Dina bästa renoveringstips för transporten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Intressant, vad är det för typ av gummimatta du använder? Tätar du i överkant när du fått fast mattan?


vanlig slät gummimatta ca 1 cm tjock, mattan sätts dit med sika-flex monteringslim svart, och ja den tätas i överkant med sikaflex där med, sitter som en smäck.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Håller helt med om att gummimatta måste vara mycket bättre än plåt. Min sparkande pålle lyckades vinkla till plåtarna så att de såg riktigt fula ut och nu måste de bytas ut innan hon får åka igen för att inte skada sig allvarligt.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Ett tips som jag fått är att ha en gummisnodd med krokar i (typ sådan man har till bagage) och fästa i fronten inne i släpet. Ofta finns det ju två krokar där framme och de är perfekta att fästa snodden i.

Där hänger man sedan sådant som man vill ha nära till hands i transporten och det är ordning och reda på grejorna.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vi har nyss målat om en transport som vi lånar av en gubbe.

Vi målade med sån färg man målar hus med, (hade massvis kvar sen vi måla vårt gamla stall)

På något ställe är släpet lagat med något så det såg fult ut även om man målade, så där satte vi upp bilder på min häst & på gubbens.
Sen blev det nya dekaler på sidorna :banana:

Inne målade vi oxå vitt & så svart på allt plåt (eller vad det är för något) . Har inga foto invändligt, men så här blev resultatet på utsidan :)



 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Kl.

jag skulle vilja ha tips på vad man kan ha för ljudisolering i transporten, och hur man får bort ljudet av luckan över lämmen, fästet, en såndär 'sprint' ligger och slår, eftersom sprinten är mindre än hylsan den sitter i, hur kan man åtgärda det?!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jätte snyggt! Har du lust att förklara hur ni gjorde med bromslampan och var ni köpte delarna. Jag skulle gärna vilja ha en hög bromslampa på mitt släp.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

En liten fråga.

Jag har ett Trane, boggi, fr -02. Är jättenöjd med släpet förutom att det är jobbigt att det kommer in fukt under mattan. Brukar lägga torv i en sträng under bakkanten av mattan för att det inte ska rinna in under men det räcker inte alltid och är lite joxigt.

Tittade i en Boj och såg att det var knottrigt gummi på golvet och silikonfog el dyl mot väggarna.

Finns det nåt alternativ till matta till ett släp som mitt, som dessutom är ekonomiskt försvarbart?

//Hanna
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag tror att det var mig du menade? jag köpte lampan på båt och marin tror jag det heter och det ligger i Rångedala utanför Borås men jag tror du kan köpa det hos några hästtransports återförsäljare dom är nog för trane och kyllinge kostade nog 900kr typ.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

En liten fråga.

Jag har ett Trane, boggi, fr -02. Är jättenöjd med släpet förutom att det är jobbigt att det kommer in fukt under mattan. Brukar lägga torv i en sträng under bakkanten av mattan för att det inte ska rinna in under men det räcker inte alltid och är lite joxigt.

Tittade i en Boj och såg att det var knottrigt gummi på golvet och silikonfog el dyl mot väggarna.

Finns det nåt alternativ till matta till ett släp som mitt, som dessutom är ekonomiskt försvarbart?

//Hanna

det går att lägga in gummimassa(typ BOJ) i ditt släp med, det är egentligen inga större problem. Det är väl egentligen en smaksak, men jag kommer att lägga gummimassa i vårat läckösläp boggie åm93, och det efter att jag bytat golvet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Tack!
Okej, vad bra, nåt att fundera på vid framtida golvbyte alltså.

Hur köper man gummimassan, i vilken form. Vad för verktyg behövs. Vad tätar man fogar med? Är det nåt man gör själv? Har en mer än lovligt händig far + lite kontakter så jag kan nog få rätt mkt hjälp.
Vad kostar materialet?

//Hanna
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

en liten trådkapning, sorry.
Hejsan vad tycker ni att mitt släp (det vit svarta) kan vara värt?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Bl a här http://www.boj.nu/catalog/product_info.php?cPath=22_28_42&products_id=277 finns gummimassa, men jag har inte gjort någon prisjämförelse...

Nackdelen är att golvet blir svårkollat, vi har valt lös gummimatta i de fall vi har kunnat välja

Visserligen håller jag med om att golvet blir mer svårkollat, men golven brukar vara mjuka rakt igenom, och många gånger börjar det bli dåligt från undersidan där det är mer utsatt för väta mm.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Håller med att det blir utsatt underifrån, men sist jag argumenterade detta på den här sidan blev jag nedsablad i skorna att det minsann aldrig kom upp väta från undersidan.

Nu lutar jag i o f s också åt att det absolut vanligaste är att rötskada i plyfagolv kommer från hästbajs/-kiss, men det blir faktiskt viss påverkan även underifrån (vi envisas ju med salt vintertid).

Men som sagt; där vi fått välja har vi tagit lös gummimatta, lätt att blottlägga golvet för tork också.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Tack för länken!

Fast om man inte har en skrapande häst och inte använder broddar så borde väl gummi hålla rätt bra, eller?

Jag tycker inte att det är så himla lätt att hålla golvet torrt med matta.
Den är tung som bly och man måste ta ur mellanväggen för att kunna lyfta på hela. Jag har dels tejpat silvertejp fram vid sprinten vid frambommen (för att ett grimskaft inte ska kunna fastna, måste ju lasta hästen ensam) och så har jag ett tungt sadelskåpsåbäke på ena sidan som jag helst inte vill släpa i och ur om jag kan slippa. Mellanväggen är också i tyngsta laget att asa runt på själv. Så jag hade gärna sluppit den lösa mattan.

Tack så mycket för beskrivningen "Lottaochnisse"! Får nog bli gummimassa vid nästa golvbyte (som jag iofs hoppas dröjer några år).
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

KL. Nej nu blev jag riktigt sugen på att måla åket inuti :D Kanske ska göra det ändå, blir ju så fint. Hade plåtex färg förra gången men det blev inte så bra. Ska prova såndär båtfärg kanske?

Ska i alla fall sätta upp sparkplåt i aluminium (hästen sparkar inte men väggen är redan skavd så det kan bli finare med lite plåt på.)

Måste kolla upp om det går att fästa in en fläkt i taket, undrar om det är svårt? Är ju tak i plast så det kanske funkar göra hål själv?

Tänkte klä neredelen av mellanväggen i gummimatta, men hittar ingen gummimatta att köpa. Den ska inte vara för tjock. Jula har ju men det är väl bara jätterullar, inte i meter?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag hade två klossar, in under mattan vid väggarna, vilket fläktade ur bra så länge mellanväggen var ur.

Var mellanväggen ur hade vi tre klossar och la in, allt torkar ur om det inte läcker in längre fram, men då föredrar jag att åtgärda det problemet istället... För mig tog det mindre än två minuter att rigga vädringen, men så skiter inte hästen gärna i släpet heller så jag slipper städning.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vi kommer att sätta sparkplåt i gummi, bättre för hästen som kickar och bättre för transporten då det tar upp kraften bättre.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Håller med att det blir utsatt underifrån, men sist jag argumenterade detta på den här sidan blev jag nedsablad i skorna att det minsann aldrig kom upp väta från undersidan.

Nu lutar jag i o f s också åt att det absolut vanligaste är att rötskada i plyfagolv kommer från hästbajs/-kiss, men det blir faktiskt viss påverkan även underifrån (vi envisas ju med salt vintertid).

Men som sagt; där vi fått välja har vi tagit lös gummimatta, lätt att blottlägga golvet för tork också.

problemet med röta i golv är egentligen tvådelat och grundar sig i att skarvarna mellan vägg och golv invändigt ej är ordentligt tätade på alla släp. fuktskyddet på plyfaskivornas kanter är mindre bra jämfört med ytskiktet på själva skivan.
Vet ej hur tillverkarna gör, men när jag bytar golv så lägger jag sikaflex på ramens alla balkar innan jag lägger dit skivan, på så sätt tätar jag underifrån och minimerar risken med att vatten tränger in i kanterna den vägen, vatten är makalöst duktigt på att rinna på alla möjliga sätt vare sig det är logiskt eller inte.
Som exempel kan jag beskriva detta genom ett glasfiber-släp som jag fick in för översyn, kunden sa att det rinner vatten ur en av bulthålen för bomfästet, vattnet rann på väggen utvändigt. In med släpet torkade det, letade sedan efter läcka och fann den minnsann.
Vattnet rann in bakom den lilla aluminiumlisten som döljer kåpans fastsättning ca 30cm framför hålet, ner till kåpans nederkant, upp mellan kåpa och vägg vidare mellan lagren på nåt vis tills det rann ur det bulthålet.
Tätade hela listen runt om släpet med sikaflex och problemet var löst, men där ser man ett det inte alltid är det mest uppenbara som golvet tar skada från, det vill säga kiss och mer som kommer uppifrån.
Golv av typen med massa är noga att man kollar så inte det är ett hål på golvet, får man det åtgärda bums.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 187
Senast: Showjumper
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 579
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 023
Senast: Fredag
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 801
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp