Bukefalos 28 år!

Det ULTIMATA stallet!

Fashionistan

Trådstartare
Hur ser det ULTIMATA stallet ut för er?


Om vi tänker oss att det finns:

- Ridhus 40x80
- STORA marker (Massor med hagar i alla möjliga former med ca 160cm högt BRA staket som passar för hingsthållning)
- Paddock 40x80
- Terrängbana (Äng med antal robusta hinder, förmodligen även vatten)
- Stallkarl med vit lön som sköter det mesta.


Och bara koncenterar oss på stallet!


Stallet skall fungera för:

- Privatpersonenerna som äger det, har hopphästar som tävlas och avel.
Vill ha all möjlig bekvämlighet som finns, allt skall vara snyggt och lätt!

(Vill gärna ha sina hästar i "egen del" utan att man förlorar samhörighet, alltså inte två byggnader, allt ska vara i samma stall, eventuellt T konstruktion där ägarna har sina hästar i T "taket" till vänster eller höger)

Boxarna skall vara mitt emot varandra med gång emellan!

- Inackorderingar som kommer att, om intresse finns, stå på total fullskötsel.


Variaton emellan:

- Hingstar
- Ston&föl
- Unghästar
- Tävlingshästar


HUR HADE DU BYGGT DÅ? :bump:
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Ja jag tror att jag förstår hur du tänker, vill ju att allt ska vara lätt och smidigt! :laugh:

Funderar även på:

Fodermaskiner för pellets/müsli
Toalett/Fikadel
Sadelkammare!!!!!
Torkrum för täcken
"Rum" för Spån/Hö (småbal)

Och en kontainer för gödsel som hämtas! (Man kör upp skottkärran för en ramp och tippar!)
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Det är inte så ultimat att ha tävlingshästar och avelsston+föl i samma stall, med tanke på smittorisken.

Så där hade jag valt två olika stall;)
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Jag förstår hur du tänker, men aveln är för egen del och inte i speciellt stor skala.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Till avelsstona skulle jag satsa på en bra utrustad lösdrift med tillhörade boxar! Så behöver stona inte byta miljö vid fölning och "lever" i en egen miljö!
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Jag hade definitivt hållt isär avelsdjur och tävlingshästar så gott det går, dvs skilda stall skilda hagar (tex avelsdjur åt väst och tävlingshästar åt öst, inte huller om buller). Din T eller L-tanken i tråden gillar jag, tex dina hästar i ena änden och inack i andra. Men med separat stall för avelsdjuren.

Ang gödseln så sänk istället ner containern - typ kör ner i en grop eller bygg en rejäl ramp att köra upp skottkärran på - a la kulle. Mycket smidigare än att balansera runt med kärran.

Stor sadelkammare :D Eller ja, flera. Definitivt en egen till dig och sedan hade jag gärna vart säg max 4-6/sadelkammare beroende på hur många platser det är på hela anläggningen.

Kanske fikarum/toalett (med dusch!) och foder samlat "i mitten", häststall lite ut från mitten och sadelkamrarna (eller vad det nu blir i plural) i ändarna längst ut/länga eller om det är många platser även mitt i längorna.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Både märrar och föl mår bäst av lösdrift - man vill ju ha starka och friska bäbisar :) man kan ju faktiskt kombinera det med boxar i lösdriftsavdelningen. Och absolut måste man hålla isär avelsavd. (dvs stoavdelning och en hingstavdelning - helst olika stall även här) och träning/tävlingsavdelning. Oavsett storlek på omsättningen.

Vidare hade jag önskat solarium, skrittmaskiner (en med vatten och en utan), en bassäng för hästarna att träna i, galoppslinga med uppförsbackar och sand, en gräsbana utan fasta hinder, en terrängbana, rejäl uppställningsplats för transporter, tävlingsstall som är väl separerat från de "fasta" stallen, cafeteria och ett B & B.
 
Senast ändrad:
Sv: Det ULTIMATA stallet!

såhär kanske?

32378185.jpg
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

18 privathästar per sadelkammare :eek: :angel:


Hur löser man bristen på dagsljus i mitten boxarna? Är inte det ett problem som oftast tas upp med dubbla stallgångar? Menar alltså inte att varje häst måste ha fönster utan att det är lite svårt att få ljuset att "nå in" i ett såpass brett stall sas.


Hur är det förresten med takstolbredd? Finns det något standardmått som är att föredra o hålla sig innanför för att slippa eskalerande priser?
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Anledningen till att inte ha föl tillsamans med tävlingshästar är att små föl är väldigt känsliga. Tävlingshästar som är ute och far träffar på många olika "baskelusker". Det påverkar inte dessa vuxna, resvana hästar. När de kommer hem och in i boxen brevid fölet kan det dock bli problem. Fölen har inte samma immunförsvar, vilket gör att en för tävlingshästen helt ofarlig "baskelusk" kan vara direkt livshotande för ett föl.

Därför spelar det ingen roll om du endast ska ha uppfödning för eget bruk. Fölen kan ändå bli sjuka.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

varje sadelkammare än 16x8 meter. Men min tanke när jag ritade stallet var att ha ena delen själv, mestadels till avelsdjur. O låna ut den andra delen till en ryttare/tränare.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

*kl*

Tack för att alla engagerar sig så bra, himla kul! :D

Jag är så otroligt tacksam för att min pojkvän (lugn, vi ska bo i lägenhet först! ;)) tycker precis som jag, gå all in på gården så att man har allt från början! :love::love::love:

Jag ska försöka rita upp hur jag tänkt mig, lite efter era idér och så också!! :laugh:
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Möjlighet att isolera x antal boxar vid ev smitta som tex kvarka.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Ääääsch va svårt när det kom till att rita på datorn! :mad:

Får försöka skriva istället, hoppas det går att läsa!


1. Stallet ska börja som en avlång del där det finns 5 boxar på var sin sida om en 4m bred stallgång (boxarna 16kvm stora). Boxarna har galler in mot gången för att kunna ta ut huvudet och även öppningsbara fönster ut mot gården. (Givetvis gallet emellan också)
"Stora porten"

2. När man gått förbi dessa boxar tänker jag mig att man kommer till skötselspiltor som är ca 2m breda och det finns 3st.
(En som man kan ha vatten i och en med solarium)

3. På andra sidan tänker jag mig att det skall vara ett rum för skottkärror/grepar/spån & ett rum för höbalar/kraft/betfor/osv.
(Gödselstacken skall vara i en kontainer utanför detta rum på något smart sätt)

4. Nu svänger stallet i ett T och vi är på den högra sidan. Där har jag mina boxar, 4 boxar på var sin sida, samma storlek och likadant med fönster.
Här finns också min enorma sadelkammare med plats för puts&tvätt :angel: :love: och ett torkrum för täcken.

5. I den vänstra sidan av T:et så finns inackorderingarnas sadelkammare, alla har 2 sadelhängare, 2 tränskrokar och var sitt STORT skåp där det skall finnas utrymme för både schabrak och vintertäcken! Och även dessa har ett torktum för sina täcken.

6. Någonstans i stallet finns det även en dörr :idea: som leder in till fikarum/kontor/WC med dusch/omklädningsrum!

7. Mitt i T:et så tycker min man att vi ska bygga en tunnel så att ridhuset går ihop med stallet, vilket gör att man inte behöver gå ut för att rida på vintern! :love: (Och ridhuset ligger åt vänster vilket gör att öppningen ligger lagom så att mina hästar ser vilka som går in&ut om dom står inne.


8. Vattenkoppar med möjlighet för hink. Eventuellt foderautomater för pellets/müsli för att underlätta morgonfodringen och om någon häst behöver kraft väldigt ofta. Alla boxar har täckeshängare och krokar för grimmor&grimskaft.

Vad har jag missat? :D:D:D
 
Senast ändrad:
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Låter inte helt fel det där!! Kanske skulle klämma in ett litet lekrum till ungarna också när man ändå håller på ;)

Känns dock som att man lär ha en hel del cash ligga och skräpa för att kunna bygga det:grin:
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Hahahaha ja varför inte, kanske ett gym och ett spa när vi ändå håller på!! :idea:

:grin:


Skämt åsido, detta är min dröm och det jag kommer att kämpa för! Att jag dessutom har en man som förstår och vill vara med i den drömmen, det är en dröm i sig! :laugh::love:
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Försök åk på studiebesök på Grevlunda gården. Låter precis som det du önskar.

Ena stallgången
12.jpg

Andra stallgången med hingsboxar
13.jpg

Tredje stallgången med tävlingshästar
14.jpg


Dörrarna går till foderförråd, hö/halm förråd och sadelkammare för inackorderade

"Privat" sadelkammare
15.jpg

Med fikarum med fönster/balkong ut mot ridhuset
16.jpg


Skrittmaskin + ridhuset, nu finns de ju även en utebana.
19.jpg


Alla boxar har öppningsbara fönster
20.jpg


Tyvärr fick jag ingen bild på skötseldelen.

Stallet är byggt som ett L bakom mig där jag fotat "tävlingshästarna" går man in i en skötseldel med 3 spolspiltor bredvid varandra. Ingång till sadelkammaren och även ett hästsolarium. En stor whiteboardtavla där man varje dag skriver upp vad hästarna ska göra och så jobbar man av dem en efter en.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp