Dina bästa renoveringstips för transporten

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Catinca

En tipstråd för alla oss som inte har råd att köpa den där nya, fina transporten vi drömmer om men ändå vill att hästen skall åka bra.

Jag skulle jättegärna vilja få tips på bra grejer att göra för att fräscha upp släpet lite.
Har tex funderat på att måla om det invändigt.
Bra eller dåligt?

Kan man få sina gamla bommar inklädda i något mjukt material enkelt?

Osv osv.

Jag är mest nöjd med den nya mattan vi la in i släpet efter att golvet fixats. Ett jättelyft!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

En tipstråd för alla oss som inte har råd att köpa den där nya, fina transporten vi drömmer om men ändå vill att hästen skall åka bra.

Jag skulle jättegärna vilja få tips på bra grejer att göra för att fräscha upp släpet lite.
Har tex funderat på att måla om det invändigt.
Bra eller dåligt?

Kan man få sina gamla bommar inklädda i något http://s12.photobucket.com/albums/a201/hannaz/mjukt material enkelt?

Osv osv.

Jag är mest nöjd med den nya mattan vi la in i släpet efter att golvet fixats. Ett jättelyft!

Målade om mitt gamla invändigt. Använde båtfärg (tvåkomponentsfärg). Blev riktigt fint men man måste slipa utan lite först för att färgen ska fästa ordentligt. Även satt in extra lampa (även den en båtlampa köpt på Biltema).

Resultatet går att skåda här: http://s12.photobucket.com/albums/a201/hannaz/

Blev mkt ljusare o trevligare.

Jag köpte rörisolering på lantmännen och satte på bommarna. Räcker inte helt runt men det funkade ändå. Fäste med silvertejp. Man får bara vara beredd på att hästen kan ta en tugga av dem i nåt upprört ögonblick...
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Blev verkligen jättefint att måla om!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Man kan sätta in öppningsbara fönster och riktig taklucka. Det skulle jag vilja göra på mitt 10 år gamla släp om jag hade råd.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Så bra att ni kollat och åtgärdat golvet :)

När vi fräschade upp våran målade vi om den invändigt; från mörk plyfa till innertak och front i brutet vitt. Att se över befintlig ventilation / ventiler kan också vara bra, för det är nåt som gagnar hästen.

På utsidan går det att tvätta, och vaxa förstås. Nya dekaler/ stripes kan åtminstone glädja ägaren ;) Kolla också däck och bromsar.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vad kostar det att sätta in fönster? Skulle jag vilja ha. Måste vara obehagligt att försöka hålla balansen utan referens till omgivningen. Men hästar kanske inte funkar så.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag frågade hos en ÅF med verkstad ifjol. Då kostade det ca 2500 kr/sida för fönster och arbete. Om man är händig och kan fixa själv kommer man naturligtvis billigare undan.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

När jag letade transport var just fönsterna en avgörande faktor.

Min häst står lugnt i transport med fönster men blir nästan omöjlig att ha stående i en transport utan. Om hon ser ut när vi åker vet jag ju inte men när transporten står still har hon fullt upp med att kolla in allt som händer utanför. Men det är ju säkert olika från häst till häst.

Däremot visste jag inte att det var så pass enkelt och förhållandevis billigt att sätta in fönster. Hade jag vetat det hade nog saken hamnat i ett annat läge...
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Ventilerna är nog tyvärr något som jag tror att man lätt glömmer bort.
Bra synpunkt!
(Måste ut och kolla hur det står till med dem i släpet)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Fler idéer?

Skulle gärna vilja se fler bilder på fina renoverade släp!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vi gjorde egen bom-maddrasering till vårat släp genom att ta ett gammalt liggundelag och skar till det i passande storlek, sedan ett slistarkt tyg som vi sydde fast kadrborre i kanterna samt så sydde vi kanaler på sidorna där vi drog igenom ett elastiskt snöre. Vart jättebra.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Har nyss köpt en värmlandsvagn och håller på att renovera lite i taget, har målat om den invändigt, bytt golv, renoverat bromsarna, skall byta last rampen både skiva och matta, slipa alla fästen och måla dem, fjäder ALLT bak. måla tak utvändigt, sätta in fönster och fläktar i taket. stripa taket. :smirk: Pust.... detta är tänkt att göras denna sommar.
Nästa sommar BARA byta väggar....
Nåväl nu till mitt tips som slog mig när jag åkte hem igår..
Vad kan man göra för att få undan skrammel i vagnen, de kan ju inte vara så roligt för kusen att stå i.:confused:

Skötardörren är glapp och skrammlar, så jag tejpade fast fönstertätning på insidan och det satt som en smäck... det inte bara stabiliserar dörren utan det tätar för vinden oxå.:rofl:
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Har inget gammalt släp iofs men lite fixar jag ändå:
Jag gjorde egen bommadrassering med liggunderlag och superlim. Klippte till en lagom bit och limmade på den runt bommen. Ser proffsigt ut :D
Vi ska sätta upp höga sparkplåtar på innerväggarna och klä neredelen av mellanväggen i gummimatta eller annan matta. Kanske målar vitt inuti till nästa år eller nåt. Orkar inte nu hehe :angel: Målade mellanväggen förra året, ljusgrått.

I vårt gamla släp satte vi lister runt skötardörren så slutade den skramla, så satte vi in nya ventiler.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Det finns olika diameter på rörisoleringsmaterial hos VVS-firmor. Fick tag på ett tjockare som jag sedan '' klädde'' med silvertape. Fungerat i 2 år jättebra tills vi bytte transport.

Har sytt ett hösegel av vaxduk som är mer tygaktig och lite grövre. Tog måttet på transportens främre del. La veck från varje hörn ned mot mitten av höseglet så det bildas en fördjupning. (tänk på att ta till måtten för vecken innan du klipper), Öljetter i varje sida som jag satt tråd i och en krok i tråden att fästa i uppbindningsfästena fram ohc på bommen. Kostnad ungefär 100:- + arbete. Fungerar jättebra. På tävling mellan klasser så står hästen inne och äter i lugn och ro utan att allt hö hamnar på golvet. Har även en tranportkrubba med vatten så att han kan dricka.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Har inget gammalt släp iofs men lite fixar jag ändå:
Jag gjorde egen bommadrassering med liggunderlag och superlim. Klippte till en lagom bit och limmade på den runt bommen. Ser proffsigt ut :D
Vi ska sätta upp höga sparkplåtar på innerväggarna och klä neredelen av mellanväggen i gummimatta eller annan matta. Kanske målar vitt inuti till nästa år eller nåt. Orkar inte nu hehe :angel: Målade mellanväggen förra året, ljusgrått.

I vårt gamla släp satte vi lister runt skötardörren så slutade den skramla, så satte vi in nya ventiler.

Vad gäller sparkplåtar så anser jag personligen att det är mycket bättre med gummimatta på väggarna istället för plåt.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Har med funderat på det där med skrammel i transporten och det ekande ljudet som är. Har en tämligen gammal Boj som vi har renoverat. Innuti satt nån myska matta som var ditsprayad som vi dock slipade bort då den sög åt sig fukt och därmed rost som följd. Tänkte nu för att göra lite ljudisolering. Kan man sätta karborre på väggarna där fram och klämma dit nån typ av matta med motsvarande kardborreband som absorberar ljudet lite?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten


Dels för att när hästen sparkar så dämpar gummit ljudet, vissa hästar är ljuskänsliga och kan reagera när de själva sparkar på plåten, de vet ej vart ljudet kommer ifrån och kan bli oroliga.
Har sett exempel på hur illa sparkplåtar kan se ut efter hästar som i stort sett sparkat sönder plåten. Sen är det en annan sak att plåten med tiden släpper i överkant och vinklas in i släpet, en vass plåtkant in i transporten är inget bra för hästens ben. Så det är av egen erfarenhet och ett antal år som egen företagare inom släpbranschen där service och reparation är den huvudsakliga sysselsättningen, som jag kommit fram till att gummimatta som sparkskydd är bra. De släp jag bytat ut plåt och satt gummimatta på har alla varit supernöjda.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Intressant, vad är det för typ av gummimatta du använder? Tätar du i överkant när du fått fast mattan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 175
Senast: Showjumper
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: Fredag
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ Australien
  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp