Det här med mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äta bör man annars dör man. (Och äter gör man och ändå dör man :cautious:.)

Hur som helst har jag ganska dålig matlust. När jag måste äta så får det bli det som jag är minst osugen på och som går snabbt och lätt att fixa. Jag har vid det här laget fått gott om övning i att göra i ordning något ätbart på väldigt kort tid. Att jag skulle planera riktig matlagning och när jag ska äta, tycks inte finnas på kartan. Jag är helt enkelt för oinspirerad.

Egentligen skulle jag vilja äta bättre och godare, men jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mig till det. Ibland kollar jag på nya recept och det kan t.o.m. hända att jag gör något av recepten, men någon rutin att laga mat på riktigt blir det inte. T.o.m. en färssås, där jag bara behöver hacka löken och i övrigt bara lägga ner resten av ingredienserna, känns ofta som för jobbigt. Ibland händer det att jag skalar och skär upp potatis och morot som jag kastar in i ugnen, men även det drar jag mig för. Det är tråkigt att laga mat själv och tråkigt att äta själv.

Äh, jag skulle behöva en kock. Hur fixar man det?
 

Det är inte märkligt, det är för dålig lönsamhet att köra fem mil enkel resa för att leverera en kasse till en kund.
Tänker mer att de som bor bära butiker inte har lika stort behov av att få hemlevererat matkassar till skillnad mot de som bor mer off. En del kan säkert tänka sig att betala merkostnaden och är det fler i samma byggd som vill ha hemkört ja då blir bränslekostnaderna lägre.
 
Orkar jag inte laga mat kör jag gärna nåt av dessa:

Nån av guldfågeln färdig frysta kycklingpåsar ttillexempel tacokyckling in i ugnen i ett foliepaket kör aldrig snabbenkät på detta utan ställer in å sätter igång ugnen. Väntar en stund sen sätter jag in ett fryst pita bröd som blir klart på fyra minuter och har vit kebab sås till.

Skalar och skär upp potatis lägger i foliepaket med köttbullar å lite smör kör i ugnen 20-30 min serveras med gräddsås.

Detta är för dagar då matlagning verkligen inte orkas med.

Är jag bara katt blir det typ varma mackor å liknande.
När är du bara katt? Är det något som inträffar vid fullmåne?:p
 
Tänker mer att de som bor bära butiker inte har lika stort behov av att få hemlevererat matkassar till skillnad mot de som bor mer off. En del kan säkert tänka sig att betala merkostnaden och är det fler i samma byggd som vill ha hemkört ja då blir bränslekostnaderna lägre.
Bor man väldigt icke-off så tror jag det är vanligare att inte ha bil, vilket ökar efterfrågan för att man inte vill släpa mat. Gissningsvis är folk som bor off inte tillräckligt sugna på att betala så mycket extra som det skulle kosta att köra ut kassarna långt en och en?
 
Bor man väldigt icke-off så tror jag det är vanligare att inte ha bil, vilket ökar efterfrågan för att man inte vill släpa mat. Gissningsvis är folk som bor off inte tillräckligt sugna på att betala så mycket extra som det skulle kosta att köra ut kassarna långt en och en?
Jo förvisso :). Men tänker att det skulle kunna vara ett koncept för större kedjor att titta på. Lite som glassbilen eller bokbussen. Kanske de som bor längre bort kan få hemlevererat vissa dagar
 
Jo förvisso :). Men tänker att det skulle kunna vara ett koncept för större kedjor att titta på. Lite som glassbilen eller bokbussen. Kanske de som bor längre bort kan få hemlevererat vissa dagar
När jag var barn fanns det faktiskt en matbuss på finska landsbygden, himla smidigt när vi var i stugan och sen enkelt kunde ta oss till en buss full med matvaror! Ungefär som en bibilioteksbuss. Himla bra, vet inte hur det är nu. I Sverige hatar man ju landsbygden som bekant.
 
När jag var barn fanns det faktiskt en matbuss på finska landsbygden, himla smidigt när vi var i stugan och sen enkelt kunde ta oss till en buss full med matvaror! Ungefär som en bibilioteksbuss. Himla bra, vet inte hur det är nu. I Sverige hatar man ju landsbygden som bekant.
Det fanns förr och då var det ofta den lokala lanthandeln som hade bussen. Numera finns det nog inte ens några lanthandlare kvar tyvärr. ICAs krav på stora inköpsvolymer och svikande kundunderlag gjorde det omöjligt att gå runt. Här stängdes den sista för drygt 15 år sedan. Sorgligt faktiskt.
 
Skulle en slowcooker/crock pot hjälpa? (I korthet: man fyller den med råvaror och sen sköter den sig själv och man får god hälsosam mat x antal timmar senare)

Tänker att med begränsad ork skulle det då ta mindre energi att göra maten samt att genom att få i sig bättre näringsrik mat kanske orken skulle öka på sikt?

Och att låta grytan göra mat två-tre gånger i veckan och så ha att värma och äta de övriga dagarna.
 
Potatis och morot i ugn låter bra och räcker väl alldeles utmärkt. Det finns ju så mycket färdigsåser nu att köpa i affären. Köp ett gäng sådana såser, typ 10 styck kompletterar det mesta?
 
Skulle en slowcooker/crock pot hjälpa? (I korthet: man fyller den med råvaror och sen sköter den sig själv och man får god hälsosam mat x antal timmar senare)

Tänker att med begränsad ork skulle det då ta mindre energi att göra maten samt att genom att få i sig bättre näringsrik mat kanske orken skulle öka på sikt?

Och att låta grytan göra mat två-tre gånger i veckan och så ha att värma och äta de övriga dagarna.
Det har tjatats rätt mycket om den där i mina dagboksinlägg.

Den steker inte och den blandar allt (exempelvis skulle det inte gå att göra pasta med färssås). Sen är det själva hackandet, skärandet, skalandet och uppmätningen av ingredienser som jag tycker är jobbig och tidskrävande och den hackar och skär inga ingredienser. (Ibland är det t.o.m. överkurs att skala potatis.) Så jag kan inte se fördelen med den. Det blir liksom en ny pryl att lära sig och jag orkar inte lära mig hur den funkar.

Senaste veckan har jag gjort två olika rätter, men nu när jag är i läget att åter hitta nya recept och planera inköp av ingredienser så prokrastinerar jag igen och återfaller i genvägarna. Jag skulle ju behöva recept så jag kan använda upp de ingredienser som blev kvar. Annars äter jag inte upp det och så hamnar det på komposten och det är ju slöseri. Det borde vara möjligt att köpa mat i lösvikt så man kunde köpa exakt det man behöver till en viss rätt, men nu är det inte så. Jag har exempelvis en dryg dl grädde och två grillade paprikor kvar i kylen som jag inte vet vad jag ska göra med.
 
När jag var barn fanns det faktiskt en matbuss på finska landsbygden, himla smidigt när vi var i stugan och sen enkelt kunde ta oss till en buss full med matvaror! Ungefär som en bibilioteksbuss. Himla bra, vet inte hur det är nu. I Sverige hatar man ju landsbygden som bekant.
Vet också ställen där det gått varubuss. Konsumbutiken på lilla orten kör till skogarna runt som knappt kan kallas orter. Hopplöst att få ekonomi i när inte ens butiken på plats går runt längre.

Tror det bygger lite på att det finns hemmafruar, småbruks-mångsysslare och liknande utdöda fenomen också. För att kunna passa tiden på tordag 11.45 som enda möjligheten att handla på en vecka.
 
Men @Magiana kan du inte köra på halvfabrikat? Eller är det någon särskild anledning som du vill laga mat? Jag tänker att du har ju en utmattning i botten, då ska du vara rädd om dig själv och inte slösa med din energi för mycket. Potatisbullar på påse duger gott en tid när du återhämtar dig.
 
Men @Magiana kan du inte köra på halvfabrikat? Eller är det någon särskild anledning som du vill laga mat? Jag tänker att du har ju en utmattning i botten, då ska du vara rädd om dig själv och inte slösa med din energi för mycket. Potatisbullar på påse duger gott en tid när du återhämtar dig.
Jo, jag kör på halvfabrikat och även färdiga rätter. Men det blir så trist i längden. Findus och Dafgård har inte så stort sortiment för dem som inte äter rött kött. Det finns ju annat också men jag är rätt less faktiskt. Ätandet blir bara en nödvändig utfodring. Det vore ju enkelt om man slapp äta men det går ju inte. Något måste man äta.
 
@Magiana en lösning på att du inte vill hacka och skära är ju att köpa färdig hackat eller som tidigare nämnts en lämplig hackare av något slag, jag köper färdig hackad lök t.ex. eller använder min fula bruna hackare.
En sån här men gammal har jag och jag betalade 20 kr. på loppis såå värt det ny i kartong, den räddar både matlagning och mina fingrar som lätt kommer i kläm under knivar utan att jag bett om det och lök gav jag nästan upp innan den flyttade in för ögonen rinner bara jag ser en lök och inte ens skalat den.
Fast jag kräver inte heller att bitarna är exakt likadana, det kanske du gör?
https://www.kitchentime.se/sv/p/lokhackare-23-cm
 
Jo, jag kör på halvfabrikat och även färdiga rätter. Men det blir så trist i längden. Findus och Dafgård har inte så stort sortiment för dem som inte äter rött kött. Det finns ju annat också men jag är rätt less faktiskt. Ätandet blir bara en nödvändig utfodring. Det vore ju enkelt om man slapp äta men det går ju inte. Något måste man äta.
Jo det förstår jag. De lådorna är ju trista i längden. Men hur mycket variation behöver du? Kan du inte göra ett schema med tio rätter du gillar och så kör du bara på dem?
 
Jag tror fortfarande på matlagningskurs. Du verkar ha kört fast i att matlagning är svårt, besvärligt och tråkigt, vilket det egentligen inte alls behöver vara. Det är inte alls lika precist som bakning (där man verkligen måste mäta och väga sina ingredienser för att resultatet ska bli bra) utan det finns utrymme för mycket mer kreativitet, tycke och smak. Jag kör på recept ibland, men sällan att jag gör precis som det står. Ibland kanske det är någon ingrediens man inte gillar/inte hittar, alternativt någon ingrediens man vill ha mer av. Dessutom tror jag i ditt fall på storkok, för det tar marginellt mer tid att laga en rätt som räcker till 1-2 ggr jämfört med att man i stället gör så mycket på en gång att man kan frysa in 10 matlådor.

(Och, jo, beroende på modell går det ypperligt att steka i en crock-pot förresten. Grytan till min nya går att ha på plattan, så att man kan bryna mat om man vill.)
 
Jag tror fortfarande på matlagningskurs. Du verkar ha kört fast i att matlagning är svårt, besvärligt och tråkigt, vilket det egentligen inte alls behöver vara. Det är inte alls lika precist som bakning (där man verkligen måste mäta och väga sina ingredienser för att resultatet ska bli bra) utan det finns utrymme för mycket mer kreativitet, tycke och smak. Jag kör på recept ibland, men sällan att jag gör precis som det står. Ibland kanske det är någon ingrediens man inte gillar/inte hittar, alternativt någon ingrediens man vill ha mer av. Dessutom tror jag i ditt fall på storkok, för det tar marginellt mer tid att laga en rätt som räcker till 1-2 ggr jämfört med att man i stället gör så mycket på en gång att man kan frysa in 10 matlådor.

(Och, jo, beroende på modell går det ypperligt att steka i en crock-pot förresten. Grytan till min nya går att ha på plattan, så att man kan bryna mat om man vill.)
Det är varken svårt eller besvärligt men innerligt tråkigt. Kreativ med matlagning kan jag inte vara för då blir det inte bra.

Och storkok gör jag redan så jag förstår inte varför jag får det tipset hela tiden.

Om nu vissa crockpottar steker så fattar jag ändå inte hur man kan ha nytta av dem funktionen när ingredienserna måste vändas under stekningen och sen ska ju inte alla ingredienser stekas utan blandas i när det som ska stekas är färdigstekt.
 
Om nu vissa crockpottar steker så fattar jag ändå inte hur man kan ha nytta av dem funktionen när ingredienserna måste vändas under stekningen och sen ska ju inte alla ingredienser stekas utan blandas i när det som ska stekas är färdigstekt.
Du kan alltså bryna i vissa crock-pot-modeller, om du t.ex. vill göra en rätt med kött där köttet ska brynas först. Sedan sätter du tillbaks grytan i crock-potten, tillsätter de andra ingredienserna och ställer in tid och läge (hög/låg).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag valde att starta ett nytt, mer anonymt konto för att kunna starta den här tråden. Om någon vet vem jag är så snälla håll det...
Svar
4
· Visningar
1 361
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp