Bukefalos 28 år!

Det här med febernedsättande eller ej

Jejjessica

Trådstartare
Har dragit på mig en brakförkylning vilket resulterade i dålig sömn och tillhörande nattliga funderingar...

Jag har alltid tidigare varit väldigt restriktiv med att ta febernedsättande då jag är "uppfostrad" med att "man har feber av en anledning". Dvs att man bara försenar tillfrisknandet om man tar t.ex alvedon för att sänka febern, så det är bättre att härda ut och låta febern do its thing.

På "äldre dagar" har jag dock blivit allt mer liberalt inställd då jag märkt hur mycket skönare det är att slippa värk och frossa etc. Så min inställning har mer och mer gått mot "varför ska jag må mer dåligt än nödvändigt?".
Till saken hör kanske att jag nog är rätt klen och känner mig väldigt påverkad av minsta lilla förhöjd temperatur. Dvs jag kan känna mig väldigt kass fastän termometern säkert inte skulle visa särskilt högt alls.

För mig är det också närmast omöjligt att kunna somna om jag har minsta feberkänning, och jag har börjat resonera att det borde kunna vara bättre för tillfrisknandet att ta en tablett och få en hel natts sömn än att ligga sömnlös och "härda ut"? Som nu i natt började jag känna frossa och värk i framför allt benen och kunde inte alls somna. Gick upp och tog en alvedon och det var ju som en dröm att känna hur värken avtog och kroppen började slappna av! Nu bidrog förvisso snorandet och hostandet till att jag ändå inte fick någon direkt skönhetssömn, men återigen - varför må sämre än nödvändigt?

Men känner att jag inte har några medicinska belägg för varken det ena eller andra, så hur ska man göra "egentligen"? :)
Att proppa i sig värktabletter för att orka leva på som normalt förstår jag ju kan ha en negativ inverkan på tillfrisknandet, men att ta det när man ändå ligger hemma och vilar "bara" för att få må lite bättre? Eller för att kunna få en natts sömn?
Vad säger ni, bu eller bä? :p Hur brukar ni resonera och varför?
 
Min läkare frågade mig en gång med glimten i ögat -har du något principiellt mot värktabletter?

Receptfria mediciner finns tillgängliga av en anledning. Hjälper de så använd dem.

Det finns ingen anledning att "härda kroppen"
 
Visst är feber en reaktion på processen i kroppen orsakad av virus/bakterier men det är också jobbigt och påfrestande för kroppen att ha feber med höjd puls/blodtryck, ökad metabolism osv. Så, mår man så dåligt att man inte orkar få i sig mat eller dryck (dryck är förstås viktigast) eller kan vila/sova ordentligt gör du knappast kroppen någon tjänst genom att "härda ut" och skippa febernedsättande. Så ta det du om du känner att du mår bättre av det. Som du själv konstaterat, varför må sämre än nödvändigt? :up:
 
Har dragit på mig en brakförkylning vilket resulterade i dålig sömn och tillhörande nattliga funderingar...

Jag har alltid tidigare varit väldigt restriktiv med att ta febernedsättande då jag är "uppfostrad" med att "man har feber av en anledning". Dvs att man bara försenar tillfrisknandet om man tar t.ex alvedon för att sänka febern, så det är bättre att härda ut och låta febern do its thing.

På "äldre dagar" har jag dock blivit allt mer liberalt inställd då jag märkt hur mycket skönare det är att slippa värk och frossa etc. Så min inställning har mer och mer gått mot "varför ska jag må mer dåligt än nödvändigt?".
Till saken hör kanske att jag nog är rätt klen och känner mig väldigt påverkad av minsta lilla förhöjd temperatur. Dvs jag kan känna mig väldigt kass fastän termometern säkert inte skulle visa särskilt högt alls.

För mig är det också närmast omöjligt att kunna somna om jag har minsta feberkänning, och jag har börjat resonera att det borde kunna vara bättre för tillfrisknandet att ta en tablett och få en hel natts sömn än att ligga sömnlös och "härda ut"? Som nu i natt började jag känna frossa och värk i framför allt benen och kunde inte alls somna. Gick upp och tog en alvedon och det var ju som en dröm att känna hur värken avtog och kroppen började slappna av! Nu bidrog förvisso snorandet och hostandet till att jag ändå inte fick någon direkt skönhetssömn, men återigen - varför må sämre än nödvändigt?

Men känner att jag inte har några medicinska belägg för varken det ena eller andra, så hur ska man göra "egentligen"? :)
Att proppa i sig värktabletter för att orka leva på som normalt förstår jag ju kan ha en negativ inverkan på tillfrisknandet, men att ta det när man ändå ligger hemma och vilar "bara" för att få må lite bättre? Eller för att kunna få en natts sömn?
Vad säger ni, bu eller bä? :p Hur brukar ni resonera och varför?
Jag är också lite snål med värktabletter och febernedsättande (och vet inte så mycket om hur dom fungerar heller) men om jag inte kunde somna utan skulle jag absolut ta för sova känns ju bra.
 
Min kära moder barnläkaren har delvis fött upp mig på Panodil, helt utan oro. Det är vanligtvis inte dåligt för kroppen att du som äger den mår så bra som möjligt, så personligen snålar jag aldrig med receptfria tabletter vid sjukdom.
 
Tar alltid värktablett innan jag ska sova om jag är på något sätt så påverkad att jag sover dåligt/inte alls när jag är förkyld eller sjuk. Mår bättre om jag får sova.
Samma när jag tig bort en tand senast. Tog bort smärtstillande när det inte gjorde så ont längre på Dan men tog på kvällen innan kag gick å la mig ett par nätter till för att få sova ordentligt.
 
Jag har aldrig upplevt det tar längre tid bli frisk av febernedsättande. Tvärtom - kan man äta och sova osv ordentligt brukar det gå fortare.

Det man ska undvika är ju att ta febernedsättande för att kunna hoppa över vilan. DÅ kan det både bli värre och ta längre tid. Men felet då är ju inte febernedsättande utan att man inte tar sig tid att vara sjuk, vila och återhämta sig
 
Jag äter nog för mycket värktabletter (receptfria alltså) och min läkare är lite missbelåten med det. Tyvärr har jag pga ögonproblem just nu vansinnigt ofta ont i huvudet. Så då får jag välja svår huvudvärk eller smärtstillande.
 
Jag äter värktabletter/febernedsättande för att kunna äta och sova. Kan jag det utan tabletter äter jag inga tabletter. Är ganska restriktiv för jag blir lite obehagligt pigg (äter Ipren) om jag ätit en tablett och den tydligen inte var så nödvändig som jag trodde så det känns som att de har ganska bra effekt på mig. Köper alltid barndos om det finns när jag ska köpa nytt paket :laugh:
 
Åh, jag är snabb på en paracetamol om jag får feberkänningar! Varför ska man må sämre än man måste? Jag har även blodstillande vadd för näsblod, halstabletter och slemlösande för halsont och slem, och så vidare liksom... varför inte? :)
 
Efter vad jag förstått så vet man egentligen inte ens varför man får feber. Det finns teorier men inga svar.

Nu är jag ju lite bakvänd, för jag går ju på full dos värktabletter varje dag, så de gånger jag får feber är jag ju riktigt sjuk. Men min inställning är att om man mår sämre av att ha feber så finns det ingen anledning att inte ta tabletter som sänker den.
 
Jag är onödigt snål med värktabletter när jag har huvudvärk :o Jag gillar att plåga mig själv kanske? :confused::angel:
Förut var jag likadan med feber och mensvärk men jag tror att jag har blivit bättre på de fronterna och släppt lite på tyglarna där :D Jag tar ju dem så sällan ändå.

Det är dumt egentligen :rofl: men jag tror att det känns nästan som att man skulle bygga upp en tolerans om man åt dem för ofta...? Vilket har inget medicinskt belägg alls, bara en känsla :angel:
 
Efter vad jag förstått så vet man egentligen inte ens varför man får feber. Det finns teorier men inga svar.

Nu är jag ju lite bakvänd, för jag går ju på full dos värktabletter varje dag, så de gånger jag får feber är jag ju riktigt sjuk. Men min inställning är att om man mår sämre av att ha feber så finns det ingen anledning att inte ta tabletter som sänker den.
Är det inte kroppen som jobbar på att få bort en infektion i kroppen och därmed orsakar en feber?
Fast det kanske är en teori.
 
Har man bara feber men kan äta, dricka och inte har ont så finns det ingen anledning att ta febernedsättande. Har man ont, inte kan äta och dricka eller inte kan sova ska man självklart ta febernedsättande.

Det är ganska vanligt att folk stoppar i sig febernedsättande för att de har lite förhöjd temp och sedan kör på som vanligt eller att de ger sina barn febernedsätande trots att barnet inte är särskilt påverkat utan äter, dricker och leker nästan som vanligt och det är inte bra. Kroppen behöver vila när man är sjuk. Alla mediciner påverkar kroppen och är inget man ska ta i onödan. Har man ont, inte kan äta och dricka så är det inte i onödan men bara för att ta ner febern så är det i onödan.

Inte ens alvedon är ofarligt http://www.lakartidningen.se/Klinik...och-gravida--forsiktighetsprincipen-bor-rada/
 
Jag äter värktabletter/febernedsättande för att kunna äta och sova. Kan jag det utan tabletter äter jag inga tabletter. Är ganska restriktiv för jag blir lite obehagligt pigg (äter Ipren) om jag ätit en tablett och den tydligen inte var så nödvändig som jag trodde så det känns som att de har ganska bra effekt på mig. Köper alltid barndos om det finns när jag ska köpa nytt paket :laugh:
Är det inte billigare att köpa vanlig medicin och ta bara hälften? Jag tycker mig minns att barnmedicinen var dyrare men jag kan ha fel.
 
Är det inte kroppen som jobbar på att få bort en infektion i kroppen och därmed orsakar en feber?
Fast det kanske är en teori.

Man vet att det är kroppens immunförsvar som ger feber, ja. Men det säger ju inget om feberns funktion eller syfte.
 
Är det inte billigare att köpa vanlig medicin och ta bara hälften? Jag tycker mig minns att barnmedicinen var dyrare men jag kan ha fel.

Menade att jag köper 200 mg istället för 400 mg. Aldrig kollat på priset faktiskt. Tror jag köpt typ 4 askar i hela mitt liv förutom enda gången jag haft influensa då jag typ gjorde av med en ask vanliga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 091
Senast: Badger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 519
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 816
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 564
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp