Distansritt på islandshäst

Novisis

Trådstartare
Varför är det inte fler islandshästryttare som rider distansritt? Tycker det verkar som att många islandshästryttare rider långturer ofta, men inte tävlar i distansritt?

*nyfiken*
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Upp till CR kan man hävda sig men när man kommer upp i klasser har man inget att säga till om mot de snabba araberna.

Sedan har isis svårare att komma ner till bra puls, de tar längre tid och de kan bli lite jobbigt vid vet kontrollerna då du måste få ner pulsen under ett visst antal slag per minut för att få fortsätta tävla.

Men upp till CR har man oftast inga problem med pulsen=)
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Isisar har inte lika tunn hud som araber och blir lättare överhettade, sedan har de inte lika stort hjärta och lungor som araber.
Det är faktiskt så att redan tex travare får problem med att hävda sig med araberna på det området.

En annan svårighet för isisar kan vara att man måste trava upp, och då måste alltså hästen trava, ingen annan gångart är godkänd. Vissa isisar har kanske svårt för det.
 
Sv: Distansritt på islandshäst

De flesta jag känner som gillar långturer är inga tävlingsmänniskor, de vill ut i skogen, sitta på en sten och fika och bara slappna av.
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Det är ju som en vanlig veterinärbesiktning alltså?
Förut var godkänd vet koll standard på tävling, då visade du hästen för hand i trav.
Och så gott som alla hästar kan trava ...
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Aha, men det gäller ju på islandstävlingar också. Fast det är inte alla som måste besiktigas på alla tävlingar i och för sig.
Men oavsett så ligger det väl i ägarens intresse att kunna trava sin häst, de flesta säljs ju förr eller senare och ofta blir det ju besiktning då.
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Det är som en veterinärbesiktning men även puls, tarmljud, ev uttorkning osv kollas utöver upptravningen. Detta görs i förbesiktning, i veterinärgrindarna under tävlingen och vid målgång.
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Ok. Jag undrade bara eftersom det nämndes som en möjlig orsak till varför folk väljer att inte tävla. Trodde att det kanske hade något med själva loppen att göra, att man var tvungen att rida i trav vissa sträckor eller hastigheter. Det hade jag mer kunnat förstå resonemanget, om att de kanske väljer bort distans för att de inte får tölta, vilket ju är en bekväm gångart när man sitter i sadeln länge.
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Under tävlingens gång får du rida i vilken gångart du vill men hästen måste kunna trava rent när man travar upp för veterinär. Blandning av gångarter kan få hästen utesluten då det kanske inte går att se om hästen är halt eller ej.
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Under tävlingens gång får du rida i vilken gångart du vill men hästen måste kunna trava rent när man travar upp för veterinär. Blandning av gångarter kan få hästen utesluten då det kanske inte går att se om hästen är halt eller ej.

Precis. Veterinären kan ju inte veta att hästen alltid rör sig så eller liknande, hästen måste ha ren TRAV och inget annat. Jag vet några isisar som har lite problem med det.
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Då är det tråkigt att ägarna inte lägger mer engagemang på att bättre träna sina hästar ...
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Precis. Veterinären kan ju inte veta att hästen alltid rör sig så eller liknande, hästen måste ha ren TRAV och inget annat. Jag vet några isisar som har lite problem med det.

Min förra hade jättesvårt för att trava för hand. Men det gick med träning, jag fick använda röstkommando och till slut gick det.
Jag vet jättemånga som har isisar som inte kan trava för hand, galoppera på volt, gå i sluta etc etc men det är för det allra mesta inte ett dugg konstigt för ägaren tränar aldrig på det.

Min häst är svår att lasta när jag inte tränar på det regelbundet.

Många svårigheter försvinner med träning, en del behöver träna mer än andra på vissa saker. Det finns nog inte så många naturbegåvningar i världen.
 
Sv: Distansritt på islandshäst

De flesta jag känner som gillar långturer är inga tävlingsmänniskor, de vill ut i skogen, sitta på en sten och fika och bara slappna av.

Detta är dock som är bra med distans. Man väljer ju själv vilken nivå man vill lägga sig på. Man kan välja att bara lulla runt, ta lite fika osv osv. Man behöver inte "tävla".

Distansens måtto är "Att fullfölja är att vinna!"

Dessutom så är distansfolk väldigt trevligt, alla pratar med alla, alla hjälper alla osv osv. Inte alls som många andra grenar där folk gärna håller sig för sig själva och gärna bara ser alla som konkurrenter.
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Jo, men jag kan tänka mig att det är många som glömmer bort en sådan sak, så det är viktigt att tänka på.

Jag vet många som inte får sina hästar att trava (inte isisar) för att de inte har övat på det, de antar att hästen bara ska trava med även om den är trött, men det kanske hästen inte alls vill, utan kanske fortsätter att skritta helt enkelt.

Det är viktigt att träna på alla moment.

Hur är det för isisar förresten, kan upptravningen bli ett problem i slutet när hästen är trött? Tar de lättare andra gångarter då, eller kanske blandar? *nyfiken*
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Jag upplever inte att det är svårare för hästen att ta trav om den är trött..
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Absolut kan det bli så. Nu är min häst under träning efter en skada och pga brist på muskler har hon jättejobbigt för att trava i ena varvet, då slår hon gärna över i tölt som inte påfrestar benet på samma sätt. På samma sätt kan hon vilja slå över till trav om hon blir trött i tölt. Det kan man ju även utnyttja positivt i träningen. När hon under perioder haft lätt för tölt och svårt för trav har jag töltat henne med lite större krav på samling under en längre sträcka än hon är van vid, när hon då börjar bli trött väljer hon själv traven till slut. Om man då ser till att ligga steget före och be om trav när hon börjar bli redo så tar hon övergången och får massa beröm. :)

På samma sätt får man försöka ha timing åt andra hållet så man hinner be om en övergång innan hästen slår över för att lära hästen att separera gångarterna. Lättare sagt än gjort ibland :p
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 005
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 944
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 939
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 726
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp