Diffus svullnad - senskada?

Det som förbryllar mig mest är att hästen i fråga inte haltar, inte ömmar när man klämmer hårt på det svullna området, inget synligt sår, så är väldigt fundersam på vad det kan vara och jag kommer nog känna mig lugnare när veterinären varit här.
Hästen har förvisso haft mugg/rasp på alla fyra och gallor på alla fyra, samt är en riktig tjockis nu. På ett sätt hade det känts bättre med en synlig skada som ett sår eller att hästen ömmat, haltat. Det här känns så diffust vilket gör mig så himla nojjig.

Min ponny hade en skada på gaffelbandsinfästningen bak som varken gav svullnad eller hälta, hon kompenserade.

Nu misstänker jag ny skada på gaffelbandet fram (suck) och nu har hon tydlig svullnad men ingen hälta.

Kyler, Box och ett par timmar i liten hage får min (hon stod inne de första 48 timmarna).

Väntar på kliniktid och ultraljud.
 
Och jag har haft hästar med både gaffelbands och böjsenskador som inte gett minsta svullnad/värme alls. Lurigt skit helt enkelt.
 
Jag hade inte vågat rida/belasta utan att kolla upp benet med ultraljud. IFALL det är en senskada.

Min häst slog på sig i hagen 2013. Fick en bula på benet, var något halt första dagen och svullnade av inom några dagar. Hade jag inte varit så petig som jag är så hade jag kanske avvaktat ett par veckor och sedan kört på. Då hade jag garanterat haft en obrukbar häst idag. Nu kollade jag och hästen hade en pytteliten rispa på senan. Det tog 4-5 månader att läka ut och idag syns inte ett spår. Inget ärr, ingenting.
Det är för tidigt för att UL och veterinären tycker att eftersom hästen inte haltar eller ömmar så ska jag åtminstone skrittas, samt kylas. Vi kommer ta ett nytt avstamp om 2 veckor.
 
Det är för tidigt för att UL och veterinären tycker att eftersom hästen inte haltar eller ömmar så ska jag åtminstone skrittas, samt kylas. Vi kommer ta ett nytt avstamp om 2 veckor.


Då tror inte veterinären på senskada alltså?

Finns det minsta misstanke om sensksda så hade inte jag skrittat hästen. 1,5-2 veckor i mindre hage och ingen ridning är en mild uppoffring även om det visar sig va något helt ofarligt.

Jag har sett hästar vinna galopplöp och komma i mål med sensksda, att din häst inte haltar är inte ett bevis på att det inte är en senskada.
 
Finns det minsta misstanke om sensksda så hade inte jag skrittat hästen. 1,5-2 veckor i mindre hage och ingen ridning är en mild uppoffring även om det visar sig va något helt ofarligt.

Nu är jag förskonad från senskador än så länge men rekommenderar man inte skritt vid senskada (för hand, alltså)? Eller är det först efter en viss tid man börjar skritta?

För övrigt känner jag mig lite nojig, ingen hälta, ingen värme, inga direkta tecken över huvud taget, ändå senskadad :nailbiting: Att köpa eget ultraljud och kontrollera inför varje ridpass känns helt rimligt :angel:
 
Då tror inte veterinären på senskada alltså?

Finns det minsta misstanke om sensksda så hade inte jag skrittat hästen. 1,5-2 veckor i mindre hage och ingen ridning är en mild uppoffring även om det visar sig va något helt ofarligt.

Jag har sett hästar vinna galopplöp och komma i mål med sensksda, att din häst inte haltar är inte ett bevis på att det inte är en senskada.
Jag vet veterinärer som ordinerar skritt för hand på hårt underlag, vid senskador, som har haft goda resultat. Det finns fler "läror" för samma diagnos. Själv föredrar jag Zinkbandage i några dagar istället för att kyla innan ul.
 
Jag litar på min veterinär och det är ändå för tidigt för att göra ett UL. Det är skritt för hand som gäller, kyla 3ggr/dag i 10min åt gången, veterinär avrådde från att stalla in och mindre hage, då risken att svullnaden ökar istället. Veterinären kommer kolla benet om två veckor för att se hur vi ska gå vidare i samband med att vi kollar tänder och vaccinerar.
 
Jag vet veterinärer som ordinerar skritt för hand på hårt underlag, vid senskador, som har haft goda resultat. Det finns fler "läror" för samma diagnos. Själv föredrar jag Zinkbandage i några dagar istället för att kyla innan ul.

För hand ja, men säger man skritta så tänker jag mig uppsuttet. Men det kan absolut va fel tolkning av mig.
 
Nu är jag förskonad från senskador än så länge men rekommenderar man inte skritt vid senskada (för hand, alltså)? Eller är det först efter en viss tid man börjar skritta?

För övrigt känner jag mig lite nojig, ingen hälta, ingen värme, inga direkta tecken över huvud taget, ändå senskadad :nailbiting: Att köpa eget ultraljud och kontrollera inför varje ridpass känns helt rimligt :angel:

Jo för hand rekommenderar nog dom flesta, jag tolkade skritta som uppsuttet. Så du kan andas ut lite ;)

Ja senskador är överjävligt! Just eftersom det kan va så allvarligt, det vanliga är ju kanske dock en liten bula på senan. Men jag har träffat på flertalet som tyvärr inte visat hälta. :( och som sagt en galopphäst som vann ett löp och sen var jätte trasig.

Eget ultraljud vore något! Du hade blivit pop bland vännerna ;)
 
Kan inte låta bli och fundera på vad hovslagaren säger, är det senor och gaffelband kan det gå att avlasta lite med kortare tå mm.

Uppsuttet eller inte, det beror väl på hästen. Blir det lugnare och matte (eller husse för den delen) inte väger så mycket jämfört med hästen så är det nog ingen större skillnad. Men många hästar tar det lugnare om man går med dem, så det beror väl på i vanlig ordning.
 
Att ha senskadad i hage... Det kan gå fint. Men ETT skutt kan också förstöra allt. Hade aldrig haft en misstänkt senskada i stor hage om den varit lugn på box. Inte med mindre än att jag var beredd ta risken stå där med en svårare skada

Så olika det kan vara, jag hade inte vågat spärra in mina klumpar, åtminstone en av dem skulle nog göra vad som går för att bryta sig ut eller åtminstone snurra runt oavbrutet. De tar det helt enkelt lugnast i flocken. Olika hästar olika förutsättningar.

Men jobbigt är det när de inte är helt friska.
 
Så olika det kan vara, jag hade inte vågat spärra in mina klumpar, åtminstone en av dem skulle nog göra vad som går för att bryta sig ut eller åtminstone snurra runt oavbrutet. De tar det helt enkelt lugnast i flocken. Olika hästar olika förutsättningar.

Men jobbigt är det när de inte är helt friska.

Läste du hela inlägget så stod det. "Om den var lugn på Box"

Ett brall vid intag slog upp en lindrig skada till måttlig - svår här på en herre. Han stod resten av konvalescensen (som blev onödigt mkt längre av det sär brallet) på box...
 
Fast veterinären rekommenderade inte det pga att hästen kommer svullna upp mer av att stå än att röra på sig normalt i hagen.

Det är din häst och ditt val. Om veterinären INTE misstänker senskada tycker jag det är helt rätt resonerat. Om man misstänker senskada anser jag det är en för stor risk. Bara du vet om din veterinär misstänker senskada. Alla veterinärer är fö inte bra på alla skador.

Kan man få hästen att bara skritta i hagen är hage toppen för senskador. Men ETT brall, EN slidestop, ETT galopprejs eller EN halkning räcker för att du ska riskera betydligt värre skador än innan.

Man låser inte in senskadade hästar på Box och går runt med dem i skritt i snöre på hårt underlag i månader för att det är roligt liksom. Utan för att kontrollerad rörelse är helt avgörande för läkning. Kan du garantera att din häst inte halkar, busar till det, trampar snett eller rör sig för mkt pga insekter i hagen så är det kontrollerad rörelse.

Jag har inte sån pli på mina dock och tyvärr så även den lugnaste av mina har tagit den där sporadiska busgaloppen eller sprattlat till i hagen. Även om de 99.9% av tiden betat i snigelfart. Och jag har som sagt stått där efter ETT brall och sett på ultraljud hur en vid det tidigare UL nästan läkta lindriga skadan nu var en måttlig - svår skada och vi efter 8 v konvalescens fick åka hem - inte med en friskförklarad utan för minst 4 månader fortsatt konvalescens och ett nollställande av promenader och börja om. För mig inte värt det.

En äldre häst där återgång till full funktion inte var det viktigaste - den kan jag chansa mer med. Så det beror helt på vilken risk man är villig att ta. Men man kan inte blunda för risken. Vad vet än sagt är det inte hen som står där sen...

Svullna ben pga Box är hanterbart och kan förebyggas.
 
Det är din häst och ditt val. Om veterinären INTE misstänker senskada tycker jag det är helt rätt resonerat. Om man misstänker senskada anser jag det är en för stor risk. Bara du vet om din veterinär misstänker senskada. Alla veterinärer är fö inte bra på alla skador.

Kan man få hästen att bara skritta i hagen är hage toppen för senskador. Men ETT brall, EN slidestop, ETT galopprejs eller EN halkning räcker för att du ska riskera betydligt värre skador än innan.

Man låser inte in senskadade hästar på Box och går runt med dem i skritt i snöre på hårt underlag i månader för att det är roligt liksom. Utan för att kontrollerad rörelse är helt avgörande för läkning. Kan du garantera att din häst inte halkar, busar till det, trampar snett eller rör sig för mkt pga insekter i hagen så är det kontrollerad rörelse.

Jag har inte sån pli på mina dock och tyvärr så även den lugnaste av mina har tagit den där sporadiska busgaloppen eller sprattlat till.
Oavsett vilket, så lyssnar jag på min veterinär och dennes råd då denne sett hästen, har kompetensen och jag har större förtroende för denne än folk på buke.
 
Oavsett vilket, så lyssnar jag på min veterinär och dennes råd då denne sett hästen, har kompetensen och jag har större förtroende för denne än folk på buke.

Som sagt det är din häst och bara du vet om vet misstänker senskada. Men om du googlar ser du att det med vikten av kontrollerad rörelse och inga hyss eller halkningar är otroligt viktigt OM det är en senskada eller misstänkt senskada inte är nåt Bukepåhitt utan medicinskt motiverat.

Vill bara du ska veta risken så du kan ta ett beslut med alla grunder inkluderade och inte sen känna "varför sa vet inte att..."
 
Håller med fio. Med tanke på rekommendationen så måste veterinären vara helt säker på att det inte är en senskada. Hade veterinären varit det minsta tveksam och möjligen kunnat tänka sig en liten risk för senskada, hade jag absolut behandlat det som en sådan och snällt fixat FUNGERANDE boxvila till hästen till det är tid för UL.

Hellre det än en rejäl senskada med tveksam prognos, vilket ju blir det tråkigaste av resultat av en brall, ett skutt, en kort galoppsväng eller annat mindre bus.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 280
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
930
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 821
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp