Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Höjden för mig var en hovslagare som var här på gården för ett tag sedan och släpade runt sin stackars hund runt gården varv efter varv ryckandes i kopplet och hyssjandes på hunden hela tiden.
När jag frågade vad tusan han höll på med , fick jag till svar att hunden minsann inte skull få kissa förrän han gav sitt tillstånd :crazy:
Hunden var så kissnödig och stressad att benen gick i kors


Nämen? herrgud säger jag bara :eek:
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nej det gör jag inte men h´jag har fostrat en hel del hundar och unghästar i mina dagar...problem råkar man ju alltid ut för, men är man bara konsekvent , lugn i o tydlig och har nån hum om djurets grundläggande biologi så löser sig allt efter vägen
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Höjden för mig var en hovslagare som var här på gården för ett tag sedan och släpade runt sin stackars hund runt gården varv efter varv ryckandes i kopplet och hyssjandes på hunden hela tiden.
När jag frågade vad tusan han höll på med , fick jag till svar att hunden minsann inte skull få kissa förrän han gav sitt tillstånd :crazy:
Hunden var så kissnödig och stressad att benen gick i kors


Nämen? herrgud säger jag bara :eek:

Men den människan fattar ju inget...inte din uppfödare heller verkar det som..konstigt att dom håller på med djur på proffisionell nivå
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Nej det gör jag inte men h´jag har fostrat en hel del hundar och unghästar i mina dagar...problem råkar man ju alltid ut för, men är man bara konsekvent , lugn i o tydlig och har nån hum om djurets grundläggande biologi så löser sig allt efter vägen

ja jag håller med dej där :)
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Men den människan fattar ju inget...inte din uppfödare heller verkar det som..konstigt att dom håller på med djur på proffisionell nivå

uppfödare? :confused:
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

party0052.gif



..................
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Den med brödrosten blev helt ifrån sig när brödrosten poppade, och skällde och for omkring etc, så där hade säkerligen 'leverpastejmetoden' inte fungerat ändå. Men den vattenrädda. Dels, om hunden är rädd för poolen varför måste den till varje pris tvingas bada i poolen bara för att familjen ville hunden skulle simma med den, men där känns som det borde kunnat gå att ta i 'steg för steg'-modell. Ha hunden att sitta vid poolkanten, och när den är okej och trygg med det, gå längs med poolkanten osv. Den visade ingen aggression just kring poolen heller.

Just det gör att jag absolut inte gillar CM. En gång när jag såg skulle en rädd hund vara med sin matte på ett boende för handikappade. Det var väldigt ryckiga människor med "fel" kroppsspråk osv. Då undrade jag också varför han skulle tvingas den stackars hunden som blev i principparalyserad av rädsla. Jag har själv haft en rädd hund så jag kände igen allt. Vid t.ex. veterinärbesök, ögonlysning etc. har hon ju fått lov att "underkasta" sig. Men inte för vad som helst. Ville nu den där matten ha med en hund på jobbet hade hon väl kunnat skaffa en hund som älskade det?? Det finns ju sådana hundar också...
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

jag måste fråga er alla en sak. har inte läst så himla noga i forumet men ska göra det. Det här med CM att innan när dom spelar in när CM har fått hundarna relativt lydiga och gör det ljudet *sss* o pekar(vet ni vad jag menar?) mot dom så har han använt elhalsband innan o sagt sss!? Min hunds uppfödare och många andra säger att han gör så?

...........................
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Men en del hundar är villiga att dra vissa fördelar hemma. T.ex. ligga skönt, sno mat från diskbänken tigga osv. En del hundar är också beredda att försvara sin position för att få fortsätta med sina små privilegium.

Resursförsvar, absolut!

Dominas, näe.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag tycker dessa CM disk. är väldigt intressant. Själv är jag emot! Har testat alla dessa korkade (min synpunkt) "ledarskapsmetoder" som att inte låta hunden sova i sängen, inte sova på kudden, inte gå ut före genom dörren, "lägga" ner hunden, rycka i kopplet, gå före m.m. Funkade verkligen..inte! Mer tvärtom, på 1 ½ år lärde jag och min hund oss i princip inget. Vi hade för många konflikter. På en föreläsning, bestämde jag mig för att prova att skita i allt vad ledarskap heter..3 veckor senare hade jag en hund som lyssnade på mig i alla lägen. De rädslor han hade(stort problem) viftar han bort numera, skulle aldrig göra utfall mot andra hundar (även om de började) m.m.
Han sover i sängen, sover på kudden, går före genom dörren(om jag ger tillåtelse, men detta för säkerhetsfall), enda fysiska korringeringen jag använder är en pet med fingret på rumpan när han tappar koncen., koppel använder jag knappt numera och självklart får han nosa och gå före mig på promenaderna (om inte annat sagts). Vet inte vad jag skulle kalla detta: kontakt? Eller kanske att ranghögast behöver inte berätta det..det syns och känns. Hur ofta bryr sig hundarna om vilken hund som går först ut genom dörren? Något jag inte sett i så fall.
Och det där med att CM skulle använda elhalsband...var det inte någon här som visade ett klipp där han gör reklam för ett? Lika dåligt som att använda det själv enligt mig.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Och hur gör hunden för att driva sin vilja igenom och försvara sina privileguim? T.ex. att morra ned lillmatte från soffan för att kunna få sova skönare själv? Hur gör de?
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Och hur kom du dit?

Hur har din hund lärt sig det?

Som jag skrivit tidigare så är det där med dörren och sängen symboliska saker (enligt mig) Det handlar bara om att någonstans måste hunden börja lära sig att de ska vänta, lyssna och analysera.

Men hur gör man innan hunden kan det?

Hur gör man med en hund som redan befäst beteendet att morra för att få sin vilja igenom?

Jag som aldrig haft en dominant hund i hela mitt liv är fortfarande väldigt funderande sen jag själv träffade på en sådan hund...

Sen lite övrigt:
Jag håller med om att de hundar som är med i showen inte alltid är några problemhundar egentligen. De är understimulerade och har korkade ägare. På något sätt måste CM ge handfasta tips till de otroligt korkade ägarna för att de ska förstå. Det kan nog vara svårt för oss att förstå hur korkade människor kan vara. Faktiskt.

Jag har själv IRL träffat på ett par som var tvugna, enligt en hundpsykolog, att promenera 1 h om dagen med sin golden för annars grävde den upp trädgården. De kopplade liksom inte motion/stimulans utan såg promenade som "medicin". Korkade så jag nästan dånade och det var i Sverige... Hur kunde de ens innan INTE gå minst 1 h om dagen med sin golden?????
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Men kan man hund så vet man vad som är rätt o fel, problemen med att förstå vad han menar kommer när man inte vet vad man håller på med...ALLA som kan hund/häst osv vet ju att detta är individer, men till skillnad mot CM så kan han ju inte motsäga síg själv...för då blöir ju allt mer förvirrande. Sama problem kan man ju få använda helt olika metoder för beroende vad det är för en hund man jobbar med...det förstår ju de flesta som fostrar flera djur. Men det kan man inte lära ut för folk fattar inte sånt.
Samma som med NH...en del tror att man faller i rang om hästen kliar sig på dig, att man faller i rang om man gör nåt fel eller tappar humöret...så är det ju givetvis inte.

Mina hundar går före mig varenda dag ut genom dörren, dom äter innan mig, ligger i sängar o i soffan...men om jag säger till att dom ska sitta o vänta vid dörren gör dom det, om jag säger till dom att hoppa ner från sängar o soffor så gör dom det...jag behöver ingen kadaverdisiplin på mina hundar...jag är den som bestämmer i slutändan allt ändå men utövar inte min "makt" i onödan...det vet dom.

Men hundarna i cesars program är inte mina hundar, och han måste ju se till att allt funkar även när han åkt därifrån och sen är det ju helt o hållet upp till ägarna...hundarna kan ju sitt språk redan.


Jag förstår nog tyvärr inte riktigt hur du menar...Är det så att du håller med mig men menar att de människor som CM hjälper inte har så stor kunskap att de kan vara flexibla?

Det kan väl mycket väl stämma iofs...Men testet på hans hemsida var ändå löjligt, jag menar om det stämmer så har ju varken du eller jag något ledarskap på hunden.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

...........................

det jag menar är att jag har hört många säga att Ceasar Milan använder elhalsband innan inspelningar. Bland annat min uppfödare sa det när vi kolla på ett program. Vart hon hört det vet jag ej. Men jag blev fundersam. Själv skulle jag alrdig eller min uppfödare heller använda sånt. Kanske va det du trodde jag mena? :confused: lite förvirrad just nu :p
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jag håller med! Det är ju inte så att om man har två hundar tex. Att om den hunden som är lägre i rang befinner sig framför den andra hunden så blir den sur? Och då skulle ju den minsta rent storleksmässigt hela tiden känna sig dominerad av den andra? Det fattar man ju att det är inte så det funkar. Och för att hunden lär sig att inte röra bebisen tror ju inte hunden att bebisen är nån slags mini-alfahanne... Snarare lär sig hunden att: okej matte/husse vill inte att jag ska röra bebin då gör jag inte det. Tror inte hunden reflekterar så mycket över det hela faktiskt.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Dom reglerna är ju skapade för dessa hundägare i programmen som inte har någon sorts kontroll över sina hundar. Dom behöver enkla, fasta regler att hålla sig till för att kunna få ordning på hundarna och för att känna sig dominanta så dom kan agera som ledare.

Vanliga hundägare med normala hundar, som du, klarar det bra ändå.

Dom flesta har ju inte en aning om hur man umgås med en hund därför måste CM ge enkla tydliga riktlinjer som vem som helst kan förstå. Det är ju inte skadligt för hunden på något sätt att få vänta vid dörren och låta ägaren gå först. Det är heller inte skadligt för den att gå bakom ägaren på promenaden. Om detta hjälper ägaren att få kontroll över sin hund så är det jättebra, tycker jag. Det vi ser i programmen är ju första stadiet i rehabiliteringen av problemhundar som behöver hållas strikta i början.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Och hur gör hunden för att driva sin vilja igenom och försvara sina privileguim? T.ex. att morra ned lillmatte från soffan för att kunna få sova skönare själv? Hur gör de?

Den avståndstagande hunden morrar, den ouppfostrade motar ner lillmatte från soffan. Det är dock ganska långt kvar till att hunden skulle vilja dominera lillmatte att tex befalla henne att ge hunden mat.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

fast inte ens hundar befaller väl varandra att ge varann mat ?? Däremot kan dom befalla de andra att vänta till sin tur..den som är högst i rang äter först. Jag har haft hundar som haft rangordningar om vem som får vara i soffan/sängen (alltså hundarna emellan) Fast där har det mer gällt, försten upp bestämmer.
 
Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan

Jo, fast han har dem ju på sin hemsida som regler för 'den nya valpen' med etc, dvs även innan det gått 'överstyr'. Och anser ju, hemsidan igen, att HANS hundar handhas/uppfostras lika, att de t ex 'måste' promeneras 45 minuter varje morgon innan de får frukost, för hundar ska 'arbeta' för maten (sen behöver det inte vara fysiskt arbete, men man inte bara får mat, utan man måste göra något för den), att han inte visar dem affection (tillgivenhet) om de inte är calm-submissiv (lugna-undergivna). "Before my dogs eat, I take them for a walk. In this way, I ask my dogs to work for food and water."

Och att man aldrig någonsin får hoppa över koppelpromenaderna, de ska vara dagliga, och då ska hunden gå bredvid eller bakom aldrig före etc. Sen kan de få lösa promenader och springa och nosaprommisar etc med, men man får aldrig ta bort koppelpromenad dagligen. Osv.

(What is the most important thing to do for your dog?
Take your dog on a 45-minute power walk every morning. BUT, you must use the proper method in walking your dog – when leaving the house, make sure you always walk out the door ahead of your dog to demonstrate who is the leader, and make sure the dog is not in front of you on the walk.)

Så faktiskt så tror jag inte, och han verkar inte, anse att det bara är verktyg för korkskalleägarna utan så man SKA handha en hund, från den lilla oproblemtiska valpen. Och det är fortfarande i mina ögon inget FEL med det, men jag håller inte med om att allt det där är NÖDVÄNDIGT. Att det är är just nyckeln till att bli en pack leader, punkt.

Och han borde ju absolut kunna ha dem som verktyg för de där korkade hundägarna, de verkar ju vara i stort behov av 'instruktioner for dummies'. Men som 'enda sättet' för alla, nä. För han anser ju jag jag. martha mfl här, som är nöjda med att vi VET att vi kan närhelst vi vill få hunden att gå efter oss genom dörren osv, och inte kräver det hela tiden, inte är fullt ut 'pack leaders'.

Och ur det där fjantiga testet, så ett 'felsvar' är t ex
Before walking your dog, do you:
-Play with him/her and give him/her affection (i.e. "hey boy, want to go for a walk?")
(Rätt svar ska vara: Wait until the dog is calm and submissive before opening the door)

Och ang promenaderna är om man låter hunden 'sniff the path' också fel svar, rätt är 'walk the dog next to you or behind you)

Testet är alltså inte för att se om man har problem med sin hund eller så, utan Find out where you stand in the pack! Answer the questions below honestly to determine where you rank and learn how you can become a better pack leader.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 097
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 237
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 352
Senast: MML
·
Övr. Hund Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite...
2
Svar
28
· Visningar
2 020
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp