Bukefalos 28 år!

Det här med klädsel

Det kan ju bero på hur man är anställd tex.
Min far var bilmekaniker. Han gick aldrig i något annat än jeans och t-shirt, så jag har svårt att se just mjukisbyxor verkligen ha sin plats på ett arbete.

Jag har själv två par mjukisbyxor. De har jag hemma och när jag går ut med hunden, enbart, för att inte slita på mina jeans som jag har till allt annat jag gör. Använder inte ens mjukis när jag går ut med hunden med sällskap...

jag är uppvuxen med att man ska klä sig någorlunda propert alltid, på arbetet lite mer, och att mjukis inte har en plats. Det är min inställning. Ok för andra att se ut som de vill även om jag anser det ser slarvigt ut, speciellt på ett arbete.
 
  • Gilla
Reactions: Rie
Min far var bilmekaniker. Han gick aldrig i något annat än jeans och t-shirt, så jag har svårt att se just mjukisbyxor verkligen ha sin plats på ett arbete.

Jag har själv två par mjukisbyxor. De har jag hemma och när jag går ut med hunden, enbart, för att inte slita på mina jeans som jag har till allt annat jag gör. Använder inte ens mjukis när jag går ut med hunden med sällskap...

jag är uppvuxen med att man ska klä sig någorlunda propert alltid, på arbetet lite mer, och att mjukis inte har en plats. Det är min inställning. Ok för andra att se ut som de vill även om jag anser det ser slarvigt ut, speciellt på ett arbete.
Själv har jag inget annat än mjukisbyxor och träningsbyxor. Casall träningsbyxor har jag haft på restaurang utan att någon tittat konstigt.
 
Själv har jag inget annat än mjukisbyxor och träningsbyxor. Casall träningsbyxor har jag haft på restaurang utan att någon tittat konstigt.
Och jag fick så sköna arbetsbyxor så jag fixade likadana privat att ha på vintern. Häromdagen tog jag fram sommarbyxor. Byxor med avtagbara ben löst och ledigt. Svalt och skönt
 
Träningskläder/mjukisbyxor är verkligen jättevanligt och fullt normalt att ha på sig typ överallt. Blir lika förvånad när folk bara "MAN KAN INTE GÅ UT I MJUKISKLÄDER DET ÄR INTE PROPERT" :laugh:
För mig är det skillnad på arbete och fritid. Jag går nästan uteslutande i tränings- eller friluftskläder utanför kontoret för att hundarna smutsar och hårar. Jag bor mitt i centrala Malmö och har inga problem att göra ärenden i (rena) träningstights och en t-shirt med reklamtryck från spelföretaget jag var anställd tidigare. Jag skulle däremot inte åka till kontoret i de kläderna.

Även på kontor med en avslappnad klädstil är det min erfarenhet att man undviker mjukiskläder och träningskläder på kontoret.
 
Och jag hade inte brytt mig öht så länge han inte varit naken 😆
Tvärtom faktiskt, det sitter i sina bilar hela dagen, låt dem ha bekväma kläder.
Tycker synd om de som måste ha skjorta, slips och hela skiten när de ska köra buss eller taxi.

Sen vet jag inte hur mycket folk faktiskt lägger märke till klädsel.
Jag jobbar på industri, har svarta arbetsbyxor med stora knäskydd och en del mindre verktyg, t-shirt och en tröja med dragkedja ovanpå, allt sitter dock snyggt på mig.
När jag var på Kicks för någon vecka sedan kom det fram en tjej och bad mig om hjälp.
Jag har mitt företags logga på på bröstet, på byxorna och över hela ryggen, den är röd och inte ett dugg lik Kicks. Hon blev jätteförvånad när jag sa att jag inte jobbade där, jag såg tydligen väldigt professionell ut 😆
Häromdagen var jag på handelsträdgården med stallkläder med klubbens logga över hela ryggen. Fick återigen en fråga om jag jobbade där, jag såg tydligen blommig ut 🤣
Jag var med om något liknande i höstas - jag hade varit på hundtävling och hade på mig jeans, någon tröja, träningskilt och keps. Och när jag gick in i en trädgårdsaffär på vägen hem var det ett par som frågade var någon specifik sak var, och blev väldigt förvånade när jag sa att jag inte jobbade där. Det såg visst också väldigt professionellt trädgårdsaktigt ut :p
 
Träningskläder/mjukisbyxor är verkligen jättevanligt och fullt normalt att ha på sig typ överallt. Blir lika förvånad när folk bara "MAN KAN INTE GÅ UT I MJUKISKLÄDER DET ÄR INTE PROPERT" :laugh:
Att ha det på sig som privatperson när man "går ut" är en sak, en annan att jobba i det - lite beroende på jobb. Det är min åsikt.
Om man ska klä sig propert - då finns inte mjukisbrallor på kartan för mig.
 
Får verkligen taxichaufförer vara klädda i vad som helst?
Såg just en chaufför hämta en passagerare och chauffören var iklädd svarta sweatshirtbyxor och en stor, vid, formlös svart tshirt......inte vad jag tycker är godtagbart.
Sen körde den Taxi eller Uber?

Jag kan bara svara utifrån där min mamma jobbar (hon kör Taxi) , det företaget har klädkod och chefen blitt tokig om en förare kommit till jobbet klädd så där. Han är noga med hans förare ska hyfsad proper ut för representerar företaget.
 
Får verkligen taxichaufförer vara klädda i vad som helst?
Såg just en chaufför hämta en passagerare och chauffören var iklädd svarta sweatshirtbyxor och en stor, vid, formlös svart tshirt......inte vad jag tycker är godtagbart.
Jag tror det beror på företaget och vilken kund de är inriktade på. "Vanlig taxi" har kanske ingen klädkod, så länge de är hela och rena. Det finns lägen då allt under kostym är underkänt, men det är nog inte så vanligt i Sverige. :D

Ang. att bara anställda, eller underanställda, skulle vara de som är propert klädda stämmer inte. Jag känner affärsmänniskor som aldrig bär t-shirt utanför hemmet och skulle aldrig i livet synas i mjukisbyxor. Otroligt snobbigt kanske, men de är trevliga människor ändå.
 
Senast ändrad:
Såna tillfällen förstår jag. Jag förstår bara inte att en hel bransch kan gå runt på såna tillfällen som de flesta inte har speciellt ofta. Jag är väl lite fascinerad över att branschen går runt. Men det är väl som några skrivit att de går runt på sjukresor och liknande.

Kan svara för mindre stad, eller mindre är väl inte men helt klart liten jämfört med Stockholm, Göteborg, Norrköping osv.

MIn mamma kör mestadels sjukresor, färdtjänst förekommer (men inte ofta pga tiden hon kör, men andra kollegor får nog mer av dessa), skolkörningar, tågresor förekommer en hel del, ffa hur bra tågen går ibland :rofl: och viss personalkörning. Helt klart en del privatkörning men nog inte samma nivå som Stockholm. Mer runt nyår eller större event det kan va rent av jävligt få tag i en taxi 😆
 
När jag efterlyste bekväma mysbyxor så var det flera som använder det i dagligt bruk även på jobbet. Beroende på passform och skärning ser man ingen skillnad på mjukisbyxor och 'vanliga' byxor.
Jag har sett något företag annonsera något liknande och de byxorna såg ut som dressade byxor. Nu var de väl inte mjuksbyxormaterial men verkade oerhört sköna.
Varför inte skaffa sådana om man som anställd har kundkontakt.
 
Skulle det vara bättre om t-shirten var tajt eller varför påpeka stor och formlos hela tiden?

Jag har bara stora formlösa t-shirts pga bekvämt och luftigt. Jag jobbar inom vården. Vi har inga arbetskläder från arbetsgivaren. Jag jobbar sommartid i mina t-shirts. Ibland har jag absolut också joggingbyxor på mig, men oftast andra bekväma stretchiga byxor eller shorts om det är jättevarmt, precis som de flesta av mina kollegor. Finns några få som jobbar i jeans.

Det var i kombination med mjukisbyxor på en taxichaufför. Drygt att inte få arbetskläder i vården. Där skulle jag absolut inte reagera om personal hade mjukisbyxor.
 
Jag hade antagit att om denne hade just vanliga mjukisbyxor, ej dressade att det fanns dispens pga hälsoskäl. I kombination med lös tshirt. Har jobbat där jeans,leggings, även vanliga mjukisar varit helt okej bara hygienregler följdes i övrigt. Bättre att personalen är bekväm. Väldigt gärna logga på tshirt, jacka eller skjorta i en taxi för att känna mig mer trygg. Inte för att jag brukar åka taxi men:p
 
Min första träff med kontorsanställda i mysbyxor/mjukisbyxor var på Grönland. Då jobbade typ alla på Skatteverket där med mjukisar.
Jag älskar mjukisbyxor, får dock inte gå med det på jobbet, annars hade jag gjort det varje dag! Men jag går med det i stallet när jag åker och handlar etc.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Entourage
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 258
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp