Bukefalos 28 år!

Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sex blir barn håller jag absolut med om. Det är därför jag skrivit flera ggr att avhållsamhet är det enda säkra när de andra skriver om hattar hit och dit ;)

Tyckte bara jargongen här var lite onödigt hård mot killen som uppenbarligen vill väl men inte fick välja "doppa eller inte" med all information tillgänglig, hade han (och TS) fått det hade TS med mycket större sannolikhet inte varit i "den svåraste situation hon kan tänka sig".
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Tyckte bara jargongen här var lite onödigt hård mot killen som uppenbarligen vill väl men inte fick välja "doppa eller inte" med all information tillgänglig, hade han (och TS) fått det hade TS med mycket större sannolikhet inte varit i "den svåraste situation hon kan tänka sig".

Ja fast den va inte riktad mot just denna kille utan killar i allmänhet.

Klart att hade dom vetat hade de valt annorlunda. Livet berättar inte allt. Det finns helt seriöst kvinnor som tror att man inte kan bli gravida när man ammar. Har en bekant som fick sina andra på det sättet.

Vad jag vill få fram oxå är att denna killes "skräck" är att få barn utan att bli/vara en familj. Då borde han ta extra ansvar för att se till att det inte blir så.

Jag vill inte ha barn så jag har ett väldigt säkert preventivmedel men litar inte på det utan kör med ett till. Jag som person gör inte abort då jag rent mentalt inte skulle klara det. Så blir det hoppsan så måste jag leva med det sen.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Hos oss gick mvc ut med att helamning var ett 98%-igt skydd. :meh:
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast han kanske visste att ts varit sjuk och äter penicillin? Att sen han heller inte har koll på att det kan slå ut P-piller är väl lika mycket hans fel.

OT
Jag hade en läkare som skrev ut medicin som jag inte fick ätande jag var gravid trots att jag berättade det. Normalt sett läser jag heller aldrig bipacksedlarna. Det var en ren slump att jag gjorde det denna gången.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Står även på RFSUs hemsida om "amningsmetoden" ett krav är att man inte fått tillbaka mensen. Men hur vet man det innan ägglossningen?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Ja det kan man undra. Jag har fått min mens tidigt efter båda barnen. Kunde bli på smällen rätt direkt då mensen kom på dagen 4 veckor efter lillans ankomst.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Min tanke här också. Var finns barnet i denna diskussion? Är det ok att låta ett barn växa upp med en förälder som inte vill ha det?

Jag har en närstående till mig som nu är 50+ vars far aldrig bemödat hen med så mycket som ett hej. Hen träffade sin far en gång i vuxen ålder och fick då;

Jaså, det är du som är XXX.


Att pappan inte ville ha hen har satt djupa spår hos personen och som präglat hela hens liv och självsyn på ett för alla i närheten negativt sätt.

Jag är väldigt kluven till att kvinnan ska ha sista ordet och mannen får rätta sig efter det oavsett vad han tycker. Han är faktiskt helt utlämnad till hennes beslut. Han får också leva med att ett barn finns som han inte ville ha eller att hon gjort en abort när han ville ha barnet. Den situationen kan ju faktiskt också uppkomma. Jag tycker att barnet ska sättas i centrum. Hur kommer barnets liv att bli?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Hur ska man kunna förutspå hur barnet kommer att må om 20 år eller så?!

Jag delar din uppfattning i vissa bitar, men även om man behåller en unge som inledningsvis är utan far, kan ju tjejen träffa en underbar kille som är en fantastisk pappa istället för den biologiska fadern.

Det är faktiskt bättre att vara utan en förälder än att ha motsvarande helkass förälder.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Man kan aldrig garantera ett barns lycka. Ett önskat barn kan bli olycklig. Ett oönskat barn kan bli lyckligt.
Och en förälder som älskar sitt barn räcker långt. Det finns många barn som skulle önskar att EN av deras föräldrar ville ha dem (och en del av dem var ändå önskade). Och som nämns ovan, en icke-biologisk förälder kan ju ändå vara en fantastisk förälder.

/Lillagoajag, som hade klarat sig utmärkt, kanske bättre, utan sin ena förälder...
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Så du menar att hon hellre skulle valt att inte finnas till?

Jag är frukten av ett äktenskap och det firades på statshotellet när min första existens blev känd.

Det var sen inte värt ett skit rent ut sagt utan jag har istort växt upp med en mkt mkt dålig och nästan istort obefintlig relation till min biologiska far.

Man har aldrig några garantier.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Min tanke här också. Var finns barnet i denna diskussion? Är det ok att låta ett barn växa upp med en förälder som inte vill ha det?

Jag har en närstående till mig som nu är 50+ vars far aldrig bemödat hen med så mycket som ett hej. Hen träffade sin far en gång i vuxen ålder och fick då;

Jaså, det är du som är XXX.


Att pappan inte ville ha hen har satt djupa spår hos personen och som präglat hela hens liv och självsyn på ett för alla i närheten negativt sätt.
detta kan hända även planerade barn. Jag minns Diplomatens tråd är på buke, pappan var den som ville ha barn men i åttonde månaden ändrade han sig. Detta är bara ett av miljoner exempel på pappor som överger sina barn.

Jag är väldigt kluven till att kvinnan ska ha sista ordet och mannen får rätta sig efter det oavsett vad han tycker. Han är faktiskt helt utlämnad till hennes beslut. Han får också leva med att ett barn finns som han inte ville ha eller att hon gjort en abort när han ville ha barnet. Den situationen kan ju faktiskt också uppkomma. Jag tycker att barnet ska sättas i centrum. Hur kommer barnets liv att bli?
Ja, oj, stackars man. :cautious:
Hur tycker du att scenariet tvångsabort skall administreras i Sverige? Ska pappan anmäla till soc eller sjukhuset vem som skall hämtas in och fixas?
Barnet i centrum..ja, ett barn som aborteras är ju i centrum fast mest som en olägenhet då.
Livet är inte rättvist och det vore högst orättvist att en man skulle få bestämma att en kvinna ska göra abort. Utlämnad? Trams! Alla vet ju att en far som inte vill vara far kommer undan med att enbart betala underhåll. Han behöver aldrig se barnet om han inte vill. Det svider lite ekonomiskt, men tänk på hur det svider för en kvinna som får ta bort ett liv fast hon inte ville! Det kan svida resten av livet för vissa.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast det här är ju inte rätt i TS killes fall. Han har haft koll på att hon ätit p-piller, och den lilla risk som finns trots det har han tydligen accepterat. Sen har HON ätit medicin som tar bort pillrens effekt utan att ha koll på detta, trots att det står i biverkningspapprena på askarna, och det är därför han nu eventuellt ska bli pappa. Visst hade det kunnat hända ändå men risken blev ju mycket mycket större. Det vet ju alla som äter p-piller eftersom det står i bipacksedeln. Läser inte folk den på piller de tar varenda dag??

Säger absolut inte att pappan inte har något ansvar men i detta specifika fall har ju risken ökat brutalt för graviditet och han har inte fått ta del av den informationen. Typ som att TS slutade äta sina piller i en vecka men inte berättade det för honom.

Ja, och TS får stå för sitt misstag, precis som killen. Han läste ju uppenbarligen inte bipacksedeln han heller, trots att det nu var viktigt för honom att inte få barn.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Knapp

Han visste mycket väl om att jag åt penicillin, det var tredje 10 dagars kuren för mig på 2 månader. Och som jag skrev så frågade inte ens läkare 3 om jag åt några mediciner överhuvudtaget.
Så jag anser inte att jag fört honom bakom ljuset, för jag har fört mig själv lika mycket bakom ljuset. Jag hade inte heller velat ha sex om jag vetat att penicillin slår ut minipiller.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Ja, och TS får stå för sitt misstag, precis som killen. Han läste ju uppenbarligen inte bipacksedeln han heller, trots att det nu var viktigt för honom att inte få barn.

Men vänta nu här, tycker du att det är hans ansvar att kolla bipacksedeln på en medicin som TS äter? Jag skulle helt ärligt känna mig rätt omyndigförklarad om en sexpartner begärde att få se vilken medicin jag äter så han kan kolla bipacksedeln eftersom han inte litar på att jag har koll på det.
(Nu hade förvisso inte TS koll men min fråga är mest om du tycker det är rimligt att lägga lika stort ansvar på killen ifråga som på TS.)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Knapp

Han visste mycket väl om att jag åt penicillin, det var tredje 10 dagars kuren för mig på 2 månader. Och som jag skrev så frågade inte ens läkare 3 om jag åt några mediciner överhuvudtaget.
Så jag anser inte att jag fört honom bakom ljuset, för jag har fört mig själv lika mycket bakom ljuset. Jag hade inte heller velat ha sex om jag vetat att penicillin slår ut minipiller.




Självklart är det till största del mitt ansvar att veta vad jag stoppar i mig och det är ett misstag jag nu får leva med. Kommer även att acceptera om hans första reaktion är att bli arg på mig. Men faktum är i stort att vi hade sex, jag vart gravid och vi måste komma överens.


Stora frågan nu är för mig. Om jag vill behålla och inte han, är det rätt att jag då ska behöva ta bort det för att han inte ska bli pappa mot sin vilja?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men vänta nu här, tycker du att det är hans ansvar att kolla bipacksedeln på en medicin som TS äter? Jag skulle helt ärligt känna mig rätt omyndigförklarad om en sexpartner begärde att få se vilken medicin jag äter så han kan kolla bipacksedeln eftersom han inte litar på att jag har koll på det.
(Nu hade förvisso inte TS koll men min fråga är mest om du tycker det är rimligt att lägga lika stort ansvar på killen ifråga som på TS.)

Nä, inte ens det tog han reda på! Om en fråga är väldigt, väldigt viktig för mig så skulle jag ju inte lita på att någon jag träffat för några veckor sedan tar beslut över mitt huvud om. Det hade ju varit blåögt. Vill jag inte ha barn men ändå har sex så är det helt upp till mig att se till att tillräcklig säkerhetsnivå uppnåtts. Kanske var det inte ens penicillinet utan ett minipiller som hamnat på villovägar och orsakat en graviditet, det får vi aldrig veta. Typ som att det vore synd om mig för att jag blev gravid när killens gummi hade bäst före-datum förra året och jag inte själv tagit något eget ansvar för skyddandet... :meh:

Är något väldigt viktigt så tar man ansvar för att det blir gjort/inte gjort. Är det inte hela världen och man kan leva med viss risk att det inte blir som man tänkt sig så har man ju större frihet att låta någon annan ta ansvaret och leva med om den andra personen missar.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Självklart är det till största del mitt ansvar att veta vad jag stoppar i mig och det är ett misstag jag nu får leva med. Kommer även att acceptera om hans första reaktion är att bli arg på mig. Men faktum är i stort att vi hade sex, jag vart gravid och vi måste komma överens.


Stora frågan nu är för mig. Om jag vill behålla och inte han, är det rätt att jag då ska behöva ta bort det för att han inte ska bli pappa mot sin vilja?

Vad tycker du själv, ska han bli pappa mot sin vilja?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vad tycker du själv, ska han bli pappa mot sin vilja?



Nej jag tycker inte att han ska behöva det. Men jag tycker även att det är fel om jag ska behöva göra abort mot min vilja. Så kommer vi inte överens så kommer ju nån av oss behöva göra något mot sin vilja.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vad tycker du själv, ska han bli pappa mot sin vilja?

Du menar; Ska han tvingas till att leva med det misstag han gjorde?


Vet någon ens om han ser det som katastrof och världskolaps? Eller är det bara ett antagande utifrån någon han kastade ur sig vid något tillfälle? Det uttalandet var kanske inte så mycket värt när han väl ställs inför faktumet och fått lite tid att tänka.

Som andra sagt, han kan inte tvingas till att bli pappa, däremot kan han tvingas till att betala en slant för misstaget varje månad i 18 års tid.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 376
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 695
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 663
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 604
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp