Bukefalos 28 år!

Det här med importer - törs man?

12688160_927923907303583_3927287226839303766_n.jpg
Ser väldigt rar ut! Verkligen!
 
Den är inte vetbes än. *luttrad*

Vet vem försäljaren är (av bilderna) och känner hennes kompis väldigt väl. Och den bilden jag fått är att det är ärliga försäljare som inte verkar bråka utan är samarbetsvilliga om något skulle gå snett.

Hon är dessutom en riktigt duktig ryttare :)
Har själv funderat flera gånger på att ta en häst från henne men jag bor ju i skåne så lite långt :p
 
Vet vem försäljaren är (av bilderna) och känner hennes kompis väldigt väl. Och den bilden jag fått är att det är ärliga försäljare som inte verkar bråka utan är samarbetsvilliga om något skulle gå snett.

Hon är dessutom en riktigt duktig ryttare :)
Har själv funderat flera gånger på att ta en häst från henne men jag bor ju i skåne så lite långt :p

Jo jag har fått ett väldigt gott intryck. När jag var där hade en tidigare såld ponny kommit åter eftersom den tagit över och inte fungerade. Så säljaren hade bytt in den. Frågade om hon brukade byta in/generellt erbjuda byte och fick svaret "nej, men man vill ju det ska bli rätt och fungera och skulle det vara så att det blir något stort och inte alls fungerar så försöker jag ju hjälpa till".

Dock så vetbes är ju alltid nervöst. Böjprovsutfall kan överraska och visa saker som det inte fanns minsta tecken på.
 
@Alexandra_W

Roligt att du hittat en! Håller tummarna att besiktningen går bra. Jag tycker också den ser söt ut :)

Jag skulle nog resonerat som du. Importer som finns här att se på, skriva svenska avtal kring och så vidare känner jag helt annorlunda för jämfört med såna som ska plockas in i landet som en kanske bara sett film på.

Har en inga ambitioner att rida högre klasser så är "se ut som en solstråle" ett gott argument för kan jag känna.
 
Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma sig de 20 så är det inte helt enkelt att hitta någon vettig. Jag söker inget med oceaner av kapacitet och niomässiga gångarter, utan jag söker en bussig allroundhäst med trevlig ridbarhet och bra temperament som kan kravla sig runt i lätta klasser hopp/dressyr. Tonvikten ligger på bussig och snäll. Ja och så frisk då givetvis. Det här med att läsa annonser och kolla på filmer och provrida håller på att ge mig en smärre depression. Jag har sett så mycket halta och knackiga hästar på film, jag har insett att ord som "stabilt i form" och "grundutbildad" är extremt subjektiva och kan betyda lite vad som helst.

Fastnade för en, som var allt jag sökte och lite till men som tyvärr inte gick igenom besiktningen, till allas förvåning.

Jag har innan sagt tvärnej till allt som är importerat, dels för att det är "ett svart hål" historikmässigt, och dels för att det är försäkringstekniskt besvärligt. Står man där om två år med en pålagring eller en lös benbit så kan man stå där med noll försäkringsskydd. Om man röntgar och det finns små skavanker som anses sakna betydelse kan man likväl få reservationer och så där med en ganska klen försäkring den dag det händer något.

Men jag har fått inse dels att jäklar vad importerna har ökat, dels att det faktiskt tycks vara bland importerna man kan hitta vad jag söker. Har talat en del med en person som importerar danska hästar och ponnyer, från ett och samma ställe i DK. Oklart (kan fråga såklart) om den danska personen i sin tur köper upp. Försäljaren säger att det varit otroligt sällsynt det varit några problem, hen försäkrar även hästarna direkt de kommer till Sverige, veterinärbesiktning i Sverige ingår i priset inför köp men hen hade absolut inga problem med att man gjorde en egen klinikbesiktning på valfritt ställe (på egen bekostnad). Varken om den ersatte den besiktning som ingår eller om man först tog besiktningen som ingår och sen även om den gick igenom gjorde en egen andra besiktning. Personen känns helt enkelt seriös och ärlig. Men det betyder ju inget, och jag lever med lite "skräck" för importer. Samtidigt så jag har sett så mycket "skräp" på film från privatpersoner med, så jag vetesjutton. Droppen kom lite när jag såg en film på en tydligt oren häst - som var klinikbesiktigad u.a. (här i Sverige, svensk häst). Det känns som rysk roulette alldeles oavsett...

Men hur stor ÄR risken egentligen, ni andra som köpt en "bussig allroundkompis" via förmedlare/som är importerad, hur har det gått och så vidare? Om det blivit något med hästen, hur har det funkat med försäkringsbolaget? Har ni röntgat, vad har ni då hittat? Osv.

OBS!! Jag vill inte ha tips på varken hästar, förmedlare eller importörer i tråden (då ryker den), utan bara erfarenheter generellt angående importer av "hobbyallroundhäst"-klass.
Jag planerar att importera en ponny och har haft mkt kontrakt med personer som regelbundet importerar hästar, och några som gjort det nån enstaka gång. Jag skulle nog personligen inte köpa direkt från privatperson i utlandet, men från ert försäljningsstall eller förmedlare absolut! Dom är ofta väldigt rädda om sitt rykte och det är sällan några problem. Men man måste bara noga med att välja någon som har ett gott rykte så att man vet att personen är seriös. Dessutom be om bilder och filmer, och våga ställa frågor och ställa krav. Få foto på passet, besiktningsprotokoll, och kolla upp med ditt försäkringsbolag hemma att du har allt som behövs för att försäkra hästen. Det går bra att försäkra den innan den kliver på transporten i utlandet. Men det kanske kan vara olika för olika länder.

Jag tror inte att man behöver bara rädd för att importera en häst, att köpa en häst är alltid en risk. Men hitta en försäljare via rekommendationer så är risken mindre att du blir besviken.
 
Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma sig de 20 så är det inte helt enkelt att hitta någon vettig. Jag söker inget med oceaner av kapacitet och niomässiga gångarter, utan jag söker en bussig allroundhäst med trevlig ridbarhet och bra temperament som kan kravla sig runt i lätta klasser hopp/dressyr. Tonvikten ligger på bussig och snäll. Ja och så frisk då givetvis. Det här med att läsa annonser och kolla på filmer och provrida håller på att ge mig en smärre depression. Jag har sett så mycket halta och knackiga hästar på film, jag har insett att ord som "stabilt i form" och "grundutbildad" är extremt subjektiva och kan betyda lite vad som helst.

Fastnade för en, som var allt jag sökte och lite till men som tyvärr inte gick igenom besiktningen, till allas förvåning.

Jag har innan sagt tvärnej till allt som är importerat, dels för att det är "ett svart hål" historikmässigt, och dels för att det är försäkringstekniskt besvärligt. Står man där om två år med en pålagring eller en lös benbit så kan man stå där med noll försäkringsskydd. Om man röntgar och det finns små skavanker som anses sakna betydelse kan man likväl få reservationer och så där med en ganska klen försäkring den dag det händer något.

Men jag har fått inse dels att jäklar vad importerna har ökat, dels att det faktiskt tycks vara bland importerna man kan hitta vad jag söker. Har talat en del med en person som importerar danska hästar och ponnyer, från ett och samma ställe i DK. Oklart (kan fråga såklart) om den danska personen i sin tur köper upp. Försäljaren säger att det varit otroligt sällsynt det varit några problem, hen försäkrar även hästarna direkt de kommer till Sverige, veterinärbesiktning i Sverige ingår i priset inför köp men hen hade absolut inga problem med att man gjorde en egen klinikbesiktning på valfritt ställe (på egen bekostnad). Varken om den ersatte den besiktning som ingår eller om man först tog besiktningen som ingår och sen även om den gick igenom gjorde en egen andra besiktning. Personen känns helt enkelt seriös och ärlig. Men det betyder ju inget, och jag lever med lite "skräck" för importer. Samtidigt så jag har sett så mycket "skräp" på film från privatpersoner med, så jag vetesjutton. Droppen kom lite när jag såg en film på en tydligt oren häst - som var klinikbesiktigad u.a. (här i Sverige, svensk häst). Det känns som rysk roulette alldeles oavsett...

Men hur stor ÄR risken egentligen, ni andra som köpt en "bussig allroundkompis" via förmedlare/som är importerad, hur har det gått och så vidare? Om det blivit något med hästen, hur har det funkat med försäkringsbolaget? Har ni röntgat, vad har ni då hittat? Osv.

OBS!! Jag vill inte ha tips på varken hästar, förmedlare eller importörer i tråden (då ryker den), utan bara erfarenheter generellt angående importer av "hobbyallroundhäst"-klass.
Jag arbetar med import. Förvisso inte av hästar, men jag har en stor vana av att köpa saker osedda.
Det jag av erfarenhet kan säga att lägg på 10-15% på priset för oförutsedda utgifter.
Det är svårt med import. Även om man är kristallklar i sin specifikation finns alltid en risk för missuppfattning eller att man värderar ord olika. Jag kan till exempel ha en ritning till grund. Ett av dina krav är kanske lättskodd? Det är ett relativt begrepp...
Så ta höjd med kostnaderna.
Annars rekommenderar jag att köpa en körhäst som varit ute på tävlingsbanorna. De är ofta mycket trevliga hästar. Väldigt välutbildade och mycket allsidiga. Körhästar är dessutom ofta väldigt hållbara. Inte särskilt tittiga eller rädda för hinder.
Många körhästar är även ridhästar.
Lycka till oavsett:-)
 
Jättesöt! Ser ut att vara mycket fredriksborgare i den. :)

Håller tummarna att den går genom besiktningen!


Ursäkta trådkapningen och att jag skriver på fel ställe men ny här och hittar verkligen ingenstans där det går att göra nya inlägg :O

Jag har också totalt fastnat för en polsk häst och har försökt googla på försäljaren osv men hittar inget *kass på att söka förmodligen* :P. Man får väl inte lägga ut namn här men stallet att några hästar till salu på hästnet just nu iaf. Nån som kan hjälp med ev. Erfarenheter eller söka info?
Skulle vara guld! :heart
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 981
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 610
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp