Din första häst?

Namn på den?
Går under smeknamnen "Tanten" eller "Älgen"

Ålder på den när du fick den?
13

Ålder på dig när du fick den?
27

Hur länge hade du den?
Vet ej, då hon fortfarande har henne.

Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Vilken stam?
Wielkopolska e: Cassino

Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul?
Vi håller på att lära känna varandra, tränar lite på hobby nivå. Tanken är att åka på lite fler P&J, P&J och kanske även P&C.

Någon speciell egenhet hos denna?
Väldigt snäll och väldigt miljötränad. Hon stod installad på High Chaparrall när jag köpte henne, så mycket mer miljötränad häst får man leta efter. Hon är den perfekta första hästen för mig då hon uppför sig i stort sett exemplariskt.

11289558_963378003693046_6280187909053186773_o.jpg
 
Namn? Miss Decibel
Ålder på den när du fick den? Hon var 5 år när jag köpte henne. Har aldrig fått en häst
Ålder på dig när du fick den? Jag var 20år
Hur länge hade du den? Bar ett år tyvärr
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Varmblodstravare
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Utbildade henne till ridhäst
Någon speciell egenhet hos denna? Massor. Hennes humör, en riktig bitch ibland men med mig var hon hur go som helst. Vi hade väldigt roligt ihop hon och jag. Sen var hon en svartskimmel travare, jättefin
 
Namn på den? Jumping Jack Flash "Jack"
Ålder på den när du fick den? Tror han var 14
Ålder på dig när du fick den? Ca 10 år
Hur länge hade du den? 3 år skulle jag tro
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Welshponny e. Coed Coch Targed u. Wärnanäs Gunilla
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Han lärde mig massor. Vi tävlade lättare klasser i hoppning, dressyr och western. Hade picknick i skogen, badade och var med på tolktävlingar. Han var en fantastisk förstaponny :love:
Någon speciell egenhet hos denna? En supersnäll och underbar ponny på alla sätt.

 
Namn på den? Merlin
Ålder på den när du fick den? 2 år och hingst, inte pappas smartaste drag direkt :p
Ålder på dig när du fick den? 14
Hur länge hade du den? 6 år
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Varmblodstravare
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Jag red in honom som treåring, därefter ägnade vi främst tid åt att knalla omkring i omgivningen i samtliga gångarter eftersom han tappade framåtbjudningen inne på bana. Han ställde upp på så gott som allting, var supersnäll i all hantering och blev en rätt bra förstahäst till slut ändå. Med tiden lärde sig både han och jag hur man egentligen skulle rida, och då gick det bra även på ridbanan. Hoppade gjorde vi både på bana och i skogen. Vi tävlade aldrig, tyvärr.
Någon speciell egenhet hos denna?
Han var livrädd för får, såg han sånna så stod han på bakbenen. Red man ute och kom förbi en stor ljus sten i trav eller galopp fick man vara beredd på ett skutt åt sidan, för dom var allt lite läskiga. Tappade/släppte jag en stigbygel saktade han lugnt och fint av och stod still tills jag hittat den igen även om vi galopperat i full fart med hängande tyglar.

Sålde honom när jag p.g.a. ryggskada inte kunde rida så mycket som han behövde, han trivdes inte med att bara gå och skrota i hagen. Under vårt sista pass satte jag upp ett litet hinder, släppte tyglarna och lät honom bestämma, då kom han fram i en lugn galopp och hoppade på en volt varv efter varv :love:

Såhär såg han ut ett år innan jag sålde honom:
070505.jpg
 
Namn på den? LaMaya, kallades Maya.
Ålder på den när du fick den? Hon var 8 år.
Ålder på dig när du fick den? jag var 11 år gammal.
Hur länge hade du den? Fick tyvärr avliva henne våren 2009, hade då ägt henne precis på dagen i 10 år.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Arabiskt fullblod, E; Pargos. Pinsamt nog minns jag inte morfars namn .
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Vi gjorde allt ihop, hon var min bästa vän. Tränade regelbundet och tävlade någon enstaka gång. Dock var denna dam väldigt speciell på många sätt så sista åren i hennes liv hade vi bara kul ute i skogen. Hon var inte gjord för varken dressyr eller hoppning om man säger så .
Någon speciell egenhet hos denna? Hon var väldigt vacker och otroligt kärvänlig. Vi köpte henne kort efter hon blivit omhändertagen så hon var väldigt skygg och rädd. Men efter år av jobb så farscinerades många av den tillit hon hade till mig. Sen en jobbig egenhet var att hon skrek varje gång hon "gnägga", var hemskt att höra Framför allt när hon skulle få mat .
 
Namn på den? Tintomara men kallades Cindy (och hade tydligen kallats Nickolina också tidigare)
Ålder på den när du fick den? Tror att hon var typ 16 eller ngt sånt
Ålder på dig när du fick den? 11,5 år
Hur länge hade du den? 2 år sen började jag bli för stor, och så var hon så het så vi köpte ett 160 cm halvblod.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Arab-russ, ev mer raser i men pappan var iaf arab-russ. e:Zazzar u: Chichi
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Tävlade inget, men var iväg på ett ridläger. Red nästan bara ut. Tolkade lite vintertid.
Någon speciell egenhet hos denna? Pigg pigg pigg! Hade avlats för ponnygalopp.. Snäll att hantera men lite surigt sto med andra hästar ibland. Fux med massor av stickelhår, strimbläs.
Var duktig på att hoppa om man höll om ordentligt med benen etc, inte bara åkte häst.
 
Namn på den? Han gick under namnet Linus hos mej.
Ålder på den när du fick den? 6 år, men sades vara 8. Passet stämde inte utan det upptäcktes när han skulle registreras och vi tog ut veterinär för att åldersuppskatta enligt tänderna.
Ålder på dig när du fick den? 24 år
Hur länge hade du den? Lite mer än ett år.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Okänd ras och stam, men sades vara hannoveranarkorsning.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Blev inte riktigt som jag hade tänkt då pga oseriös försäljare visade sig vara lite knepigare än de sa när vi provred. Kom fram en hel del saker i efterhand och hästen var omusklad och felriden.. Men med hjälp av mina duktiga tränare och vänner så skolade vi "om" hästen från början och han blev betydligt bättre än vi trodde från början. Tyvärr för känslig åt mej som inte är på så hög nivå i ridningen, så vi beslöt att sälja honom. Hittade en jättetrevlig köpare och hästen har det bra där såvitt jag vet! :)
Någon speciell egenhet hos denna? Väldigt charmig och snäll häst, social och ville vara med överallt. Charmade alla i stallet med sina långa öron :)
 
Jag har aldrig haft en egen häst, men jag tänjer lite på reglerna och skriver om min första lånehäst istället:p

Namn på den? Fazer, har jag för mig
Ålder när du fick den? Jadu... Bra fråga. Mellan femton och tjugo:D
Ålder på dig när du fick den? Ja, vad kan jag varit? Åtta-nio år, ungefär, skulle jag tro
Hur länge hade du den? Ett halvår kanske, minns att jag red i mycket kyla så jag skulle gissa mellan oktober och april eller något sådant
Vilken ras var den? Och vilken stam? Han var en haflinger med okänd stam
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Jag red uteslutande ute på honom, en riktigt snäll skogsmulle var han som tog väldigt god hand om mig, han var till och med den första häst jag galopperade med
Någon speciell egenhet hos denne? Inte som jag kan minnas, han var en genomsnäll haflingervalack som jag hade väldigt trevligt med att rida, hade nioåriga jag fått välja hade jag behållit honom, men det var det ju inte
 
Jag har aldrig haft en egen häst men tänjer också på reglerna. Under ett års tid red jag en häst som om den var min egen. Typ medryttare fast ingen annan red den.

Namn på den? Vill inte uppge
Ålder när du fick den? 6 år
Ålder på dig när du fick den? 15 år
Hur länge hade du den? 1 år
Vilken ras var den? Och vilken stam? Varmblodig travare
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Skogsmulleridning. Hon var inte inriden när jag började rida på henne, bara sutten på en gång. Men hon var körd sen flera år tillbaka. Så jag vande henne först vid ryttare och byggde upp styrkan att bära ryttare sen red vi ut i skogen 2-3 gånger i veckan 2 timmar per gång. Hoppade allt trots att jag aldrig lärde henne hoppa, bara styrde mot en stock och hon hoppade! Hennes mamma hade visst varit likadan, hoppat allt man styrde henne mot.
Någon speciell egenhet hos denne? Hon hade en väldigt bekväm gångart mellan skritt och trav som jag inte riktigt vet vad det var för nåt. Otroligt bekvämt var det iaf!! Man bara satt och gled fram!
 
Namn? Hjärtat:heart
Ålder på den när du fick den? Hon var 4 år
Ålder på dig när du fick den? Jag var 15.
Hur länge hade du den? Vi påbörjade vårat 5e år tillsammans
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Halvblod
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Allt möjligt, men hon drogs med en rörelsestörning. Främst utbildade henne, och det är inte optimalt för en 15 åring att få en så grön häst.
Någon speciell egenhet hos denna?
Hon lärde mig allt om att ha häst, på gott och ont. Stressad i stallet och sparkade sönder boxar och hinkar. Stor och tung, kroppen emot sig men hoppade hus. Hon var min bästa och värsta vän, som hon ställde till det och vad pengar hon kostade mig...
Avlivad 9 år gammal efter en sparkskada som aldrig blev bra. Säger fortfarande fel namn till min nya häst ibland, fast det börjar bli några år sen hon dog :(
 
Namn på den? Cézanne
Ålder på den när du fick den? Jag fick henne inte, jag köpte henne. Det var 2003, då var hon 13 år. Jag har känt henne sedan hösten 1999.
Ålder på dig när du fick den? Jag köpte henne åt mig själv i 36-års present
Hur länge hade du den? Jag har henne fortfarande 13.5 år senare. I lördags blev hon 26 och ett halvt.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Fråga aldrig en stamtavlenörd:angel: e Ceylon u Cecilia e Columbus DH u Tecknik e Lusty (ej kval) u Gavotte e Abglanz-Sohn u Ninette e Gobert u Gavotte Hersnap e Grünold Bregnör u Musette Hersnap e Günther u Ritta hersnap e Eg Hersnap u Tulle Hersnap e Ehrenberg u Musse
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Hon var mitt avelssto och läromästare. Nu tömkör vi mest och går på promenader.
Någon speciell egenhet hos denna? Hon är smart och snabbt i huvudet, redan första gången vi träffades kunde vi kommunicera. Jag behöver inte lära henne något, hon förstår alltid på en gång vad jag menar. Hon lär sig ständigt nya saker. Jag tycker alltid att det är roligt att vara med henne,jag har inte tröttnat efter 17 år. När jag kommer körande till stallet stannar jag alltid vid hagen för att kolla var hon är och jag blir alltid så glad av att se henne:love:

Härom veckan

6EF21C89-5D66-4F11-8F0B-43BA7BA882A0_zpskqtx20og.jpg
 
Namn på den? Belinda
Ålder på den när du fick den? 19
Ålder på dig när du fick den? 15 tror jag, köpte med egna hårt ihop samlade pengar för 6 tusen:o
Hur länge hade du den? Bara två år tyvärr, mamma visste inget om hästar och ingen annan ville fälja med mig och kolla på hästar så jag och mamma åkte och vi var inte kritiska utan trodde på allt människan sa. Frisk och lugn nybörjar häst jo tack.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Svenskt halvblod Bellini- Tequila sunrise
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Jag köpte henne som en kompis att ha roligt med, inga som helst tävling eller tränings ambitioner från min sida.
Någon speciell egenhet hos denna? 170 cm svart med liten stjärn och en lite konstig vit fläck på väster bak.
Hon hade otroligt svår brunst som, jag skojar inte, aldrig slutade. Aldrig. Hon var buffling och arg mot mig och hade det hänt nu 5år efter hade jag nog blivit lite rädd men det var ju min älskade häst. Hon sparkade, bet och knuffade med rumpan och hoppade, ush. Men en dag sa lilla jag emot för jag var så trött på henne så jag slog till henne ordentligt för hon var nära att gå helt över mig. Sen den dagen hade jag ett liten lamm som bara ville mysa med mig:love: Dock var hon fortfarande en bitch till alla andra. (Låster som en Min häst historia ju ) Jag fick inte åka hemmifrån för ingen annan ville röra bitchen men mig älskade hon och jag älskade henne:heart
Vågade inte rida henne tills efter vi blev kompisar, märkte att hon inte tyckte om att bli sadlad än mindre om att bli sutten på. Så jag var ute och gick med henne låååånga promenader för att se om det gick över. Det gjorde det inte. Kollade upp hos vet och hon konstaterade att hon hade ont och vad vi kunde göra. Vi(mamma) hade inte råd till så mycket som det skulle gå på, så jag valde att avliva ist.
På slutet kunda jag ta ut henne utan grimskaft och hon gick ändå efter mig, vi tog jogging turer i skogen vi:p Stort steg från att vilja slita sig när hon kom, det är något jag var stolt över.

Hoppas att jag någon gång kan få en så fin häst igen.
 
Namn på den? U och H
Ålder på den när du fick den? De var 17 och 9(?).
Ålder på dig när du fick den? 12 tror jag
Hur länge hade du den? U hade jag tills han fick tas bort vid 22års ålder, pga förslitningar i benen. H är kvar i min ägo men på foder seden typ 10år.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? U var varmblods travare. H är minishetlandsponny med fin stam.
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Lärde mig mer eller mindre att rida på U. Han var världens snällaste. Vi red främst långturer i skogen men hopptränade oxå. Tävlade hoppning på våra klubbtävlingar. Med U kunde man bada, racea i barbacka i skogen i endast grimma. Vi testade körning med flakvagn (dock lite tyngre än vad travhästar var vana vid så starten var svår:crazy:). Dressyr gick mindre bra, tragglade i evigheter men kunde inte få till skänkelvikning i skritt:o men från marken gick bra:p Han försökte alltid vara till lags trots min okunskap. :heart
H lekte jag med, lärde trix, löshoppade, promenerade och senare körde in. Slet nog ut en pulka varje vinter när vi var ute :) Hade henne lös medans jag kollade på ridlektioner och hon trakasserade föräldrarna med att tigga godis:angel:
Någon speciell egenhet hos denna?
U cool i allt, ända som skrämde honom var vattenslangar över vägen och kossor:rofl:
H är egensinnig och var tjurig mot barnen på ridskolan. Sprang fram och nafsade efter dom i hagen. :grin: Men mig följde hon som en hund. :heart Hon kunde även konsten att galoppera och äta gräs samtidigt:D
 
Namn på den? Cézanne
Ålder på den när du fick den? Jag fick henne inte, jag köpte henne. Det var 2003, då var hon 13 år. Jag har känt henne sedan hösten 1999.
Ålder på dig när du fick den? Jag köpte henne åt mig själv i 36-års present
Hur länge hade du den? Jag har henne fortfarande 13.5 år senare. I lördags blev hon 26 och ett halvt.
Vilken ras hade den? Och vilken stam (om känd)? Fråga aldrig en stamtavlenörd:angel: e Ceylon u Cecilia e Columbus DH u Tecknik e Lusty (ej kval) u Gavotte e Abglanz-Sohn u Ninette e Gobert u Gavotte Hersnap e Grünold Bregnör u Musette Hersnap e Günther u Ritta hersnap e Eg Hersnap u Tulle Hersnap e Ehrenberg u Musse
Vad gjorde ni främst tillsammans? Tävlade? Bara hade kul? Hon var mitt avelssto och läromästare. Nu tömkör vi mest och går på promenader.
Någon speciell egenhet hos denna? Hon är smart och snabbt i huvudet, redan första gången vi träffades kunde vi kommunicera. Jag behöver inte lära henne något, hon förstår alltid på en gång vad jag menar. Hon lär sig ständigt nya saker. Jag tycker alltid att det är roligt att vara med henne,jag har inte tröttnat efter 17 år. När jag kommer körande till stallet stannar jag alltid vid hagen för att kolla var hon är och jag blir alltid så glad av att se henne:love:

Härom veckan

6EF21C89-5D66-4F11-8F0B-43BA7BA882A0_zpskqtx20og.jpg

Säker på att hästen på bilden inte är 16,5 år? ;) Ser så ut! :up:
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 819
Senast: Astrid1
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 033
Gnägg Hittade lite bilder hemma hos mina föräldrar, bland annat den som jag använder som profilbild. Den förställer mig som fem-sexåring med...
Svar
19
· Visningar
3 230
Senast: Jannice
·
F
Hästmänniskan Rubriken var svårvald, men jag undrar om fler än jag har drömt om, eller känt av närvaron av en häst ni stått nära, och som gått bort? I...
2
Svar
25
· Visningar
3 844
Senast: Studsbollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp