"dör" inne på banan

Sv: "dör" inne på banan

okej tack :) har tyvärr fått olika uppfattningar på det där med att använda spö, visa slår sina hästar väldigt hårt när de bara säger att de "petar" på dem. vilket tyvärr är väldigt synd. Bra att det hjälpte i alla fall ;)

Tror du verkligen att dommaren skulle tillåta att någon slog sin ponny inne på banan ens en gång? ...
 
Sv: "dör" inne på banan

Usch säg inte så , jag har fortfarande mina förhoppningar att min unghäst ska vakna till liv och få lite vilja inne på banan , just nu blir han så okoncentrerad och lat så jag nästan gråter. Men ja det kan ju säkert variera. Ja om det är som du säger så får man kanske göra något som hästen tycker är roligare.
 
Sv: "dör" inne på banan

Det är väl olika till häst till häst också, din kanske ändrar på sig?:)

Min häst är också sån att han tröttnar väldigt fort på saker och ting, om man rider för mycket dressyr så är han väldigt... vad ska man säga, ofokuserad, och vill inte jobba. Så lagom bäst!:D

Men det kanske blir bättre om jag bara tävlar dressyr ytterst sällan, kanske en tävling varannan månad eller så? Kanske blir för mycket för honom annars? *försöker desperat komma på nånting iaf*:angel:;)
 
Sv: "dör" inne på banan

jag vet inte, skulle inte tro de. på klubbtävlingar säger dom inte till allt förofta inte där ja bor. tyvärr. dömer inte alla över en kam, undrade bara. så därför frågade ja.
 
Sv: "dör" inne på banan

Jag har haft samma problem men nu börjar det släppa. Jag gick och trodde att hon kanske inte vill tävla, men ibland gick det ju bra så bra...

Ja, vi slutade tävla och tränade ca 2 dagar i veckan för tränare och sedan fick vi hemläxor att göra hemma. Tränaren sa att det inte är någon idé att tävla under den här omprogrameringen, "det gynnar kanske ditt psyke för tävling men det gynnar inte ekipaget tillsammans". Efter ett halvår tyckte både jag och tränare att det var dags, jag startade en LB och en LA och åkte dit helt utan förväntningar. Jag startade först i klasserna - bra tänkte jag, då kan man åka hem direkt. Men självklart efter starterna så måste jag väääänta eftersom jag låg i ledningen och vi vann båda klasserna :bump:

Vad var det då för problem vi hade innan? Det var lösgjordheten. Pollan var varken lösgjord fysiskt eller psykiskt, då gick hon inte fram. Vi luskade också ut att hon var känslig för underlag, för hårt underlag är ingen hit då bromsade hon lite också.

Då var lösgjordhet för mig - a... eh. hästen går snyggt och jobbar rätt
Nu - Hästen gör allt för mig

Därför kan alla hästar tävla, så länge de är lösgjorda i kropp och själ.
 
Sv: "dör" inne på banan

Du det ligger nog verkligen något i det där! Cash bjuder inte alltid helt in i handen och är inte helt lösgjord, spänningarna finns där även på träning men då märks det inte så tydligt. Vi ska starta en LA:P1 igen nu i helgen och efter det ska jag ta en paus och träna, träna, träna!
 
Sv: "dör" inne på banan

Det låter bra. :D det är väldigt givande

Om du är intresserad hur jag rider för att få henne lösgjord så hon går fram för skänkeln så kan du läsa i hur värmer ni upp tråden på dressyr
 
Senast ändrad:
Sv: "dör" inne på banan

lösgjordheten verkar vara en sån här evighetssak som man tränar på hela livet :rofl: men den har många steg.

Så fort jag börjar rida mesigt och letar känsla så tar hon vara på det, men när hon är lösgjord så väller hon upp framför mig och jag känner vilken svikt hon får i hela kroppen (lite matiné känsla) så då har jag fått tillåtelse från tränaren att glida lite i strömmen :love: men abolut inte annars. Målet är väll att förkorta tiden till att hon blir helt lösgjord. Fast det är ju bra, vad ska man annars rida för om hästen redan är klar när man hoppat upp:D

Nu har hon blivit lugnare i alla situationer tack vare träning, hon accepterar också arbete på alla platser(uteritter, äng vid trafikerad väg) snabbare.

hm, jag bara babblar på. Det jag vill säga är att man inte ska lägga hjälmen på hyllan utan man ska lösa problemet
 
Sv: "dör" inne på banan

Skriv mer, mer! :) Det är mycket givande att läsa! Blir dessutom riktigt motiverad över att du lyckats få bort handbromsen - det är alltså inte omöjligt (som det känns ibland...:smirk: )
 
Sv: "dör" inne på banan

Skriv mer, mer! :) Det är mycket givande att läsa! Blir dessutom riktigt motiverad över att du lyckats få bort handbromsen - det är alltså inte omöjligt (som det känns ibland...:smirk: )

:rofl: ok

Men jag har inte lyckets 100% i tävlingsammanhang - men jag behöver däremot inte sitta och hacka med skänkeln som jag gjorde förut (det var så fult:mad: ) Varför jag inte har lyckats är först och främst för jag själv slutar rida och då tar hon tillfället i akt.

Hur känns din häst när du rider fram?
 
Sv: "dör" inne på banan

Om det är framridning utomhus brukar han kännas rätt fin, ungefär som på träning men lite tittigare. Inga problem med bjudning, går fram bra men svarar inte alltid till 100 % för skänkeln (det kanske är här vi ska börja ta itu med problemen)
Är det däremot framridning inomhus :love: Där går han klockrent! Brukar kännas mycket bättre där än på träningarna hemma, han "växer" och kommer ofta igång riktigt härligt!

:angel: Nu verkar du superduktig så nu tar vi hela alltihopet på en gång så kanske du kan komma med råd :o

Tävling innomhus: Oftas inga större problem med att han inte bjuder faktiskt, är lite tittig i början av säsongen men sen löser det sig. Att han blir spänd och tittig brukar oftast ha att göra med att han inte har en ärlig bjudning fram till bettet.

Tävling utomhus: Spelar ingen roll om jag red fram ute eller inne, han lägger i handbromsen inne på banan ändå. Får aldrig ett bra stöd i munnen när han inte går av sig själv och JAG får kämpa för varje steg, mellangångarterna sitter aldrig som de ska. I första klassen brukar det inte vara JÄTTEproblem med bjudningen men vet att han kan så himla mycket bättre :crazy: Andra klassen blir oftast katastrof. Inte poängmässigt sätt, får oftast (i mitt tycke) mer poäng än det var värt, men det kanske är för att jag vet att han kan så otroligt mycket mer ... :(


Men det är inte katastrof alltid :p Ibland sitter det mesta där det ska och jag är bara så NÖJD :love: Grejen är väl den att det händer var 5:te tävling max :o
 
Senast ändrad:
Sv: "dör" inne på banan

Tävling innomhus: Oftas inga större problem med att han inte bjuder faktiskt, är lite tittig i början av säsongen men sen löser det sig. Att han blir spänd och tittig brukar oftast ha att göra med att han inte har en ärlig bjudning fram till bettet.

Tävling utomhus: Får aldrig ett bra stöd i munnen när han inte går av sig själv och JAG får kämpa för varje steg, mellangångarterna sitter aldrig som de ska.

:rofl: mja superduktig... Nu vet jag hur mycket jag inte vet när jag började med det här.

Det där med resultaten har jag också fått. Det har funnits vissa fall där det känts som om jag slitit som ett vilddjur :o för att få fram henne men endå har poängen varit väldigt hyfsade på alla bedömningsfaser. Tydligen syns inte den dåliga framåtbjudningen - det kan man ju ta som lite positivt då, i tävlingssammanhang. ;)

MEN det är inte positivt även om jag vill se det så. Något som är positivt är när dommaren skriver: lösgjord häst med god energi, eller något liknande. Det är ju hit vi vill komma.

______________________
Hör gör vi då?
Vad jag har märkt så är det här grunden för alla hästar, det funkar också på alla hästar (som jag har ridit).

Självklart har exteriören lite med saken att göra - till exempel om hästen har bred hals (som min) då är det väääldigt lätt att hon tar till underhalsen utan att jag lägger märke till det. Men nu är det mestadels bakkärran vi ska ha fokus på men det kommer senare.

Vi kan ta det där med framridningen, men först måste jag få fråga lite :p det är intressant att se hur icke lögjorda hästar eagerar, det är mycket som är likt.

Hur skrittar du fram hemma? allt, tempo, form osv.
 
Sv: "dör" inne på banan

Intressant att läsa det du har skrivit, det ligger nog mycket väl nånting i vad du säger!:)

Problemet med min ponny är att blir lätt trött om man rider fram för länge, fast det tar ju en stund att rida igenom han ordentligt, att få honom lösgjord, kan det vara det att jag inte vågar rida fram tillräckligt och det får till följd av att han inte blir lösgjord ordentligt och det går dåligt på banan?

Aja, intressant läsning, ska ta en funderare!:idea:
 
Sv: "dör" inne på banan

Åh vad klokt du skriver! :bow:

Drar igenom litegrann så du har lite mer koll.

Köpte Cash för ett år sedan ganska exakt, då mest tävlad hoppning (hög nivå) och inte speciellt mycket tävlad i dressyr alls.
Kan rakt av säja att sedan jag köpte honom har utvecklingen gått otroligt fort. Det var första gången vi köpte häst på riktigt (haft foderponny 1 år, hjälp till med ponnyer men inget på "riktigt" innan) och var mest ute efter en trevlig "första" häst. Hade inga högre mål med tävlingarna, red div 2 under hösten (fick han på våren) och debuterade i några LA:1. Höll mej runt 60-65 % i Lb-La.
Sen gick vintern och vi tränade och tränade :) Det hände mycket och framför allt jag lärde mej mycket mycket mer. Nu har vi i vår ridit Lagtävlansprogrammet några gånger (64 % som bäst) och startat några LA:P1, Åkt på regionala meeting och vi brukar vara med i leken även regionalt. Vill,Vill,Vill rida nationella klasser innan ponnytiden är över... har precis fyllt 15 så har tid på mej :) Hoppas jag :crazy:

När jag inte tränar för tränare och alltså själv bestämmer precis hur jag lägger upp passet brukar det bli såhär:
Ridhuset/Storstor ridbana ligger 20 min skritttur bort, skrittar dit på helt långa tyglar. Där framme tar jag tyglarna och rider i en låg, väldigt rund form (näsan får lov att komma in lite i början så länge det är jag som säjer det) Sen rider jag lite öppnor i skritt (han brukar vara lite styv i bogarna, lossnar efter en stund) och gör tusen 10 meters volter överallt :rofl: sen travar jag lite i samma form, arbetstrav gör serpentiner, volter och mkt skritt-trav-skritt-trav igångsättningar. Tar glp ganska direkt då han alltid blir bättre i traven efteråt, galopp i lite friskare tempo än arbetsglp för att få igång en rund glp. Sen är det paus! I mellanskritt, leker lite med öppna, sluta under tiden mest för att få han vaken. Sen tar jag glp igen, övar längning - upptagning - samling - längning som vi jobbar mkt med just nu! En likadan paus efter glpjobbet sen trampar vi lite (mamma hjälper till med spö) och börjar med travjobb, gör öppnor, slutor och försöker få "igång" honom, han har absolut ingen trav att skryta om men den förbättras hela tiden och det känns bra iaf :) Avslutar med att försöka få igång svunget i låg form när jag rider lätt.

Cash har precis fyllt 13 år, har absolut inte dåliga gångarter men "DET" finns inte än. Han är lite överbyggd bak (inte mkt) och ganska lång så optimala förutsättningar har han inte.


Oj vad långt det blev :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: "dör" inne på banan

Det kan handla lite om hur du blir när du kommer in på banan också. Min häst var precis sådär och mycket berodde det på att jag dog helt när jag kom in på banan och glömde allt vad rida hette.

Men med min unghäst får man ju se till att problemet ligger i att hästarna har så mycket annat att tänka på att framåtbjudningen glöms bort, ju mer vana och rutin hästen får ute på banan så tror ja framåtbjudningen kommer att komma smygande



min tränare sa exakt detsamma och jag tror det jag emd:)
 
Sv: "dör" inne på banan

Det var första gången vi köpte häst på riktigt (haft foderponny 1 år, hjälp till med ponnyer men inget på "riktigt" innan) och var mest ute efter en trevlig "första" häst. Hade inga högre mål med tävlingarna, red div 2 under hösten (fick han på våren) och debuterade i några LA:1. Höll mej runt 60-65 % i Lb-La.
Nu har vi i vår ridit Lagtävlansprogrammet några gånger (64 % som bäst) och startat några LA:P1, Åkt på regionala meeting och vi brukar vara med i leken även regionalt. Vill,Vill,Vill rida nationella klasser innan ponnytiden är över... har precis fyllt 15 så har tid på mej :) Hoppas jag :crazy:

Haha. Historien är ganska lik min. Pigg foderponny ett år - letade efter en lugn och snäll häst, köpte ponnyn. Busade runt och hade kul i ett och ett halvt år sedan ville jag börja tävla. Startade mest hoppning - hon tröttnade på det efter vi hade brakat in i en oxer, då ville hon inte längre gå fram i hoppningen. Den tredje tävlingen på bortaplan var dressyr, då skötte hon sig utmärkt och det blev en femtaplats. Men det som hände istället var att hon började smalna av på grund utav klåda. Med tiden gick vi mer och mer över till dressyren men resultaten började variera ganska mycket till de var jämna under 60%. På träning var hon klar för de klasser jag startade, vad gör jag för fel? Det blev tal om att sälja ponnyn men jag kände innerst inne att jag inte ville, jag visste ju att hon kunde. Fick träna för tränaren jag har nu, både tränare och jag var lite blyga i början (hon var nyutbildad och jag letade efter en gnista hopp) men sedan släppte det efter hon hade ridit en gång, då fick jag känna på hur ponnyn kändes som lösgjord :eek: jag smälte :love: Där efter kom omprogrameringen, jag hade ridit henne helt fel helt enkelt men jag tog det som en lättnad.



oj oj... Lite självbiografi här :rofl:

___________________

Åter till uppvärmningen. Jag skrittade som du, hästen fick göra lite som den ville, kolla sig omkring och så, medan jag satt och dagdrömde :p
Men som jag tidigare sagt så får inte jag glida förens hon är lösgjord. Arbetet ska börja redan här. I början av omprogrameringen så skulle jag skritta ganska länge eftersom det är jobbigt med alla nya muskler för ponnyn. Skritten ska vara lös/mjukgjörande men inte jobbig - därför är den viktig. Jag är noga med den till och med när jag leder hästen innan/efter på/avsittning.

Skritten är ju till för att förbereda kroppen för arbete, då måste man också se till att förbereda de ställen som ska förberedas - rygg och bak. Ryggen får vi genom att huvudet är nedanför manken (gärna så långt ned det går) - detta är en underlägsen position. Nu har vi ryggen och då känner vi direkt hur steget går igenom kroppen, får man inte den känslan får man driva på lite - energin ska ju alltid komma bakifrån.

ojoj... måste ta en liten paus, återkommer :)
 
Sv: "dör" inne på banan

Så. Bara för hästen är pigg behöver den inte ha accepterat skänkeln - det är ett annat sätt att komma ifrån den. Gasa eller bromsa. Det kan man kolla lite efter på tävling. Det är ganska många som har hästar som är pigga istället och så böjer dom lite fint i nacken så ryttaren vågar inte göra någonting, då springer den bara mer. Men det behövs samma sak till båda hästarna. Våra visar nervositet genom att bromsa, andra genom att gasa på så sätt slipper de båda arbete, men blir någon av dem lyckligare för det?

Då kan man fastslå att alla hästar är väldigt lika (men olika:p ).

Nu ska jag äta. :)
 
Sv: "dör" inne på banan

Många här har gett bra tips, såsom att tagga upp med halt - kvickt fram igen (tex galopp), att inte ha skrittpauser på lång tygel osv.
Jag har haft många sånna lata o smarta ponnyer :p . det vi gjorde (förutom tidgare nämnt) var att alltid berömma efter ritten! Jag gör det fortfarande, har bara hänt en gång att jag inte klappat efteråt, när jag var fruktansvärt besviken på hästen och vi hade höga krav att få bra poäng för lagets skull. Annars klappar jag alltid, på vem jag än sitter, för att få hästen till att tycka det är roligt och att det är nog inte så hemskt jobbigt ändå.:D Funkade mkt bra ;) , kom internationellt på det sättet.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 462
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 800
Senast: Unafraid
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 630
Senast: Lager
·
Dressyr Hej! Jag har en d-ponny som jag har haft i en månad nu. Problemet är att han lägger av och "dör" inne på banan... På framridningen är...
Svar
1
· Visningar
908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp