Detta med torrfoder alltså. Suck.

Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Vill du dumförklara dig själv och inte ge det bästa till din
katt pga att du är trångsynt så gör det, men det är synd att du är så blind när folk bara försöker hjälpa dig.
Att katter äter är köttätare och inte äter spannmål är konstaterat, att däggdjur innehåller 2/3 vatten är också vetenskapligt, och att torrfodret inte innehåller så mkt vatten är det också.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Vill du dumförklara dig själv och inte ge det bästa till din
katt pga att du är trångsynt så gör det, men det är synd att du är så blind när folk bara försöker hjälpa dig.
Att katter äter är köttätare och inte äter spannmål är konstaterat, att däggdjur innehåller 2/3 vatten är också vetenskapligt, och att torrfodret inte innehåller så mkt vatten är det också.

Och här tycker jag att du går över gränsen till personligt påhopp :mad:.

Jag har smala katter varav den ena var underviktig när jag tog hand om henne. Hon vill inte ha stora portioner på samma gång vilket gör det omöjligt att på ett hygieniskt vis fodra blött under alla dygnets timmar. Många av problemen som beskrivs angående torrfoder har med fetma hos katten att göra. Då mina katter inte ens är i närheten av feta vill jag se statistik på det hela.

Vad gäller vätskebalansen har jag ju redan konstaterat att mina katter får i sig minst den mängd vatten per kilo kroppsvikt som är rekommenderad.


Nu tycker jag att vi ska lämna ämnet om hur just jag fodrar just mina katter eftersom vi inte kommer att komma överens där förrän du (eller någon annan) kan visa bra statistik.

Vad sägs om att vi istället enas om att det finns för lite riktig forskning i saken? Eller tycker du att artikeln du länkade till (på kattstatus) räcker? Om inte annat så kan riktig forskning behövas för att i framtiden kunna övertyga trångsinta, blinda och otacksamma människor som mig. :grin:
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Nädå jag skulle inte ge hästar kött eftersom jag inte ser någon anledning till det. Men med samma argument som används här i tråden kanske fler borde sluta fodra sina hästar med kraftfoder? Hästen är trots allt inte gjord för att äta spannmål den heller. Fast vem är det egentligen?
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Mina katter äter heller inga stora portioner så jag serverar dem lagom klickar med blötmat 3 - 4 gånger / dygn. Det går alldeles utmärkt. Blötmaten blir inte ohygienisk av att stå framme några timmar. Katter är dessutom kinkiga vad gäller fräschhet så de äter inte om maten blivit dålig.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag sa att det inte är hygieniskt hållbart för mig. Detta eftersom jag ibland jobbar långa skift (16-08).
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

när du inte jobbar långa pass kan du j köra med blötmat, annars kan du ha torrisar framme bara när du är borta länge. Eller du kanske har nån som ser efter katten när du blir borta så länge? Det går också bra att lägga fram en fryst bit mat brevid den tinade så kan katten äta en portion i början och en lite senare när den andra maten tinat.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Som jag nämnt tidigare ger jag redan både blötmat och torrt. Jag håller koll på mina katters vätskebalans och jag försöker hela tiden se till att de har det bra. Ibland tittar någon till dem, ibland inte. Med minimal frys har jag inte riktigt plats över till kattmat.

Ingen som fastnade på mitt förslag om att lobba för mer forskning i kattmat? Företagen kommer ju inte göra det eftersom de tjänar bra som det är....
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Som jag nämnt tidigare ger jag redan både blötmat och torrt. Jag håller koll på mina katters vätskebalans och jag försöker hela tiden se till att de har det bra. Ibland tittar någon till dem, ibland inte. Med minimal frys har jag inte riktigt plats över till kattmat.

Ingen som fastnade på mitt förslag om att lobba för mer forskning i kattmat? Företagen kommer ju inte göra det eftersom de tjänar bra som det är....

Jo då, jag skulle bli överlycklig och det är en bra idé att ha en examensarbetare att göra en studie. Det finns faktiskt i studier om idiopatisk cystit där fodret kollats upp

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf

Finns nog inget torrfoderföretag i världen som skulle vara intresserade av att sponsra en sån studie och många veterinärer är sorgligt okunniga om kattnäringslära.
Jag blir tokig när jag ser Whiskas reklam för torrfoder där en katt går omkring på en gräsmatta med dansande morötter och ärtor :mad:
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Mycket intressant läsning! Även om jag inte hunnit med att läsa allt än. Men jag läste om foder och vatten samt resultatdelen.

Det behövs många fler såna här studier för att komma upp i statistiskt material. Under rubriken foder och vatten refereras till en studie innehållande 70 katter med diagnosen FIC och att de oftare åt torrfoder. Visserligen en ganska stor skillnad, men varje katt står för 1.5% och om man gjort urvalet av katter på galet vis ger det väldigt stort genomslag.

Vad jag tycker är intressant är att många katter i studien var överviktiga och att 32/50 var stressade men precis som med maten tycker jag att det är för få katter. Varje katt står ju för 2%!

Men det är bra ändå och om man med varje avgångsklass fick in 50 nya katter i en databas skulle det snart finnas massor att studera och göra statistik på! :idea:
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Måste säga att jag står på "din sida" här i tråden. Jag har en tre år gammal kastrerad hankatt som det senaste året bara har ätit torrisar. Han får Purina One (som tyvärr inte var med i testfaktas test) och sen äter han gladeligen av hundens mat (Pedigree Pal junior), vilket troligen inte är jättebra eftersom det inte har samma kötthalt som kattmat. Men min Knut är jättefin! Superblank och jättefin päls:).

Kom på en annan sak, hur ofta kollar ni hälsostatus på era katter hos vet med blodprov?
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Men det handlar ju inte pälskvalité eller om katten mår bra.
Det handlar ju om problem/sjukdomar som kan komma fram senare i livet.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Men det handlar ju inte pälskvalité eller om katten mår bra.
Det handlar ju om problem/sjukdomar som kan komma fram senare i livet.

+1 på den! Jag håller med dig och de andra i tråden... Hade jag haft barn hade jag kunnat föda upp dem på chips och godis utan att de skulle ta synlig skada, men man använder ju lite sunt förnuft.
Jag behöver då inte enorma studier för att välja mellan naturlig och icke naturlig föda för katten och jag undrar lite över hur stora studierna behöver vara för att få en torrfoderfanatiker att ändra åsikt... Tror det mesta handlar om bekvämlighet och ingenting annat.

/Micks - som försöker lära sig så mycket som möjligt om BARF för att så småningom kunna övergå till det... :)

Edit: Katterna skall övergå till BARF alltså... inte jag ;)
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

+1 på den! Jag håller med dig och de andra i tråden... Hade jag haft barn hade jag kunnat föda upp dem på chips och godis utan att de skulle ta synlig skada, men man använder ju lite sunt förnuft.
Jag behöver då inte enorma studier för att välja mellan naturlig och icke naturlig föda för katten och jag undrar lite över hur stora studierna behöver vara för att få en torrfoderfanatiker att ändra åsikt... Tror det mesta handlar om bekvämlighet och ingenting annat.

/Micks - som försöker lära sig så mycket som möjligt om BARF för att så småningom kunna övergå till det... :)

Edit: Katterna skall övergå till BARF alltså... inte jag ;)

Hehehe. Katterna delar säkert med sig :D

Jag tycker att det kunde vara bra med sammaställd data som man kan visa de stackare som går på reklam som typ Whiskas. Det finns väldigt många människor som inte är intresserade av att lära sig mer om sina djur och om det ser bra ut i reklamen så måste det vara sant och den maten vara bra :grin:
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Hahaha ja det tror jag absolut :D Matte föredrar dock sina morötter och sojakorvar ;)

Absolut! Jag blev så irriterad på den senaste "friskies-reklamen" om någon har sett den? De talar om "en värld där folk inte vet att en steriliserad katt (hane, dessutom, i filmen) behöver bra mat, slipp alla urinstenar med mera..." :grin:
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

*KL*

När man ser att en del kattmat (både torrfoder o blötfoder) kostar en bit över 100 kr kilot och samtidigt pratar man om kötthalt blir man lite förvirrad. Varför inte köpa rent kött eller köttfärs (garanterat 100% kött) istället, det blir ofta betydligt billigare. Sen kanske man skulle behöva blanda i något mineralpulver i köttfärsen, men det borde ju inte vara så svårt.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Åh är du veg?

Jag har haft min beb i en vecka nu och kämpar på med blötmaten.
Har inte rört kött på snart 10 år och usch va äckligt det luktar.
Jag har köpt en egen matlåda till honom för hans mat.
Men jag måste ju använda kniv o skärbräda t ex (fryser blötmaten),
samt tallrik att värma den på och då använder jag ju diskborsten till det sen när jag diskar.
Åh jag får kväljningar men vad gör man inte :cry:

Hur sjutton klarar du att barfa? Haha jag lär nog aldrig komma så långt med min spykänsla..
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

*KL*

När man ser att en del kattmat (både torrfoder o blötfoder) kostar en bit över 100 kr kilot och samtidigt pratar man om kötthalt blir man lite förvirrad. Varför inte köpa rent kött eller köttfärs (garanterat 100% kött) istället, det blir ofta betydligt billigare. Sen kanske man skulle behöva blanda i något mineralpulver i köttfärsen, men det borde ju inte vara så svårt.

Jo, det talas mycket om kötthalt men det är inte kött som i rent muskelkött man menar då. En katt behöver mycket mer än bara muskelkött. Jag är inte så insatt BARF men som jag fattat det så är det inte jättekomplicerat. Det krävs nästan att man har gott om plats i frysen och sen är det "bara" att blanda och frysa in i lagom portioner.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Kul att det är någon mer här som vågar stå för att katten äter torrfoder! Man gör ju val här i livet och jag har valt att fram till att forskning tydligt påvisar att maten är farlig enbart se på hur mina katter mår nu. Det handlar helt enkelt om risk vs vinst. Då jag inte kan se några stora risker går jag på vinsten.

Se bara på hur det är i mänsklig sjukdomsforskning, titt som tätt kommer kostråd av olika slag. Skulle någon säga att risken för en slags cancer fördubblades om jag åt en chokladkaka i månaden kanske det är värt att veta hur många som drabbas av den sortens cancer från början? Ökar risken från 1 till 2 på 10000 kanske jag tycker att en chokladkaka nu och då är värt det?

Nu kommer de som säger att katten inte kommer kunna välja vilka risker den ska ta. Men jag skulle vilja påstå att risken för fysisk ohälsa är mindre inne med torrfoder än vad den är helt naturligt med massor av maskfyllda möss.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Åh är du veg?

Jag har haft min beb i en vecka nu och kämpar på med blötmaten.
Har inte rört kött på snart 10 år och usch va äckligt det luktar.
Jag har köpt en egen matlåda till honom för hans mat.
Men jag måste ju använda kniv o skärbräda t ex (fryser blötmaten),
samt tallrik att värma den på och då använder jag ju diskborsten till det sen när jag diskar.
Åh jag får kväljningar men vad gör man inte :cry:

Hur sjutton klarar du att barfa? Haha jag lär nog aldrig komma så långt med min spykänsla..

Mja, eller jag började faktiskt äta fisk igen för något år sedan men har planer på att sluta med det igen, framöver... :)

Alltså, jag försöker inte tänka så mycket på det. Jag lagar ju sambons mat också och då får jag ju skära upp kött och tillreda... Hade nog mer problem med det i början, när jag blev vegetarian. Nu har jag liksom fått vänja mig. Det är ju trots allt mitt beslut att inte äta kött - mina katter och min sambo ska inte behöva "drabbas" av det :)

Katterna får mjau för tillfället, då kan jag trygga samvetet med att det i alla fall är svensktillverkat. Inhandlar jag sambons kött försöker jag välja så "bra" kött som möjligt. Då känns det lite bättre.

Lukten är enkel - jag har arbetat inom äldreomsorgen så jag är van vid obehagliga lukter ;) Andas nog automatiskt genom munnen vid såna tillfällen...

I övrigt så försöker jag tänka bort vad det är jag skär i/slevar upp. Jag äter inte kött själv (utöver fisk) mer kan jag inte göra och jag är nöjd så :)

(Väldigt utanför ämnet nu ;) )
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Silkisif
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 219
Senast: _FiA_
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 067
Senast: Araminta
·
Övr. Katt Nu behöver jag er hjälp här på kattforumet. Efter att ha läst otaliga trådar och försökt söka om ämnet på nätet så inser jag att jag...
Svar
3
· Visningar
1 283
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp