Bukefalos 28 år!

Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Då tycker vi olika. Jag tycker att det är ditt ansvar att ha koll på vad du stoppar i dig. Lusläsning handlar det inte om, det står inte gömt i kursivt storlek 0,5 liksom.. Informerade du läkaren om att du åt andra mediciner? Hur skulle läkaren annars veta det?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vill en man inte ha barn så drar han på gummihatten! Enkelt!

Vill man inte ha barn ligger man inte alls. Allt annat är faktiskt en risk, även kondom om du inte visste det. Men det är åtminstone en kalkylerad risk. Att slå ut effekten utan att berätta det för killen gör honom inte mindre till pappa, men man kan inte påstå att risken är detsamma som piller utan kombinationen penicillin.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Då tycker vi olika. Jag tycker att det är ditt ansvar att ha koll på vad du stoppar i dig. Lusläsning handlar det inte om, det står inte gömt i kursivt storlek 0,5 liksom.. Informerade du läkaren om att du åt andra mediciner? Hur skulle läkaren annars veta det?


Läkare nr 2 och nr 3 frågade inte ens om jag åt några mediciner, vilket ska vara en standardfråga. Och nej jag hade inte en tanke på det, som sagt jag ser inte preventivmedel som medicin.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det har ingen läkare frågat mig heller när jag fått penicillin. Men det har jag själv koll på. P-piller är i många fall värre än de flesta mediciner, biverkningarna är värre och vanligare än vad som är vanligt för andra mediciner. Såklart kan misstag hända men jag tycker inte det är schysst att säga att han borde räknat med det och att HAN får skylla sig själv. Som sagt finns alltid en risk även med piller men du ökade ju upp den risken till samma som utan piller. Hade han vetat det hade han nog insisterat på kondom eller inte legat med dig alls under penicillinkuren, men det valet fick han ju aldrig...
 
Senast ändrad:
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vad jag menar är att han kan inte skylla på att hon "faktiskt åt piller". Men visst, dra på hatten, ge 17 i att ligga.
TS ska lyssna på killen men hon måste ändå besluta vad som är rätt för henne och hennes kropp/liv.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Att slå ut effekten utan att berätta det för killen gör honom inte mindre till pappa, men man kan inte påstå att risken är detsamma som piller utan kombinationen penicillin.

Nu visste ju inte ts att det slog ut pillren. Men visst borde hon oxå ha tagit reda på det. Men det är många som inte vet om vad som gäller så jag tycker nog läkare borde informera bättre.

Man kan vrida och vända på det hur mkt man vill. Killen doppade och hon blev gravid. Båda va med på det och en bebis är på väg. Ingen kan skylla på någon så nu får de ta itu med det som är..
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Har han skyllt på att hon faktiskt åt piller??! Killar vet att det finns en risk trots piller, och väljer utifrån det. Men så är ju inte det specifika fallet. Läs mitt senaste inlägg. Han fick inte göra ett nytt val på de nya premisserna.

Tolka inte detta som att allt är TS fel, för det tycker jag inte. Misstag kan hända.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Stämmer. Dubbla sådana om man på inga villkor vill bli pappa.

Stämmer inte. Man ligger inte alls. Dubbla kondomer ger bara mer risk att de går sönder, sa iaf UM som besökte min klass i sjuan ;)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Har han skyllt på att hon faktiskt åt piller??! Killar vet att det finns en risk trots piller, och väljer utifrån det. Men så är ju inte det specifika fallet. Läs mitt senaste inlägg. Han fick inte göra ett nytt val på denna premisserna.

Nej han fick inte göra ett nytt val och vad jag vet har han inte skyllt på ts.
Saken är att han valde att ta risken med p-piller som enda skydd. Riskabelt då många kvinnor glömmer nån gång. Eller helt enkelt ljuger.
Det enda jag vill få fram är att mannen valde att ligga. Det kan sluta med barn och nu tycks det ha blivit så.

En man som inte vill ha barn får skydda sej eller låta bli att ha sex. Inte lita på att kvinnan skyddar sej..
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Stämmer inte. Man ligger inte alls. Dubbla kondomer ger bara mer risk att de går sönder, sa iaf UM som besökte min klass i sjuan ;)

Bra att du korrigerar! :D Stämmer bättre: vill man på inga villkor bli pappa ligger man inte.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Allmänt svar.


Jag säger absolut inte att han får skylla sig själv och jag har ju än så länge inte berättat det för honom så vad han säger om den saken vet jag inte än.
Och ja att jag inte hade koll på att penicillin slog ut minipiller är galet kasst och det gör situationen annorlunda än om jag blivit gravid trots minipiller utan penicillin. Men ändå så visste han ju att risken finns.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

men det är ju sjukt märkligt att inte läkaren informerade om detta! jättemånga äter ju p-piller eller minipiller. jag får alltid, alltid, alltid frågan om jag äter några mediciner och jag svarar alltid p-piller just för att få rätt information. märkligt att du inte ens fick frågan.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det kan ju lika gärna bli så att du gör abort och 4 månader senare spricker förhållandet ändå..

Tycker du fått bra input här och som sagt fundera på det utifrån den aspekten att du blir helt ensamstående förälder med allt vad det innebär.

Jag blev gravid när jag var 20 och fick en liten pojk när jag var 21, jag visste direkt att killen inte vill vara med på resan. Det gjorde han klart väldigt tydligt.

Idag är den lille 16 år och ett av tre mirakel i mitt liv. Han har klarat sig "utmärkt" med en förälder dock kom mina yngre barns far med i bilden när han var 7 år så han har haft en pappa/manlig förebild.

Men han har en saknad/ många frågetecken gällande sin biologiske far och det är smärtsamt. Men det kan bli så även om barnet är planerat.
 
Senast ändrad:
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det kan ju varit så att läkaren frågade om TS åt annan medicin men TS kanske inte minns det eller alls reflekterade över det iom att hon inte ser p-piller som ett annat läkemedel.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Allmänt svar.


Jag säger absolut inte att han får skylla sig själv och jag har ju än så länge inte berättat det för honom så vad han säger om den saken vet jag inte än.
Och ja att jag inte hade koll på att penicillin slog ut minipiller är galet kasst och det gör situationen annorlunda än om jag blivit gravid trots minipiller utan penicillin. Men ändå så visste han ju att risken finns.

Vad bra! Mitt första inlägg var en reaktion på alla inlägg om att han "borde minsann inte doppa" och "han får väl ha koll på sina spermier" och andra otrevliga uttryck. Jag tycker tvärt om att han verkar ha det och verkar ansvarsfull. Jag ville bara få fram att om situationen presenterats annorlunda, typ "Bara så du vet äter jag penicillin nu i tio dagar, det slår ut den preventivmetod vi använder, vill du ändå ligga som att de funkar?" så kan jag sätta en hundring på att han inte velat "doppa i dig" utan säkerligen inte velat ligga med dig alls under den tiden. I ditt första inlägg verkar han ju vara väldigt försiktig med var "hans spermier hamnar" iom att ni pratat om han vill ha fler barn och han svarat att då vill han verkligen vara säker på att det är med rätt tjej.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag riktar mej inte enbart till denna kille. Har ingen aning om honom eller hur han kommer tänka. Jag säger det rent allmänt att det finns inte någon "stackars kille som blev pappa mot sin vilja". Uttrycken va vulgära men hur det än är så har båda ett ansvar och ingen kan skylla på den andra!

Vet en som blev gravid då svärmor påstod att hennes son va steril. Svärmodern va skittaskig som sa så, men ansvaret låg hos mannen och kvinnan.
Jag känner en kille som blev pappa då kvinnan sa att hon åt p-piller men ljög. (om hon gjorde det eller inte kan jag inte svara på för jag har inte träffat henne eller fått höra hennes sida).
Klart det är tufft men han borde ha skyddat sej.

När barn blir till är det två personer som gjort ett val. Man får ta ansvar för sej själv för att förhindra föräldraskap.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Håller med. Det är aldrig OK att ljuga om piller, det är antagligen klantigt av TS att inte kolla upp och informera men det spelar egentligen ingen roll. Sex blir barn det är liksom poängen med det.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Precis, TS gjorde en miss mot sej själv när hon inte tog reda på all fakta. Han gjorde en miss mot sej själv som inte använde hatt/lät bli. Förhoppningsvis är detta den bästa miss de gjort i sitt liv.
Kvinnan vars svärmor va taskig är idag lycklig och tacksam för sin snart 50 år gamla dotter;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 376
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 695
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 663
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 604
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Födda -21
  • Beta slagen mark

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp