"dör" inne på banan

E

Essepesse

jo min häst e lite knepig. på framridningen inför en tävling är han hur fin som helst, men så fort vi kommer in i ridhuset (collectingring, banan) så bara "dör" han! har tappar formen och bjudningen totalt, slutar att koncentrera sig på mig och man m¨åste verkligen skänkla honom hela tiden. så idag började jag att fundera om det är jag som "slutar rida", men jag känner mig hur lugn som helst och jag är inte ens nervös, jag kke är jätte nervös egentligen men bara det att jag inte vet om det? eller kan det vara så att min pålle inte är någon tävlingshäst? han har bara tävlat 5 ggr i hela sitt liv, så vad tror ni, är jag för hård på min älskling?

tips på hur jag ska få honom att gå fram ordentligt även inne på banan??
 
Sv: "dör" inne på banan

Jag tror att det där är det stora problemet som väldigt många har. (Även jag)... genom att träna på tävling så går det absolut att lösa!

Vet dock inte vad jag ska ge för råd. Hoppas någon annan kan göra det..:angel:
 
Sv: "dör" inne på banan

Jag har nästan samma problem då min häst vägrar galoppera inne på banan...:crazy:
 
Sv: "dör" inne på banan

jo min häst e lite knepig. på framridningen inför en tävling är han hur fin som helst, men så fort vi kommer in i ridhuset (collectingring, banan) så bara "dör" han! har tappar formen och bjudningen totalt, slutar att koncentrera sig på mig och man m¨åste verkligen skänkla honom hela tiden. så idag började jag att fundera om det är jag som "slutar rida", men jag känner mig hur lugn som helst och jag är inte ens nervös, jag kke är jätte nervös egentligen men bara det att jag inte vet om det? eller kan det vara så att min pålle inte är någon tävlingshäst? han har bara tävlat 5 ggr i hela sitt liv, så vad tror ni, är jag för hård på min älskling?

tips på hur jag ska få honom att gå fram ordentligt även inne på banan??

Sådär va min C-ponny med. Hon är helt galen å vild i skog å mark men på tävling tappar hon all lufft typ jag fick smana på henne helatiden å allt som man kan göra för att få hästen spiggare men hon hoppar Otroligt fint!. Men jag tävlade några gånger med henne men sen så tappa jag lusten å orken för de va ju inge kul när hon va så!
Så nu tävlas hon inte utan busar i skogen men jag köpte en till ponny! Trollet har gått på fjället innan hon kom till mej så hon tyckte väl inte att de va kul att åka från sina kompisar å hoppa på en bana :) Men hemma älskar hon att hoppa ¨å i skogen! men ditt problen vet jag inte vad jag ska säga om =/
 
Sv: "dör" inne på banan

Min är likadan, när jag lägger ifrån mig spöet så finns det ingen energi kvar alls :crazy:
Att jag dessutom slutar rida gör ju inte saken bättre.
Försöker jag "peppa" hon innan blir han bara sur och står emot ännu värre :mad:

Det är bara att tävla och träna vidare. Jag rider inte med spö alls nu bara för att jag ska få igång honom ändå.
 
Sv: "dör" inne på banan

tagga upp hästen på framridning. halt & fram direkt när du lägger till skänkel, du skall INTE behöva sparka. Utan ett lätt & fin skänkel & h*n ska gå fram. Om inte, på med spöt ordentligt en gång. sen upprepa (halt & fram igen) Innan du ska in på banan, låt INTE hästen få långa tyglar då kan det bli "jaha, då var jag färdig :cool: ) vilket hästen inte ska tänka. Utan jobba den i form & flytta den fram & tillbaka. halt & fram igen. visa att du bestämmer helt enkelt.

Lycka till
 
Sv: "dör" inne på banan

tagga upp hästen på framridning. halt & fram direkt när du lägger till skänkel, du skall INTE behöva sparka. Utan ett lätt & fin skänkel & h*n ska gå fram. Om inte, på med spöt ordentligt en gång. sen upprepa (halt & fram igen) Innan du ska in på banan, låt INTE hästen få långa tyglar då kan det bli "jaha, då var jag färdig :cool: ) vilket hästen inte ska tänka. Utan jobba den i form & flytta den fram & tillbaka. halt & fram igen. visa att du bestämmer helt enkelt.

Lycka till

jo jag gjorde så några ggr och har kommit på det att det funkar verkligen inte! haha.. jo fast på tävling vill man ju vara liksom lite snäll på hästen, för det kan jag tycka att ser man nån som verkligen går på hästen kke en ggn bara så ser du ju inte så kul ut:crazy: eller är det bara jag som är överkänslig kke:smirk:
 
Sv: "dör" inne på banan

ibland är det nödvändigt att gå på hästen lite extra även inne på banan - sitter man bara och försöker finrida blir det lätt att man börjar åka häst...
 
Sv: "dör" inne på banan

precis, man får ta risken att det blir någon miss för att nästa gång sätta rörelsen klockrent! rid allt vad du har! (mitt måtto)
 
Sv: "dör" inne på banan

Min häst är exakt likadan, att så fort han kommer in på banan, så dör han...:( Det handlar mest om han blir spänd, och börjar stå emot mina hjälper. Väldigt spänd blir han, sen är det svårt att försöka rida när hästen mest skyggar för domaren eller bokstäverna.

Men jag försöker bara rida på, jag vet att han är spänd, så inne på banan försöker jag få han avslappnad, att gå på han måste jag också göra ibland, men han blir lätt ännu spändare när man gör så...

Har inga tips åt dig, men det verkar som du inte tävlat så mycket? Orutinerad? Med tiden då han blir mer rutinerad så kanske det blir bättre?


Men det är bara att åka ut så mycket som möjligt, som min mamma säger, träna på att tävla...

Även om jag kämpat i två år nu, så har det inte blivit mycket bättre, idag var han iaf inte rädd för domaren, bara för bokstäverna... Suck, kan han inte bara gå på banan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "dör" inne på banan

min är likadan, i hoppningen, han bara dör, lyssnra ingenting och tvärvägrar. han kan ha varit hur himla fin som helst och hoppat jättebra på framridningen. det spelar liksom ingen roll :/ testa om din häst kanske är bättre utomhus? det är mig, det går utmärkt att tävla ute, men inne går det bara inte. dressyr går, men inte hoppning :(
 
Sv: "dör" inne på banan

Jag har några tips! Min häst har aldrig vart någon som som kommer in på banan och showar utan han "dör" precis sådär. Nu på senare tid har det dock börjat funka!

När jag rider fram är jag otroligt nogrann med att han går fram, skritt-trav-skritt-trav-halt-trav-skritt-halt osv, du fattar ;) svarar han inte DIREKT använder jag spöet. Han SKA fram! Men... han är ju ponny så man kan behöva använda ännu mer knep. Därför rider jag faktiskt aldrig med sporrar på varken träning eller uteridning utan dom åker på minuten innan jag ska in på tävlingbanan! För spöet får man ju inte ha där inne, men det känns som att sätter man på sporrarna då har man lite mer att säja till om - man byter spöt mot sporrarna helt enkelt.

Sen är det bara att RIDA, jag gör ofta misstaget att jag inte rider på tävlingar, vågar inte ta riktigt halvhalter ifall han skulle tappa bjudningen - men det är ju såklart därför han dör :smirk: Våga ta halvhalter inne på banan, tryck på med skänklarna! Ofta syns det inte att man får ta i så mycket som man tror att man gör.

Lycka till!

/Hon med hästen som bara går och bromsar på tävling
 
Sv: "dör" inne på banan

Min häst är exakt likadan, att så fort han kommer in på banan, så dör han...:( Det handlar mest om han blir spänd, och börjar stå emot mina hjälper. Väldigt spänd blir han, sen är det svårt att försöka rida när hästen mest skyggar för domaren eller bokstäverna.
Men jag försöker bara rida på, jag vet att han är spänd, så inne på banan försöker jag få han avslappnad, att gå på han måste jag också göra ibland, men han blir lätt ännu spändare när man gör så...

Har inga tips åt dig, men det verkar som du inte tävlat så mycket? Orutinerad? Med tiden då han blir mer rutinerad så kanske det blir bättre?


Men det är bara att åka ut så mycket som möjligt, som min mamma säger, träna på att tävla...

Även om jag kämpat i två år nu, så har det inte blivit mycket bättre, idag var han iaf inte rädd för domaren, bara för bokstäverna... Suck, kan han inte bara gå på banan?


PRECIS så är min häst också! även om han varit i det ridhuset förut så är allting (tom. staketet) plötsligt jätte läskigt:eek: :smirk:
 
Sv: "dör" inne på banan

Vet inte om du svarade till mig, men jag svarar till dig ändå!;)

Bra tips, men min häst går oftast väldigt bra på framridningen, tar skänkeln bra, har lite "schwung" i steget, avslappnad och inte spänd.

Jag är självklart jättenoga med att han svarar för mina hjälper, att han tar skänkel och förhållning!

Men det räcker ändå inte att göra så, som jag sa, han är hur fin som helst på framridningen, och så när han kommer in på banan så dör han!

Då spelar det ingen roll vad jag gör på framridningen, det är inte där jag kan påverka honom, bara för att han går fram på framridningen så betyder det inte att han går fram ordentligt på banan!
Det är alltså på banan som det sker, och det är där som problemet måste lösas, tyvärr...:(

Som du säger, man får inte sluta rida för att hästen dummar sig lite, och inte glömma halvhalter!
Min häst blir så jäkla känslig för bromsen iaf på banan, minsta jag rätar upp mig, så stannar han liksom upp i traven.



Aja, det är bara att träna på att tävla, nån gång måste det väl släppa!

*försöker vara optimist, men inte lätt eftersom jag snarare är tvärtom isåfall...*
 
Sv: "dör" inne på banan

jo jag svarade på ditt tror jag;)

min häst är precis likadan, på framridningen kan han nästan vara lite för pigg emellanåt så jag blir tvungen att hålla in honom. men säger detsammma som dej, jag förösker att vara optimist men det är inte så lätt i alla lägen, när man vet att man skulle kunna gjort det dubbelt så bra än vad det gick:crazy:
jaja vi kämpar på:banana:
 
Sv: "dör" inne på banan

Vet inte om du svarade till mig, men jag svarar till dig ändå!;)

Bra tips, men min häst går oftast väldigt bra på framridningen, tar skänkeln bra, har lite "schwung" i steget, avslappnad och inte spänd.

Jag är självklart jättenoga med att han svarar för mina hjälper, att han tar skänkel och förhållning!

Men det räcker ändå inte att göra så, som jag sa, han är hur fin som helst på framridningen, och så när han kommer in på banan så dör han!

Då spelar det ingen roll vad jag gör på framridningen, det är inte där jag kan påverka honom, bara för att han går fram på framridningen så betyder det inte att han går fram ordentligt på banan!
Det är alltså på banan som det sker, och det är där som problemet måste lösas, tyvärr...:(

Som du säger, man får inte sluta rida för att hästen dummar sig lite, och inte glömma halvhalter!
Min häst blir så jäkla känslig för bromsen iaf på banan, minsta jag rätar upp mig, så stannar han liksom upp i traven.



Aja, det är bara att träna på att tävla, nån gång måste det väl släppa!

*försöker vara optimist, men inte lätt eftersom jag snarare är tvärtom isåfall...*


Jag har funderat på en grej jag tycker borde fungera super. Anmäl dig till en lokal tävling där det inte kommer så mycket folk, be att få starta utan tävlan och ta med dig spöet in och rid ritten (om dom protesterar säj att dommaren inte ens behöver sätta poäng) så prövar du med spöet där inne. Då borde han svara på hälperna. kan ju vara värt ett försök?
 
Sv: "dör" inne på banan

Jag har faktiskt funderat på att göra det, men främst då han var så himla jobbig, då han inte ens gick i närheten av domaren, då var jag ganska chanslös...:crazy:

Nu menar jag inte att jag behöver ett spö för att piska upp honom, utan jag menar att om han inte lyssnar på skänkeln, går emot skänkeln så petar jag med spöt.

Nu blir det inte ut så mycket dressyr, han är ju en hopponny egentligen , men när man rider mer och mer fältävlan så är det ju en fördel om dom kan gå ordentligt på en dressyrbana!

Så det är nog värt ett försök!:)
 
Sv: "dör" inne på banan

Men jag svarade ju inte till dig, jag svarade till Cashmir!;)

Mm, eller hur! Dom går så jäkla bra hemma, dom är som en dröm, man hoppas, att kanske denna gången så är han inte rädd för domaren/han blir jättespänd. Men det är samma visa varje gång, inte lätt att vara optimist då!:(

Det är tråkigt, då man vet att dom kan hundra gånger bättre, än vad dom visar på tävling!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "dör" inne på banan

Hur ofta tävlar du? Fler än en klass/dag?
Vilken nivå?

Nu för tiden är det ju tillåtet att rida med spö på banan. Man blir utesluten, men FÅR rida klart banan och ändå få bedömning. Tror du det kan hjälpa, så kanske du kan testa det nångång?

Sen sitter det oftast i ryttarens huvud när det hänt några gånger.
Försök fokusera på att det ska gå bra. Tänk på hur hästen är hemma och försök få fram det.
Du behöver inte rida korrekt hela tiden, målet är ju att få fram hästen, så då gör det inget om du gör något "fel" om det behövs.

Min häst var väldigt spänd de första gångerna jag tävlade dressyr. Eller inte första gången, men sen startade jag två klasser en gång och efter det blev hon hur spänd som helst. Tror det beror på att hon helt enkelt inte klarar mer än en klass/gång ännu.
Nu har jag tävlat några gånger och det går superbra :D

Slappna av och rid som du brukar.
 
Sv: "dör" inne på banan

Nu har jag i ren protest efteranmält mej till en lokal LB:1 i helgen, ska starta utom tävlan och ha med SPÖET inne på banan. Om inte detta fungerar vad tusan gör man då?

/Hon som tävlade idag på en häst som bara gick och bromsade genom hela programmet
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 453
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 797
Senast: Unafraid
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 628
Senast: Lager
·
Dressyr Hej! Jag har en d-ponny som jag har haft i en månad nu. Problemet är att han lägger av och "dör" inne på banan... På framridningen är...
Svar
1
· Visningar
908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp