Bukefalos 28 år!

Det verkar som att vi blivit blåsta

tessiem

Trådstartare
Har haft en inackordering i vårat stall han skaffade en häst till i somras så han har haft två hästar.
Lösdriftsplatser. Dessutom hyrde han ett hus på vår gård.
Så Lösdriftsplatserna kostade 1300kr per häst = 2600kr
Hyra 1900kr + betala egen el.

Då elen höjdes dramatiskt sa denna person upp både stallplats & hyra.
Han flyttade sedan hastigt & lustigt. Nu är personen skyldig oss 9800kr. INGA pengar har kommit in. I kontraktet stod det att jag hade retentionsrätt dvs att hästen tillfall mig då skulden inte reglerats.
Han flyttade dock hästarna ändå & hävdar att han lämnat ut dem på foder. Nu verkar det som att han bara flyttat dem till annat stall.

Han äger alltså två hästar + transport + vagnar av värde + 2 bilar men har ändå inte betalat något.

Det värsta av allt är att jag faktist litade på denna person & räknade honom som en vän.

Det har visat sig att personen ifråga har skulder + massa betalningsanmärkningar hos KF.

Kan man återkräva hästen på grund av retentionsrätten?
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

Har du företag så skulle du möjligen via KF kunna göra det, på basis av vad som skrivs här. Det borde falla inom samma ramar, eftersom nu personen har stora skulder och att du hade avtalat retentionsrätt och ändå flyttades hästarna innan full betalning hade skett.

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvar11C.html

Antingen tar du kontakt med en jurist/advokat, eller så ringer du och talar med KF direkt.
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

Tack! Med kommande hyra & el så blir totalsumman 20-25000kr så en av hästarna borde kunna täcka förlusten vi gjort.

Har du företag så skulle du möjligen via KF kunna göra det, på basis av vad som skrivs här. Det borde falla inom samma ramar, eftersom nu personen har stora skulder och att du hade avtalat retentionsrätt och ändå flyttades hästarna innan full betalning hade skett.

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvar11C.html

Antingen tar du kontakt med en jurist/advokat, eller så ringer du och talar med KF direkt.
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

Nu är frågan vad du menar med kommande hyra och el när hg har flyttat?
Tror inte heller att du kan hävda retentionsrätt i efterhand, det skulle ha skett innan hästarna flyttade. Retentionsrätten innebär inte heller att du blir ägare till hästen utan bara att den inte får flytta innan ägaren har betalat för sig. Tveksamt om den vanliga hyra och elen kan ingå utan det lär bara gälla kostnaderna för hästarna som det fungerar på.

Det bästa du kan göra är att så fort som möjligt skicka in till KF för de skulder som inte är betalda. Har hg andra som vill ha pengar så kommer du att få stå kö och då är det ju bättre ju längre fram i kön man hamnar.
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

Vad gäller retentionsrätten har jag ingen aning, men ifall du inte redan gjort det tycker jag att du ska varna den vars stall hästarna nu står i.
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

Jag håller med Masse om att hyran knappast kan räkans in i detta, däremot uppstallningskostnader för hästarna.

Jag delar däremot inte uppfattningen om att du inte kan hävda rätten i efterhand om den är avtalad i kontrakt, så jag tror att du har en möjlig chans att använda dig av den. MEN sen kommer ju frågan, hur ska hästen hämtas hem och du får räkna med att hålla den med mat och husrum tills det är klart.

Men det här borde du ta med en jurist.
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

Han är skyldig från föregående månad men har även kallhyra + hushyra under uppsägningsmånaden dvs ska betalas i slutet av mars.

Nu när du säger det så kan kanske inte hästen krävas in på grund av hyresskuld utan det blir ju själva skulden från lösdriftsplatserna isf.

*suck* Man hoppas ju att personen ifråga har samvete nog att betala utan att behöva dra in KF.

Nu är frågan vad du menar med kommande hyra och el när hg har flyttat?
Tror inte heller att du kan hävda retentionsrätt i efterhand, det skulle ha skett innan hästarna flyttade. Retentionsrätten innebär inte heller att du blir ägare till hästen utan bara att den inte får flytta innan ägaren har betalat för sig. Tveksamt om den vanliga hyra och elen kan ingå utan det lär bara gälla kostnaderna för hästarna som det fungerar på.

Det bästa du kan göra är att så fort som möjligt skicka in till KF för de skulder som inte är betalda. Har hg andra som vill ha pengar så kommer du att få stå kö och då är det ju bättre ju längre fram i kön man hamnar.
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

Vet faktist inte vilket stall hästarna flyttats till och lägger mig inte i det. Förhoppningsvis är den stallägaren smartare än oss & gör kreditupplysning.

Vad gäller retentionsrätten har jag ingen aning, men ifall du inte redan gjort det tycker jag att du ska varna den vars stall hästarna nu står i.
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

Ja vi får nog koppla in jurist i frågan.
Så jävla tungt bara. Synd att personer inte har mer skam i kroppen.

Jag håller med Masse om att hyran knappast kan räkans in i detta, däremot uppstallningskostnader för hästarna.

Jag delar däremot inte uppfattningen om att du inte kan hävda rätten i efterhand om den är avtalad i kontrakt, så jag tror att du har en möjlig chans att använda dig av den. MEN sen kommer ju frågan, hur ska hästen hämtas hem och du får räkna med att hålla den med mat och husrum tills det är klart.

Men det här borde du ta med en jurist.
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

Ja alla som hyr ut stallplats kanske borde ta upplysning. Det skulle nog hindra en del såna här fall.
Han måste nog hyra privat hus då han inte får en lägenhet med KF skulder.
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

En sak sm jag funderar över, varför är det ingen som âker och pratar med de mánniskorna som inte betalar? Oftast bor de ju kvar nàgonstanns i närheten.

En kommpis som är egenföretagare vart sà förbannad pà en elevs föräldrar att hon àkte hem till dem och bad om sina pengar och de fick hon.
 
Sv: Det verkar som att vi blivit blåsta

Det kan jag nog svara på. För det hjälper inte :grin:
Folk som den här personen har alltid tusen bortförklaringar på varför dom inte tänker (vill) betala. Dom pratar ju så öronen trillar av på en.
Då är det mycket mera tidsbesparande (och energibesparande) att gå direkt till KF.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 710
Senast: Vitsippan
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 852
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 254
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 106
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp