis de som har problem med sin hund och Ja, där kanske de krävs att ägarna följer alla hans regler för att kompensera alla de andra brister de kommer fortsätta med.

Jag tänker som så att;
Om en okunnig ägare med dålig hundkänsla får alla dessa regler tydligt uppradade och följer dem, dvs hunden få inte gå ut först , äta först etc så kanske det bromsar utvecklingen åt det negativa hållet när sen ägaren missar att korrigera alla de andra 100 tillfällen som en mer hundvan person skulle korrigerat.
Motsatsen blir ju då att en hundvan person med lite mer känsla istället som korrigerar alla de där småsakerna, dvs att, inte ta sig ton, inte bli överexalterad när matte kommer hem, inte spänna sig i möte med annan hund etc, inte behöver CM,s regler.
Hunden vet redan vad som är ok och inte och därför är det inga problem att gå före ut igenom dörren, äta först etc, det rubbar inte respekten eller balansen.

Jag har haft den här diskussionen förut med annat hundfolk som menar på, att man särskilt med större hanhundsraser ALLTID tillslut hamnar i fen ysisk diskussion om ledarskapet där man måste låta hunden visa sin plats.
Jag menar på att man genom sitt beteende aldrig behöver hamna i den diskussionen.
Jag har bara haft hanhundar av stora raser och har aldrig någonsin hamnat i en situation där jag fysiskt måste bevisa min "överhet"

Som sagt, man får göra med CM som man gör med allt annat, man får sålla och ta till sig det som verkar vettigt, förkasta resten .

Det som jag anser är faran med CM är att folk ska kuva sina hundar i jakt på flockledarskapet och det är sorgligt med hundar som är undertryckta i sin personlighet för att ägaren inte kan skilja på kuvad och väfungerande/diciplinerad.

Det går lätt till överdrift när folk ska tillämpa sådat de inte riktigt förstår sig på.
Höjden för mig var en hovslagare som var här på gården för ett tag sedan och släpade runt sin stackars hund runt gården varv efter varv ryckandes i kopplet och hyssjandes på hunden hela tiden.
När jag frågade vad tusan han höll på med , fick jag till svar att hunden minsann inte skull få kissa förrän han gav sitt tillstånd :crazy:
Hunden var så kissnödig och stressad att benen gick i kors!
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Inte vet jag men jag vet av egen erfarenhet att man kommer långt med att man är bestämd och har pondus o vet vad man själv vill...om man nu säger sch eller appapp eller vad man nu säger har ingen somhelst betydelse egentligen.

Jag har aldrig förberett nån hund eller häst ialllafall....tänk på att det är kroppsspråket och de energier man sänder ut som betyder nåt....du kan säga tsch 10000 ggr och inget händer om du inte har det andra med dig, det är det som folk håller på med ute på gatorna :D...men det hjälper inte om du inte vet varför du säger det ( det är en förlngd arm, ett verktyg, en uppmaning, en halvhalt....ja bestäm själv)

Folk hakar upp sig på fel saker.

aha okajs :) "Jag har aldrig förberett nån hund eller häst ialllafall...." sysslar du också med problem djur så? :D en nyfikenhet bara :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 345
Senast: MML
·
Övr. Hund Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite...
2
Svar
28
· Visningar
2 018
Senast: Nytant
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp