"dör" inne på banan

Sv: "dör" inne på banan

Det gick inte bra alls :smirk:

Han var rätt pigg (eller ja, gjorde iaf det han skulle utan att jag behövde jobba som ett djur) men han gick inte fram till handen ordentligt så hade kasst stöd, vilket gjorde att jag inte riktigt fick ihop honom och det vart lite vingligt och halvdant. Ganska grova missar (mycket tjafs i en öppna) + en felridning (mattes fel iofs, gjorde en ökning i glp vid ett av bytena :angel: ) Det hela spektaklet slutade på 57,4 % i LA:P1 :rofl:

Fick kommentarer att jag hade en fin sits och red harmoniskt iaf! :bump:

Men nu ska vi inte tävla förns ett meeting (LA:P1, LA:P1, LA:P2) om 5-6 veckor nåt och tills dess ska vi bara träna och se om vi kan få ordning på lite grejer. Känns som ingen idé att tävla när det bara krånglar ändå :o
 
Sv: "dör" inne på banan

Precis som vi människor har olika förutsättningar att "uppträda inför publik" så är jag övertygad att hästarna har det lika. Alla är inte gjorda för att uppträda/tävla. Har din häst fått gått Clear round på dressyrbanan- utan en massa krav på det ena och det andra utan "bara" få, precis som hoppkompisarna gå sina hinder/volter med en positiv ryttare som lotsar hästen runt i övningarna. Oftast är prestationen och inte resultatet/procenten som är viktigast. Om din ponny eller häst inte "funkar" på tävling så prova att; byta ryttare- är samma problem kvar? , gå ner en klass- folkrace och formel ett kräver olika styrka på bilen, djuren känner när vi är missnöjda med deras prestation och en klapp som inte är från hjärtat är inte mycket värd. Ut och rid programträningar. Lär din häst att söka och gilla diagonallinjer- hopphästen ska suga mot hinder och dressyrhästen har diagonalerna. Träna programdelar ofta och lämna spöt i stallet och sporrarna behöver inte alltid vara på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "dör" inne på banan

Det är det som är så konstigt. Det syns inte att de har noll framåtbjudning :rofl: Det bör vara positivt.

Jag tror du kommer tjäna på att träna ett tag. Det är väldigt nyttigt.

Hur gör du när han är pigg då?
 
Sv: "dör" inne på banan

Nej kan inte ha synts, inga kommentarer om bjudningen heller :angel: :rofl:

Han kändes helt ok i collectingringen, ganska framåt och ett härligt stöd :love: Sen kom vi in på banan och eftersom det var finalen i div 1 lag (vi tävlade ej i lag) så var det väldigt mycket publik där. Han vart lite spänd och tittig och då slutade matte rida :angel: Poff så var stödet borta och kvar en lång slapp häst som lufsade runt programmet. Då försvann energin och den hittade jag inte förns sista uppridningen :o

Jahja! Nu ska vi träna och träna så får vi se hur det blir. Några speciella tips för att förbättra rörlighet och muskler förrutom de vanliga?
 
Sv: "dör" inne på banan

återkommer kanske med tips. kommer inte på något nu.

Kan du inte skicka filmen endå. Så jag kan jämföra våra hästars reaktioner
 
Sv: "dör" inne på banan

Har inte köpt den där förbaskade sladden mellan kameran och datorn än, och no way att jag skickar den från i lördags :rofl: Men kan skicka nå andra filmer där han går och bromsar. Så fort jag fått ordning på allt dvs :p
 
Sv: "dör" inne på banan

Nu har det gett resultat. Red fram med massor utav stäm av-och-bättra på-tempoväxlingar. Jag satt och tänkte på vad Helgestrand sa på sin clinic - "bakben, bakben, bakben - tempoväxling så det blir kul" samt "Rid inte för personerna på läktaren, rid efter din känsla"
Sedan testade jag Victoives tips om beröm så det gjorde jag också massor - även under programet:angel:.

27 grader ute och betydligt varmare i ridhuset men ponnyn hade framåtbjudning hela vägen :love: dock var jag lite tillbaka då och gjorde några missar. Men ponnyn var en ängel, det kändes som om hon tyckte om det faktiskt:love:

Om själva resultatet kan du läsa i dressyrgnägg.
 
Sv: "dör" inne på banan

haha . shit jag skulle gärna vilja hjälpa till men eftersom min häst är VÄÄÄÄLDIGT speciell (minnie me om ni har sett henne på tävlingar...) så kan jag inte förklara ngnting (= hihi godnatt!
 
Sv: "dör" inne på banan

Lektra, hur går det för dej och din häst på tävlingsbanorna nu? Syftar på det döende fenomenet :crazy::D
 
Sv: "dör" inne på banan

Det gick som sagt super sisst jag tävlade. Jag ska till nääs nu i helgen och vi har aldrig varit där så det blir spännande med en ny bana hur hon kommer reagera.

Nu är det mer jag som har problem med att rida likadant oavsett det är träning eller tävling - alla vet nog vad jag menar :p
 
Sv: "dör" inne på banan

jo min häst e lite knepig. på framridningen inför en tävling är han hur fin som helst, men så fort vi kommer in i ridhuset (collectingring, banan) så bara "dör" han! har tappar formen och bjudningen totalt, slutar att koncentrera sig på mig och man m¨åste verkligen skänkla honom hela tiden. så idag började jag att fundera om det är jag som "slutar rida", men jag känner mig hur lugn som helst och jag är inte ens nervös, jag kke är jätte nervös egentligen men bara det att jag inte vet om det? eller kan det vara så att min pålle inte är någon tävlingshäst? han har bara tävlat 5 ggr i hela sitt liv, så vad tror ni, är jag för hård på min älskling?

tips på hur jag ska få honom att gå fram ordentligt även inne på banan??

Usch vad det är jobbigt.. En ponny som jag rider är väldigt pigg i och het i galoppen i skogen, även när man tränar i paddocken. Men på tävling blir hon slö, och vill inte alls :O Hon brukar aldrig sparka lr så, men på tävling om man tar lite med spöet sparkar hon nästan sönder staketet :smirk::mad:
 
Sv: "dör" inne på banan

tagga upp hästen på framridning. halt & fram direkt när du lägger till skänkel, du skall INTE behöva sparka. Utan ett lätt & fin skänkel & h*n ska gå fram. Om inte, på med spöt ordentligt en gång. sen upprepa (halt & fram igen) Innan du ska in på banan, låt INTE hästen få långa tyglar då kan det bli "jaha, då var jag färdig :cool: ) vilket hästen inte ska tänka. Utan jobba den i form & flytta den fram & tillbaka. halt & fram igen. visa att du bestämmer helt enkelt.

Lycka till

Håller med till hundra procent ! Jag har en ganska lat ponny, som ALLTID "dör" inne på banan ! Jag är själv ganska lugn och gillar inte att "stressa" upp mig och det smittar ju av sig på hästen :smirk: Men en gång testade vi med att en annan tjej tävlade på min ponny ( tjejen är ganska ättrig och energisk i sin ridning ) och då gick det super ! Så felet låg egentligen lite hos mig :crazy: Nu går det jättebra, men i början tänkte jag att ; "Usch ! måste jag vara arg på hästen hela tiden, det blir ju inte roligt " Men tänk istället att det här ska bli skitskoj ! ser säkert lite småroligt ut , när man sitter och småler, medan man taggar upp hästen till hundra :D Men det funkade på min häst :banana:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 450
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 797
Senast: Unafraid
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 628
Senast: Lager
·
Dressyr Hej! Jag har en d-ponny som jag har haft i en månad nu. Problemet är att han lägger av och "dör" inne på banan... På framridningen är...
Svar
1
· Visningar
908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp