Det här med mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äta bör man annars dör man. (Och äter gör man och ändå dör man :cautious:.)

Hur som helst har jag ganska dålig matlust. När jag måste äta så får det bli det som jag är minst osugen på och som går snabbt och lätt att fixa. Jag har vid det här laget fått gott om övning i att göra i ordning något ätbart på väldigt kort tid. Att jag skulle planera riktig matlagning och när jag ska äta, tycks inte finnas på kartan. Jag är helt enkelt för oinspirerad.

Egentligen skulle jag vilja äta bättre och godare, men jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mig till det. Ibland kollar jag på nya recept och det kan t.o.m. hända att jag gör något av recepten, men någon rutin att laga mat på riktigt blir det inte. T.o.m. en färssås, där jag bara behöver hacka löken och i övrigt bara lägga ner resten av ingredienserna, känns ofta som för jobbigt. Ibland händer det att jag skalar och skär upp potatis och morot som jag kastar in i ugnen, men även det drar jag mig för. Det är tråkigt att laga mat själv och tråkigt att äta själv.

Äh, jag skulle behöva en kock. Hur fixar man det?
 

Hämta i butik då?
Jag hittade inte det alternativet och närmaste butik är nog 6 mil bort i alla fall.

Jag kollade några andra men 2 av dem levererade inte heller hit. Matkassen från Ica kan jag hämta 2.5 mil bort. Även om jag åker dit ibland känns det tveksamt att boka in att jag måste åka dit för att hämta maten. Oftast handlar jag i matbutiken 8 km bort.
 
Jag hittade inte det alternativet och närmaste butik är nog 6 mil bort i alla fall.

Jag kollade några andra men 2 av dem levererade inte heller hit. Matkassen från Ica kan jag hämta 2.5 mil bort. Även om jag åker dit ibland känns det tveksamt att boka in att jag måste åka dit för att hämta maten. Oftast handlar jag i matbutiken 8 km bort.

Det låter ju smartare att handla i den närmaste butiken och köpa det du verkligen vill ha.
 
Man kan ju använda kassarna för att själv shoppa utifrån. Ta denna t.ex. https:// www.citygross.se/mat/matkasse/vegetarisk-matkasse/ (vecka 20). Byt falafeln till färdig ur frysdisken så är det tre enkla och bra rätter. Och du har sluppit hela besluts-problemet. Är det något du ogillar så byt till något från annan kasse eller förra veckan. Skriv lista, in och ut på affären och ta bara precis det det du ska ha utan funderingar.

Eller plocka 10-20 av de du gillar från receptförrådet (coop har med olika sökmöjligheter som t.ex. enkelt, vego) Printa och lägg dem i en hög. Plocka två varje vecka, lägg dem underst och ta nästa två veckan efter. Förvalt och lättare att komma igång. :)
 
Man kan ju använda kassarna för att själv shoppa utifrån. Ta denna t.ex. https:// www.citygross.se/mat/matkasse/vegetarisk-matkasse/ (vecka 20). Byt falafeln till färdig ur frysdisken så är det tre enkla och bra rätter. Och du har sluppit hela besluts-problemet. Är det något du ogillar så byt till något från annan kasse eller förra veckan. Skriv lista, in och ut på affären och ta bara precis det det du ska ha utan funderingar.

Eller plocka 10-20 av de du gillar från receptförrådet (coop har med olika sökmöjligheter som t.ex. enkelt, vego) Printa och lägg dem i en hög. Plocka två varje vecka, lägg dem underst och ta nästa två veckan efter. Förvalt och lättare att komma igång. :)
Smart! :up:
 
Äta bör man annars dör man. (Och äter gör man och ändå dör man :cautious:.)

Hur som helst har jag ganska dålig matlust. När jag måste äta så får det bli det som jag är minst osugen på och som går snabbt och lätt att fixa. Jag har vid det här laget fått gott om övning i att göra i ordning något ätbart på väldigt kort tid. Att jag skulle planera riktig matlagning och när jag ska äta, tycks inte finnas på kartan. Jag är helt enkelt för oinspirerad.

Egentligen skulle jag vilja äta bättre och godare, men jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mig till det. Ibland kollar jag på nya recept och det kan t.o.m. hända att jag gör något av recepten, men någon rutin att laga mat på riktigt blir det inte. T.o.m. en färssås, där jag bara behöver hacka löken och i övrigt bara lägga ner resten av ingredienserna, känns ofta som för jobbigt. Ibland händer det att jag skalar och skär upp potatis och morot som jag kastar in i ugnen, men även det drar jag mig för. Det är tråkigt att laga mat själv och tråkigt att äta själv.

Äh, jag skulle behöva en kock. Hur fixar man det?

Skaffa inte en kock-man. Det har jag. Han lagar ju apbra mat till alla andra hela dagarna så när han är hemma äter han micrad macarooni cheese med rostat bröd med vegemite/sylt/jordnötssmör :rofl:
 
Fisken med gräddsås och bacon, samt kyckling med mozzarella lät verkligen jättegoda :d . De recepten sparar jag för att testa :up: !
 
Nej, jag har inte tänkt tanken. Min fördom är att jag då måste stå en massa i köket och skära grönsaker. Det kanske inte ens blir gjort för att jag är för lat?

Jag bor en timme från närmaste storstad och mitt emellan två mindre hålor så jag är lite tveksam till om sånt finns här. Men en kasse med kombinationen vego, eko och snabblagat vore något. Jag har lite svårt att prioritera bland dem. Alla är lika viktiga. Rött kött äter jag inte ens och det finns några grönsaker/rotsaker jag inte vill kompromissa med så de måste vara eko.
Jag har provat ett par matkassar. Det tar alltid mycket längre tid än det står att göra maten, för mig. Såpass att jag tröttnade. Pratade med en klasskamrat som också har småbarn och han provade Linas snabbkasse eller nåt sånt och var riktigt nöjd så det är möjligt att snabbkasse är det du ska ha i så fall. Då är frågan, vilka går att få tag på i obygden?

Pastagratäng gjorde jag häromdagen. Vi hade mat i flera dagar. Den gången blev det "fejkfärssås", tror det var quorn (jepp, jag var lat den dagen och inte orkade hitta på något äkta Vegetariskt), skickade i lite majs, soltorkade tomater, krossade tomater och annat jag hade i skåpen. Toppade med fetaost. Tog väl ungefär så lång tid som pastan kokade att göra, sen skulle jag ju såklart komma ihåg att ta ut den ur ugnen. Lättlagat och lättätet och tar marginellt med extra tid för att göra många portioner.
 
Haha! Vegemite är fruktansvärt äckligt.
Provade tyvärr dessutom sån glass. Ingen hit!
Hahaha skitäckligt!

Jag hade med en burk till Sverige en gång och hälsade på mitt gamla jobb och gjorde ordning små toast med smör och tunt lager vegemite på så alla fick smaka (ca 20 st). Ingen gillade det. En snubbe, den nyaste anställde dessutom, kom dock sent till jobbet och rullade in efter alla ätit. Jag tog en tesked med vegemite och sa att "här gurra, alla andra har redan provsmakat" och han gick på det och tog hela skeden i mun :laugh::devil::rofl::rofl:
 
Jag har provat ett par matkassar. Det tar alltid mycket längre tid än det står att göra maten, för mig. Såpass att jag tröttnade. Pratade med en klasskamrat som också har småbarn och han provade Linas snabbkasse eller nåt sånt och var riktigt nöjd så det är möjligt att snabbkasse är det du ska ha i så fall. Då är frågan, vilka går att få tag på i obygden?

Pastagratäng gjorde jag häromdagen. Vi hade mat i flera dagar. Den gången blev det "fejkfärssås", tror det var quorn (jepp, jag var lat den dagen och inte orkade hitta på något äkta Vegetariskt), skickade i lite majs, soltorkade tomater, krossade tomater och annat jag hade i skåpen. Toppade med fetaost. Tog väl ungefär så lång tid som pastan kokade att göra, sen skulle jag ju såklart komma ihåg att ta ut den ur ugnen. Lättlagat och lättätet och tar marginellt med extra tid för att göra många portioner.
Jag har kollat totalt 4 stycken matkasseföretag och ingen levererar hit ut. Kassen från Ica går att hämta 2,5 mil bort. Så jag tror att det bästa är att knycka recepten och sen handla ingredienserna där det är lämpligast för dagen.

Idag har jag faktiskt lagat mat på riktigt. Det blev en färssås och pasta.
 
Egentligen är det märkligt att de som kanske är i störst behov av matkassar inte får det hemlevererat. De som bor nära butiker kan ju lika gärna gå in och handla.
Inte så konstigt. Tänk vad kostnaden skulle vara för att leverera enstaka kassar med ett par mils körning, bli + lön. Affärerna vill ju knappt göra kommunens betalda utkörningar till folk som inte kan komma till affären själv för att de knappt går +- noll.
Och de som bor i och runt större städer har ofta mer pengar än gemene man i glesbygden, dvs mer villig att betala för bonustjänster. Och mer trängsel i affärerna, parkeringsproblem, som de vill slippa? Eller kanske ingen bil?
 
Inte så konstigt. Tänk vad kostnaden skulle vara för att leverera enstaka kassar med ett par mils körning, bli + lön. Affärerna vill ju knappt göra kommunens betalda utkörningar till folk som inte kan komma till affären själv för att de knappt går +- noll.
Och de som bor i och runt större städer har ofta mer pengar än gemene man i glesbygden, dvs mer villig att betala för bonustjänster. Och mer trängsel i affärerna, parkeringsproblem, som de vill slippa? Eller kanske ingen bil?

Är leveranserna gratis?

Vi handlar ca 1 gång i månaden online och då handlar vi mest basvaror mat och hushåll samt frysvaror från fastlandet. Brukar gå på $150-$200 (1000-1400kr) och då kostar leveransen $11 = ca 75kr

då packas det i affären, lastas i lastbil, lastbilen måste ta färjan över hit, sen kör ut till alla som beställt, sen tillbaka till fastlandet igen...

Dom levererar 4 dagar i veckan så behovet måste ju finnas.
Frukt, grönsaker, kött och mejeriprodukter köper vi ovh fyller på vår kyl från supermarket här på ön :)

Så går det till här

Jag tror också att det är "vi" som bor längre från affären är de som verkligen behöver hemkörning mer.
 
Det jag sett är att företagen vill att man ska anmäla sitt intresse i alla fall, för när det finns tillräckligt kundunderlag så kan de börja köra. Nu är kundunderlaget för litet. De får därmed ingen lönsamhet i utkörningen.
 
Jag kunde handla från coop i dalsland
Men inte nån här
Jag vill ju kunna handla som i butik.
Hoppas det kommer snart iaf
 
Vi har matkasse men det är för att sambon kan hämta i butik på vägen hem utan minsta omväg.

Att följa recepten och handla själv är ju som sagt annars ett bra alternativ.
 
Kan storkok som sköter sig själv hjälpa så att du bara kan ta upp och värma i micro/på spisen? Just nu kör jag så oerhört varierat som ärtsoppa varannan dag och linssoppa varannan dag. Att stoppa en fryst portion soppa i micron och äta den är vad orken räcker till just nu. Visst tar det tid för ärtorna att svälla och koka men det är ju inget man måste stå och titta på utan det sköter sig självt. Det blir många portioner ärtsoppa av 1 kg ärtor/linser och varje portion kostar så lite att det knappt går att räkna ut.
 
Orkar jag inte laga mat kör jag gärna nåt av dessa:

Nån av guldfågeln färdig frysta kycklingpåsar ttillexempel tacokyckling in i ugnen i ett foliepaket kör aldrig snabbenkät på detta utan ställer in å sätter igång ugnen. Väntar en stund sen sätter jag in ett fryst pita bröd som blir klart på fyra minuter och har vit kebab sås till.

Skalar och skär upp potatis lägger i foliepaket med köttbullar å lite smör kör i ugnen 20-30 min serveras med gräddsås.

Detta är för dagar då matlagning verkligen inte orkas med.

Är jag bara katt blir det typ varma mackor å liknande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag valde att starta ett nytt, mer anonymt konto för att kunna starta den här tråden. Om någon vet vem jag är så snälla håll det...
Svar
4
· Visningar
1 363
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp