Detta med torrfoder alltså. Suck.

Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

*KL*

När man ser att en del kattmat (både torrfoder o blötfoder) kostar en bit över 100 kr kilot och samtidigt pratar man om kötthalt blir man lite förvirrad. Varför inte köpa rent kött eller köttfärs (garanterat 100% kött) istället, det blir ofta betydligt billigare. Sen kanske man skulle behöva blanda i något mineralpulver i köttfärsen, men det borde ju inte vara så svårt.

Ja, men över 100 kr/kg då är det torrfoder man pratar om och det räcker ju längre än samma vikt mat med "normalt" vätskeinnehåll så det man får jämföra är dagskostnad.

Men ja, jag håller med om att det är idioti att man hellre betalar mer för sämre mat av rena bekvämlighetsskäl.

Ska man fodra katten naturligt är det inte 100% muskelkött som gäller, utan en sammansättning som ligger så nära man kan kattens huvudföda: möss. Muskelkött, ben, organ i en naturlig sammansättning blir inte speciellt dyrt. Det är inte heller galet komplicerat, kan man laga människomat efter recept kan man även tillverka barf efter recept. Dock måste man som sagt tänka på att det är hela små möss vi ska efterlikna, inte grillade filéer :)
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Alla katter mår bra tills dom blir sjuka. Dom föds inte med njurproblem, övervikt och diabetes. Alla "kolhydratsjukdomar".
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Ska man fodra katten naturligt är det inte 100% muskelkött som gäller, utan en sammansättning som ligger så nära man kan kattens huvudföda: möss. Muskelkött, ben, organ i en naturlig sammansättning blir inte speciellt dyrt. Det är inte heller galet komplicerat, kan man laga människomat efter recept kan man även tillverka barf efter recept. Dock måste man som sagt tänka på att det är hela små möss vi ska efterlikna, inte grillade filéer :)

Kanske falukorv skulle funka? Förhållandevis billig och korven innehåller väl en massa iblandade inälvsrester och malda ben. Är det för låg kötthalt i korven så kanske en blandning av köttfärs och korv skulle vara optimal.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag har aldrig påstått att katten föds med sjukdomar (i alla fall inte i normala fall). Men jag anser inte heller att det finns anledning att vara orolig om risken för dessa är låg. Det finns annat som jag tror är mycket mer skadligt för katten. Onödig stress till exempel. Yrkar du på att man som kattägare inte ska ha rätten att flytta? Många katter kan ju bli stressade av det...
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Kanske falukorv skulle funka? Förhållandevis billig och korven innehåller väl en massa iblandade inälvsrester och malda ben. Är det för låg kötthalt i korven så kanske en blandning av köttfärs och korv skulle vara optimal.

Falukorv är inte på något sätt lämplig kattmat.

1. Proportionerna stämmer inte
2. Den är kryddad (bland annat en hel del salt vilket påverkar kattens urinvägar väldigt negativt)
3. Den är tillagad

Vill man ge katter annat än färdig kattmat ska det vara beräknat så att proportionerna stämmer mellan muskelkött, inälvor och ben. Utfodringsmetoden kallas ofta för BARF (Biologiskt anpassad rå föda) eller råutfodring. Det ska alltså ges rått, och det är absolut inget man bör "höfta fram".
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag har aldrig påstått att katten föds med sjukdomar (i alla fall inte i normala fall). Men jag anser inte heller att det finns anledning att vara orolig om risken för dessa är låg. Det finns annat som jag tror är mycket mer skadligt för katten. Onödig stress till exempel. Yrkar du på att man som kattägare inte ska ha rätten att flytta? Många katter kan ju bli stressade av det...

Risken för dessa välfärdssjukdomar hos katter är inte låg, risken är hög om man utfodrar med kolhydratsrika foder med för låg vätskehalt. Man bäddar för problemen. Innan torrfoder uppfanns hade vi inte heller enorma problem med diabetes, fetma, njursjukdomar etc. hos katter.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Men hur hög? Ännu är det ingen som kunnat komma med konkreta siffror i den här tråden. Hur vet du då att risken är hög? Mina katter är varken feta eller uttorkade. Allt kan vara skadligt om man hanterar det fel.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Tack för förklaringen av BARF, jag hade ingen aning om vad det var. Hade sett det i tråden innan, men tänkte väl att det var något torrfodermärke eller liknande.

Mina katter är nog till stor del BARFare då de sköter det mesta av matinsamlandet själva.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Haha okej, skönt att vara härdad!
Jag har alltid lagat veg mat till mina pv:s så vi kan äta samma så därför har jag aldrig varit i kontakt med kött.

nej precis, katten är ett köttdjur och det spelar ju ingen roll om jag är veg, har man katt måste man ge den kött.

Liiite tillbaks till ämnet då! :D
Jag har köpt maju tetra men tycker dom bitarna blir torra så fort om man jämför med brukmaten, synd då kisse inte äter så mkt..
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Måste du ha exakta siffror för att ge din katt ett foder som är mer anpassat till dess natur? Förstår inte hur du inte kan se den dåliga kombinationen med kolhydrater - katt.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag vet att du och flera andra i denna tråd ser mig som en obstinat och snål :devil: som hellre ser till den egna plånboken än till mina djurs hälsa. Även om jag inte tycker att det är vad denna tråden borde handla om.

Se det som att jag är en beslutsfattare i mitt eget hem. Jag vill ha ett bra beslutsunderlag innan jag omvärderar mitt beslut. Jag är beredd att ta konsekvenserna av mitt handlande. På samma sätt som jag vet att de gånger en bit kött hamnar på min tallrik har jag godtagit de förhållanden det djuret gått igenom. På precis samma sätt som jag ibland väljer att köra bil trots att det finns många andra färdmedel som är bättre för klimatet.

Detta är mitt sätt att fodra mina katter på. Det finns kalkyler på exakt hur mycket utsläpp nästa banan :banana: du äter har bidragit till. Men jag försöker inte stoppa dig från att äta bananer. Det verkar inte finnas några siffror på hur skadligt torrfoder egentligen är. Men du försöker övertala mig att inte ha det som en del i vad mina katter äter.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Men hur hög? Ännu är det ingen som kunnat komma med konkreta siffror i den här tråden. Hur vet du då att risken är hög? Mina katter är varken feta eller uttorkade. Allt kan vara skadligt om man hanterar det fel.

Statistik kan du kolla av med försäkringsbolagen, även om mörkertalet är stort. Det finns inga konkreta siffror på exakt hur skadligt det är att enbart utfodra med torrfoder, inte som jag har hittat i alla fall, någon sådan studie har mig veterligen aldrig gjorts. Dock kan man ganska enkelt, genom kunskap om kattens näringbehov och fysiologi, dra slutsatser om vad som är bäst för en karnivor som katten att äta.

Jag hör inte till dem som tror att katten knall-fall dör om den äter torrfoder, men jag vet att torrfoder som sådant ökar riskerna för sjukdomar. Sjukdomar som kanske inte syns före det är för sent.

Det allra viktigaste tycker jag är att man själv besitter kunskap om hur man på lämpligaste sätt utfodrar en katt. Att man lär sig själv, hur katten och kattens kropp fungerar. Sedan kan man arbeta sig framåt till vad man själv tycker är bäst för just ens egna individer av arten.

Mina katter exempelvis får en bas av rå föda och blötmat. Två av katterna får dessutom kittentorrfoder (Av hög kvalité, inget coshida eller RC-skräp) på sidan av, helt enkelt för att jag kommit fram till att just de två behöver det för att hålla hullet bra. Att det är lämpligast för dem betyder inte att det är lämpligast för alla katter, och det är definitivt inte lämpligast för arten katt rent biologiskt.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Mina katter exempelvis får en bas av rå föda och blötmat. Två av katterna får dessutom kittentorrfoder (Av hög kvalité, inget coshida eller RC-skräp) på sidan av, helt enkelt för att jag kommit fram till att just de två behöver det för att hålla hullet bra. Att det är lämpligast för dem betyder inte att det är lämpligast för alla katter, och det är definitivt inte lämpligast för arten katt rent biologiskt.

Hur gör du med dräktiga, digivande och kattungar? Enbart BARF eller kompletterar du med kittenfoder?

Jag håller sakta men säkert på att lära mig mer om barf och ska prova något av Sols recept i hemmagjord kattmats-tråden, men jag ställer mig lite frågande hur jag ska göra om det ev. blir ungar här hemma.

Har läst att katter som erbjuds torrfoder gärna ratar råföda, hur fungerar det för dig? Mina ratar det inte helt, men får de välja så äter de hellre torrfoder. :grin:
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Haha okej, skönt att vara härdad!
Jag har alltid lagat veg mat till mina pv:s så vi kan äta samma så därför har jag aldrig varit i kontakt med kött.

nej precis, katten är ett köttdjur och det spelar ju ingen roll om jag är veg, har man katt måste man ge den kött.

Liiite tillbaks till ämnet då! :D
Jag har köpt maju tetra men tycker dom bitarna blir torra så fort om man jämför med brukmaten, synd då kisse inte äter så mkt..

Mja, det är ju kanske lite enklare att göra så om man inte bor ihop med pojkvännen :)

Yep, nu återgår vi till ämnet, haha ;)
Jag förstår faktiskt inte varför man ska ifrågasätta något som jag trodde var självklart för de flesta... Även om forskningen inte kan påvisa exakt hur skadligt torrfoder är så kan den i alla fall påvisa att en katt är en karnivor och man tycker faktiskt att det borde räcka... Och att riskerna för sjukdomar ökar i och med torrfoder är ju faktiskt fastställt :crazy:
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Det verkar inte finnas några siffror på hur skadligt torrfoder egentligen är. Men du försöker övertala mig att inte ha det som en del i vad mina katter äter.

Vem i hela världen tror du skulle finansiera en sådan oerhört kostsam studie. De enda som forskar på näringslära för katter idag är torrfoderföretag, de är knappast intresserade av att plöja ner pengar på att visa att torrfoder är skadligt.

Betalar du den åt mig är jag villig att göra den, det vore en perfekt avslutning på min master :idea: (Dock krävs det en labbmiljö där ett stort antal katter lever under extremt kontrollerade miljöer större delen av sitt liv, dvs åtminstone 15 år för att bli tillfölitligt. Dessutom brukar man inte publicera siffror som entydiga fakta efter bara en studie)
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Varifrån kommer denna idé om att forskning måste vara dyrt? Som jag sa förut: ta en sjukdomsgrupp hos veterinären och undersök den. Prata sedan med kennelklubben om du genom deras register kan få till en kontrollgrupp. Simsalabim och med små medel (enkät eller intervju) har du fått underlag till statistik.

Eftersom jag gör ett masterarbete just nu (inom ett helt annat ämne) vet jag att sådana kostnader kan täckas av universitetet/högskolan. I mitt fall står de för 8000 kr som bland annat kan gå till ett visst antal resor. Det är dock inget som institutionen berättar självmant om utan man får kolla upp sådant själv.

Även om en sådan studie görs är det tyvärr (i alla fall inom min gren) ovanligt att rådata sparas på institutionen. Man sparar bara den färdiga rapporten. Synd eftersom man skulle kunna bygga vidare på underlaget och göra det större efterhand.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag vet att du och flera andra i denna tråd ser mig som en obstinat och snål :devil: som hellre ser till den egna plånboken än till mina djurs hälsa. Även om jag inte tycker att det är vad denna tråden borde handla om.

Se det som att jag är en beslutsfattare i mitt eget hem. Jag vill ha ett bra beslutsunderlag innan jag omvärderar mitt beslut. Jag är beredd att ta konsekvenserna av mitt handlande. På samma sätt som jag vet att de gånger en bit kött hamnar på min tallrik har jag godtagit de förhållanden det djuret gått igenom. På precis samma sätt som jag ibland väljer att köra bil trots att det finns många andra färdmedel som är bättre för klimatet.

Detta är mitt sätt att fodra mina katter på. Det finns kalkyler på exakt hur mycket utsläpp nästa banan :banana: du äter har bidragit till. Men jag försöker inte stoppa dig från att äta bananer. Det verkar inte finnas några siffror på hur skadligt torrfoder egentligen är. Men du försöker övertala mig att inte ha det som en del i vad mina katter äter.

Alltså, jag förstår vad du menar! På något sätt har detta med foder blivit en hang-up; något som skiljer "bra" kattägare från "dåliga" kattägare. Jag har bestämt mig för att - av praktiska skäl - fodra i huvudsak med torrfoder, och det står jag för. Vi gör mycket annat mot våra katter som är helt "onaturligt"; håller dem inomhus, avlar fram märkliga färger och former etc etc. Att i det läget hänvisa till vad som är "naturligt" för katten känns lite märkligt. Jag menar, det mest naturliga vore kanske då att släppa in levande möss i lägenheten?

Alltså, jag är helt med på att barf och annat säkert är svinbra, MEN it's not for me. Var och en är salig i sin tro, och jag är salig i tron om att mina katter kommer att leva och må bra hemma hos mig i många år, trots att deras matte är en latmask som inte orkar preppa barf-måltider åt dem.:o
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Är så glad att jag hittat den här tråden! Har "alltid" fodrat med torrfoder, har inte alls förstått att det inte är så bra :cry:.

Nu blir det burkmat till våra katter hädanefter.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Varifrån kommer denna idé om att forskning måste vara dyrt? Som jag sa förut: ta en sjukdomsgrupp hos veterinären och undersök den. Prata sedan med kennelklubben om du genom deras register kan få till en kontrollgrupp. Simsalabim och med små medel (enkät eller intervju) har du fått underlag till statistik.

Eftersom jag gör ett masterarbete just nu (inom ett helt annat ämne) vet jag att sådana kostnader kan täckas av universitetet/högskolan. I mitt fall står de för 8000 kr som bland annat kan gå till ett visst antal resor. Det är dock inget som institutionen berättar självmant om utan man får kolla upp sådant själv.

Även om en sådan studie görs är det tyvärr (i alla fall inom min gren) ovanligt att rådata sparas på institutionen. Man sparar bara den färdiga rapporten. Synd eftersom man skulle kunna bygga vidare på underlaget och göra det större efterhand.

Du kan ju inte påstå att en korttidsstudie av det extremt smala material som finns skulle ge vetenskapligt tillförlitliga siffror? Livsstilssjukdomar kräver långa och noga kontrollerade studier, om man tex inte kan visa sambanden mellan människors kost och sjukdomar i tillförlitliga siffror trots år av studier kan man knappast slänga ihop det på ett halvår genom en enkät och hälsoundersökning...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Silkisif
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 218
Senast: _FiA_
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 066
Senast: Araminta
·
Övr. Katt Nu behöver jag er hjälp här på kattforumet. Efter att ha läst otaliga trådar och försökt söka om ämnet på nätet så inser jag att jag...
Svar
3
· Visningar
1 283
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp