"dör" inne på banan

Sv: "dör" inne på banan

När du tävlar, har du med dej din tränare på framridningen? Rider du efter något speciellt "schema" eller gör du olika beroende på hur pållan känns?
 
Sv: "dör" inne på banan

det vi gjorde (förutom tidgare nämnt) var att alltid berömma efter ritten! Jag gör det fortfarande, har bara hänt en gång att jag inte klappat efteråt, när jag var fruktansvärt besviken på hästen och vi hade höga krav att få bra poäng för lagets skull. Annars klappar jag alltid, på vem jag än sitter, för att få hästen till att tycka det är roligt och att det är nog inte så hemskt jobbigt ändå

Klappar du även om det verkligen varit katastrof? Berömma måste jag nog bli bättre på isåf :o Överöser med klappar och beröm om det kännts som en någorlunda bra ritt men annars är jag oftast så himla besviken på honom att det inte blir nåra klappar alls... Känns ju så himla fel att berömma när han verkligen gått in på banan och bara gått som ett ök! :o Iofs har du rätt, hur ska han annars tycka att det roligt...

Ahja, det är iaf något jag har makt att ändra på direkten! :D
 
Sv: "dör" inne på banan

När du tävlar, har du med dej din tränare på framridningen? Rider du efter något speciellt "schema" eller gör du olika beroende på hur pållan känns?

Nej, tränaren följer inte med. Tyvärr. :p

Ja, jag har ett speciellt schema för att få henne lösgjord och därmed framför skänkeln.

____________________

På tävling skrittas hon i ca 20 minuter så hon får vänja sig vid tävlings"andan". Jag sitter upp efter ca 15 min. I skritten gör jag som jag sade tidigare.

Sedan försöker jag skapa ett någolunda tryck i henne med att få bakbenen att gå in lite till under henne (detta har jag slarvat med) Jag ska alltså kunna trycka med skänkeln utan att hon flyger iväg fram eller inte reagerar alls. När hon har reagerat och bakbenen kommit in under går jag över i trav och rider FRAMÅT. Så länge hon inte går framåt så är det ingen idé att börja göra rörelser eftersom det endå inte funkar särskilt bra utan energin från bakbenen. Den tiden jag travar framåt är lite rundare/lägre form så hon får upp ryggen. Jag rider framåt tills jag känner hur hon börjar jobba själv och accepterar min skänkel. Den här tiden är ganska jobbig för mig själv och den tar tid men vilken belöning man får sedan :d det är just det här som är så viktigt, som man inte får slarva med. Skänkeln MÅSTE gå igenom. Nu när hästen går fram själv gör jag tempoväxlingar för att få lite bättre samling samt för att få upp ett tryck. I detta lägger jag även in skänkelvikningar för ytterskänkeln längst långsidorna, samt på diagonalerna. där efter gör jag skrittpaus, sedan tar jag galopp som då går bra eftersom jag har fått henne fram.

_________________

Jag gör inte olika eftersom jag vet att det alltid är samma problem bakom. Om hon är pigg eller lat spelar ingen roll.

MEN nu rider jag tyvärr inte likadant på tävling som på träning, skulle jag göra det så hade vi haft i alla fall +10% utan problem. Detta är ju en vanesak. Jag blir för fin och ger efter för lätt istället för att sätta henne i arbete. Då tar hon chansen och ser sig om och accepterar inte skänkeln, då är skänkeln det enda jag tänker på och så börjar tyglarna bli lite för glappiga och vi är tillbaka på ruta ett. Bättre är då att jag har tagit mig ett stöd på tygeln, sprakar till en gång - fler om det behövs sedan beröm direkt. Skitsamma om det är mitt i ett program, hästen gjorde det jag ville så jag måste berömma.

Det understrukna är det vi inte vill ha därför måste jag rida på det sätt jag har gjort i fet text. Det är den längsta,jobbigaste men viktigaste fasen. Den kommer bli mindre jobbig och ta kortare tid om man är noga med att komma igenom VARJE gång man rider, hästen kommer acceptera och bli lögjord snabbare i både kropp och själv - båda är lika viktiga

Rent känslomässigt, tycker du din häst KÄNNS mer avslappnad och med på noterna från början på framridningen jämfört med hemma?
 
Senast ändrad:
Sv: "dör" inne på banan

Rent känslomässigt, tycker du din häst KÄNNS mer avslappnad och med på noterna från början på framridningen jämfört med hemma?

Om det är framridning innomhus - absolut. Inte vid framridning ute däremot.

Hur ofta rider du ut? Hoppar? Inte rena dressyrpass alltså. Har funderat på om Cash kanske behöver stimuleras mer, men samtidigt blir det bara bråk om vi försöker ge oss iväg på tex. en ny ridväg ute i skogen som vi aldrig vart på förrut. Han är så förbannat tittig!
 
Sv: "dör" inne på banan

Om det är framridning innomhus - absolut. Inte vid framridning ute däremot.

Men han dör på båda?

Hur ofta rider du ut? Hoppar? Inte rena dressyrpass alltså. Har funderat på om Cash kanske behöver stimuleras mer, men samtidigt blir det bara bråk om vi försöker ge oss iväg på tex. en ny ridväg ute i skogen som vi aldrig vart på förrut. Han är så förbannat tittig!

Jag rider aldrig i ridhus eller i paddock numera förutom träning för tränare. Men jag måste börja söka mig till det i alla fall 1 till gång i veckan förutom träningarna då. Vi hoppar bara terränghinder just nu, jag är lite feg för vanlig banhoppning med henne plus att det är tråkigt :p men jag ska faktiskt träna hoppning på lördag :crazy: Kan du inte leda honom på det nya vägarna, efter dom har gått där 1-2 gånger brukar de bli snälla sen:idea:
 
Sv: "dör" inne på banan

Men han dör på båda?

På framridningen dör han aldrig? ;)

Jo jag skulle ju kunna leda honom där... men är nog alldeles för lat för det :angel: Nejdå :rofl: Har faktiskt testat det, det funkade inge vidare då han aldrig är tittig så fort matte står brevid, nå det spelar ingen roll hur många gånger jag leder honom den vägen, när jag sitter upp är det lika läskigt! (Och du får ju tänka på att en gren på marken kan ju faktiskt ha flyttat på sig en halvmeter och då är den ju livsfarlig igen) Visste du föresten att stubbar äter ponnyer? Det har jag då fått klarlagt för mig iaf :crazy: :rofl: Nej men jag menar att så fort någonting är ändrat minsta lilla blir han skrajsen.

Åh just det jag såg dina bilder när ni hoppar terränghinder! Det var annat än mina vackra bildäck/trälådor ute på ängen :angel:

Vad tror du är bäst inför lördag föresten. Att rida fram ganska lång tid men jobba ordentligt så han blir lösgjord och mjuk eller rida fram lite kortare och hoppas att han har lite mera energi kvar? Jag tappar ju poäng både om han inte är tillräkligt mjuk eller om han inte bjuder.

Hur lång tid brukar du rida fram för tävling?
 
Sv: "dör" inne på banan

Men han dör på båda?

På framridningen dör han aldrig? ;)

Jo jag skulle ju kunna leda honom där... men är nog alldeles för lat för det :angel: Nejdå :rofl: Har faktiskt testat det, det funkade inge vidare då han aldrig är tittig så fort matte står brevid, nå det spelar ingen roll hur många gånger jag leder honom den vägen, när jag sitter upp är det lika läskigt! (Och du får ju tänka på att en gren på marken kan ju faktiskt ha flyttat på sig en halvmeter och då är den ju livsfarlig igen) Visste du föresten att stubbar äter ponnyer? Det har jag då fått klarlagt för mig iaf :crazy: :rofl: Nej men jag menar att så fort någonting är ändrat minsta lilla blir han skrajsen.

Åh just det jag såg dina bilder när ni hoppar terränghinder! Det var annat än mina vackra bildäck/trälådor ute på ängen :angel:

Vad tror du är bäst inför lördag föresten. Att rida fram ganska lång tid men jobba ordentligt så han blir lösgjord och mjuk eller rida fram lite kortare och hoppas att han har lite mera energi kvar? Jag tappar ju poäng både om han inte är tillräkligt mjuk eller om han inte bjuder.

Hur lång tid brukar du rida fram för tävling?

Vi ska filma på lördag, och går det inte rent ut sagt åt helvete så kan jag försöka lägga in filmen här eller pm:a den till dig? Måste dock kila ner på stan och köpa en sladd mellan datorn och kameran så det blir lite kvalite på filmen, annars är det ingen ide!
 
Sv: "dör" inne på banan

Klappar du även om det verkligen varit katastrof? Berömma måste jag nog bli bättre på isåf :o Överöser med klappar och beröm om det kännts som en någorlunda bra ritt men annars är jag oftast så himla besviken på honom att det inte blir nåra klappar alls... Känns ju så himla fel att berömma när han verkligen gått in på banan och bara gått som ett ök! :o Iofs har du rätt, hur ska han annars tycka att det roligt...

Ahja, det är iaf något jag har makt att ändra på direkten! :D

Nej, jag överröser dom inte med beröm, men de får alltid minst 3-5 klappar kankse :D , har de gått bra får de betydligt många fler. Jag tänker att hästen alltid har gjort något bra under ritten, om så bara en övergång ner :p . Det tar lite tid innan man får resultat, men har funkat änsålänge :)
 
Senast ändrad:
Sv: "dör" inne på banan

På framridningen dör han aldrig? ;)

Jag tänkte på banan inne och ute, om har har den döende tendensen på båda delarna.

Visste du föresten att stubbar äter ponnyer? Det har jag då fått klarlagt för mig iaf :crazy: :rofl: Nej men jag menar att så fort någonting är ändrat minsta lilla blir han skrajsen.
Åh just det jag såg dina bilder när ni hoppar terränghinder! Det var annat än mina vackra bildäck/trälådor ute på ängen :angel:

Nej, stubbar visste jag inte men däremot stenar :crazy: :rofl:
Vi har terrängbanan mitt utanför dörren :love: har varit EM-kval där för ponny en gång i tiden men den börjar se förjävlig ut. Inte så konstigt, kommunen kan inte bestäma sig om anläggningen ska flytta eller inte så vi vet inte om man ska lägga ner energi för att få den fin igen.

Vad tror du är bäst inför lördag föresten. Att rida fram ganska lång tid men jobba ordentligt så han blir lösgjord och mjuk eller rida fram lite kortare och hoppas att han har lite mera energi kvar? Jag tappar ju poäng både om han inte är tillräkligt mjuk eller om han inte bjuder.

Det här med att tro hästen inte har någon energi kvar. Man kan jämföra lite med när vi är ute och springer, först går det bra eftersom man har energi, sedan börjar man bli trött och vill bara stanna, men efter det så börjar man gå in i någon sorts "trans". Det är här, i transen man släpper de spänningar man inte behöver för att springa och jobber endast med de muskler som krävs för uppgiften, man har hittat tempot och det enda man gör är att springa på - man vill inte sakta ned för då förlorar man den här fokusen man har fått in.

Samma sak är det med min ponny och mig själv när jag rider. Först har jag energi för att hela tiden driva framåt och hon har energi för att springa på och leta lite utvägar, sedan blir jag trött likaså hon (brukar vara när man har fått upp flåset lite) men om jag istället pressar mig till att fortsätta tills hon släpper och går in i sin "trans" så kommar jag nästan samtidigt in i den och jag orkar fortsätta jobba henne men jag behöver inte samma intensiva drivning framåt eftersom hon nu vill gå fram med lite egen energi.

Jag har läst någon stans om en undersökning på tävlingshästar om hur trötta de blir på tävling. De visade att hästarna inte ens fick mjölksyra. Men nu eftersom du är i början här så kommer din häst bli trött efter ett tag, ja. Men om man fortsätter... etc

Tjoho vad jag pratar :p
Sååå det jag tycker är alltså att du ska rida fram ordentligt för att skapa förutsättningar för er själva, det enda som kan hända är att du själv blir för trött, men du måste också träna upp det här så se det positivt :D

Vi ska filma på lördag, och går det inte rent ut sagt åt helvete så kan jag försöka lägga in filmen här eller pm:a den till dig? Måste dock kila ner på stan och köpa en sladd mellan datorn och kameran så det blir lite kvalite på filmen, annars är det ingen ide!

Nu tror jag din tränare har mest pli på er, men visst vore det kul att se :) du får bestäma själv hur du vill göra ang PM
 
Senast ändrad:
Sv: "dör" inne på banan

Tillägg. Jag rider fram ca 60 minuter men jag blir lurad utav hennes lugn så jag tror hon är lösgjord. :rofl: Träning ger färdighet.

En sak till. Jag tror att du som så många andra rider annorlunda på tävling än hemma. Så förslaget att man ska tävla så mycket som det är möjligt är ett bra förslag, inte minst för vårt egna psyke.
 
Sv: "dör" inne på banan

Åh va häftigt att ha en sån terrängbana utanför:love: Hur höga är hindren? (utsvävning i tråden men det är ändå mest du och jag som håller till här så :angel: )

Jag brukar rida fram ganska lång tid, eller ja, leder honom i 15 minuter runt på tävlingsplatsen, skrittar på lång tygel 5 min inne på framridningen och sen kör vi som en vanligt ridpass (det jag beskrev innan) fast lite kortare i varje moment.

Vi filmar så får jag se om jag skickar den det är alltid kul att höra olika åsikter!

Nej, stubbar visste jag inte men däremot stenar
Jajjamen dom med :angel:



Har upptäckt att det verkligen inte har den minsta lilla betydelse om jag rider med eller utan sporrar på träning (rider aldrig ut med) så har kört utan ett tag. Det borde väl bara positivt inför tävlingar? :D

Wiee vad taggad jag är inför lördag :bump:

När ska du tävla nästa gång då?? :)
 
Sv: "dör" inne på banan

9/6. Ska starta två klasser. Kommer inte ihåg om det var La.2 eller FEI inledande.:crazy: Men La.p1 ska jag vara med i alla fall :)
 
Sv: "dör" inne på banan

DET ÄR INNE DET ÄR INNE DET ÄR INNE DET ÄR INNE DET ÄR I RIDHUUS!!!!!

Hehe hej jag har damp.

fatta vad glad jag blev, hade inte läst ryttarmedd. först idag!!! :)

Frågan är bara hur spänd och tittig han kommer bli men... oavsett hur mycket han skyggar är det bättre än att han bara bromsar :p
 
Sv: "dör" inne på banan

kl

Ska tävla dressyr om två veckor, ska tänka på alla bra tips som finns i den här tråden!:) Tack för dom, eller vad man ska säga...;)


Som tur är så går det ute, och inte i ridhus! *pustar ut* :D
 
Sv: "dör" inne på banan

Näjj, inne i ridhus så måste han bara kolla på allting, på läktaren, stirrar sig blind på domaren, är så jäkla spänd att han inte kan gå fram...

Ute så har han åtminstonde lite framåtbjundning, då är det istället "schwunget" i steget som försvinner, men som sagt, han går fram iaf...:D Går alltid hyfsat iaf när vi tävlar ute, där han han inte lika mycket att stirra på iaf.
( ja, han är en tönt som är "rädd" för allting...)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 453
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 797
Senast: Unafraid
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 628
Senast: Lager
·
Dressyr Hej! Jag har en d-ponny som jag har haft i en månad nu. Problemet är att han lägger av och "dör" inne på banan... På framridningen är...
Svar
1
· Visningar
908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp