Bukefalos 28 år!

Det här med klädsel

När jag körde färdtjänst var min chef alltid klädd i joggingbyxor och tanktop. Han ville visa sina muskler.
 
Taxichaufför eller inte, är det någon av er här som jobbar med kundkontakt som har svarta mjukisbyxor och stor formlös t-shirt på sig?

Nu har tydligen jag gått och blivit gammalmodig också, men jag tycker att man visar både sig själv och sin omgivning respekt med klädseln.

Kan inte komma på ett enda serviceyrke där jag inte skulle notera en sådan klädsel och undra lite vad som stod på.
Ja, när jag drev eget som hovslagare så hade jag ju kundkontakt. Kläderna var anpassad för säkerhet och bekvämligheter.
 
Jag brukar ta en taxi hem från verkstaden när jag lämnar in bilen.

Såna tillfällen förstår jag. Jag förstår bara inte att en hel bransch kan gå runt på såna tillfällen som de flesta inte har speciellt ofta. Jag är väl lite fascinerad över att branschen går runt. Men det är väl som några skrivit att de går runt på sjukresor och liknande.
 
Såna tillfällen förstår jag. Jag förstår bara inte att en hel bransch kan gå runt på såna tillfällen som de flesta inte har speciellt ofta. Jag är väl lite fascinerad över att branschen går runt. Men det är väl som några skrivit att de går runt på sjukresor och liknande.
Har en hel del vänner som inte har bil, vi bor i Stockholm, dom brukar kunna ta en taxi hem/till oss när dom varit över på middag eller kommer över för att måla figurer/spela brädspel och man har lite för mycket att släpa på för att det ska vara bekvämt med kollektivtrafik.
 
Såna tillfällen förstår jag. Jag förstår bara inte att en hel bransch kan gå runt på såna tillfällen som de flesta inte har speciellt ofta. Jag är väl lite fascinerad över att branschen går runt. Men det är väl som några skrivit att de går runt på sjukresor och liknande.

Som sagt, jag har flera vänner som åker taxi några gånger i veckan. En taxibudget på 1-2000:- är ju fortfarande långt mycket billigare än att äga en bil i stan. Själv åker jag åtminstone några gånger i månaden.

På dagtid vardagar rullar det en stadig trafik till och från tåg och flyg, utöver sjukresor och liknande (sjukresor brukar vara specifika upphandlade bolag, även om småbolagen kan gå in som underleverantörer ibland).
 
Undrar om folk reagerar stenhårt på mig nu. På vissa stationer jobbar jag med ställverk ute och ger även starttillstånd till tågen.
Efter en operation för två veckor sen kan jag inte ha vanliga byxor utan har svarta joggingbyxor. Mitt val av kläder gör mig som tur var inte sämre på mitt arbete.
 
Som sagt, jag har flera vänner som åker taxi några gånger i veckan. En taxibudget på 1-2000:- är ju fortfarande långt mycket billigare än att äga en bil i stan. Själv åker jag åtminstone några gånger i månaden.

På dagtid vardagar rullar det en stadig trafik till och från tåg och flyg, utöver sjukresor och liknande (sjukresor brukar vara specifika upphandlade bolag, även om småbolagen kan gå in som underleverantörer ibland).

Men det måste väl ändå vara en storstadsgrej? Jag bor i en mindre stad och det tar mig som bor i utkanten 10 min att cykla till centrum.
 
Men det måste väl ändå vara en storstadsgrej? Jag bor i en mindre stad och det tar mig som bor i utkanten 10 min att cykla till centrum.

Det tar mig en kvart till stan med cykel, men det är uteslutet under vinterhalvåret, och rätt många tillfällen när det inte passar att dra runt på en cykel.

Ställer absolut inte cykeln i stan när jag ska vara borta över natten tex. Har dessutom ofta packning eller kläder som inte passar att cykla i. Till vänner på andra sidan stan är det mer än en halvtimme att cykla, och då börjar det bli rätt trist att ta sig hem med branta uppförsbackar i icke cykelvänliga kläder.

Småstäder är ju i regel inte speciellt taxitäta heller, så det borde jämna ut sig. När jag bodde i småstad var det oftast till och från middagar eller sjukhuset man tog taxi. Hur gör du om du varit hos vänner och druckit vin? Bor alla i närheten?
 
Jag undrar ibland vad det är för personer som åker taxi ofta och när de åker. Jag kan inte se nåt behov i mitt liv för just taxi och de i min bekantskapskrets åker inte heller taxi speciellt ofta. Är det folk som bor långt ut på landet som tar taxi hem från krogen en sen kväll när kollektivtrafiken inte längre går? Eller när åker folk taxi egentligen?
Jag åker en del, har dåligt knä och kan inte gå mer än några hundra meter. Med packning kortare...
 
Jag undrar ibland vad det är för personer som åker taxi ofta och när de åker. Jag kan inte se nåt behov i mitt liv för just taxi och de i min bekantskapskrets åker inte heller taxi speciellt ofta. Är det folk som bor långt ut på landet som tar taxi hem från krogen en sen kväll när kollektivtrafiken inte längre går? Eller när åker folk taxi egentligen?
Åker kanske 2 gånger i månaden.
Kan vara till och från flygplats eller tågstation. Hem från jobbet en sen kväll när bilen var på verkstad.
Till och/eller hem från restaurang eller bar när vädret är för dåligt eller jag bara inte orkar gå till/från kollektivtrafik. Tror att det är vanligare med att åka taxi i stortstäder.

Åker oftast Uber och Bolt och då har folk på sig lite vad som helst, bryr mig inte.
Annars åker jag med Taxi Stockholm och de har alltid personalklädsel typ svarta byxor, vit skjorta och en svart jacka med logga på.
 
Undrar om folk reagerar stenhårt på mig nu. På vissa stationer jobbar jag med ställverk ute och ger även starttillstånd till tågen.
Efter en operation för två veckor sen kan jag inte ha vanliga byxor utan har svarta joggingbyxor. Mitt val av kläder gör mig som tur var inte sämre på mitt arbete.

I alla fall jag pratar inte om mjukisbyxbärare som sämre människor. Och vem som helst skulle väl behöva typ mjukisbyxor om benet var gipsat och för att kunna jobba.
 
Såna tillfällen förstår jag. Jag förstår bara inte att en hel bransch kan gå runt på såna tillfällen som de flesta inte har speciellt ofta. Jag är väl lite fascinerad över att branschen går runt. Men det är väl som några skrivit att de går runt på sjukresor och liknande.
Men oj, har du aldrig varit i en stad en fredag- eller lördagkväll? Ibland går det inte ens att få tag i en taxi för att alla är fulla. Sjukresor är garanterad bara en liten del av körningarna.
I Stockholm är det vanligt att åka taxi.
 
Jag åker taxi ibland, typ från tågstationen när jag har mycket packning med mig eller från sjukhuset när jag inte mår tillräckligt bra för att åka kollektivt.

Skulle helt klart reagera om chauffören hade mjukisbyxor på sig. Om jag hade sett det innan jag satte mig i taxin hade jag valt en annan taxi. Tycker det känns oproffsigt att inte ha arbetskläder, vilket skulle få mig att känna mig otrygg.
 
Jag åker aldrig taxi, men nog hade jag reagerat om hen kom i joggingbyxor o tshirt.
Likaväl som jag inte skulle vilja flyga med en pilot/kapten i sån klädsel.
Får väl poängtera att jag inte menar att det har med har med säkerheten att framföra fordonet.
Vill inte heller bli opererad av en läkare i den klädseln.
Ja möjligt jag är gammeldags men tycker många yrken ska ha en viss klädsel.
Vill kunna se att här kommer taxichauffören redan på klädseln.
Vad läkare har på sig under en operation har ju dock med säkerhet (hygien) att göra, så märkligt att dra in det som exempel.
 
Åker oftast Uber och Bolt och då har folk på sig lite vad som helst, bryr mig inte.
Annars åker jag med Taxi Stockholm och de har alltid personalklädsel typ svarta byxor, vit skjorta och en svart jacka med logga på.

Ja, jag tänker att den taxichaufför som kommer i sina vardagskläder kör mest den typen av appkörningar; man kollar så att man har rätt regnr på bilen och hoppar in. Har inte en aning om vad chauffören har på sig så länge det finns någon form av kläder.

Ska man hämtas med en förbeställd körning vid flyg eller hotell föredrar jag om chauffören har någon form av klädsel som signalerar att hen kör taxi, för att slippa leta runt bland alla som står och väntar. Men samma sak där; har jag bokat en delad minibuss till stan på en turistort räknar jag inte med något mer fancy än t-shirt, har jag beställt en egen bil från "bättre bolag" förväntar jag mig något annat.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Entourage
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 258
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp