Bukefalos 28 år!

Djurskyddsinspektörerna

Sv: Djurskyddsinspektörerna

Stängd som i "closed group" (man måste vara med i gruppen för att kunna se innehållet).

Men nu ser jag innehållet, tidigare har jag bara sett gruppbeskrivningen.

kollade nu och gruppen är öppen för alla att se, jag blir lite mörkrädd ja men nog kan hon tala för sig om man kolla hennes säljes "annons" och jag kan någon slags förståelse att folk som inte har större kunskap litar på detta.

*länk borttagen av moderator*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurskyddsinspektörerna

Märkte vad problemet är för mig, länkarna jag har klickat mig dit genom har gått till bara beskrivningen/pinnade inlägget (som din). Gruppen har nog alltid varit öppen.
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

Jag ar ganska forundrad. Jag trodde vi hade strangre lagstiftning an sahar. Vem ger tillstand att importera 100 hundar om aret? Hur kan det ens finnas pa tapeten att man skall fa gora det?

Hur kan en satans puppymill fa en till chans att ratta till saker? Hundarna far det inte battre pa hundpensionat? Nej. Kanske inte. Vet ni vad man gor da? Man avlivar dem. Det ar javligt surt och sorgligt. Men skall man hjalpa denna satans manniska att tjana pengar pa den misar den staller till med?


Kolla attityden de har : Jag fixar alltid allt.
Och med fixar menar de smyger unden byter Lan. inte fan blir det en serios uppfodning/importforetag iaf.
Och de kan gora det for att de far, for att det ar sa javla mesigt. De ska fan inte fa en chans till. Och en till. Och en till. Inte for djurens skull heller. For nasta manad ar det femton nya valpar och de ska ocksa fa en ny chans, och en ny.

Fan i helvete.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddsinspektörerna

Det var den långhåriga jag menade.

Att de skojar på jobbet tycker jag är ganska kul och jag tror INTE att de menade allvar med att de skickade iväg oläsliga texter. Jag arbetar själv på myndighet och det är inte alltid superroligt eller enkelt, lite skämt och skoj med arbetskamrater gör dagarna betydligt lättare.

Tror jag också. Det slank nog ut i bara farten..
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

Så länge det finns ett behov, så länge det finns mindre nogräknade köpare så länge göder det systemet.

Visa köparna, det förakt de är värda, så spiller det över på säljarna och det lukrativa i branschen minskar
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

Jag med, men det har jag varit länge..konsekvenserna av att bryta våra djurskyddslagar är..obefintliga:crazy:

De allra flesta har krasst sagt "råd" att vanvårda och missköta djur flera gånger om, utan att bry sig om de föreläggande man får över djurhållningen..det är tragiskt och lätt att det blir ett evigt snurrande hjul iom att de kan snabbåtgärda sina brister och sedan fortsätta på samma visa..2 års fängelse som max och det är aldrig utfärdat ens!
Finns där då ekonomi tex som enda motivet till att ha djuren så är det väldigt lätt för idioter att komma undan och fortsätta sin verksamhet

Det enda som händer är ju kontroll, efter kontroll, lite böter, kanske djurförbud och så håller det på..och de som blir fortsatt lidande är självfallet djuren eftersom att förövarna kan fortsätta år efter år med nya djur..det har jag själv sett bevis på ett flertalet gånger.
Jag vill se hårdare straff och hårdare åtgärder! Man ska inte kunna få en chans till, eller chans att "rätta" sig om man har vanvårdat djuren eller att man direkt kan se att djurägaren inte ens skänker kärlek till djuren alls..Det finns liksom sunt förnuft och en lägsta nivå alla normalt fungerande människor anser att djur ska skötas och hållas..allt under det = aldrig någonsin få ha djur igen (djur är ingen rättighet).
Jag kan faktiskt många gånger inte förstå varför de öht får en chans till, att åtgärda något på säg tex 2 veckor för något som kanske/ofta pågått i flera år..Vilka andra lagbrott fokuserar så mycket på "här och nu"??


Djurskyddet gör ett bra jobb..men snacka om att få ta hand om mycket skit..tar man bort en skithög så kan samma skithög återkomma tio gånger till..och de har nästan ingenting i ryggen att göra något åt det som det ser ut idag..att utfärda djurförbud är inget som görs på en pisskvart heller utan det tar som oftast väldigt lång tid, många gånger år innan det ens går att utfärda.

Jag ställer mig också undrande till hur det kan komma sig att man får importera 100 djur..låter helt sjukt. I många fall så tänker jag att det rent av borde vara olagligt för allas bästa att avla på djur hur som helst utan specifika skäl och kanske till och med tillstånd..Jag skulle lätt vara för "legitimerade djuruppfödare" faktiskt, eller att man var tvungen att ha en godkänd samt registrerad kennel och att man som privatperson inte skulle få hålla på med avel precis hur som helst. Mycket stackars vandringspokaler till djur som slutar upp på nåt djurpensionat skulle försvinna tror jag..
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddsinspektörerna

kl

Jag är positivt överraskad av programmet! Trodde TV4 skulle göra "sämre ifrån sig" eller vad man ska säga och vara mer suggestiva och försöka vinkla det hela till den där byråkrati-karikatyren som myndigheter ofta får utstå..

Jag tycker att inspektörerna behandlar djurhållarna professionellt och med respekt och dessutom värme och förståelse, även när djurhållarna inte sköter om djuren, helt saknar sunt förnuft och bryter mot lagen. Imponerande!

Tycker även det är trevligt att se deras privata sidor i personporträtten, och genuina intresse för djur. Och att de har humor på kontoret ;) (Hoppas ingen tror på riktigt att de skickar iväg felskrivna handlingar, de sa det ju som ett skämt i programmet).

Kort sagt, de är tuffa och raka i sin yrkesroll men ändå empatiska och bjuder på sig själva. Kudos!
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

*kl*
Jag har faktiskt inte sett programmet, har dock vänner som kämpat emot denna människa rätt länge (privat alltså, anmält etc) & tänkte bara ang. att Mathias skulle vara slarvig - läs protokollen från deras besök. De är noggranna & det är en vidrig läsning. Kan tänka mig att det är svårt att få med allt i ett program. De har även haft ärenden hos henne innan, inte heller trevlig läsning... :(
Dock har LS överklagat tingsrättens upphävning så man hoppas hon åker dit snart & får djurförbud...
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

Alla handlingar är offentliga och går att begära ut från den aktuella myndigheten. Sekretess prövas i varje enskilt fall.
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

*kl*

Det finns ju en hel del kritik mot länsstyrelsen i Skåne. Men det som slår mig är en blogg, en bonde som själv haft en hel del problem med LS som hen påstår är orättvist. Och där lägger jag ingen som helst värdering. kan vara sant, kan vara lögn. Men det som jag reagerar på är att hen påstår att en av de filmade hade frågat om TV4 skulle klippa filmerna till nackdel för djurägaren och fått svaret ja. Detta ska tydligen vara något jättestort allvarligt fel. För det första är det ju TV. Men jag skulle vilja se TV4 komma hem till mig eller några av mina uppfödarkollegor och lyckas med att visa det negativt. På sin höjd hittar de en nylagd valp-korv på en av deras bäddar... Det är knappast samma sak!

Gällande hundimportören - det finns ingen som helst ursäkt att låta valpar springa runt i sin avföring, speciellt inte när man har så många valpar tillsammans. Då måste man planera så att man går upp tidigt nog att städa upp åt valparna innan man åker iväg på ärenden. Oavsett hur många man har måste man klippa klor och sköta dem. Det där kan man ju inte ens se positivt på, oavsett hur man vinklar det kommer folk knappast att tycka det människan håller på med är OK, negativ vinkel eller inte.

Jag kikade även på gubben som hade hundarna i hundgård. Det är trots allt inget drägligt liv att ha det så skitigt och leva där ute dygnet runt och inget kamera-team hade kunnat filma den hundgården på något annat sätt!
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

utan att mena att det är ok att importera 100 valpar och kränga dem på blocket, så är det uppenbarligen helt ok för alla som äter kött, att bönder handlar med smågrisar, flera tusen om året per lantbrukare, håller dem under stress, kastrerar utan bedövning, fraktar dem hit o dit för att slutligen slaktas efter transport.
Äter ni någon gång kött på restaurang, eller handlar billigt danskt kött, så är det tusen gånger värre.
Dessa hundarna var ju inte stressade, utan vänligt inställda till människor. Grisar är lika intelligenta som en border collie....

Ville bara ge lite perspektiv på vad som uppfattas som inte ok, och ok. Jag tycker det är ok att ha 100 huskys som slädhundar tex, men jag skulle inte tycka det var ok att ha 15 grisar instängda i i en box utan solljus och halm att böka i. Så ser livet ut för de flesta grisar. I utlandet står dessutom suggorna i små gallerburar så de inte ska ligga ihjäl sina nyfödda pga att boxen är för liten. Det bästa vore om vi började äta mera häst, för de har väl haft det bättre än något djur i Sverige, som går att äta. (vi äter inte hund och katt ju)
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

kl

Hade inne en av de engelska bulldoggvalparna från "hundimportören" på mitt jobb häromveckan. Hade kontakt med Jordbruksverket då eftersom hunden inte hade rabiesvaccination.

Tycker det är helt bedrövligt att man tillåts importera så många valpar per år...det handlar inte om avel längre utan om ren och skär business.
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

så är det uppenbarligen helt ok för alla som äter kött, att bönder handlar med smågrisar, flera tusen om året per lantbrukare, håller dem under stress, kastrerar utan bedövning, fraktar dem hit o dit för att slutligen slaktas efter transport.

Jag skulle lika gärna kunna säga att alla som äter vegetariskt tycker det är helt ok att alla boskapsdjur skulle masslaktas (och utrota flera djurater i Sverige) vilket faktisk skulle bli konsekvensen om alla skulle bojkotta alla produkter från djur.

Det du skriver i stort är det inget fel på och en bra poäng fast meningar likt den ovan får inlägget att bara kännas :banghead:

Jag hoppas att just denna mening bara är rent klantigt skrivet och att du inte på fullt allvar tror att alla som äter kött tycker den hantering du beskriver är ok, personligen tror jag inte ens majoriteten tycker att det är närheten av ok även om de väljer att köpa kött i affären där valmöjligheten inom acceptabel prisklass för låginkomstagare (utan möjlighet att själv föda upp/ jaga djur) är låg.

Men somsagt övrigt en bra poäng och att äta mer hästkött är ett bra råd.
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

Jag skulle lika gärna kunna säga att alla som äter vegetariskt tycker det är helt ok att alla boskapsdjur skulle masslaktas (och utrota flera djurater i Sverige) vilket faktisk skulle bli konsekvensen om alla skulle bojkotta alla produkter från djur.
.

Är du på riktigt? :banghead:
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

kl

Hade inne en av de engelska bulldoggvalparna från "hundimportören" på mitt jobb häromveckan. Hade kontakt med Jordbruksverket då eftersom hunden inte hade rabiesvaccination.

Tycker det är helt bedrövligt att man tillåts importera så många valpar per år...det handlar inte om avel längre utan om ren och skär business.

Fast dom var väl från tjeckien,dom räknas som rabies fria och man får ta in valp 8-12v¨gammla utan rabies vacc därifrån om man har tillstånd,vilket hon hade.
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna

Ja absolut, men jag visste ju inte, lika lite som du, om hon hade tillstånd för just denna valp? I och med mitt yrke är jag skyldig att ringa till Jordbruksverket vid misstanke om smuggelhund.

Kan tillägga att jag inte visste innan kontakt med jbv om valpen kom från den människan, även om jag hade mina misstankar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 811
Senast: huahua
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 945
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 361
Senast: Chilodeur
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 833
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp