Bukefalos 28 år!

Det här med importer - törs man?

Hade jag varit du , skulle jag fortsätta leta i Danmark, har precis importerat en Shettis och priserna är verkligen låga pga dansk ekonomi. Har flera i min närhet som köper häst i Danmark just nu, även för vidare fösäljning, priserna är jättelåga.
Det kostar 1500 dkr för vetbesiktning. 530dkr för transportintyget och resan över bron kostar 200 enkel med bil och 395 enkel med släp, med brobizz(vilket är billigt att skaffa.)
Min blev lika dyr med alla kostnader som en shettis i sverige, men all bensinkostnad är även inräknad, men sen kostade han bara 3000 dkr och precis som du for jag land och rike runt, inklusive stuterier och kunde inte hitta en bra shettis.
Jag har verkligen goda erfarenheter av danska hästar i bekantskapskretsen. Du får jättegärna låna säng och stallplats kan jag fixa vid övernattning om du är intresserad. Bor utanför Lund.
 
Senast ändrad:
@kol med tanke på var jag bor så har jag ingen avsikt leta i Danmark. Bara få hem en dansk är ungefär 8- 10' med lastbil tyvärr.
 
det var därför jag erbjöd övernattning, så du kunde köra själv;):)

Jättesnällt. Men jag bor en bit upp i landet (tänk Gävle) så det blir inte sjysst mot hästen att köra upp den i vanlig transport. Sådana sträckor bör de få åka lastbil.

Sett en jättesuperfin ponny i Danmark annars, den ligger förvisso över budget men det kanske jag kan skrapa ihop. Men med resan hit på det så blir det en prislapp som blir omöjlig. Och ska man dra av 10' från min budget för att täcka kostnader för att få hem en dansk, så även om man skulle åka dit och leta på plats så skulle då min budget vara så låg att det nog skulle vara mest skräp ändå man hittade är jag rädd?
 
Har väl ridit kanske 90 av dem, men sett resterande 60 på så nära håll under så lång tid att jag anser mig kunna uttala mig. Men ja, det är ganska skrämmande. Att kanske 30-40% var skräp hade inte förvånat mig, men nu när jag ser det i retroperspektiv, och inser att liksom 95% är skit, känns det faktiskt ganska olustigt...
Så du har alltså ridit och satt dig in i alla dessa 90 hästar, ridit seriöst för tränare och försökt rida loss och liksom få ett resultat på på dessa 90 hästar. Sen har du även sett och varit såpass insatt i övriga 60 att du kan uttala dig om ifall dom är skit eller inte. Fantastiskt. Du borde vara väldigt eftertraktad egentligen då med din kunskap.

Jag kan förstå att man kan komma upp i ett högt antal hästar man har suttit på genom åren. Det har jag med förmodligen, om man tänker att jag började på ridskolan som har runt 45 hästar/ponnysar, relativ ruljans på hästarna var det ju. Jag började rida där när jag var runt 3 på ponnyridningen innan jag började i riktig grupp. Jag kan nog komma upp högt i antalet hästar jag suttit på då. Men hästar jag på riktigt har ridit ordentligt, tränat och utbildat mig på, det är ju betydligt lägre alltså. Hästar som jag har kunnat ha någon åsikt om är väldigt mycket lägre.
 
Off topic, men hur ofta rider du?
Det måste vara väldigt ofta och väldigt mycket för att vara uppe i att ha ridit 90 olika hästar redan vid din ålder!
Eller så är det ganska "dåliga" ridskolor som har dig att valsa runt på så många hästar. Och jag antar att du ridit svenskfödda hästar också?

Jag har ridit i ca 40 års tid, om man räknar det där åkande på hästrygg som jag gjorde som 2-åring som att rida, fick första ponnyn när jag var 5 år gammal vilket vid det här laget är 38 år sedan. Visserligen hade jag fem års riduppehåll när jag studerade och under första jobbet, men vi är då uppe i kontinuerligt hästägande i drygt 30 års tid.
Jag har inte ridit 90 olika hästar.
Men visst, räknar man dem så är jag väl uppe i 40-talet, och jag har ridit in 20-25 stycken. Jag anser mig vara ganska erfaren som ryttare och tycker nog att jag ridit många hästar.
Men är alltså trots alla mina år, inte i närheten av det du beskriver.
Men det är klart, jag har inte gått på ridskola så det "drar ner" antalet.

Men jag måste erkänna att jag blir väldigt tveksam till om dina uttalanden stämmer - att ha hunnit rida så enormt många hästar som du beskriver och ändå vara så ung och till synes oerfaren (jag tänker på andra trådar du skrivit i) gör mig väldigt frågande.

När jag red på ridskola red jag som mest 2 dagar/vecka, men har ridit på flera, samtliga stora med 40-55 hästar vardera. Har man då ridit minst 2/3 av hästarna på varje ställe blir det ju några stycken. Sen när man på den ena dessutom bytte häst varje lektion så... Därav det stora antalet ;) Sen har jag inte just ridit alla jag uttalar mig om också, men jag anser att även om jag inte just ridit en häst, men sett andra i samma grupp rida den, och träffat den i stallet på veckobasis under lång tid, kan jag ändå uttala mig. Är väl typ 90-95 hästar jag verkligen ridit.

Har ridit både svenskfödda och importerade hästar, men mest importer. Och då när jag väl höll på tänkte jag absolut på bristerna med dem, men det är framförallt nu i retroperspektiv jag insett hur "inte bra" och hur mycket konstigheter det var med en ganska stor del av framförallt importerna. Sen ska jag absolut inte bara kasta skit på importerna, jag vet svenska kallblodstravare som sålts som "brittiska ridponnyer", och min häst nu vet man ju inte ens om den är importerad eller född i Sverige.
 
Så du har alltså ridit och satt dig in i alla dessa 90 hästar, ridit seriöst för tränare och försökt rida loss och liksom få ett resultat på på dessa 90 hästar. Sen har du även sett och varit såpass insatt i övriga 60 att du kan uttala dig om ifall dom är skit eller inte. Fantastiskt. Du borde vara väldigt eftertraktad egentligen då med din kunskap.

Jag kan förstå att man kan komma upp i ett högt antal hästar man har suttit på genom åren. Det har jag med förmodligen, om man tänker att jag började på ridskolan som har runt 45 hästar/ponnysar, relativ ruljans på hästarna var det ju. Jag började rida där när jag var runt 3 på ponnyridningen innan jag började i riktig grupp. Jag kan nog komma upp högt i antalet hästar jag suttit på då. Men hästar jag på riktigt har ridit ordentligt, tränat och utbildat mig på, det är ju betydligt lägre alltså. Hästar som jag har kunnat ha någon åsikt om är väldigt mycket lägre.

Du har en poäng i det du skriver, absolut! Men iaf jag skulle vilja säga att antingen hästar jag suttit på i alla gångarter, eller sådana som jag sett på veckobasis under lång tid, kan jag iaf säga någonting om. Och alla har ju absolut inte varit dåliga att rida, det har jag inte sagt. Vissa har varit jättefina att rida, men haft uppenbart falska papper m.m.
 
Du har en poäng i det du skriver, absolut! Men iaf jag skulle vilja säga att antingen hästar jag suttit på i alla gångarter, eller sådana som jag sett på veckobasis under lång tid, kan jag iaf säga någonting om. Och alla har ju absolut inte varit dåliga att rida, det har jag inte sagt. Vissa har varit jättefina att rida, men haft uppenbart falska papper m.m.
På vilket sätt är hästarna skit? Är det hästarnas psyken eller är det hälsomässigt eller vad är det som gör att hästarna är skit?

Jag kan köpa att det kan vara svåra hästar, men att det ska vara lika med skit är inte rättvist.
 
Senast ändrad:
Du har en poäng i det du skriver, absolut! Men iaf jag skulle vilja säga att antingen hästar jag suttit på i alla gångarter, eller sådana som jag sett på veckobasis under lång tid, kan jag iaf säga någonting om. Och alla har ju absolut inte varit dåliga att rida, det har jag inte sagt. Vissa har varit jättefina att rida, men haft uppenbart falska papper m.m.

Fast nej man kan inte säga något bara för man suttit på den i alla gångarter tycker jag. Ta den ena jag Provred igår. Jag tyckte inte alls om den, och den gick skitdåligt för mig. Så skulle jag baserat på enbart att jag ridit den i alla gångarter säga något skulle det vara att den är si och så. Haken är att exakt samma ponny för annan ryttare var superduperfin. Och mitt omdöme utefter det skulle vara ett helt annat.

Och det rättvisa omdömet är faktiskt inte min upplevelse när jag red den. Däremot kan man säga en hel massa om min ridning och dess brister utefter min upplevelse. Jag var helt fel ryttare för den helt enkelt och det är inte ponnyns fel.

Hållbarhet, avel, temperament etc kan jag heller inte säga ett ord om för att jag ridit den i alla gångarter. För samma där - "fel" ryttare så tja....
 
På vilket sätt är hästarna skit? Är det hästarnas psyken eller är det hälsomässigt eller vad är det som gör att hästarna är skit?

Jag kan köpa att det kan vara svåra hästar, men att det ska vara lika med skit är inte rättvist.

Alltså det är väl kanske lite hårt uttryckt kanske. Men det är liksom pappersbluffar, skador, dåligt psyke, dåligt utbildade. Alla har naturligtvis inte alla dessa problem, men de allra flesta har något av nyss nämnda.
 
Alltså det är väl kanske lite hårt uttryckt kanske. Men det är liksom pappersbluffar, skador, dåligt psyke, dåligt utbildade. Alla har naturligtvis inte alla dessa problem, men de allra flesta har något av nyss nämnda.

Då kanske det är ridskolorna som är skit och inte hästarna? För i alla fall dåligt utbildade och många skador skulle jag främst skylla ridskolan på. Rids hästarna fel eller dåligt kommer det liksom på posten, import eller ej.

Och vilken ridskola köper hästar med dåligt psyke? Visst någon enstaka kan slinka igenom men brukar säljas så fort man märker den inte passar i ridskolan. Men annars är ridskolefolk mycket duktiga på att hitta hästar med ett psyke som passar just ridskola. Deras inkomst hänger liksom på det precis som den hänger på att hästarna emellanåt rids av duktiga ryttare (till nöds extra av personal om de inte finns i ridgrupperna) så att hästarna vidareutbildas och rids i form så det inte blir skador.

Och hur insatt är du i ridskolehästarnas papper? Jobbade du på kontoret och kunde gå igenom det på ett riktigt sätt och efterforska? Jag menar du bör ha varit i åldern 15-18 år kanske?! Var du betrodd med det?
 
Känner till några ytterst få "lyckade importer", dessa kan jag räkna på min ena hand och är privathästar.
Resten är bara ren skit, som jag skrivit i flera inlägg här i tråden. Men du har absolut en poäng med hästskojare. För det är ju där alla ridskolor osv. köper sina hästar.
Så du drar alla hästhandlare över en kam och kallar dom hästskojare, för att alla ridskolor handlar av dom och importer är skit?

Jag vet att ridskolan jag rider på inte köper hästar av en hästskojare i alla fall och de importerna är faktiskt helt okej, med tanke på deras utbildningsnivå de har när de kommer hit.
Jag förstår inte varför du verkar ha så starka fördomar mot vissa saker?
 
Då kanske det är ridskolorna som är skit och inte hästarna? För i alla fall dåligt utbildade och många skador skulle jag främst skylla ridskolan på. Rids hästarna fel eller dåligt kommer det liksom på posten, import eller ej.

Och vilken ridskola köper hästar med dåligt psyke? Visst någon enstaka kan slinka igenom men brukar säljas så fort man märker den inte passar i ridskolan. Men annars är ridskolefolk mycket duktiga på att hitta hästar med ett psyke som passar just ridskola. Deras inkomst hänger liksom på det precis som den hänger på att hästarna emellanåt rids av duktiga ryttare (till nöds extra av personal om de inte finns i ridgrupperna) så att hästarna vidareutbildas och rids i form så det inte blir skador.

Och hur insatt är du i ridskolehästarnas papper? Jobbade du på kontoret och kunde gå igenom det på ett riktigt sätt och efterforska? Jag menar du bör ha varit i åldern 15-18 år kanske?! Var du betrodd med det?

Jo, i direkt bemärkelse var det väl dem som inte hade så bra koll på vad de köpte in, det har du rätt i! Men som sagt, mycket konstiga hästar och stor ruljans på de som funnits verkar vara ett genomgående problem...

Nej, men många kollade jag upp med hjälp av Google, TDB och Blå Basen. Man kommer faktiskt rätt långt på det. Som en häst t.ex, som var påstådd import Irland, och kom till Sverige 2008. Den hade ett pass utfärdat i Sverige (SH) först år 2014. Då kan man ju enkelt dra slutsatsen att den inte haft papper tidigare (undermening: Hur vet man då egentligen någonting om identiteten?), och det är ju kanske inte helt lyckat att köpa hästar utan pass... Sen var det en häst som påstods komma från ett mycket känt holländskt stuteri (hade stuterinamnet i sitt namn), men när jag frågade de (på stuteriet) per mail hade de aldrig hört talas om den hästen :grin: Ett annat skrämmande exempel är en skäck som jag sett dyka upp flera gånger på olika ställen, med olika identiteter.

Men detta verkar ju inte bara drabba importer som sagt, utan även svenska hästar, så jag ska väl inte säga för mycket. Min egna häst vet jag ju inte ens om den är import eller svenskfödd t.ex. (Står att han är född i Sverige i passet, men har irländskt namn och i allra högsta grad oklar historik). Sen finns det ju kallblodstravare som blivit brittiska ridponnyer också m.m.
 
Alltså det är väl kanske lite hårt uttryckt kanske. Men det är liksom pappersbluffar, skador, dåligt psyke, dåligt utbildade. Alla har naturligtvis inte alla dessa problem, men de allra flesta har något av nyss nämnda.
Så egentligen är det bara hästar som förmodligen inte trivts och passat på ridskolan. Ridskolan har inte klarat av dom. Med andra ord så säger det ingenting om huruvida hästarna var skit eller inte. Dom bara kom till fel ställe.
 
Så egentligen är det bara hästar som förmodligen inte trivts och passat på ridskolan. Ridskolan har inte klarat av dom. Med andra ord så säger det ingenting om huruvida hästarna var skit eller inte. Dom bara kom till fel ställe.

Det kan ju kanske stämma! :)
Jo, iaf eftersom att en del ridskolor varit väldigt stora med mycket spring osv. kanske det blir för mycket för en del hästar...
 
Nej, men många kollade jag upp med hjälp av Google, TDB och Blå Basen. Man kommer faktiskt rätt långt på det. Som en häst t.ex, som var påstådd import Irland, och kom till Sverige 2008. Den hade ett pass utfärdat i Sverige (SH) först år 2014. Då kan man ju enkelt dra slutsatsen att den inte haft papper tidigare (undermening: Hur vet man då egentligen någonting om identiteten?), och det är ju kanske inte helt lyckat att köpa hästar utan pass... Sen var det en häst som påstods komma från ett mycket känt holländskt stuteri (hade stuterinamnet i sitt namn), men när jag frågade de (på stuteriet) per mail hade de aldrig hört talas om den hästen :grin: Ett annat skrämmande exempel är en skäck som jag sett dyka upp flera gånger på olika ställen, med olika identiteter.
Fast det finns väl många orsaker till att en häst får ett nytt pass, pass kan komma bort. Vet två i min krets som har utfärdat nytt pass pga det.

Sen brukar väl inte hästar ha reggade namn från utlandet? Min häst hade bara ett nummer i sitt pass innan jag reggade honom med namnet. Uppfödaren som faktiskt tillslut hittade mig av olika anledningar kom inte ihåg honom alls då han såldes pga att han inte passade som tävlingshäst. Däremot så visste jag ju stammen och fick reda på en hel del om han mamma som bara fått ett föl innan avfärd till usa. Dom kommer ju inte ihåg alla hästar dom har haft.

Är väl inte jättekonstigt att inte stora stuterier kommer ihåg alla "vanliga" hästar.

Sen tycker jag att om man ser samma häst, helt säker på att det är samma dyka upp på olika platser, har du frågat om det? Har du meddelat folk om det? Eller vilka är dessa olika platser?
 
Det kan ju kanske stämma! :)
Jo, iaf eftersom att en del ridskolor varit väldigt stora med mycket spring osv. kanske det blir för mycket för en del hästar...
Det kan jag garantera att det blir för många hästar. Hade min import kommit till en ridskola hade han blivit direkt farlig med sitt psyke. Han hade aldrig fixat det. Han var en så kallad "lyckad import" som privathäst även ifall han var svårt även då, men det har med stammen att göra. Många i hans stam hade tuffa psyken.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 981
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 619
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp