Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

[

Sen jag försökte hitta vad vår -95 kan vara värd, med det verkar inte finnas några Kylingekärran Atlas på markanden, någon som vet vad man kan få för den ungefär?[/QUOTE]

Använde du hammarlack på metallen? :laugh:
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Vi använde zinkfärg 3dl för 120kr, det blir nästan lika bra som om det är galvat, endast det bästa för vår fina transport. :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Vi använde zinkfärg 3dl för 120kr, det blir nästan lika bra som om det är galvat, endast det bästa för vår fina transport. :)

Tack ! Tja hammarlack är ju inte så billigt det heller :grin: , vill ju måla lite på min vv där det runnit rost :D
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

kl

hur bör man göra när man byter rampen? kan det vara en ide att klä delen närmast gångjärnen med plåt för att minska risken för genomtramp om(förhoppningsvis) några hundra år när den behöver bytas igen? hur tjock ska rampen vara? som väggarna eller som golvet? är det korkat att göra den i 2 delar för att kunna försöka få rampen lite billigare? dvs skarva på mitten.

limma eller popnita fast golvet?

har en gammal kylinge kärra där man kan se igenom rampen i ena hörnet :/
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

KL
Någon som har erfarenhet av att låta tillverka bommar hos en svets/plåtslagarfirma?
Kan det bli bra? Jag tänkte att man kan få det som man vill ha det. Men det kanske blir dyrt jämfört med originalbommar?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Vad gäller tjocklek så hade jag använt 21mm tjock skiva, och då en HEL skiva inga skarvar.
Ramen som ligger runt skivan bultar man fast, mattan kan man limma fast om man vill, popnit håller den inte på plats i längden.


kl

hur bör man göra när man byter rampen? kan det vara en ide att klä delen närmast gångjärnen med plåt för att minska risken för genomtramp om(förhoppningsvis) några hundra år när den behöver bytas igen? hur tjock ska rampen vara? som väggarna eller som golvet? är det korkat att göra den i 2 delar för att kunna försöka få rampen lite billigare? dvs skarva på mitten.

limma eller popnita fast golvet?

har en gammal kylinge kärra där man kan se igenom rampen i ena hörnet :/
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Behöver tips på ventil till hästtransport!

Min isis svettas något enormt när hon åker och jag tror det måste in mer luft, har i dagsläget en "rosventil" tror jag det heter. Anser att jag måste sätta dit någon mer så ge mig lite tips på vad och vart jag kan inhandla! =)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*kl

752C7C7B-42B0-401B-8104-1F01C036A0BD-230-00000015D491D8BD.jpg


8366FB86-B280-4121-806A-5A348B40D72A-2078-000002923036CD7C.jpg


Det här ska helrenoveras, ett Brunte från 1979 och allt behöver lite kärlek :D Det rullar fint men bromsarna är paj (dåligt underhållna) osv. Sambo är händig så det kommer bli kanonfint!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

kl, min kylinge skulle få på sig vinterdäcken så jag kunde åka till sadelutprovare innan jul, upptäckte då att fälgarna var fel = fick leta fram nya fälgar och kränga över däcken på dem. sen så ville inte sommardäcken av så fick skära av bultarna, sen så ville inte det ena hjulet rulla så fick se över hela broms mekaniken, när det hjulet var klart så ville det andra hjulet inte heller :rofl: så fick ordna upp det också. sen så fick ena däcket slut på luft då ventilen var trasig så fick åka och köpa en speciell ventil-lagar-makapär och byta ut den också. men nu är släpet klart :D och jag har precis fått reda på att jag helt enkelt kan låna hem sadeln jag tänkt prova istället från ett annat ställe ............ :rofl: alltid lika trevligt... och nu är det snart dax att ta av vinterdäcken igen....
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hahaha vissa dagar är bara sådana ;)
Men nu fick du ju fixat allt iaf =)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Haha min är paj och saknar delen inuti, skall vi byta? ;)
På tal om 3dels bommar, varför vill du ha det? Har man dörrar är det väl bara att flytta mellanväggen och stänga igen? Så har vi gjort iallafall.

Lite äldre, lite visare.. :grin: rättar mig själv. Med snäll häst går det utmärkt att köra brett på det viset, men med en mer otålig häst med kraft i så resulterar det i att bakdörrarna nästan knäcks när hästen backar mot dom i samband med avlastning.
Hur stadga upp det hela? Om det ens går?

Självklart är lösningen att träna hästen till att inte börja backa innan kommando ges, men man måste ju öva ett par gånger tills det sitter och jag vill inte gärna öva och så woops! Där gick bakdörrarna isönder och hästen kom ut, lycka till att träna bort den ovanan :cool:
Hästen går inte att köra smalt så jag måste bredda, funkar inte att bara stå rätt upp och ner i transporten heller om det inte är brett nog för damen. Primadonna.. :devil:

(och ja, jag är lagom trött, hon sätter verkligen transporten på prov så som hon studsar runt. Bla har hon lyckats kröka mellanväggen så den är helt böjd, det var innan jag kom på att hon ville åka brett men även då rör hon runt en hel del.)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

kan man göra om en hel mellanvägg till en halv? vill lättare kunna flytta mellanväggen innan jag sätter på bommen. nu är den tung och måste lyftas lite för att flyttas 1dm så jag kan sätta för bommen, hästen tycker det är lite obehagligt också så man får vara ljudlös och snabb :p

hur bred bör glipan mellan golv och mellanväggen vara då? kommer att bli att jag helt enkelt sågar ut en rektangel i plyfan så det fortfarande är stöd fram för fästena och att den vilar mot golvet bak för stabilitet(har ingen sprint då jag har mellanväggen lite sned ställd, vill inte borra i nya golvet mer än nödvändigt :o)

dålig bild men såhär ser det ut nu.
SDC10456_zps783f0cb0.jpg

vill alltså bara lätta lite på lasten och göra så hästen kan stå lite bredare med benen om hon vill :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag har ingen lösning men jag funderar på exakt samma sak av samma anledning med min Tranekärra.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

det som kan hända är ju att benen som blir knäcks vid eventuell rump klining.
så man får kanske förstärka med stål på andra sidan...
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Om inte min minnesbild ljuger så tror jag bestämt att min mjuka mellanvägg (UME) är precis som en vanlig mellanvägg förutom att nedre delen av skivan är kapad och där har man sedan skruvat fast en matta.

Min minnesbild säger mig således att de mjuka väggarna inte är förstärkta på något annat vis än den hårda mellanväggen. Men jag ska försäkerhets skull kontrollera i mitt släp när jag kommer hem (om jag kommer ihåg det ;)).

Spontant känns det ju också som att det inte skulle vara ngt problem att bara kapa skivan så länge man inte kapar för högt upp. För så länge skivan tar emot hästens kropp så kan den ju inte med bara benen, kränga ngt speciellt på skivan.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Kollade nu på UME's hemsida och min minnesbild stämmer. Däremot ser deras förstärkningar på mellanväggen mkt bredare och mer rejäla ut än vad det gör på din bild. Googlade även BOJ och deras ram ser ut att vara rundad (och har dessutom mjukplast väldigt mkt högre upp än UME).

Men det är kanske din bild som luras lite?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Min mellanvägg är ju bara en plyfa skiva med plåt list runtom. Får gå ut och kolla lite extra.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 425
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 986
Senast: valy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: hamilton1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp