Det här med mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äta bör man annars dör man. (Och äter gör man och ändå dör man :cautious:.)

Hur som helst har jag ganska dålig matlust. När jag måste äta så får det bli det som jag är minst osugen på och som går snabbt och lätt att fixa. Jag har vid det här laget fått gott om övning i att göra i ordning något ätbart på väldigt kort tid. Att jag skulle planera riktig matlagning och när jag ska äta, tycks inte finnas på kartan. Jag är helt enkelt för oinspirerad.

Egentligen skulle jag vilja äta bättre och godare, men jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mig till det. Ibland kollar jag på nya recept och det kan t.o.m. hända att jag gör något av recepten, men någon rutin att laga mat på riktigt blir det inte. T.o.m. en färssås, där jag bara behöver hacka löken och i övrigt bara lägga ner resten av ingredienserna, känns ofta som för jobbigt. Ibland händer det att jag skalar och skär upp potatis och morot som jag kastar in i ugnen, men även det drar jag mig för. Det är tråkigt att laga mat själv och tråkigt att äta själv.

Äh, jag skulle behöva en kock. Hur fixar man det?
 

Du kan alltså bryna i vissa crock-pot-modeller, om du t.ex. vill göra en rätt med kött där köttet ska brynas först. Sedan sätter du tillbaks grytan i crock-potten, tillsätter de andra ingredienserna och ställer in tid och läge (hög/låg).
Jag äter inte rött kött.

I min yogigryta ska man koka ris, koka mungbönor (och hälla av kokvattnet som blir äckligt), steka lök och ingefära som sedan blandas med kryddor, koka grönsaker. När dessa 4 delmoment är klara ska allt blandas allt. Jag kokar oftast inte grönsakerna förrän precis innan jag ska äta. Jag kan inte för mitt liv begripa hur en sån där potta kan underlätta och det är för svårt för mig att lära mig krångla med det där. Det går ju ändå inte att både koka pasta och göra en färssås i samma gryta. Inte kan den koka något heller samtidigt som den steker något.

Jag blir fan bara förbannad över tanken att behöva lära om allt från början när det ändå inte sparar någon tid. Bara sluta tjata om det.
 
Nu tänkte jag på kyckling - för det äter du väl?

Jag hade inte alls tänkt att "tjata" mer om crock-pot, men när jag ser ett faktafel så vill jag rätta till det. Därav parentesen kring stycket om crock-pot.
Jag undviker kyckling för det är svårt/omöjligt att få tag i ekologisk. Men det händer att jag köper det ibland ändå och då tillagas den i ugnen för det mesta. Ibland steker jag den och blandar därefter med kokosmjölk och wokgrönsaker plus kryddor. Grönsakerna värmer jag också i stekpannan. När jag rört ihop allt värms det bara så tillagningstiden är minimal. Till detta äter jag äggnudlar. Koktid 5 minuter.
 
Jag har förmodligen delat med mig av detta förut. Men det är supersmidigt att göra couscous i en ugnsfast form (häll i couscous, häll på vatten från vattenkokare), slänga i grönsaker (t ex gröna bönor eller ärtor), bryta i bitar med fetaost och skicka in i ugnen tills osten börjar se lite gojsig ut. Jag brukar äta det med ajvar relish, tsatsiki, smaksatt creme fraiche eller liknande. Det är gott att ha i soltorkad tomat.
 
Och crock pot är värdelöst när man vill ha mat NU. Tar lång tid att laga, och sen ska man tina dessa miljoner trista frysportioner som sällan är lika aptitliga när de varit i frysen ett varv.
 
Jag har förmodligen delat med mig av detta förut. Men det är supersmidigt att göra couscous i en ugnsfast form (häll i couscous, häll på vatten från vattenkokare), slänga i grönsaker (t ex gröna bönor eller ärtor), bryta i bitar med fetaost och skicka in i ugnen tills osten börjar se lite gojsig ut. Jag brukar äta det med ajvar relish, tsatsiki, smaksatt creme fraiche eller liknande. Det är gott att ha i soltorkad tomat.
Det lät jättegott!
 
Och crock pot är värdelöst när man vill ha mat NU. Tar lång tid att laga, och sen ska man tina dessa miljoner trista frysportioner som sällan är lika aptitliga när de varit i frysen ett varv.
Och jag planerar ju nästan aldrig maten. När jag blir hungrig ska maten fixas pronto. Igår åt jag inte riktig mat alls utan livnärde mig på mackor, frukt och sånt.
 
Och jag planerar ju nästan aldrig maten. När jag blir hungrig ska maten fixas pronto. Igår åt jag inte riktig mat alls utan livnärde mig på mackor, frukt och sånt.
Egentligen finns det väl ingen anledning att mackor och frukt skulle vara sämre än lagad mat? Det beror ju helt på mängden du äter, vad du har för slags bröd och pålägg, osv. Det borde väl gå alldeles utmärkt att livnära sig på mackor, om man bara väljer ingredienserna med omsorg?
 
Det är ju bättre än ingenting. Kan du köpa hem lite matiga pålägg och kanske färdiga soppor?
Egentligen finns det väl ingen anledning att mackor och frukt skulle vara sämre än lagad mat? Det beror ju helt på mängden du äter, vad du har för slags bröd och pålägg, osv. Det borde väl gå alldeles utmärkt att livnära sig på mackor, om man bara väljer ingredienserna med omsorg?
Jag brukar välja nyckelhålsmärkt bröd. Pålägg brukar vara typ mjukost eller något vegetariskt alternativ.

Soppor är väl inte riktigt min kopp te. Sist jag köpte hem soppa tog jag en portion och den andra portionen blev jag aldrig sugen på så den hamnade på komposten tyvärr.

Egentligen äter jag nog för mycket kolhydrater så att livnära sig på mackor är nog ingen bra idé ur den synvinkeln.
 
Jag brukar välja nyckelhålsmärkt bröd. Pålägg brukar vara typ mjukost eller något vegetariskt alternativ.

Soppor är väl inte riktigt min kopp te. Sist jag köpte hem soppa tog jag en portion och den andra portionen blev jag aldrig sugen på så den hamnade på komposten tyvärr.

Egentligen äter jag nog för mycket kolhydrater så att livnära sig på mackor är nog ingen bra idé ur den synvinkeln.
Men köp hem lite fördiga köttbullar och rödbetssallad och ett gott bröd till.
En rejäl bit skinka och senap.
Stekt ägg på smörgås

Osv
 
Men köp hem lite fördiga köttbullar och rödbetssallad och ett gott bröd till.
En rejäl bit skinka och senap.
Stekt ägg på smörgås

Osv
Hm. Knepigt när jag är halv-vegetarian. Jag äter varken skinka eller köttbullar. Och så är jag lite fantasilös med vad jag kan ha på förutom mjukost, veggieskivor, tartex och sånt. Stekt ägg funkar ju men är inte så gott. Jag äter hellre kokt ägg men tycker det tar för lång tid att koka ägg så det händer inte så ofta. Två ägg om dan får jag ändå i mig via min frukostpannkaka. (Det skulle verkligen passa mig att ha höns med tanke på hur mycket ägg som går åt i hushållet. Jag tycker jag köper ägg titt och tätt och kan nog lätt äta mer.)
 
Hm. Knepigt när jag är halv-vegetarian. Jag äter varken skinka eller köttbullar. Och så är jag lite fantasilös med vad jag kan ha på förutom mjukost, veggieskivor, tartex och sånt. Stekt ägg funkar ju men är inte så gott. Jag äter hellre kokt ägg men tycker det tar för lång tid att koka ägg så det händer inte så ofta. Två ägg om dan får jag ändå i mig via min frukostpannkaka. (Det skulle verkligen passa mig att ha höns med tanke på hur mycket ägg som går åt i hushållet. Jag tycker jag köper ägg titt och tätt och kan nog lätt äta mer.)
Det finns en massa vegetariska bullar som äts som köttbullar, från t ex anamma, hälsans kök, Findus (falafel).
 
Det finns en massa vegetariska bullar som äts som köttbullar, från t ex anamma, hälsans kök, Findus (falafel).
Ja, jag brukar köpa sånt men vet inte om det passar att ha på en macka? De måste ju ändå stekas innan man kan äta dem, då de inte går att äta när de är frysta.
 
Ja, jag brukar köpa sånt men vet inte om det passar att ha på en macka? De måste ju ändå stekas innan man kan äta dem, då de inte går att äta när de är frysta.
Micro funkar det med. Gjorde min kompis när han var lat.
Mackor funkar å leva på bara det kommer med en del grönsaker. Nå röror på bönor kanske skulle kunna funka på mackan? Så får du i dig protein där.
 
Micro funkar det med. Gjorde min kompis när han var lat.
Mackor funkar å leva på bara det kommer med en del grönsaker. Nå röror på bönor kanske skulle kunna funka på mackan? Så får du i dig protein där.
Har du recept på röror? Jag vet inte hur man gör utan recept.
 
Ja, jag brukar köpa sånt men vet inte om det passar att ha på en macka? De måste ju ändå stekas innan man kan äta dem, då de inte går att äta när de är frysta.
De fungerar toppen på mackor. Sambon gjorde i baguette och de var himmelskt goda. Jag var lätt skeptisk just eftersom de var kalla (stekta och kallnade) men det var jättegott.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag valde att starta ett nytt, mer anonymt konto för att kunna starta den här tråden. Om någon vet vem jag är så snälla håll det...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp