Distansritt på islandshäst

Sv: Distansritt på islandshäst

Jag har bara ridit isisar ett fåtal ggr och jag måste säga att det verkar ruskigt svårt det där! :D

Jag håller mig till mina araber med 3 gångarter, jag hade dock en som slog till med nån tölt när det var riktig rejäl sankmark. Ren eller inte, men nåt liknande iaf :D
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Hur är det för isisar förresten, kan upptravningen bli ett problem i slutet när hästen är trött? Tar de lättare andra gångarter då, eller kanske blandar? *nyfiken*

Vill påstå att det är individuellt. En häst vars förstaval är tölt kan nog hellre välja det om den är trött. Fast det är inte säkert det heller :)
 
Sv: Distansritt på islandshäst

Detta är dock som är bra med distans. Man väljer ju själv vilken nivå man vill lägga sig på. Man kan välja att bara lulla runt, ta lite fika osv osv. Man behöver inte "tävla".

Distansens måtto är "Att fullfölja är att vinna!"

Dessutom så är distansfolk väldigt trevligt, alla pratar med alla, alla hjälper alla osv osv. Inte alls som många andra grenar där folk gärna håller sig för sig själva och gärna bara ser alla som konkurrenter.

Låter ju som ett härligt gäng :)

Jag har fundrat till och från på distans, har en kompis som tävlade rätt framgångsrikt för 10-15 år sedan med sin travare, och talat sig varm för det. Fast jag skulle nog inte välja en islänning, även om jag växt upp med rasen och knappt suttit på en annan häst, så tänker jag nog mig en arab den dagen ;)

Hur tränar man distans på ett bra sätt för övrigt? Är det långa skritt/travturer varje dag? Kanske bättre varannan, var tredje dag? Kör man kortare, snabba pass också?
 
Sv: Distansritt på islandshäst

-Egentligen borde en distansryttare svara, men jag føljde med ett par distansryttare på træningsturer før længe sedan. Dom hade med sig stetoskop før att kunna kolla hæstarnas puls. Dom red varierat, mest långsamt men då och då snabbt. Till ex brukade dom galloppera uppfør en brant backe till en mast. Det var lite før tufft før Blesa så då hon kændes anstrængd så bad jag henne att sakta av och då gjorde hon det, fast hon så gærna ville vara først och bæst...

Jag ønskar att islandshæstklubbarna ordnade distansritt bara før islænningar. 5mil kunde vara lagomt. Ev længre, uppdelat på två dagar.
 
Sv: Distansritt på islandshäst

kl*
Håller med något tidigare inlägg om att isisar kan gå clear rounds och upp till 5mil utan problem om de är i form. Säkert längre med men kanske inte i vinnartempo. Om de har svårare att sänka puls så behöver man ju inte köra full fart in i mål :P

Jag skulle kunna tänka mig starta nån gång med min isis framöver. Har tidigare ridit några tävlingar på lägre nivå och tränat en hel del i distansklubb på mina travare och även med min ponnykorsning. Håller med att distansfolk mycket ofta är trevliga o med god stämning :)

Hur man lägger upp träning beror nog på vilken nivå man tränar för. Enkelt beskrivet: Långa långsamma pass för att bygga upp senor, skelett och leder. Senare intervaller i olika form för puls o mjölksyre-tålighet.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 009
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 984
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 943
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 729
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp