Dina bästa renoveringstips för transporten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Det där sikaflex låter minsann nästan lika bra som balsnören och gaffatejp i användbarhet. Är det en dyr historia?

Mitt största problem (eller ja, hästarnas är det väl) är att det är undermålig luft i de släp jag lånar, även om man åker med luckan på yttersta hålet. Det måste till någon extra ventilation, har du några tips på ventil man kan sätta på taket?

Hittade denna på Biltema, tror du det kan vara nåt? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87475
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Det där sikaflex låter minsann nästan lika bra som balsnören och gaffatejp i användbarhet. Är det en dyr historia?

Mitt största problem (eller ja, hästarnas är det väl) är att det är undermålig luft i de släp jag lånar, även om man åker med luckan på yttersta hålet. Det måste till någon extra ventilation, har du några tips på ventil man kan sätta på taket?

Hittade denna på Biltema, tror du det kan vara nåt? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87475

Jag har monterat in taklucka av typen som sitter på husvagnar på en hel del nya transporter.
Den ventilen du hittade kan vara nåt har tyvärr ingen erfarenhet av den själv.
Det sika-flex jag använder kostar väl ungefär 110 kronor tuben, kommer ej ihåg beteckningen på det just nu men återkommer med det.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

När ni måla era transporter, hur har ni gjor då? Pensel, roller el sprutat på färgen?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag har använt roller (pensel i hörnen). Blev nöjd med resultaten.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Åhh då är det väl bara till att köpa lite färg och sätta igång. Hur gjorde du med underarbetet? På vissa ställen sitter färgen löst men på dom största bitarna sitter den bra, så det blir väl först till att skrapa bort det lösa men det andra som sitter hur gör jag där?? Vad använder man för färg?? jisses undra hur min transport kommer att se ut när jag varit i farten :crazy:
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Mailade vv idag och frågade om hur man satte in fönster. det billigaste var visst att vända sig till närmaste glasmästare. De fönster de kan sätta in går ej att öppna. Går det att få tag i öppningsbara fönster att sätta in?
Ni som har satt in/funderar på att sätta in fläkt, sätter ni den i plasttaket eller i plyfaväggen? är det risk för sprickbildning om man börjar såga i plasttsket?
Någon som testat att sätta in dörr bak istället för bom eller kedja? har kedja i nuläget
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Åhh då är det väl bara till att köpa lite färg och sätta igång. Hur gjorde du med underarbetet? På vissa ställen sitter färgen löst men på dom största bitarna sitter den bra, så det blir väl först till att skrapa bort det lösa men det andra som sitter hur gör jag där?? Vad använder man för färg?? jisses undra hur min transport kommer att se ut när jag varit i farten :crazy:

Hmmm, varför flagar det? Är det ommålat innan? När du skrapat så att det som är löst är borta så borde det räcka att du slipar med sandpapper. Om det blir mkt ojämt kan du såklart spackla det. Jag har inte behövt det på de 3 släp jag renoverat (o kompisen gjorde det inte heller på sitt förra sommaren). Sist av allt innan målningen så rengör du med målartvätt så att fett o smuts försvinner.

Jag har använt fönsterfärg och med roller borde ytan bli bra om du inte slarvar med slipandet innan. (En gång använde jag ngn dyr specialfärg som var skit, den blev så hård så den sprack när släpet användes...)

Nyligen såg jag ett av släpen jag renoverade för 6 år sen. Såg fortfarande bra ut, så fönsterfärg fungerar verkligen bra! Den håller sig lite mjuk och spricker därför inte.:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Det är omålat innan tror jag. Sen har dom bara bättrat på där dom tyckte att det behövdes och det är den färgen som släpper nu. Får väl börja skrapa sen blir det till att gå loss med sandpapper, får hoppas man klara sig ifån spacklet :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Före
DSC00051.jpg

efter
DSC00030-1.jpg


Före
DSC00030.jpg


Efter
DSC00025_edited.jpg


Före
DSC00033.jpg


Efter
DSC00022.jpg


:banana:
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Inte så mkt renovering men ändå renovering...

Hur gammal släp vågar man köpa? Mitt förra var från 1984 och hela tiden UA på besiktningen.

Har tittat på ett från 1980 nu, som är inne på bilfirma, de lovade att gå igenom släpet för att se vad som behöver göras (kolla över hur nya golvet sitter fast, gå igenom bromsarna).

Men vad ska man tänka på? Golvet är iaf bytt.

Det är ett enhästars BOJ. Urgulligt!

(Har ponny).
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

puttar fram den här braiga:bump: tråden
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

KL

Jag använde tvåkomponentsfärg (båtfärg) när jag målade om mitt släp invändigt. Slipade lite med slipmaskinen först för bättre fäste.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

jag ska ikväll påbörja min light renovering av släpet...

egentligen skulle skivorna behöva bytas men det blir inte just nu utan får ta det senare... det som jag tänkte göra nu är först o främst skura det!! sen behöver taket lagas lite... (får involvera pappa i det om han hinner med :crazy: ) och sedan vaxa det, taket alltså....

två klistermärken ska tas bort, invändigt tänkte jag måla taket vitt, samma sak med mellanvägg o frambom... Frambommen ska även "vadderas" med liggunderlag o ett överdrag av markisväv...

saker som ska köpas till är de där transportgrimskaften de har på hööks i gummi för att ha bakom hästen, navkapslar från biltema (likadana jag har på bilen) och en sån fläkt som går på solenergi som också den finns på biltema...

kan tillägga att stommen är blästrad o rostskyddad tidigare o golvet är bytt till 5cm plyfa så det är i toppskick...

det är ett tranesläp från -81
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Kul att höra det finns fler som strävar på med sina transporter..

Jag håller på att tappa min inspiration, suck
det är ju SÅÅÅÅ dyrt att hålla på.

Det jag har kvar nu är att måla taket utvändigt en gång till.
Få gubben att laga några sprickor på taket.
byta luckan bak.
ta lös plyfan i själva rampen och slipa och måla den.
Lägga på en ny baklemsmatta
slipa ramen och putsa på den, samt byta ALLA skruvar till rostfria.
Byta lemlåsen
vill och hoppas kunna sätta dit extra baklysen högre upp efter sidan.

Montera den där fläkten.

Oj , ja just de OMBESTIKTA:devil: gick inte igenom med bromsarna trots att jag haft den på verkstad innan just för att de skulle fixa bromsarna så den gick igenom...

Suck, just nu känns det tungt.:crazy:
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Sicken tur! :)

Ni som har öppningsbara fönster, var har Ni köpt dem och vem sätter in dem?

Funderar på om pappsen klarar av att sätta in, han är faktiskt glasmästare...(eller ja var, för ett par år sedan) :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 187
Senast: Showjumper
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 020
Senast: Fredag
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 801
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp