Bukefalos 28 år!

Det här med Evidensia...

Jag vet inte vad som är skäligt att debitera men jag reagerar på att man tar ut samma startavgift på en kattklippning som man tar ut i startavgift för undersökning av kvalificerad veterinär.

Samt att timpenningen är väl uppe i det som advokater tar. Är det rimligt? För att klippa en katt?
Klinikavgiften är samma för alla åtgärder. En veterinär träffar katten för att bedöma att det är säkert att sedera den. I övrigt kan jag hänvisa till inägget ovanför #59.
 
Jag upplever stor prisskillnad på olika kliniker och även inom Evidensiakonsernen sas. Några exempel: Min ena Chihuahua skulle operera patella och jag ringde runt för pris, priserna var som följer:
Södra djursjukhuset/Evidensia ville operera båda knäna trots att han bara hade symptom på ena knät. Pris 27000:-/knä

Strömsholm/Evidensia: 20-25000:-/knä

Ultuna: 17-20000:-/knä

Upplands Väsby djurklinik: 8500:-/knä

Aros veterinärklinik, Västerås: 12-15000:-/knä

Vi valde till slut Aros då det var en erfaren kirurg. Dom ansåg även att det var onödigt att op andra knät som hunden inte hade symptom på. Så slutnotan blev 15000:- istället för närmare 60000:-.. Jag är inte missnöjd med vården och åker dit om det är något akut. Men ska vi op så ringer vi runt numer..

Vår andra hund behövde ev benmärgs prov och där var prisskillnaden 3000:- - 8500:- för samma sak..
 
Jag betvivlar inte att varje anställd veterinär gör sitt yttersta för patient och djurägare, men som flera har noterat att ett visst medikament skiljer mycket i pris mellan de olika klinikerna, hur försvaras det? Att man har andra instrument, röntgenapparater, narkoser och så vidare är ju en sak, men just priset på exakt samma medel, av exakt samma märke? Som någon som sade att en salva kostade mer än dubbelt så dyr på djursjukhuset än om vederbörande hade hämtat ut på apoteket själv. lagerkostnader och transporter i all ära, men dubbelt upp är ju väl häftigt kan jag tycka.
 
Jag tycker inte det är konstigt att klinikerna har olika priser för i princip samma ingrepp. Hade tyckt det var mer skumt om priserna inte skilde åt.

Här i Göteborg är nog Blå Stjärnan dyrast men de har också en utmärkt vård och mycket kunnig personal. För att inte tala om den senaste utrustningen och nyaste kunskapen.

Tex kostar det nästan dubbelt så mycket att kastrera en tik på Blå Stjärnan än på en liten privatägd klinik på landet. Trots den stora skillnaden i pris hade jag valt Blå Stjärnan bara för att jag tycker de är så bra.

Men det är just det som är grejen att jag kan välja och ställa de olika skillnaderna mot varandra. Det är ju sund konkurrens.
 
Det fina med att någon gång räknat på att utföra ett arbete med lokaler, utrustning och personalkostnader med allt som ingår är aha-upplevelsen. Helt plötsligt känns ett frisörbesök billigt och tanken går snarare till att hur har de möjlighet att ta så lite?
Just frisör är väl en av de branscher som har problem med svartarbete?
Hos min frisör kostar det 300 för en klippning som tar en kvart. Hon har ingen lång högskoleutbildning. Förutom lokalen (ganska liten) består utrustningen av stol, fön, klippmaskin, saxar och kammar (och lite smått mer). Har öppet vardagar 10-18. Prisskillnaden mellan frisör och veterinär borde nog vara större. ...
 
Just frisör är väl en av de branscher som har problem med svartarbete?
Hos min frisör kostar det 300 för en klippning som tar en kvart. Hon har ingen lång högskoleutbildning. Förutom lokalen (ganska liten) består utrustningen av stol, fön, klippmaskin, saxar och kammar (och lite smått mer). Har öppet vardagar 10-18. Prisskillnaden mellan frisör och veterinär borde nog vara större. ...
Hon ska också få ut lön, betala sociala avgifter och pension. Hon kan bara ta en viss mängd kunder på en dag och vet inte hur många.
Men jag tog inte den som ett exempel mot veterinäryrket, utan mer som ett eget konstaterande.
 
Självklart, men det gäller ju veterinärkliniken också. Jag förstod att du inte höll det mot veterinärkostnaderna. Spann bara vidare på den tråden :).
 
Min erfarenhet är att här där jag bor åker man till Evidensia om det verkligen inte finns något annat, och då är det superakut. Jag köper att man betalar olika, däremot tycker jag fortfarande det är konstigt att klinikavgifter på akuttid är så otroligt mycket högre. Även om det är akut-vardag och man får en tid...
Sedan tycker jag att det är konstigt att en buköppning kostar runt 60 och när man säger "men jag har ingen försäkring" så kommer svaret "du kan få det för 25". Vart tar då dessa x antal tusen vägen som det skulle kosta om jag hade försäkring? Vem tar dessa pengar? Eller när det kommer in föl och ägaren säger "ta inte bort fölet utan att ringa mig" och plötsligt tar de bort fölet utan ett samtal? Eller att de öppnar en häst två gånger för "andra gången ska vi se så det ser bra ut och dessutom är det i utbildningssyfte för våra elever"?Varför lägger de på 100% när en utomstående expert kommer in utan att informera kunderna? Medan andra kliniker lägger på sin klinikavgift och resten tar experten som utför jobbet. Men inte på Evidensia, där tar de 100% extra av beloppet som experten tar. Jag har sett och varit med om alldeles för mycket för att åka till min närmsta evidensia-klinik. Och jag vill gärna ha duktiga veterinärer som är dedikerade sina jobb, och det har jag. Men de jobbar inte på Evidensia. Jag är säker på att det finns duktiga veterinärer på Evidensia också men här där jag bor slutar väldigt många duktiga på kliniken och börjar på mindre kliniker eller så startar de eget. Och kunderna följer de duktiga veterinärerna. OBS, jag skriver om EN enskild Evidensia-klinik.
 
Jag tycker inte det är konstigt att klinikerna har olika priser för i princip samma ingrepp. Hade tyckt det var mer skumt om priserna inte skilde åt.

Här i Göteborg är nog Blå Stjärnan dyrast men de har också en utmärkt vård och mycket kunnig personal. För att inte tala om den senaste utrustningen och nyaste kunskapen.

Tex kostar det nästan dubbelt så mycket att kastrera en tik på Blå Stjärnan än på en liten privatägd klinik på landet. Trots den stora skillnaden i pris hade jag valt Blå Stjärnan bara för att jag tycker de är så bra.

Men det är just det som är grejen att jag kan välja och ställa de olika skillnaderna mot varandra. Det är ju sund konkurrens.

Fast är det inte lite märkligt när det skiljer så mycket mellan kliniker med samma eller kanske större kompetens som Strömsholm, Ultuna, Bagarmossen och Södra djursjukhuset? Det skilde ju flera tusen som inte går att förklara bort med kompetens, lokaler, öppettider etc..
 
Fast är det inte lite märkligt när det skiljer så mycket mellan kliniker med samma eller kanske större kompetens som Strömsholm, Ultuna, Bagarmossen och Södra djursjukhuset? Det skilde ju flera tusen som inte går att förklara bort med kompetens, lokaler, öppettider etc..
Nej tycker inte det är konstigt. Det är ju fri prissättning. Mycket märkligare som sagt om alla hade liknande priser.
 
Jag måste dock säga att jag tycker det är oerhört märkligt när det skiljer 10000:- för samma ingrepp!!! Det normala hade varit någon tusenlapp!
Nej varför det? Varför måste det vara samma pris? Det är ju inte direkt så att statliga prissättningsbyrån sätter priserna fortfarande.

Förstår inte riktigt denna hysterin med att allt skall kosta likadant. Vi har ju fri konkursens och prissättning är ett sätt att konkurrera med andra på.
 
Nej varför det? Varför måste det vara samma pris? Det är ju inte direkt så att statliga prissättningsbyrån sätter priserna fortfarande.

Förstår inte riktigt denna hysterin med att allt skall kosta likadant. Vi har ju fri konkursens och prissättning är ett sätt att konkurrera med andra på.
Men det är ju just det som också öppnar för överpriser. Ska man konkurrera med prissättning bör man rimligen lägga priset lågt.

Det konstiga tycker jag är att vid uppköp av jättar så brukar priserna pressas så att de fristående slås ut/låter sig köpas upp. Här verkar det ha blivit tvärtom.
 
Senast ändrad:
Jag betvivlar inte att varje anställd veterinär gör sitt yttersta för patient och djurägare, men som flera har noterat att ett visst medikament skiljer mycket i pris mellan de olika klinikerna, hur försvaras det? Att man har andra instrument, röntgenapparater, narkoser och så vidare är ju en sak, men just priset på exakt samma medel, av exakt samma märke? Som någon som sade att en salva kostade mer än dubbelt så dyr på djursjukhuset än om vederbörande hade hämtat ut på apoteket själv. lagerkostnader och transporter i all ära, men dubbelt upp är ju väl häftigt kan jag tycka.

Fri prissättning. Exv metacam kostar inte lika på alla apotek.
 
Nej varför det? Varför måste det vara samma pris? Det är ju inte direkt så att statliga prissättningsbyrån sätter priserna fortfarande.

Förstår inte riktigt denna hysterin med att allt skall kosta likadant. Vi har ju fri konkursens och prissättning är ett sätt att konkurrera med andra på.

Fast kontentan blir ju att folk känner sig lurade! När man inte kan bortförklara med ökad kompetens, öppettider etc ja då ska vi helt plötsligt acceptera att det är fri konkurrens..
Man är oxå i ett ganska utsatt läge som djurägare till ett sjukt djur och det blir lätt att man bara köper läget och glatt betalar den klinik som först ställt diagnosen utan att ringa runt och jämföra priser som vi gjorde. Man kan nästan säga att det är väldigt lätt för klinikerna att utnyttja den utsatta situationen som djurägaren befinner sig i. Eller ringer du runt och kollar priser när du har ett akut sjukt djur?
Därför blir det lite fult med den sk fria prissättningen och det är väl det som folk och faktiskt försäkringsbolag nu börjat reagera mot!

Jag tror inte veterinärerna som är anställda av dom stora klinikerna kan påverka priserna utan dom försöker nog bara göra sitt jobb och tar betalt efter den prislista dom har att följa.

Det är fri prissättning på receptföreskrivna läkemedel oxå men det skiljer ändå inte så mycket i pris mellan apoteken utan dom flesta har liknande priser trots att det skiljer i storlek och öppettider på dom olika apoteken...
 
De två jag har varit på har tagit absurda summor på små saker. Det är en sak att ha vett att ta betalt för arbetet man utför, men för vissa saker, njäe. Eller att man inte blir tillfrågad. :meh:

Vilket gör att jag endast åker till dem i akutfall, annars åker jag till privatägda småkliniker, som inte verkar att ha några problem att gå runt.
Kan tycka att med de priser Evedensia har, borde de utan problem ha råd med jourtid och nattöppet.
Man kan ju tycka att de förlorar fler kunder som väljer bort dem för att de inte står sig mot privat ägda när de kommer till mindre saker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 729
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 182
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 719
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp