Bukefalos 28 år!

Din transport!

Sv: Din transport!

Också en fråga om Henra 1-hästars

Är det den som har aluminium osv så man kan spola ur den med vatten utan att golvet ruttnar?

Tyckte jag läste ngt om det på deras sida... sedan skulle den ju bara vara 20 cm smalare än ett 'normalt' 2hästars. Men det kan ju vara en sanning med modifikation?
 
Sv: Din transport!

Jag har: Trane 130 T
Årsmodell: 2004
Färg: Grå
Pris: 34.000
Det bästa med den: Stadig. Lätt att hantera rampen. Enkel att flytta runt. Lätt att dra.
Det sämsta med den: hmm... jag saknar sadelkammare samt att jag inte kan lasta två hästar i den.

inte min Trane men likadan...

trane130T.jpg
 
Sv: Din transport!

Jag har: Boj Bravo 220
Årsmodell: 1995
Färg: Vit, svarta stripes
Pris: 35000
Det bästa med den: Boggi, 1990 kg totalvikt, sadelkammare, RYMLIG!
Det sämsta med den: Måste stå i lätt bakåtlut för att jag ska orka koppla av den själv, kulhandskens spärr är så seg att lossna om vagnen trycker på mot kulan.
 
Sv: Din transport!

Jag har: Atec Diamond
Årsmodell: 2007
Färg: mörkgrå med vitt tak
Pris: 56000
Det bästa med den: Boggi, sadelkammare, RYMLIG!
Det sämsta med den:har inte påträffat någon nackdel ännu, har haft den i 5 månader.:love:
 
Sv: Din transport!

Också en fråga om Henra 1-hästars

Är det den som har aluminium osv så man kan spola ur den med vatten utan att golvet ruttnar?

Tyckte jag läste ngt om det på deras sida... sedan skulle den ju bara vara 20 cm smalare än ett 'normalt' 2hästars. Men det kan ju vara en sanning med modifikation?

Japp det stämmer. bara att spola ur.
Bredden invändigt är 130 cm så ungefär 20 cm smalare än många 2 hästars japp.
 
Sv: Din transport!

Köpte transport idag!! :D :d

Jag har: Star Trailer Safir
Årsmodell: 2000
Färg: Vit med blå stripes
Pris: 41.000 begagnad
Det bästa med den: Bra sadelkammare, tidigare körerfarenheter (i ett likadant släp) tyder på att hästen trivs bra, ljust, ganska rymligt, ingen rullgardin (:angel:)
Det sämsta med den: Vet faktiskt inget dåligt om det än, trots att jag har kört hästar i likadana släp tidigare! :)


Bilder kommer någon dag!





Diana
 
Sv: Din transport!

KL

allmän fråga:
varför hatar folk rullgardin?
tycker det är jättesmidigt. och osäkra hästar som är lite bakskygga blir mindre rädda när man fäller upp och ner den för det kan göras successivt.

bara nyfiken vad argumenten är?
 
Sv: Din transport!

Rollo är klart överlägset tycker vi också. Egentligen bara fördelar.:)
 
Sv: Din transport!

Jag tycker bättre om rullgardin och det skulle jag gärna haft. Den är lätt att använda framför allt!

Har plyfa-lucka på mitt släp och förutom det som nämnts så kan man faktiskt få den i huvudet om man lyckas klanta sig vid nedfällningen :o Den är INTE mjuk :crazy:
 
Sv: Din transport!

Jag har: Tranesläpet
Årsmodell: -79
Färg: blå och vit
Pris: 3500 kr i inköp, men vi har renoverat den lite (bytt axel, målat om invändigt m.m), så hittils har den kostat sammanlagt ca 7000 kr tror jag. Ska byta golvet och endel av väggarna samt måla om den utvändigt till våren/sommaren.
Det bästa med den: det är vääldigt lätt på alla sätt och vis. Lätt att koppla på och av, baklämmen är lätt att fälla upp och den är rätt gullig ; ]
Det sämsta med den: att den är väldigt gammal och att det inte finns någon sadelkammare.

Utsidan
18128382.jpg


Baksidan
18128336.jpg


Lite av insidan
18128388.jpg
 
Sv: Din transport!

KL

allmän fråga:
varför hatar folk rullgardin?
tycker det är jättesmidigt. och osäkra hästar som är lite bakskygga blir mindre rädda när man fäller upp och ner den för det kan göras successivt.

bara nyfiken vad argumenten är?


Jag har bara varit med om hästar som blir sjukt rädda när man fäller upp och ner den, och om man, som jag, bara lånade transporten och det inte fanns någon möjlighet till träning och invänjning innan, så blev jag lite avskräckt från det. Men visst, alla tycker olika! jag gillar i alla fall en hård överdel på lemmen!





Diana
 
Sv: Din transport!

Köpte transport idag!! :D :d

Jag har: Star Trailer Safir
Årsmodell: 2000
Färg: Vit med blå stripes
Pris: 38.000 begagnad
Det bästa med den: Bra sadelkammare, tidigare körerfarenheter (i ett likadant släp) tyder på att hästen trivs bra, ljust, ganska rymligt, ingen rullgardin (:angel:)
Det sämsta med den: Vet faktiskt inget dåligt om det än, trots att jag har kört hästar i likadana släp tidigare! :)


Bilder kommer någon dag!





Diana


Skrev fel pris...
 
Sv: Din transport!

Jag har bara varit med om hästar som blir sjukt rädda när man fäller upp och ner den, och om man, som jag, bara lånade transporten och det inte fanns någon möjlighet till träning och invänjning innan, så blev jag lite avskräckt från det. Men visst, alla tycker olika! jag gillar i alla fall en hård överdel på lemmen!
Diana


Märkligt.
det enda jag kan tänka mig att de skulle bli rädda är om man släpper upp rullgardinen som en traditionell rullgardin, dvs med en snärt och i full fart.
Knappast lämpligt, precis som det inte är lämpligt att smälla upp plyfaluckan i full kareta heller : )
det bästa med rullgardinen är ju just att man kan fälla upp och ner den väldigt successivt. aldrig varit med om att en häst behöver "vänjas" vid det, men men, du kanske har en väldigt väldigt lättskrämd häst.
 
Sv: Din transport!

Har bytt släp sen jag skrev innan i tråden :)

Jag har: Boj Bravo 220S
Årsmodell: 07
Färg: vit med grafitgrå stripes
Pris: Tja, jag tror det hamnade på strax under 100 med lite extrautrustning o vinterdäck
Det bästa med den: Jag är supernöjd än så länge. Går mkt stabilare på vägen än mitt förra släp (Star Safir). Är större o ännu rymligare. Sadelkammaren bara älskar jag! Så lättåtkomligt nu! Rymmer mkt grejer oxå.
Det sämsta med den:En nackdel är väl dörrarna bak, att de lätt blåser igen vid sådant väder. Går ju att sätta fast dem, men jag lastar nästan alltid själv o därför är det lite trix innan man kan stänga. Sen skulle jag velat ha en transport som är extra bred, men med normalhöjd (har ändå inga 1,70-hästar), men de görs tyvärr inte längre.
 
Sv: Din transport!

Jag har en svart Champion Chromeline -08 som är reggad på 2600kg!
Jag kör bägge hästarna i den lagligt. :love:
Enorm väghållning, bra ventilation och sist men absolut inte minst
GOTT om plats mellan frambom å sadelkammare/klädskåpet! :love:
Just det i den här versionen ingår det övervakningskamera!!! :banana:
Det sitter 17 tum lättmetallfälgar med lågprofildäck på sommardäcken (det var det som fick min pojkvän att gå "igång" å beställa vagnen!:D:banana:)
Har dessvärre inget negativt att säga.. :cool:

Kom faktiskt på en sak som jag skulle vilja ändra på med min underbara vagn.. Sadelkammaredörren är lite liten för mina dressyrsadlar.. Mailade till generalagenten och han sa att en "ny" sadelkammardörr (samt ngt djupare sadelkammare/ngt mindre klädkammare) är på gång inom snar framtid :banana: Då kommer jag att byta in min till en sån :love:
 
Sv: Din transport!

Lånar man släpet och misstänker att ens häst kan bli rädd för gardinen, så kan man försöka avleda hästens uppmärksamhet när man drar ner den.

Det gjorde vi, efter allt vi hört om dessa gardiner. En fick bomull i öronen och sen stod en person o matade dem med godis o hö för glatta livet medans en föööörsiiiiktigt drog ner gardinen. De märkte inget av det då.

Kör man med det ofta finns ju mer tillfällen för träning, exempelvis att stå med hästen i grimskaftet vid en öppen transport och dra upp o ner i den tills hästen inte reagerar på det. Då är nästa steg att vänja den när den är där inne.

Kan inte tro att hela europa skulle fortsätta ha dessa lösningar om alla fullkomligt hatade det och deras hästar blev vettskrämda.
 
Sv: Din transport!

Skramlet från en hård överdel överstiger vida det förhållandevis lilla ljud en rollo ger ifrån sig när den dras upp/ner.
 
Sv: Din transport!

Men skramlet från en hård överdel liknar väldigt mycket skamlet från när man stänger en boxdörr, det är kanske därför dom inte blir så rädda?





Diana
 
Sv: Din transport!

Jag menar det skrammel som ovandelen ger ifrån sig från det att man lättar på kopplingen till det att hästen är urlastad.

Har man åkt i ett släp förstår man hur mycket en hård ovandel låter. Det hade ALDRIG varit godkänt för människor att åka i sånt oväsen. Men hästars känsliga hörsel är OK att utsätta...
 
Sv: Din transport!

Skramlet från överluckan skiljer nog rätt mycket mellan transporter.
Jag har själv åkt i ett flertal och tycker nog att på de flesta har överluckan skramlat mest när den varit nedfälld mot baklämmen under resan.

Den transport som skramlat allra mest under färd var en värmlandsvagn, och då mest bakbommen, den kan t.om ramla av från sitt fäste om det hoppar mycket. De sitter även så långt ner att en stor häst då kan peta av den med hasen, det har jag varit med om vid några tillfällen.

Hästar som inte är vana kan nog tycka gardinen är lite otäck för att det blir ett "klistrigt" ljud ifrån den när den vecklar ut sig. Många hästar ogillar ju både plastpåsar och andra typer av presenningar och de tycker nog att transportgardinen påminner lite för mycket om sådana saker.
Men jag tror att det i de flesta fall är lätt avhjälpt genom lite träning och att människorna runtomkring inte gör nån stor affär av det.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 303
Senast: Shaggy
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Loma
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
702
Senast: MissFideli
·
Utrustning Är det någon som har typat ned sin transport? Min medryttarhästs ägare ska typ ned sin så hennes nya bil får dra den. Någon som vet hur...
Svar
6
· Visningar
599
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp