Bukefalos 28 år!

Det ULTIMATA stallet!

Sv: Det ULTIMATA stallet!

Ja jag tror att jag förstår hur du tänker, vill ju att allt ska vara lätt och smidigt! :laugh:

Funderar även på:

Fodermaskiner för pellets/müsli
Toalett/Fikadel
Sadelkammare!!!!!
Torkrum för täcken
"Rum" för Spån/Hö (småbal)

Och en kontainer för gödsel som hämtas! (Man kör upp skottkärran för en ramp och tippar!)

Min drömmockning är att slippa halka upp och nerför rampen till dyngkärran (=containern). Jag skulle vilja kunna köra ut skottkärran på en plan avsats alldeles utanför bakre stalldörren och sedan tömma kärran direkt ner i en container. Alltså ingen ramp upp till en container utan själva containern är placerad nedanför den plana avsatsen.
:)
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

O just det, hon är Mäklare också (:love:) så Herrgårdsbygget får vi också hjälp med! :D:D

Rom byggdes inte på en dag men har man möjlighet så ska man satsa tycker jag, men självklart får det inte bli dumdristigt!! :laugh:
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Min drömmockning är att slippa halka upp och nerför rampen till dyngkärran (=containern). Jag skulle vilja kunna köra ut skottkärran på en plan avsats alldeles utanför bakre stalldörren och sedan tömma kärran direkt ner i en container. Alltså ingen ramp upp till en container utan själva containern är placerad nedanför den plana avsatsen.
:)

Va kul att du nämde detta, precis detta tyckte min pojkvän också igår när vi pratade! :D
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Min drömmockning är ett automatiskt gödselband där man har en lucka utanför varje box. Då behöver man inte sätta foten utanför dörren...såvida inte maskineriet krånglar förstås vilket det ofta gör. :devil:
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Jag hade inte skrivit ut det här om jag inte var seriös med det! Jag ville ha ärliga och riktiga tips och råd inför framtiden...

FRAMFÖRALLT om konstruktion, inte ekonomignäll... :crazy: :angel:

Det är väl ingen som gnällt om ekonomi!

Det var ju du som började med att du hade en budget på ett par miljoner. Ett par är alltid två om inte det var bekant.

Med ditt sätt att uttrycka dig om pengar och kostnader så är det ju inte så konstigt att folk ifrågasätter.

Det du söker stannar ju knappast ens på tio miljoner så i väntan på att du äger den där marken och har din hästverksamhet kanske det är lämpligare att drömma vidare på gnägg istället för att vara oförskämd mot folk när de är realistiska.

mvh Eva
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Gött att ha så gigantiska boxar, det blir som flera små löstdriftar. Du kanske skulle starta shettisavel, fatta många små du hade fått plats med i en box, minst tre stycken ;)
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

får man knapplåna och trådkapa lite halvt?

Vad är en rimlig kostnad för mark /ha i skåne? Odlingsbar, osv.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

För övrigt så är jag också inne på det där med lösdrift. Det blir en något lägre kostnad för er/häst, samtidigt som de hästarna förmodligen mår toppen. :)
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Bara för att du själv inte har nog med pengar behöver du inte vara uppnosig! :mad: Ett par miljoner för mig är runt 10! :grin:

Råmark = betesmark kostar emellan 4-36kr för 1 kvm vilket innebär att du får ungefär 50 hektar för 1 miljon.

Trani: Jo, givetvis ska vi ha en anställd. Står i första inlägget! :idea:
Din attityd är väldigt tråkig, tänker då på första hugget i detta citat.

Ett par är nog för de flesta 2-3 (max 4?) och din dröm skulle nog vara betydligt dyrare än de 10 miljoner du föreslår.

Du nämner hög hyra, och även att marken är billig. Då bor du antagligen inte nära en stor stad och kommer antagligen inte kunna ta ut sådan hög hyra heller.

Det är okej att drömma, men ta till dig av tipsen när folk är realistiska.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Vad är en rimlig kostnad för mark /ha i skåne? Odlingsbar, osv.

Det beror nog lite på var i Skåne marken finns.
Jag vet en som fick ge 1 miljon för 1 ha åkermark strax utanför Helsingborg.
För något år sedan var det 13 ha mark (bete/åker) på Hallandsåsen till salu, utgångspriset var 1,5 miljoner men jag vet inte vad det slutade på.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Beror nog på, som i resten av landet, närhet och tillgänglighet till städer samt hur bra marken är och om området är populärt, typ.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Råmark = betesmark kostar emellan 4-36kr för 1 kvm vilket innebär att du får ungefär 50 hektar för 1 miljon.

Redan här har du gjort ditt första STORA räknefel. :crazy:
Räkna på din lägsta siffra, 4 kr/kvm, då kostar 1 ha 40000kr vilket för 50 ha ger 2 miljoner kr.
Räkna sedan vidare på 36 kr/kvm och se vad det blir.... 10 miljoner räcker inte ens till marken du tänkt dig.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Men jesus, du tänker inte alls på rätt sätt... :angel:

MEN som sagt, detta är MIN tråd och jag vill BARA ha tips på bra inredning, något oklart där? :mad:
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Men jesus, du tänker inte alls på rätt sätt... :angel:

MEN som sagt, detta är MIN tråd och jag vill BARA ha tips på bra inredning, något oklart där? :mad:

Vi går ju på vad DU skriver!

Kanske dags att vara realistisk och ÖDMJUK det lär du behöva om dina kommande inackorderingar ska stanna kvar och du ska få igen en liten del av det du ska punga ut med.
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Ridskolans stall är byggt i ett L.
Ena delen är häststall och den andra delen är ponnystall.
32385988.jpg

något sådant skulle ju du kunna ha fast med ena delen dina hästar och andra inakoderingar.

En bild från hästdelen:
27808_382903643041_556378041_3895938_1654388_n.jpg


En bild på "mellan delen"
27808_382903718041_556378041_3895945_675755_n.jpg


en bild från ponnydelen:

27808_382903778041_556378041_3895952_6040241_n.jpg


totalt 5 spolspiltor på 60 hästar
 
Sv: Det ULTIMATA stallet!

Ja eller hur, mamma jobbar som Lantmäteriingenjör & Exploateringsingenjör så nog har hon koll! ;):D

O just det, hon är Mäklare också (:love:) så Herrgårdsbygget får vi också hjälp med! :D:D

Men jesus, du tänker inte alls på rätt sätt... :angel:

MEN som sagt, detta är MIN tråd och jag vill BARA ha tips på bra inredning, något oklart där? :mad:

Jag tycker du först och främst ska fråga din mamma om hon kan lära dig att räkna:angel:

50 ha á 36kr/kvm blir 18 mille....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp