Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Puttar upp tråden:banana:
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

*kl*

Jag har inte läst tråden supernoga men jag skriver dit mina tips nu ändå:

För er som inte vill ha plyfa golv kan jag tipsa om att ringa till närmsta metallskrot och fråga efter saltvatten beständig aluminium.
Jag hittade flera stora plåtar med 3 mms saltvattenbeständig aluminium, la in två lager i släpet så det blev 6mm (låter tunt men Boj har 3mm och gubben på skroten menade att det klarar lätt 1400-1500kgs vikt på (mitt släp är enkelaxlat och min häst vägde ca 600kg så jag tyckte det var kalas. :D
Betalade 800kr för golvet samt att det räckte till sparkskydd - höga på långsidorna och ca 15cm höga runt "nosdelen"

Köp riktigt bra utomhusfärg och måla väggarna med- det håller bättre och längre! Vi klarlackade även hela släpet utvändigt för extra hållbarhet.

Använd popnit eller bult med lås-mutter till allt i släpet, vanlig skruv och bult med icke-låsmutter skakar loss..

Alla bultar och muttrar samt popnit vi använde var rostfria - alla gamla skruvar, muttrar och popnitar på släpet var icke rockfria och jättesvåra att få bort...

Om ni har icke-galvaniserat skelett så lönar det sig att lägga extra mycket tid på att rengöra med stålborste och rostskyddsbehandla, vi målade med hammarlack utanpå primern för extra rostskydd.

Sista tipset är att kolla axeln/axlarna extra noga på släpet INNAN du köper alt river ner och börjar renovera, axelbyte är dyrt och kan bli dyrare än att köpa ett släp i bättre skick.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vad jag inte fattar är vart man hittar en gummimatta till lämmen som både ser bra ut och inte kostar multum!?! Hra sökt både högt och lågt och antingen får man skarva småbitar eller så är det snordyrt!
Hur har ni gjort?

Angående mattorna i det läckra blå kylingesläpet är det originalmattorna från förr, hade såna i mitt släp från början men de repades upp och lossnade tyvärr.

Tacksam för hjälp då jag verkligen måste ha ny matta och inte har mycket pengar att lägga just nu (har släpet inne för golvbyte och renovering av bromsar= Kostar klöver!)

Tusen tack! /Martina
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

vi köpte en Bolvier för att hel renovera den. Gillar retro stilen med trä. så den såg ut så här när vi köpte den
DSC02682%20(422%20x%20316).jpg


För att ett par dagar senare se ut så här

PICT0691%20(562%20x%20749).jpg


och slut resultatet

DSC02711%20(486%20x%20648).jpg


Vi har nästan inga orginal delar kvar. All metal har vi lämnat in för att special behandlas. Vi har även lagt in ett jätte brett gummi golv som går upp på sidorna för att lätt kunna spola ut transporten och förekomma att urin sipprar ner i skavarna.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Riktigt snyggt! Det är sällan man ser så fina renoveringar, ofta tycker jag folk har kört pula-hemma-stilen så man mår illa. Proffsigt, det man ser, och det låter som ni väl tänkt igenom olika lösningar.

Får man fråga var ni hittade släpet, och hur mycket det kostade som lik?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Du har inga fler bilder? Blev riktigt coolt tycker jag :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Får man fråga var ni hittade släpet, och hur mycket det kostade som lik?

Har för mig att den kostade 2500kr Vi har dock även investerat i två nya axlar på ca 4000kr styck. Skulle nog tro att det landade på 15000 i slut ändan. Vet inte om jag skulle rekommendera att göra det själv...det äter upp tid och det var många gånger som jag helt enkelt ville gå och köpa en ny en. :smirk:

Men har man en handig man i hemmet ...:D
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Själva arbetet är ingen fara, här bygger vi just nu ett saneringssläp med eget elagreggat för både 12 och 24 volt, så ett hästsläp är en baggis (maken har tidigare byggt hästlastbilar).

Men det är ju svårt att få tag på stommen!

Kul att se hur fint det blev!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

sikfjarden


KOLLA äntligen har jag fått gubben att installera solcellsdrivna fläkten:bump:

sikfjarden


Bra va??
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Var har du satt fläkten? Måste skaffa bättre ventilation i mitt gamla släp. Finns bara ett litet "galler" på ena väggen.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag har en värmlandsvagn och har satt fläkten så långt fram det gick på höger sida. direkt du kliver in i skötardörren...

Skall montera 2 st solfjäderventlilationer i övre luckan bak, eftersom jag läste en undersökning där det stod att in-luften kommer bakifrån och stiger upp till tak så måste det vara bästa stället längst fram.:)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Gud vad snyggt det blev, riktigt riktigt snyggt, imponerande!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Menar du att du har satt fläkten i hålet som finns i framdörren, där det sitter en ventil från början? Eller sitter den i taket? :p
Jag har med en värmlandsvagn och jag funderar på vart jag ska sätta fläkten, ska köpa en sån nämligen hade jag tänkt.
Var det svårt att montera den?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Håller på med light renoveringen av mitt släp. Har hittills målat tak och väggar, tvättat och målat lite på utsidan. Pillat bort alla gamla hästnamn och klistermärken. Köpt nya hästtranstorpmärken. Ska sätta in två små glas i taket (för 200kr för två, vilket kap!). Och sparkplåtar. Min bror ska även svetsa bommar som man kan förlänga och sätta dit där bak.

Nu vill jag även byta ut stripsen och förnya dem. Men när jag var inne på trane (thule) verksdan så kunde jag köpa tranes (blå, vinröd eller gråa stripes) eller kylinges stripes. Men jag vill ju inte riktigt ha de färgerna, sen skulle det kosta ca 700 kr för hela transporten. Så jag undrar om ni har några smarta tips på hur man kan få tag på snygga stripes (gärna till ett bra pris).

:)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vilken typ av färg målar du med inne i transporten. Det är ju helt hopplöst att få färg att fästa på plyfaskivor så jag behöver lite tips.

/Lizzie
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag tänkte prova att först måla med snickerigrund, sen andra gången med fönsterfärg.

Innan jag målar tänkte jag tvätta, förståss låta torka och sen slipa med sandpapper.

Sist målde jag med Plåtex, färg för plåt men det blev inte så bra, det skavdes väck rätt fort.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

DSC00081.jpg


Ser du Fläkten tittar upp långt fram på taket?

DSC00078.jpg


E sååå nöjd, kan rekommendera den varmt.
den hörs inte man måste stå under och titta för att förstå att den går..:D
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vilken typ av färg målar du med inne i transporten. Det är ju helt hopplöst att få färg att fästa på plyfaskivor så jag behöver lite tips.

/Lizzie

Kan rekommendera färgen vi använde, en våtrumsfärg som var vattenbaserad, kostar lite men det sitter benhårt.

tvätta skivorna, och rugga lite lätt med fint sandpapper
sen är det bara att rolla på... Finns hos färghandlaren.:) Lycka till
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: Showjumper
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 037
Senast: Fredag
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 812
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Devoucoux frågor
  • Dressyrsnack 17
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp