Bukefalos 28 år!

Det ULTIMATA stallet!

Sv: Det ULTIMATA stallet!

Försök åk på studiebesök på Grevlunda gården. Låter precis som det du önskar.

Ena stallgången
12.jpg

Andra stallgången med hingsboxar
13.jpg

Tredje stallgången med tävlingshästar
14.jpg


Dörrarna går till foderförråd, hö/halm förråd och sadelkammare för inackorderade

"Privat" sadelkammare
15.jpg

Med fikarum med fönster/balkong ut mot ridhuset
16.jpg


Skrittmaskin + ridhuset, nu finns de ju även en utebana.
19.jpg


Alla boxar har öppningsbara fönster
20.jpg


Tyvärr fick jag ingen bild på skötseldelen.

Stallet är byggt som ett L bakom mig där jag fotat "tävlingshästarna" går man in i en skötseldel med 3 spolspiltor bredvid varandra. Ingång till sadelkammaren och även ett hästsolarium. En stor whiteboardtavla där man varje dag skriver upp vad hästarna ska göra och så jobbar man av dem en efter en.

Fy fasan så grymt!! :love::love:
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

till Jerseyko
Du missade att ta kort på fodervagnen, eller ni kanske inte såg den? Den är inte så vacker men väldigt funktionsduglig och spar många minuter per fodringstillfälle!

Det som är dumt med det stallet är att de bara har en box där de kan isolera en enda häst om någon skulle få en smitta. Och de skulle byggt så man kan mocka ut bäddarna med en bobcat!
Det är även bra om hästarna inte kan lukta på varandra vid medicinering, pga kontamineringsrisken.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Det ultimata stallet för mig hade varit ett flertal lösdrifter: 1 för ston och föl, 1-3 för tävlingshästar (beroende på hur många tävlingshästarna är och hur de fungerar tillsammans, 2 för unghästar (uppdelat ston och hingstar/vallacker) och så någon speciallösning för hingstarna beroende på hur de är och om de kan trivas med någon sällskapsvallack etc., eventuellt ha hingstarna uppstallade i en egen stallgång i skötselstallet.

Och så ett stort, fint skötselstall (boxar + skötselspiltor alltså) byggt som ett U (tre stallgångar alltså, tävlingshästar, hingstar, unghästar). Med stora sadelkammare, fikarum, förråd, spolspiltor, tvättrum osv. Ljusinsläpp i taket och stora öppningsbara fönster. (+ ett mindre skötselstall med tillhörande fölboxar till ston&föl :))

Kul att låta tankarna vandra fritt utan pengabegränsningar! :love:
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Ja nu har jag inte sagt att jag måste ha det, men med gästrum, barnens rum osv blir det en del! :D:D
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Hur räknar du?

Hmm, jag måste ha räknat på 5 hektar?

Ja ja, hur som helst, 50 hektar är ju inget vi har satt att vi måste ha såklart, men jag vill kunna ha många och stora hagar! :laugh:

Kanske:

4 STORA sommarhagar med mycket skog och berg!
8 mellanstora hagar som fungerar som vår/hösthagar. (superkuperade)
12 mindre hagar som fungerar ungefär som rasthagar. (men inga små rutor)

Eller nått sånt! :D

Tanken är att inackorderingarna (om vi ens ska ha några) ska gå för sig och mina för sig! :)

Men det som är helt bestämt ännu är:

Stall enligt min egna ritning.
Ridhus 40x80.
Paddock 40x80.
Äng med terränghinder

Supervilla med ca 20 rum.


Jag har läst tråden, men jag kanske har missat den här biten:

Har ni räknat på kostnaden för drift och underhåll av denna anläggning?
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Ja nu har jag inte sagt att jag måste ha det, men med gästrum, barnens rum osv blir det en del! :D:D

Hur många barn ska du ha? Ett fotbollslag? :D


2 vardagsrum, 1 matrum, 3 badrum, 1 biorum, 2 kök = 9 rum
1 master bedroom, 2 gästrum = 12 rum

Ja, då får du NÄSTAN plats med ett fotbollslag ;)


Jag kan ju säga att när man som vi först köper en bra gård med ok mark för att vara nära Lund/Malmö, och sen börjar bygga om hela stallet invändigt och bygga lägenhet på gården, då inser man hur lätt pengarna springer iväg. Det är otroligt!
Men, jag förstår din entusiasm, man måste ha mål, men får man lov (i all nyfikenhet :D) att fråga HUR ni tänkt finansiera detta?...
Ska ni låna pengar? Eller är ni miljardärer? :o (Usch vad avis jag blir då!)
Och OM ni ska låna, vilken lånekostnad räknar ni på att ha i månaden?
Jag och maken kommer tjäna BRA i framtiden, men hade aldrig i helsike haft råd med ett sånt ställe. Speciellt inte om man inte har inackorderingsinkomster! (Fast, det brukar väl inte bli så mycket vinst ändå...)...
Så, jag blir nyfiken i en strut! :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp