Diffus svullnad - senskada?

TheRedLightning

Trådstartare
Till att börja med veterinär är tillkallad.

Just nu känns det som hela min värld rasar. Det händer lite mer än jag vill just nu på olyckssidan.
Hästen har fått en svullnad på högerfram under knät. I början kändes det lika svampigt som en galla, fast den satt högre upp. Det är även som en liten kula på insidan bak. En i stallet tror att det är en senskada och pratade om hur lång konvalecens det är på det.

Det jag gjort i väntan på veterinär är att kyla och linda, men jag är orolig. Tänk om det är en senskada, då lär jag behöva åka till klinik och jag är rädd att min försäkring inte kommer täcka det, då jag har en reservation på hälta, eller räknas senskador till hälta? I min värld är det snordyrt att åka till klinik, är det verkligen så dyrt som jag fått för mig eller vad brukar ett besök kosta? Så jag vet vad jag kan förvänta mig.

Sen funderar jag även på vad det här innebär, det är vad som står i min försäkring:

I försäkringen ingår - Självrisk - Maxersättning/Livvärde
Livförsäkring - 0 - 20 000 kr
Veterinärvård - 2 000 kr + 20 % - 120 000 kr
Begränsad Livförsäkring - 0 - 40 000 kr

Vad skiljer livförsäkring och begränsad livförsäkring åt?
Hur räknas dom där 20%? Om t ex veterinärvården kostar säg 10 000 , är det då 2 000 plus självrisken eller är det 10 000 minus självrisken och sen 20% på resten 8000 eller hur funkar det? Jag fattar verkligen nada och känner att jag vill vara lite påläst, då det känns som det lär behövas.

Magkänslan säger att det här känns inte bra någonstans.
 
Till att börja med veterinär är tillkallad.

Just nu känns det som hela min värld rasar. Det händer lite mer än jag vill just nu på olyckssidan.
Hästen har fått en svullnad på högerfram under knät. I början kändes det lika svampigt som en galla, fast den satt högre upp. Det är även som en liten kula på insidan bak. En i stallet tror att det är en senskada och pratade om hur lång konvalecens det är på det.

Det jag gjort i väntan på veterinär är att kyla och linda, men jag är orolig. Tänk om det är en senskada, då lär jag behöva åka till klinik och jag är rädd att min försäkring inte kommer täcka det, då jag har en reservation på hälta, eller räknas senskador till hälta? I min värld är det snordyrt att åka till klinik, är det verkligen så dyrt som jag fått för mig eller vad brukar ett besök kosta? Så jag vet vad jag kan förvänta mig.

Sen funderar jag även på vad det här innebär, det är vad som står i min försäkring:

I försäkringen ingår - Självrisk - Maxersättning/Livvärde
Livförsäkring - 0 - 20 000 kr
Veterinärvård - 2 000 kr + 20 % - 120 000 kr
Begränsad Livförsäkring - 0 - 40 000 kr

Vad skiljer livförsäkring och begränsad livförsäkring åt?
Hur räknas dom där 20%? Om t ex veterinärvården kostar säg 10 000 , är det då 2 000 plus självrisken eller är det 10 000 minus självrisken och sen 20% på resten 8000 eller hur funkar det? Jag fattar verkligen nada och känner att jag vill vara lite påläst, då det känns som det lär behövas.

Magkänslan säger att det här känns inte bra någonstans.
Om senskada räknas som hälta är jag osäker på, dock bör det bero på huruvida det uppkommit av trauma eller pga förslitning vilket är svårt att avgöra.

Om det på första besöket kostar 10 000kr så betalar du den fasta självrisken och sedan 20% på övriga kostnader. Dock är risken liten att det går på såpass för ett UL och en vanlig undersökning.

Det värsta med senskada är inte kostnaden utan konvalescenten. Bra blir dom oftast dock med tillräckligt lång vila. Min häst hade en skada på djupa böjsenan som var väldigt liten och stod i 6 månader men han blev helt återställd av den. Dessutom fick han gå i hage och skrittas 1 timma per dag så det var överkomligt.

Begränsad livförsäkring antar jag är om du triangelmärker hästen. Då får man inte ut hela beloppet.
 
Jag hade inte tagit ut veterinär för en sådan sak. Jag hade åkt till klinik direkt. Det är en helt onödig kostnad att ta ut veterinär om hen inte har både ultraljud och röntgenmöjligheter för hen kan omöjligt säga vad som felas hästen utan.

Jag var på klinik med min ena häst i januari i år. Han hältutreddes med böjprov, rid och longeringsprov. Inga bedövningar. Han ultraljudades också över båda bakknäna. Detta kostade totalt 7684 kr varav försäkringen ersatte 4224 kr. I den summan (7684 kr) ingår också stötvågsbehandling för 1176 kr som min försäkring ersatte med 1000 kr. Jag betalade alltså 3460 kr själv. Jag har en självrisk på 2600 kr + 15%.

Ring ditt bolag och fråga vad de ersätter. Vissa ersätter trauman medans vissa anser att alla skador som kan härröras från en gammal skada räknas bort.
 
Till att börja med veterinär är tillkallad.

Just nu känns det som hela min värld rasar. Det händer lite mer än jag vill just nu på olyckssidan.
Hästen har fått en svullnad på högerfram under knät. I början kändes det lika svampigt som en galla, fast den satt högre upp. Det är även som en liten kula på insidan bak. En i stallet tror att det är en senskada och pratade om hur lång konvalecens det är på det.

Det jag gjort i väntan på veterinär är att kyla och linda, men jag är orolig. Tänk om det är en senskada, då lär jag behöva åka till klinik och jag är rädd att min försäkring inte kommer täcka det, då jag har en reservation på hälta, eller räknas senskador till hälta? I min värld är det snordyrt att åka till klinik, är det verkligen så dyrt som jag fått för mig eller vad brukar ett besök kosta? Så jag vet vad jag kan förvänta mig.

Sen funderar jag även på vad det här innebär, det är vad som står i min försäkring:

I försäkringen ingår - Självrisk - Maxersättning/Livvärde
Livförsäkring - 0 - 20 000 kr
Veterinärvård - 2 000 kr + 20 % - 120 000 kr
Begränsad Livförsäkring - 0 - 40 000 kr

Vad skiljer livförsäkring och begränsad livförsäkring åt?
Hur räknas dom där 20%? Om t ex veterinärvården kostar säg 10 000 , är det då 2 000 plus självrisken eller är det 10 000 minus självrisken och sen 20% på resten 8000 eller hur funkar det? Jag fattar verkligen nada och känner att jag vill vara lite påläst, då det känns som det lär behövas.

Magkänslan säger att det här känns inte bra någonstans.
Bra att du pratat med veterinär, frågan är bara vad denna kn göra om de inte har ultraljud med sig?

Jag åker alltid in till klinik och uppfattar inte de som så mycket dyrare än om jag ska betala framkörningsavgifter och grundavgifter till en veterinär som kommer ut.

Om försäkringen inte täcker skadan kan du ju faktiskt be veterinär på klinik endast göra det "nödvändigaste" dvs göra ett ultraljud om det skulle anse detta vara nödvändigt om dessa befarar senskada. Ett ultraljud på klinik går på ett par tusen.

Skulle det nu vara en senskada så är det precis som @Grazing påpekade inte jättedyrt rent veterinärt det är dock dyrt i tid för det tar tid, lång period av kontrollerad skritt på hårt underlag men med lite tålamod läker det oftast bra :) Den mesta av rehaben kan du göra själv men det kan vara bra med något återbesök med nytt ultraljud för att se att det läker som de ska.

Jag var in med min för en månad sedan och befarade det värsta eftersom han hade en svullnad över förstärkningsbanet i form av en "kula", väl inne och på ultraljudet visade det sig vara en blödning i ikringliggande vävnader och ingen sena påverkad. Han hade helt enkelt bara sparkat sig själv och slaget hade missat senorna (puh) så de finns hopp att det faktiskt inte är så allvarligt :)

Skulle gissa att begränsad liv är den ersättning man får om hästen tas bort pga olycka typ bryter benet och livförsäkring som inte är begränsad är de man får ut om hästen tas bort pga "förslitningsskada" eller annat som gör hästen obrukbar. Men jag vet såklart inte säkert, är så olika mellan olika försäkringsbolag så bäst är nog att fråga ditt bolag om du är osäker :)
 
Är det en misstänkt senskada så det vet gör akut är kollar, klämmer, konstaterar att det kan vara en kyla och ger råd om kyla och boxvila. Sen ultraljud 5-10 dagar efter. Man kan inte ul:a färska skador. Man ser inget pga svullnaden.

OBS en senskada är lurig. Svullnad, värme och ev hälta lägger sig fort. Så man kan luras enormt om man går på det. Enda sättet att veta om det är senskada eller ej är att ultraljuda efter 5-10 dagar. Innan man vet ska hästen inte gå i hagen och bralla eller springa.

Det däremot en vet på plats kan göra är tala om huruvida svullnaden sitter vid senor/ligament eller ej. Om man själv är osäker. Samt se om hästen är palpationsöm över sena/ligament.
 
Det som förbryllar mig mest är att hästen i fråga inte haltar, inte ömmar när man klämmer hårt på det svullna området, inget synligt sår, så är väldigt fundersam på vad det kan vara och jag kommer nog känna mig lugnare när veterinären varit här.
Hästen har förvisso haft mugg/rasp på alla fyra och gallor på alla fyra, samt är en riktig tjockis nu. På ett sätt hade det känts bättre med en synlig skada som ett sår eller att hästen ömmat, haltat. Det här känns så diffust vilket gör mig så himla nojjig.
 
Om det på första besöket kostar 10 000kr så betalar du den fasta självrisken och sedan 20% på övriga kostnader. Dock är risken liten att det går på såpass för ett UL och en vanlig undersökning.
Ah, då var det som jag misstänkte. Just 10 000 i mitt exempel var för att det skulle bli lätt att räkna på, då jag inte vet vad diverse besök kostar osv. :)
 
Det som förbryllar mig mest är att hästen i fråga inte haltar, inte ömmar när man klämmer hårt på det svullna området, inget synligt sår, så är väldigt fundersam på vad det kan vara och jag kommer nog känna mig lugnare när veterinären varit här.
Hästen har förvisso haft mugg/rasp på alla fyra och gallor på alla fyra, samt är en riktig tjockis nu. På ett sätt hade det känts bättre med en synlig skada som ett sår eller att hästen ömmat, haltat. Det här känns så diffust vilket gör mig så himla nojjig.

Jag har haft två hästar med senskada, ingen av dem visade varken hälta eller ömhet. Det är just det som är så himla lömskt med senskador och just därför det är så viktigt med ett UL om man misstänker skada på senan.

Så här såg min ut, kunde klämma hur mycket som helst utan att han reagerade och helt UA på rörelsekontroll både på volt och böjprov men UL visade skada (förvisso väldigt liten) i kanterna av djupaböjsenans förstörkningsband efter troligt "yttre våld" i form av en spark.
wpid-20150726_194729.jpg
 
Jag har haft två hästar med senskada, ingen av dem visade varken hälta eller ömhet. Det är just det som är så himla lömskt med senskador och just därför det är så viktigt med ett UL om man misstänker skada på senan.

Så här såg min ut, kunde klämma hur mycket som helst utan att han reagerade och helt UA på rörelsekontroll både på volt och böjprov men UL visade skada (förvisso väldigt liten) i kanterna av djupaböjsenans förstörkningsband efter troligt "yttre våld" i form av en spark.
wpid-20150726_194729.jpg
Det där påminner lite om min häst, fast det är på insidan av benet istället för utsidan. Inget är som väntans tider när man väntar på veterinären.
 
Det som förbryllar mig mest är att hästen i fråga inte haltar, inte ömmar när man klämmer hårt på det svullna området, inget synligt sår, så är väldigt fundersam på vad det kan vara och jag kommer nog känna mig lugnare när veterinären varit här.
Hästen har förvisso haft mugg/rasp på alla fyra och gallor på alla fyra, samt är en riktig tjockis nu. På ett sätt hade det känts bättre med en synlig skada som ett sår eller att hästen ömmat, haltat. Det här känns så diffust vilket gör mig så himla nojjig.
Det är det som är så lurigt, en häst behöver inte halta trots en senskada, sen om hästen reagerar för tryck eller inte har nog med att göra lite hur tålig hästen är också, vissa reagerar ju för mindre.

Min häst fick sin senskada i hagen, var halt endast en dag bara. Hade jag inte tagit ur honom från hagen för att rida den dagen hade jag inte sett någon hälta och inte reagerat. Sen hade jag nog med stått och funderat på hur det kom sig att han inte var halt.

Sen har min häst haft diffusa svullnader två gånger efter den skadan som jag för säkerhets skull åkt in för att göra UL på och det har visat sig vara ingenting. Antagligen slagit på sig så det blev en blödning som försvann lika fort som den kom.
 
Det är det som är så lurigt, en häst behöver inte halta trots en senskada, sen om hästen reagerar för tryck eller inte har nog med att göra lite hur tålig hästen är också, vissa reagerar ju för mindre.

Min häst fick sin senskada i hagen, var halt endast en dag bara. Hade jag inte tagit ur honom från hagen för att rida den dagen hade jag inte sett någon hälta och inte reagerat. Sen hade jag nog med stått och funderat på hur det kom sig att han inte var halt.

Sen har min häst haft diffusa svullnader två gånger efter den skadan som jag för säkerhets skull åkt in för att göra UL på och det har visat sig vara ingenting. Antagligen slagit på sig så det blev en blödning som försvann lika fort som den kom.
Jag tror inte att min häst är halt, fast jag kan inte säga 100% säkert att det är så, jag tycker det är så svårt att se om de är halta ibland.
 
Bara för att jag är nyfiken, vad sa de om din häst?

Det var en väldigt liten skada som högst troligt orakats i hagen av slag. Blödningen var endast i kanterna av senan och pga. svullnaden kunde man inte lokalisera den riktigt försen på första återbesöket. Han fick skrittas för hand och gå i begränsad hage någon månad och sedan ökades belastningen på succesivt, idag syns inget av skada på UL utan allt är läkt utan ärr eller nåt :)
 
Det var en väldigt liten skada som högst troligt orakats i hagen av slag. Blödningen var endast i kanterna av senan och pga. svullnaden kunde man inte lokalisera den riktigt försen på första återbesöket. Han fick skrittas för hand och gå i begränsad hage någon månad och sedan ökades belastningen på succesivt, idag syns inget av skada på UL utan allt är läkt utan ärr eller nåt :)
Hm, kanske det finns lite hopp ändå att det inte blir så långvarit. Håller tummarna.
 
Absolut beror helt på om senan är skadad och i så fall hur mycket :) Är ju inte ens säkert senan är skadad alls :)
Precis, nu har veterinären varit här. Tyckte att jag skulle kyla benet 10 minuter met vattenslang flera gånger om dagen, sen att det inte var lönt att UL förrän om 1,5 vecka om det inte blivit bättre innan dess. Kändes ändå positivt, veterinären ska ändå tillbaka hit då hästen ska vaccineras och få tänderna kollade och då kan vi ta ytterligare ett kik på benet och ta beslut om vidare åtgärd då.
Håller tummar och tår nu.
 
Jag hade inte vågat rida/belasta utan att kolla upp benet med ultraljud. IFALL det är en senskada.

Min häst slog på sig i hagen 2013. Fick en bula på benet, var något halt första dagen och svullnade av inom några dagar. Hade jag inte varit så petig som jag är så hade jag kanske avvaktat ett par veckor och sedan kört på. Då hade jag garanterat haft en obrukbar häst idag. Nu kollade jag och hästen hade en pytteliten rispa på senan. Det tog 4-5 månader att läka ut och idag syns inte ett spår. Inget ärr, ingenting.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 277
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
930
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 814
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp