Bukefalos 28 år!

Det ULTIMATA stallet!

Sv: Det ULTIMATA stallet!

Är det högre/lägre längre söderut?
Stort TACK i vilket fall som :laugh:

FRÅN 120 000/ha. Ner mot Vellinge, Falsterbo 400 000

Inom ca 4 mil från Malmö/Lund och runt Helsingborg är det riktigt dyrt... Om du bara ska köpa tomt med mark att bygga på så är du överlycklig om du hittar något för 250 kkr/ha. Vi tittar på tomter >1 ha och tomter med fallfärdiga hus på >1 ha och då är det 1 miljon och uppåt som gäller. Även rena rivningstomter/tomter helt utan vatten/avlopp/el =/

Jag har lite sammanställningar/marknadsbarometer från mäklare liggande på min mail om jag inte minns helt fel. Pm:a din mailadress så kan jag vidarebefodra om du är intresserad :)
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Kl.

Jag drömmer också och går och spanar på lösningar som man kan ta tillvara på i framtiden. (om nu mina drömmar om karriär och byggande av kapital för att bygga "drömgården" går i lås.. om sissådär 100 år :P )

Framförallt två delar som jag har hittat och som jag skulle vilja ha är:

Vattenhinkar i alla boxar som sitter på väggen mot gången. Ovanför är vattenledningar med cirkulerande vatten (så det inte fryser) och anslutning till en kort vattenslang till varje hink. Rengöringen av hinkarna blir lätt och effektiv eftersom man faktiskt kan ta loss dem och diska ur dem med vatten och en diskborste istället för att böka med svamp och hink för att putsa rent en vattenkopp. Hästarna dricker oftast bättre eftersom de gillar att stoppa ned mulen i djupt vatten och påfyllningen av vatten går smidigt vid varje fodring eftersom man bara behöver vrida på vattnet. (om man hade pengarna och riktigt drömmer sig iväg så skulle jag vilja ha en sådan mätare som automatiskt fyller upp vattnet till en viss nivå. )

En annan del som jag drömmer om är lite som TS tänkt, att ha uppbindningsplatser. Dessa skulle jag vilja ha i en varmdel i anslutning till sadelkammaren. Så att man kan ha kallstall men ändå ha en varm del med solarium, skötplatser och spolplatser. Bra ljus och arbetsmiljö för veterinär och hovslagare.

Spolplatserna ska vara utrustade med vattenslang som hänger på en dusch-arm så att den aldrig behöver ligga på marken och bli trampad på. Lätt att svänga duscharmen över hästen för att komma åt överallt om det så bara är benen eller hela hästen som ska spolas.

Vid spol-och skötplatserna skulle jag också satsa på att ha bra avställningsytor, de veterinärer som har varit förbi ett av de stall jag har stått i har uppskattat att ha en bra hylla i närheten för sin utrustning. Eventuellt också ett medicin-skåp och en av skötplatserna dedikerad till att ge medicin i då det är lätt att göra rent efter sig och de som tävlar kan för säkerhetsskull undvika att stå i just den skötplatsen.
Och varför inte som de har på lövsta, förvaring för paddar och benlindor vi skötplatserna så man slipper springa och hämta dem när man ska rida =)
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Hur räknar du?

Hmm, jag måste ha räknat på 5 hektar?

Ja ja, hur som helst, 50 hektar är ju inget vi har satt att vi måste ha såklart, men jag vill kunna ha många och stora hagar! :laugh:

Kanske:

4 STORA sommarhagar med mycket skog och berg!
8 mellanstora hagar som fungerar som vår/hösthagar. (superkuperade)
12 mindre hagar som fungerar ungefär som rasthagar. (men inga små rutor)

Eller nått sånt! :D

Tanken är att inackorderingarna (om vi ens ska ha några) ska gå för sig och mina för sig! :)

Men det som är helt bestämt ännu är:

Stall enligt min egna ritning.
Ridhus 40x80.
Paddock 40x80.
Äng med terränghinder

Supervilla med ca 20 rum.
 
Senast ändrad:
Sv: Det ULTIMATA stallet!

på gården jag bor använder jag ca 12 hektar mark till 9 hästar plus sommarhästar. Det räcker nästan.

Det är fördelat på följande:

En stor skogshage på 2 hektar, vinterhage o fånghästhage
1 mindre skogs/bergshage 1 hektar
1 liten hage, 15x30 meter ca

De tre är mina vinterhagar.

2 åkrar på ca 1 hektar var (lite mer på den ena)
1 åker på 2-3 hektar
1 åker på 3 hektar
en trästaket/hingsthage 20x50 meter
1 st inväjninghage 20x80 meter
1 st hage med fint gräs 40x50 meter
samt en trästakethage som fungerar som sjukhage för de hästar som får röra lite på sig 6x6 meter.

Nu är det sandbotten i alla hagar, alltså ingen sand de går på, men det blir torrt som satan fort som f-n. Så om du ska ha, säg 20 boxplatser. O om några skulle ha föl, så skulle jag vilja ha iaf 25 hektar betesmark. Plus vinter o vår/höst hagar. Det ihop med ytorna du behöver för annat. Som ridhus, parkering, erat hus, stallet.. Etc så är nog 50 hektar ett minimum. Alternativet är att kanske sikta in sig på att ha ett stall för 10 hästar. Men med mindre antal inackorderingar så blir allt så mkt dyrare. Om du gör en kundundersökning i ditt område så kanske du kan ta reda på vad som är lämpligt att bygga? Allt är väl relativt med tanke på vart du bor och hur mkt marken kostar där.

Iden med vattentappar ovanför boxarna tyckte jag var en strålande ide!!! Det ska jag nog investera i :)
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Iden med vattentappar ovanför boxarna tyckte jag var en strålande ide!!! Det ska jag nog investera i :)

Ja, jag blev helt lyrisk när jag såg det i stallet där min häst går på lösdrift. Jag brukar ta stallpass för att arbeta ner på hyran och måste säga att det är himla smidigt. Det enda var att det frös under ett elavbrott i vintras men om man dessutom isolerar så borde det hålla. (ridskolan jag vikkar på har kallstall och cirkulerande vatten till vattenkopparna och där har vattnet klarat sig sedan de isolerade ledningarna. )
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Hur räknar du?

Hmm, jag måste ha räknat på 5 hektar?

Ja ja, hur som helst, 50 hektar är ju inget vi har satt att vi måste ha såklart, men jag vill kunna ha många och stora hagar! :laugh:

Kanske:

4 STORA sommarhagar med mycket skog och berg!
8 mellanstora hagar som fungerar som vår/hösthagar. (superkuperade)
12 mindre hagar som fungerar ungefär som rasthagar. (men inga små rutor)

Eller nått sånt! :D

Tanken är att inackorderingarna (om vi ens ska ha några) ska gå för sig och mina för sig! :)

Men det som är helt bestämt ännu är:

Stall enligt min egna ritning.
Ridhus 40x80.
Paddock 40x80.
Äng med terränghinder

Supervilla med ca 20 rum.

50 ha= 500 000 kvm då blir det 18 miljoner om priset är 36 kr/kvm

Om du ska ha 18 hästar på gården behöver du minst 18 ha hagmark

och kanske 4-5 ha för hus, tomt, stall, ridhus, ridbana och terrängbana

säg 25 ha så får du lite spelrum, 9 mille och sen lika mycket för byggnader, banor och annat smått och gott, typ...(det går säkert på mer)

18 miljoner summa summarum
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Ja det är klart, men det är som sagt väldigt ovanligt med 36kr, brukar ligga emellan 12-20 ungefär! :laugh:

Oavsett kommer det att kosta och det VET vi! :D
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

4 STORA sommarhagar med mycket skog och berg!
8 mellanstora hagar som fungerar som vår/hösthagar. (superkuperade)
12 mindre hagar som fungerar ungefär som rasthagar. (men inga små rutor)


Hur får du till det på 5 ha?
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Du kommer att lyckas! :banana:

Länkar till en video med rundvisning på en flott anläggning i Norge där min gamla kollega jobbar. Kanske du kan hämta inspiration från något där! Det är ju dock en ridskola, men privatägd och med en ägare som brinner för utvecklingen av sin anläggning. :love:
http://www.youtube.com/watch?v=eeAcu_dZq1s
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Grannfastigheten skall säljas. Den är på 700ha. 50 mille. Kanske lagom åt dig.
Kvadratmeterpriset får någon annan räkna ut.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Vem i allsin dar räknar priset per kvadratmeter?
Man köper ju hela marken liksom. Eller slipper man betala för just den rotvältan i skogen? Det surhålet på gärdet?
Det jag menar är att priset brukar ju vara relaterat till hur markerna ser ut.


TS ska du räkna så ta hellre i överkant än underkant (som du gjort nu) Bara din 20 rummade supervilla lär gå på åtskilliga miljoner.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

kl

hahahaha men gud här har vi ju någon som är både en större drömmare OCH mer naiv än jag är! Trodde inte det gick :angel::D

Den här filmen borde TS iaf slå ett öga på, det är en rundvandring med Catherine Hadad och Tinne på Lövsta stuteri. Jag har vart där och provridit en häst... deras sadelkammare (som jag först inte ens fattade var en sadelkammare utan trodde de hade hängt lite sadlar som prydlad på väggen, haha) var mer städad än mitt vardagsrum. Helt sinnes ^^

http://www.youtube.com/watch?v=0EGLQ2Nn_Vs&feature=player_embedded


För övrigt kan jag meddela ett par praktiska detaljer att minnas, boxdörrarna bör placeras i mitten av boxen och inte intill en "tvär vägg". För när man ska byta täcken på mornarna och hästarna vill ut och står vid dörren, så vill man inte behöva trängas med en vägg utan vill ha fritt att röra sig runt hästen.

Krubban bör dessutom placeras till vänster om boxdörren, för då hamnar täckesspännena på rätt sida, så man slipper gå runt hästen för att kunna byta täcke.

Låter kanske som fåniga detaljer, men byter man täcken på massa hästar varje dag två gånger, så underlättare det extremt mycket.. och ska ni nu ändå bygga så kan man ju bygga rätt från början.

Själv drömmer jag också om ridbana, ridhus, thermobars i stallet och alla hagarna, GIGANTISK sadelkammare, separat torkrum åt täcken, tvättstuga, mängder med uppbindningsplatser, spolspilta, solarie, milslånga ridvägar, terrängbana, sjö att bada i med hästarna, ordentlig plats för hovslagare osv osv osv... min lista kan göras lång.. men faktiskt, inte ens jag är så naiv att jag tror att man kan klara sig undan på 10 mille, haha! Dessutom verkar det ju inte ligga inom en tidsram som innefattar de närmsta åren... och om ett gäng år så lär det vara ÄNNU dyrare!

Jag och sambon är inne på att köpa en ruckel-gård med potential och renovera upp. Vi behöver inte bo flashigt, vi klarar oss.. men hästarna.. som ska ha det bra :angel:
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Iden med vattentappar ovanför boxarna tyckte jag var en strålande ide!!! Det ska jag nog investera i :)

T*ermobar har en liknande funktion med uppvärmda rör och en slang som går ner till en uppvärmd "hink" som går att ta bort och tvätta ur (finns dessutom en propp i den om man bara vill tömma). 30 minus i flera veckor, som vi hade i vintras, får nog även cirkulerande vatten att frysa, och spruckna rör vill man inte ha.. inge kul att komma ut på morogen och hästarna står och blir duschade av iskallt vatten :(
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Försök åk på studiebesök på Grevlunda gården. Låter precis som det du önskar.

Ena stallgången
12.jpg

Andra stallgången med hingsboxar
13.jpg

Tredje stallgången med tävlingshästar
14.jpg


Dörrarna går till foderförråd, hö/halm förråd och sadelkammare för inackorderade

"Privat" sadelkammare
15.jpg

Med fikarum med fönster/balkong ut mot ridhuset
16.jpg


Skrittmaskin + ridhuset, nu finns de ju även en utebana.
19.jpg


Alla boxar har öppningsbara fönster
20.jpg


Tyvärr fick jag ingen bild på skötseldelen.

Stallet är byggt som ett L bakom mig där jag fotat "tävlingshästarna" går man in i en skötseldel med 3 spolspiltor bredvid varandra. Ingång till sadelkammaren och även ett hästsolarium. En stor whiteboardtavla där man varje dag skriver upp vad hästarna ska göra och så jobbar man av dem en efter en.


sjukt snyggt stall :love:! har själv funderat över detta med tegel och tycker det är såå snyggt men det kommer att ta några år innan jag kan ens fundera på att bygga ett stall!
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Mitt stall är byggt i vitt tegel. Några år på nacken och inte så stort som Lisen och Peders förståss.:D

Vi hade tur så när det skulle byggas var det en tegelfirma som skulle upphöra här i trakten. Så vi kunde köpa en massa tegel billigt.
Fördelen är ju att det är relativit underhållsfritt. Även boxväggarna invändigt är murade i tegel.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

jag älskar också tegelboxar såå snyggt!

jag funderar lite på en boxdörrskontruktion jag såg på ett stall för ett par år sedan..
de hade murade vägger ro och framtill hade de inget galler, vilket jag inte heller vill ha. Jag tycker det är viktigt med skjutdörrar så man slipper slå ut dörrar i stallgången. Däremot HATAR jag rasselboxar, (ett eget myntat uttryck på "pusselboxar" som man inte kan röra utan att det rasslar och låter som att hela stallet ska falla ihop, och om en häst sparkar i väggen längst bort i boxlängan, så rasslar det hela vägen bort *kräksmilie*) hur som helst vill jag därför inte köpa sådana som finns på marknaden utan vill helst göra själv.
Eftersom jag inte vill ha galler framtill, vill att boxdörren ska sitta i mitten och dessutom ska vara en skjutdörr så såg jag en nästan perfekt konstruktion för mig.
Tänk dig att boxväggen är murad, och rel tjock, när man murar, lämnar man ett mellanrum mellan tegelstenarna (som ska vara röda inte gula).
I det mellanrummet, kan man sedan skjuta in boxdörren. Så när man öppnar boxdörren så "försvinner" den alltså in i boxväggen.

På det stället jag var, hade de satt upp rel höga tröstklar, kanske 15-20 cm, mellan boxväggarna (där boxdörren dras igen) för att undvika att torv och spån åkte in vid boxdörren så att den sedan skulle fastna. Jätte snyggt och bra! Det enda som gör att jag tvekar, är att man inte kan sopa stallgången in i boxarna då..

Men och andra sidan, jag har en häst som ibland behöver galler.. han e lite damp och skulle lätt kunna få för sig att hoppa ut (han har tom var på G att försöka hoppa över gallret hemma :grin:) Så då kanske man kan kombinera med boxar utan galler och a la carte boxar från typ myrby.. deras gröna, med gulddetaljer tillsammans med tegelväggar.. mums mums mums :love: Då kan jag sopa in i de boxarna iaf ^^
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

istället för trösklar så kan boxgolven vara på en lägre nivå än stallgången, då håller sig allt strö inne i boxen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp