Det här med importer - törs man?

När jag red på ridskola red jag som mest 2 dagar/vecka, men har ridit på flera, samtliga stora med 40-55 hästar vardera. Har man då ridit minst 2/3 av hästarna på varje ställe blir det ju några stycken. Sen när man på den ena dessutom bytte häst varje lektion så... Därav det stora antalet ;) Sen har jag inte just ridit alla jag uttalar mig om också, men jag anser att även om jag inte just ridit en häst, men sett andra i samma grupp rida den, och träffat den i stallet på veckobasis under lång tid, kan jag ändå uttala mig. Är väl typ 90-95 hästar jag verkligen ridit.

Har ridit både svenskfödda och importerade hästar, men mest importer. Och då när jag väl höll på tänkte jag absolut på bristerna med dem, men det är framförallt nu i retroperspektiv jag insett hur "inte bra" och hur mycket konstigheter det var med en ganska stor del av framförallt importerna. Sen ska jag absolut inte bara kasta skit på importerna, jag vet svenska kallblodstravare som sålts som "brittiska ridponnyer", och min häst nu vet man ju inte ens om den är importerad eller född i Sverige.
Jisses, ser du inte själv vad du skriver?
Att alla dessa hästar inte fungerade med dig kanske betyder att du inte är rätt ryttare för dessa hästar. För skulle dom inte hålla för verksamheten så hade dom knappast köpts in och varit kvar på ridskolan.
 
Jisses, ser du inte själv vad du skriver?
Att alla dessa hästar inte fungerade med dig kanske betyder att du inte är rätt ryttare för dessa hästar. För skulle dom inte hålla för verksamheten så hade dom knappast köpts in och varit kvar på ridskolan.

Du har absolut en poäng i det du skriver! :)
Men iaf en del av de var högst tvivelaktiga, ingen har ens önskat de till maskeradhoppningar 50 cm osv. Så fine, men iaf en del av de begriper jag inte varför man haft kvar...
 
Apropå diskussionen om importer i allmänhet, det har från flera håll förts fram att de ofta är knepiga i hantering.

Den här damen verkar lika lätt som hon beskrivits. Hon lastades och åkte till vetbesiktning. Syntes på henne det var lite läskigt där, ibland höll ögonen på att poppa ut, men inget stök eller bröt. Skötte sig fint vid besiktningen, inkl stå och vänta 20 min. Hon ställde sig och sov. Sen lastades hon och åkte hem, för att några h senare lastas igen (ihop med en annan häst som hon normalt inte går med), åka 2 h. Lastas av i mörker och med bilar runt osv lastas om och lastas på på mitt släp. Sen åka 1.5 h, hon stod och sov och åt. Kom fram, cool att lasta ut, går in i stallet, samma sak man ser hon är nervös, ögon stora som tefat, men inget stök, står still när hon ombeds osv. Knallar in i boxen och börjar äta. Fortfarande undrande osv, men lugn utåt.

När jag kollade efter en h åt hon, och hade rullat.
 
Har jag väl inte uttalat sagt. Men många är de facto importer, beroende av att typ 90% av hästarna på mina ridskolor varit just importer...
Men nej, givetvis måste det inte vara så!
Kanske dags att sluta tjafsa om dina erf just i denna tråd och starta en egen om du anser att du ridit så otroligt många importer och det är problem med alla ? Känns inte som detta är tråden för dig isåfall ?
 
Jag har inte hört att danska importer ska vara kepiga, de brukar i regel ha behandlats lika bra som svenska hästar. Jag har ridit och hanterat många, ingen har varit nervös eller dum. Men de brukar bli mycket piggare här eftersom de får hö istället för halm som är vanligt i DK. Min tränare sa alltid det, åker du och kollar på en dansk så köp en som är lugn, den pigga blir en vildhäst när den kommer hem. Hon importerade många hästar och var klok av skada haha.

Importer från öst däremot... De har ofta inte haft det så bra. :( De holländska har i regel spenderat sitt liv på hästfabriker. Väldigt sällan de har haft det vi anser vara en bra uppväxt. Sen rids de upp alldeles för snabbt för att få så mycket pengar som möjligt.
 
Jag har inte hört att danska importer ska vara kepiga, de brukar i regel ha behandlats lika bra som svenska hästar. Jag har ridit och hanterat många, ingen har varit nervös eller dum. Men de brukar bli mycket piggare här eftersom de får hö istället för halm som är vanligt i DK. Min tränare sa alltid det, åker du och kollar på en dansk så köp en som är lugn, den pigga blir en vildhäst när den kommer hem. Hon importerade många hästar och var klok av skada haha.

Importer från öst däremot... De har ofta inte haft det så bra. :( De holländska har i regel spenderat sitt liv på hästfabriker. Väldigt sällan de har haft det vi anser vara en bra uppväxt. Sen rids de upp alldeles för snabbt för att få så mycket pengar som möjligt.

Ah, det låter rimligt som förklaring till både allmän åsikt om att importer ofta är knepiga att hantera, men varför det inte gäller "alla länder" lika generellt iaf. Där jag köpte den här, så i princip alla beskrivs som snälla och lätthanterliga, och de två jag tittade på var det båda två iaf - trots helt olika typ av häst. Men stencoola i hanteringen.
 
Du har absolut en poäng i det du skriver! :)
Men iaf en del av de var högst tvivelaktiga, ingen har ens önskat de till maskeradhoppningar 50 cm osv. Så fine, men iaf en del av de begriper jag inte varför man haft kvar...
Efter att ha läst dina inlägg så får jag känslan av att du inte är så erfaren ryttare. Att generalisera alla importer som struliga och dåliga ridhästar efter att man under sin tid på ridskolan inte klarade av att rida importerna (som dessutom var 90% av ridskolans hästar???), det ser jag som ryttarfel och en väldigt dålig ridlärare som inte kan hjälpa sina elever.

Du har iaf fel i frågan om att alla hästar som finns att köpa utanför Sveriges gränser är kassa hästar som antingen går sönder, är helt galna eller har falska papper. Du hör väl själv hur det låter?
Utbudet är enormt utanför Sveriges gränser, aveln går fortare framåt och många välavlade, duktiga tävlingshästar, privathästar, hobbyhästar och ridskolehästar finns ute i Europa. Är man kunnig samt duktig ryttare så kan man göra riktigt stora kap, eller hitta den häst man letat efter i hela Sverige men inte hittat.

Är man osäker så finns det även många seriösa hästförmedlare som lever på att matcha häst med ryttare. Jag skulle kunna utveckla, men jag har redan skrivit en massa tidigare i tråden.
"Dåliga" hästar finns överallt precis som "dåliga" ryttare, läkare och skådisar.
 
Apropå diskussionen om importer i allmänhet, det har från flera håll förts fram att de ofta är knepiga i hantering.

Den här damen verkar lika lätt som hon beskrivits. Hon lastades och åkte till vetbesiktning. Syntes på henne det var lite läskigt där, ibland höll ögonen på att poppa ut, men inget stök eller bröt. Skötte sig fint vid besiktningen, inkl stå och vänta 20 min. Hon ställde sig och sov. Sen lastades hon och åkte hem, för att några h senare lastas igen (ihop med en annan häst som hon normalt inte går med), åka 2 h. Lastas av i mörker och med bilar runt osv lastas om och lastas på på mitt släp. Sen åka 1.5 h, hon stod och sov och åt. Kom fram, cool att lasta ut, går in i stallet, samma sak man ser hon är nervös, ögon stora som tefat, men inget stök, står still när hon ombeds osv. Knallar in i boxen och börjar äta. Fortfarande undrande osv, men lugn utåt.

När jag kollade efter en h åt hon, och hade rullat.

Jag har inte hört att danska importer ska vara kepiga, de brukar i regel ha behandlats lika bra som svenska hästar. Jag har ridit och hanterat många, ingen har varit nervös eller dum. Men de brukar bli mycket piggare här eftersom de får hö istället för halm som är vanligt i DK. Min tränare sa alltid det, åker du och kollar på en dansk så köp en som är lugn, den pigga blir en vildhäst när den kommer hem. Hon importerade många hästar och var klok av skada haha.

Importer från öst däremot... De har ofta inte haft det så bra. :( De holländska har i regel spenderat sitt liv på hästfabriker. Väldigt sällan de har haft det vi anser vara en bra uppväxt. Sen rids de upp alldeles för snabbt för att få så mycket pengar som möjligt.

Nu har jag ju bott i DK i snart 7,5 år och skulle inte säga att där är någon större skillnad på hantering, behandling och fodring här än i Sverige. ;) Möjligtvis färre grovfoder analyser och dyrare spån/torv (importeras från Sverige).
 
Ja, det krävs login, men man får 30 dagars gratis tillgång. Så måste man betala om man vil förlänga. :)

Okej, hur gör man för att få det då? hittade nyss ett provabbonemang på 7 dagar (och det räcker nu), men man fick bara upp en mailadress när man skulle teckna, så har provat att maila.
 
Okej, hur gör man för att få det då? hittade nyss ett provabbonemang på 7 dagar (och det räcker nu), men man fick bara upp en mailadress när man skulle teckna, så har provat att maila.

Hm, möjligt att jag kommer ihåg fel och att det var 7 dagar... Var ett tag sedan jag gjorde detta.

Men om du är inne på sidan "Tegn abbonement" står det på ett ställe: Er du ikke logget på og IKKE oprettet som bruger på DLBR Fælles Login skal du først oprettes, dette kan gøres her.

Prova att klicka på "her" och skapa en användare (=opprett bruger). :idea: :)
 
Hm, möjligt att jag kommer ihåg fel och att det var 7 dagar... Var ett tag sedan jag gjorde detta.

Men om du är inne på sidan "Tegn abbonement" står det på ett ställe: Er du ikke logget på og IKKE oprettet som bruger på DLBR Fælles Login skal du først oprettes, dette kan gøres her.

Prova att klicka på "her" och skapa en användare (=opprett bruger). :idea: :)
Det har jag gjort. Då hittar jag: "Prøveabonnement. Du kan bestille et gratis prøveabonnement på HesteData. Prøveabonnementet er gyldigt i 7 dage og kan kun tegnes én gang pr. år." Och så en mailadress, antar det är den man ska maila till då - har iaf provat.
 
Det har jag gjort. Då hittar jag: "Prøveabonnement. Du kan bestille et gratis prøveabonnement på HesteData. Prøveabonnementet er gyldigt i 7 dage og kan kun tegnes én gang pr. år." Och så en mailadress, antar det är den man ska maila till då - har iaf provat.

Okej. Tror att dom ändrat lite på senaste, kommer inte ihåg att jag behövde skicka mail, men det är nog rätt. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 894
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 940
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 498
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp