Bukefalos 28 år!

Det här med klädsel

För att det är så många sunkiga människor går klädda, inte i dressade mjukisbrallor som ser ordentliga ut utan fula mjukisbyxor som sitter sunkigt och ser sunkigt ut på en person som är likadan.

Varför man nu vill se ut som en sådan förstår jag då inte. Mjukisbrallor som ser ut som dressade byxor är väl inte riktigt det som menas heller....

Det kanns inte bra att du anser att manniskor ar sunkiga. Oavsett vem/vilka du refererar till sa kan manniskor kanske bo sunkigt, vara kladda sunkigt, men att kalla dem for sunkiga manniskor ar over gransen IMHO.

När mina klienter rekommenderat mig till sina vänner har det tydligen kommit med en kommentar om att jag är lite "speciell", men det har varken handlat om regnbågshåret eller att jag städar i shorts... utan att jag inte har appar som typ snapchat och liknande. :D

Heh ... som sa manga "hogt uppsatta IT chefer da :laugh:
 
Min tanke är att man i vissa yrken har en fördel av att inte sticka ut, att inte ta uppmärksamhet med sin klädsel. När jag läste samtalsmetodik (vårdarbete) så var det något som påtalades som en av många byggstenar i ett patientmöte. Det är klienten som är i fokus, inte jag. Taxichaufförer tänker jag potentiellt är i samma kategori där de vid behov ska kunna smälta in i inredningen och ge kunder utrymme att prata i telefon, diskutera sinsemellan eller jobba ostört i bilen.

Det finns mängder med motargument mot det resonemanget. Det främsta är det vi sett i tråden: det som är "normalt" för en person, är inte "normalt" för nästa. Vi reagerar på olika saker. En annan fråga är den om individen frihet till individuella uttryck och hur långt den sträcker sig i professionella sammanhang. Även här går åsikterna isär (även mina egna).
 
Tja, jag går ofta klädd på ett sätt som du och flera andra här i tråden uppenbarligen tycker är sunkigt. Handlar faktiskt inte ett dugg om att jag vill se ut som en lodis eller annat som inte passar in i folks mentala finrum. Jag är inte här för att imponera på någon utan tar de kläder som är bekväma och fungerar i min vardag. Sicken himla tur att jag jobbar hemifrån så ingen behöver se min skabbiga uppenbarelse, antar jag.

Jag tycker att det osar en hel del klassförakt över hela denna tråd. Förfasas över att någon inte har uniform på ett jobb där de sitter och kör hela dagarna, och kalla folk sunkiga pga att de - ve och fasa - vågar visa sig ute med mjukisbyxor som inte sitter som ett smäck. De konservativa vindarna blåser även över Bukefalos, eller?
Håller med. Och då menar jag inte att klassföraktet kommer från uttalanden som "jag tycker det känns konstigt om personen inte har arbetskläder" utan när det dyker upp uttryck som att man "ser ut som en uteliggare" och allt det där andra. Så tydliga fördomar mot folk bara pga valet att klä sig bekvämt istället för snyggt.

Och om @Enya inte tycker om att bli bedömd som en person med extremt klassförakt kanske du inte ska uttrycka dig så otroligt illa som du gör.
 
Lodis det kände jag mig som när vårat tvättföretag vägrade byta trasiga kläder utan lagade dem. Man måste tänka på miljön var deras svar. Men när T-shirt är synligt lagad där det är mer lagat än helt eller byxor som är lagade på hela sidan så säg det inte trevligt ut. De blev inte så långvariga på jobbet och lever inte alls idag.
 
Jag tycker att hela denna förväntan på att det ska se ut på ett visst sätt för att vara korrekt kommer ur samma slags normer, ja. Att överhuvudtaget ha klädkoder på jobb tycker jag är rätt förlegat nuförtiden. Jag förstår att företag vill ha något som representar dem synligt på sin personal men det går att göra på många andra sätt än att kräva en specifik klädsel.

Men jag orkar inte diskutera vidare om varenda liten nyans. Jag inser att jag tänker alldeles för annorlunda om det här för att kunna göra mig förstådd.
Nu skriver du att du inte tänker diskutera vidare, vilket jag tycker är tråkigt, men jag svarar ändå.

Jag håller med om att jag tycker att det osar klassförakt/ganska dålig attityd när man beskriver privatpersoner som har på sig mjukiskläder på det sätt som vissa användare här gör, men jag tycker verkligen inte det är klassförakt att säga att profil/arbetskläder är en grej och när folk inte har på sig det bryter det mot ens förväntningar. I princip alla vet hur en medarbetare på Ica, Willys eller IKEA ser ut i klädväg.
Många yrkesgrupper slåss ju för att få arbetskläder betalda av sin arbetsgivare, och då är det ju inte så konstigt att det blir profilkläder med logga och därmed en viss klädkod liksom. Vissa yrken kommer alltid ha en förväntan att klä sig på ett visst sätt, men jag förstår verkligen inte klassföraktet när det kommer till profil/yrkeskläder. Privatpersoner däremot, det är en annan grej.
 
Nu skriver du att du inte tänker diskutera vidare, vilket jag tycker är tråkigt, men jag svarar ändå.

Jag håller med om att jag tycker att det osar klassförakt/ganska dålig attityd när man beskriver privatpersoner som har på sig mjukiskläder på det sätt som vissa användare här gör, men jag tycker verkligen inte det är klassförakt att säga att profil/arbetskläder är en grej och när folk inte har på sig det bryter det mot ens förväntningar. I princip alla vet hur en medarbetare på Ica, Willys eller IKEA ser ut i klädväg.
Många yrkesgrupper slåss ju för att få arbetskläder betalda av sin arbetsgivare, och då är det ju inte så konstigt att det blir profilkläder med logga och därmed en viss klädkod liksom. Vissa yrken kommer alltid ha en förväntan att klä sig på ett visst sätt, men jag förstår verkligen inte klassföraktet när det kommer till profil/yrkeskläder. Privatpersoner däremot, det är en annan grej.
Fast det är en sak att till exempel skriva "jag blir förvånad när jag möter X yrkesperson utan uniform..." och en annan att använda nidord/negativa uttryck för att beskriva kläder som jag antar att det är okej för arbetaren att använda, eller som folk använder till vardags.
 
För att man kanske inte bryr sig om det inte är "snyggt" utan om att vara bekväm? Skulle t.ex. själv aldrig ha på mig jeans om det inte är oversize och knappt rör min hud för det är inte värt att gå runt och vara obekväm hela tiden.

Trist inställning att tycka att människor är sunkiga för att dom har "fula" mjukisbyxor.
Människor är inte sunkiga för att de har mjukisbyxor. Men det finns ett antal människor som är sunkiga och som går i just mjukisbrallor. Jag tycker att det är viss skillnad där.
 
Alltså när jag hade de Svenska ungdomarna över förra sommaren var de förfärade över bristen på (rätt) mjukisbyxor på folk på stan och tyckte det var helfel med jeans och andra alternativ de stötte på i Edinburgh. :D
 
Mina ben är alltid orakade. ;) Och jag tvättar inte håret när jag är ledig.

Inte bara benen utan hela min kropp är orakad. Tur att jag sällan visar hud så att någon slipper äcklas. :idea:
Vad som anses "hel och ren" och resonemanget att orakad = ohygienisk skulle säkert kunna fylla en egen tråd. Och jag skulle vara lika normkritisk där. :sneaky:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Entourage
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 371
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 262
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp