Diffus svullnad - senskada?

Det är för tidigt för att UL och veterinären tycker att eftersom hästen inte haltar eller ömmar så ska jag åtminstone skrittas, samt kylas. Vi kommer ta ett nytt avstamp om 2 veckor.

Det måste gå ett par veckor efter skadan för att kunna göra ett UL, ja. Och hästen ska absolut skrittas vid hand på hårt underlag ungefär 10 minuter/gång och gärna 2 gånger/dag tills dess och även efter det. Det är så senan läker, genom kontrollerad belastning. :) Däremot har kyla ingen som helst effekt efter de 1-2 första dagarna efter skadan, men det skadar ju inte heller.
Så din veterinär är helt rätt ute.
Det jag menade var att jag hade inte vågat börja belasta hästen utan att ha kollat den med UL. Du kan ju ha tur och där inte finns någon senskada. ;)
 
Att ha senskadad i hage... Det kan gå fint. Men ETT skutt kan också förstöra allt. Hade aldrig haft en misstänkt senskada i stor hage om den varit lugn på box. Inte med mindre än att jag var beredd ta risken stå där med en svårare skada

Håller med dig. Hade *aldrig* släppt en misstänkt senskada i hage. Endast boxhage och BARA om hästen är superlugn.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 280
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
930
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 821
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp