Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Delvis renoverat ett Värmlandsvagnen släp från -82, målat utvändigt, förstärkt golvet, rengjort taket, målat invändigt, fixat lite mer belysning, vadderat bommen fram. Bytt kulhandkse m.m.

Har tyvärr bara fotat en del av processen, men det var iaf den delen jag tyckte gjorde störst skillnad. Bilder kommer här :)

Invändigt innan målning :)



Mellanväggen innan målning.



Närmare bild på hur väggarna i transporten såg ut innan, här dock blöta av målartvätten :)



Taket bitvis rengjort, enorm skillnad på det rengjorda och det icke rengjorda :O



Väggarna målade, bommen vadderad och nya små lampor uppsatta i taket :)



Taket efter rengöring :)

 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Snyggt, taket ser ut som nytt!

Har idag köpt mitt första släp (jippie!) umesläp boggie, från 92 med fronturlastning. Mycket är gjort (det viktiga) tex golv, läm, bromsar, däck m.m. Innertak och väggar är vita. Men nu skulle jag då vilja få lite mer lyxkänsla i släpet till en låg kostnad.

Jag ska bl.a. Prova att vaddera frambommarna och måla på metalldetaljerna. Skulle vilja byta framfönstret få det är sprucket i kanten, någon som gjort det med denna typ av fönster? På umesläps hemsida hittar jag nämligen bara mindre framfönster att beställa. Vad tycker ni att jag ska göra utvändigt? Nya originalstripes (som jag tycker är fula!) eller någon annan dekal?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Byta bakbommar till ngt snabb fäste så man slipper sprintarna, inte ngn låg kostnad kanske men väl värt pengarna.
Öppningsbart fönster är också ngt som bara ökar både pris och åk komfort.
Stripes osv kan man ju måla dit själv så man får det som man vill ha.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Fint och ljust det blev invändigt:)!

Konstig fråga kanske, men hur reagerar hästar som är vana vid sitt mörka släp på att lastas in i ett vitt/ljust släp? Någon som har märkt någon reaktion (positiv eller negativ) efter ommålning?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag har dörrar bak men det går kanske att ordna någon smidigare "pinne" som inte gnisslar så mycket. Tack för tipset!

Testade att bara snabbt linda in ena frambommen med självhäftande linda, blev bättre än förväntat men ska göra om det efter att jag målat bommarna. Blev faktiskt en trevlig yta som nog även att behagligare att hantera när det är kallt. + en fördel att det nästan är gratis o man kan göra om det lätt.

Lite sugen på att måla egna stripes men ytan på mitt släp är liksom bubbligt/knottrigt, precis som på en äldre husvagn. Vill ju ha bra resultat, tänker mig en snygg silver samt smal svart rand. Ingen som vet var man kan köpa stripes förutom hos återförsäljare för umesläp? Dvs stripes som inte är bundna till märke på släp.

Har förresten lasttränat hästarna idag, vilken lycka med eget släp! Har försökt lägga in bild, men lyckas inte :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hej!
Är en riktig gröngöling här ;)
Håller på att renovera ett trane från -00 som en gång i tiden har varit grått med svarta stripes men när jag köpte det var halvdassigt grått med grå stripes :( Stripesen är borta med kvar är en betydligt mer grå färg än övriga transporten. Har ni något bra tips? Ska man rubba och vaxa eller måla? Ni som har målat utvändigt har ni plockat bort skivorna då eller bara maskerat ramen? Tacksam för svar!!! :)

Beror på vilken sorts färg den lackats med förr, du kan prova rubba och vaxa på en liten bit då får du en klar uppfattning om det går eller ej. Annars är det att maskera och lacka/måla om.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hej!
Är en riktig gröngöling här ;)
Håller på att renovera ett trane från -00 som en gång i tiden har varit grått med svarta stripes men när jag köpte det var halvdassigt grått med grå stripes :( Stripesen är borta med kvar är en betydligt mer grå färg än övriga transporten. Har ni något bra tips? Ska man rubba och vaxa eller måla? Ni som har målat utvändigt har ni plockat bort skivorna då eller bara maskerat ramen? Tacksam för svar!!! :)

Hade en 02:a, grå. Det är plastöverdragen plyfa och de ljusa är solblekt. Inget att göra åt om man inte vill måla om och det ska nog till tvåkomponentsfärg om det ska fästa på plastytskiktet över huvudtaget.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hade en 02:a, grå. Det är plastöverdragen plyfa och de ljusa är solblekt. Inget att göra åt om man inte vill måla om och det ska nog till tvåkomponentsfärg om det ska fästa på plastytskiktet över huvudtaget.

Jo att den blivit solblekt har jag räknat ut ;) Få bli till att måla lite under semestern då! Men bör man slipa eller tror du det räcker med att köra målartvätt?

Förresten är det någon som har satt in det öppningsbara fönstret som finns att köpa på SdiLAB? Det som kostar 970kr.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Nix men annars har Thule öppningsbara fönster för en tusen lapp.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Vilken härlig skillnad det blev efter att du målat! Jag ska också måla mitt, har köpt färg men vartenda gång jag har några dagar ledigt så händer nåt på jobbet så jag måste jobba:p.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*KL*

Hej!

Min baklucka till min Cheval Liberté 2004XL har tyvärr sett sina bättre dagar och är helmurken. Är det någon som vet hur man fixar det? Vad behöver det vara för ersättningsskiva? Vart få man tag på en ny gummimatta? Har försökt få kontakt med säljaren om det finns möjlighet att beställa en ny ersättningsramp (som jag givetvis tänkt betala fullpris för).

Jag är förövrigt jättenöjd med min transport som till 100% uppfyller de krav jag har på en transport så snälla inga kommentarer om att det är skit osv.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

enklast är ju att byta ramp helt och hållet till en ny. så slipper du ta bort alla nitar osv för att få av träskivan och måtta in en ny skiva och nitar fast igen. låter väldigt jobbigt i alla fall :p. men marin plyfa är vad du ska ha och minst lika tjock som golvet.

själv letar jag på skroten efter en kyligt ramp i bra skick så jag slipper byta skiva i min nuvarande...
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag hade ett grått Trane innan och tog bort dekalerna när jag köpte det, Men jag tycker det blev snyggt med den mörkare gråa färgen som var under dekalerna så jag lät det vara så :D
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Fick idag svar från en annan återförsäljare. 10000 + moms.

Hmm får nog försöka lösa det själv. Suck
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*kl*

Vad tvättar ni era tranporter med för att få dem så rena? Är det ens möjligt utan högtryckstvätt att få dem snygga?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

När vi renoverade vårt släp för ett par år sedan tvättade vi med högtryckstvätt i alla fall. Bara det gjorde ju att taket såg mer eller mindre nytt ut :). Tror att det är svårt att uppnå samma resultat med en diskborste och vatten...
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag brukar använda såpa svamp/borste, är det riktigt mycket alger och skit på utsidan av transporten använder jag Fasadtvätt. Taket brukar jag ta med diskborste och såpa och sedan vaxa med Båtvax. Använder vattenslang för stripesen på min Boj försvinner om jag använder högtryckstvätt :D
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 439
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 031
Senast: valy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp