Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Är det någon här som satt in öppningsbart fönster i tak-kåpan på sin transport.
Hur gjorde ni det och har det funkat bra att använda det i praktiken (om det håller sig tätt mm)?
Har letat runt efter svar men hittar inte just när det gäller detta.
Jag har monterat 2 öppningsbara fönster i mitt släp. Titta på sid 18 i denna tråd där jag beskrev det första.:) Hittills har jag inte haft några problem med fönsterna, ingen läckage, inga sprickor i glasfibern.
Ponnyn gillar det massor, står och vädrar i fönstret likt en hund:p
 
Någon som fyllt på gummimassa på golvet som vet om det är enkelt att göra själv? Frågan är om man ska ta bort den gamla eller bara fylla på där det gått hål? Läste på klippansläp att man kan köpa och lägga själv. Hur får man bort det gamla om man väljer att ta bort det själv? Eller om man bara ska lämna in släpet och låta dom göra det.
 
Någon som fyllt på gummimassa på golvet som vet om det är enkelt att göra själv? Frågan är om man ska ta bort den gamla eller bara fylla på där det gått hål? Läste på klippansläp att man kan köpa och lägga själv. Hur får man bort det gamla om man väljer att ta bort det själv? Eller om man bara ska lämna in släpet och låta dom göra det.
Jag fyllde i hål på mitt förra släp. Då skar jag rent allt löst noggrant med en bra kniv, tvättade med sprit och lade sedan primern som följer med 'kitet'. Mina hål var väl som störst 20 cm. Det var väldigt lätt att göra själv och massan var enkel att jobba med.
Så absolut inga problem att göra själv. Resultatet blev dessutom väldigt bra!
Det jag minns att jag tyckte var onödigt var att man skulle blanda Allt då det för mig blev en hel del att slänga efteråt. Men men. Lika bra att göra som det står. :)
 
Jag fyllde i hål på mitt förra släp. Då skar jag rent allt löst noggrant med en bra kniv, tvättade med sprit och lade sedan primern som följer med 'kitet'. Mina hål var väl som störst 20 cm. Det var väldigt lätt att göra själv och massan var enkel att jobba med.
Så absolut inga problem att göra själv. Resultatet blev dessutom väldigt bra!
Det jag minns att jag tyckte var onödigt var att man skulle blanda Allt då det för mig blev en hel del att slänga efteråt. Men men. Lika bra att göra som det står. :)

Tack för svar! Ja det är så enkelt alltså.. Då provar jag själv!
 
Jag har monterat 2 öppningsbara fönster i mitt släp. Titta på sid 18 i denna tråd där jag beskrev det första.:) Hittills har jag inte haft några problem med fönsterna, ingen läckage, inga sprickor i glasfibern.
Ponnyn gillar det massor, står och vädrar i fönstret likt en hund:p

2 öppningsbara fönster inköpta :)
Nu är det bara den där grejen att sätta in dem, lätt att det blir moment 22 :o:D
20161001_140259.jpg
[/URL][/IMG]
20161001_140259.jpg
 
2 öppningsbara fönster inköpta :)
Nu är det bara den där grejen att sätta in dem, lätt att det blir moment 22 :o:D
20161001_140259.jpg
[/URL][/IMG]
20161001_140259.jpg
ja det är alltid själva demolerings processen av släpet som är mest ångersfylld ;) man kan ju mäta allt ut i det oändliga men att faktiskt sätta borrmaskinen i glasfibern är lagom :nailbiting:.
 
Okej, long time no see, men nu behöver jag Bukes expertis igen.
Jag köpte mig ett renoveringsprojekt för några veckor sedan, och har redan bytt ena axeln på det och demonterat golv och stänkskärmar. Så.. nu funderar jag på hur sjutton jag ska gå tillväga för att få loss väggarna....

Någon som demonterat väggarna i ett Ringo Star?
Måste taket lyftas av?
Alla 4 väggar (5, om man räknar med väggen in till sadelkammaren) måste bytas (de är helt genom-murkna)

Så, hur gör jag?
 
Jag vill ha in ett fönster på sidan av kåpan. Min man menar på att det är svårt då de nyare transporterna är formgjutna för att få fönstret att passa men jag tycker inte det borde vara megaproblem att få in ett fönster :angel:
Jag lånade en bild från en gammal tråd här på buke där det ser ut som man satt in fönster i efterhand så omöjligt kan det inte vara. Behöver bara få veta hur man går tillväga och om det håller sig tätt (tillräckligt bra iallafall).
Den vita är min transport och den bruna är den som förmodligen fått fönstret i satt i efterhand :)


Det är min gamla transport, och de har sånna fönster i original, alltså inte eftermonterat ;)
 
Okej, long time no see, men nu behöver jag Bukes expertis igen.
Jag köpte mig ett renoveringsprojekt för några veckor sedan, och har redan bytt ena axeln på det och demonterat golv och stänkskärmar. Så.. nu funderar jag på hur sjutton jag ska gå tillväga för att få loss väggarna....

Någon som demonterat väggarna i ett Ringo Star?
Måste taket lyftas av?
Alla 4 väggar (5, om man räknar med väggen in till sadelkammaren) måste bytas (de är helt genom-murkna)

Så, hur gör jag?
@Equilina har bytt i sitt, (om du vet om taket lyftes av eller ej :)).

Har inte ngn koll på hur väggarna byttes i min kylinge ens :rofl: blev inkallad till jobb så pappa och en kompis gjorde det själva :angel:. Hoppas på samma lyckokast när det väl är tid för iforn :yuck: de är erkänt jäkligt att byta på tydligen.
 
*knapp*

Jag har ju en Boj med endast en innerlampa. Jag tänkte att det vore trevligt att dra in en till, längre bak så man ser att mocka ur den även när det är mörkt.
Är det någon som gjort det? Hur har ni dragit elen, hur har ni fäst kabel och lampa i glasfiber?
Och är det stor skillnad i lumen på LED och glödlampa?
 
*knapp*

Jag har ju en Boj med endast en innerlampa. Jag tänkte att det vore trevligt att dra in en till, längre bak så man ser att mocka ur den även när det är mörkt.
Är det någon som gjort det? Hur har ni dragit elen, hur har ni fäst kabel och lampa i glasfiber?
Och är det stor skillnad i lumen på LED och glödlampa?
Finns klister klamrar för att fästa kabeln på väggen i alla fall :), har sånna för att fästa mot aluminiumet i mitt släp. Lampan får man nog fästa med skruv, bult eller popnit
 
@boccia
Jag lämnade in det så jag var ju inte med men väggarna fäster i taket så ja, det måste lossas.

Okej.

Jag tänkte att det kanske hade räckt att lossa skruvarna till taket men utan att behöva lyfta av det. Men så får jag väl skaffa fram några armar till som kan hjälpa mig att få av det (och på det igen.. ) :D

De nya skivorna kom idag iallafall, så nu väntar jag bara på att få hem vinylfolien att täcka sidorna med, innan jag kan montera dit dem. Sen är det bara besiktning kvar innan jag kan börja använda det
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 366
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 910
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 429
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp