Bukefalos 28 år!

Dopingskandalen

Sv: Dopingskandalen

Tack för komplimangen, när man är så snurrig som jag är, tror man att folk tror att man inte har nån hjärna alls...
 
Sv: Dopingskandalen

Jag tycker att det är mycket osportsligt att slänga ur sig något sådant när man själv är landslagsryttare och det gäller en annan landslagsryttare. :mad: Hur skulle reportern veta annars om hon inte sagt något? Skitenkelt att kolla resultaten från den aktuella tävlingen ju!

Nä jag tycker faktiskt att en ordentlig ursäkt är på sin plats, även om det kanske inte var genomtänkt så måste man stå för det man gör och säger.
 
Sv: Dopingskandalen

Jag säger som jag sdagt från början:
Denna soppa skulle varit betydligt trevligare om den drabbade från början gått ut offentligt och förklarat sin syn på saken, direkt.
Då hade saken i princip varit ur världen, och allt frid och fröjd.
 
Sv: Dopingskandalen

Oj, det var klantigt eller vad man nu ska kalla det... :o :o :o

Nu vet ju "alla" vem det är & det blir ännu mera synd om ryttaren som verkar vilja vara anonym. Som många andra så undrar jag varför inte ryttaren gått ut med det hela och gett sin versin redan från början då hon enligt anonyma uttalanden ju är oskyldig.
 
Sv: Dopingskandalen

Jo...precis så reagerade jag när jag läste det. Jag skulle inte vara så glad om jag var i den anklagades kläder. Oavsett vad folk tycker så HAR ryttaren rätt att vara anonym tills det faller en dom och offentliggörs, det är ju upp till den enskilde personen.

Men nu är ju inte ryttaren anonym längre i o med det här...
 
Sv: Dopingskandalen

oj glömde skriva att det var lånad knapp...Jag reagerade också på att det inte var schysst att säga sånt till en reporter...
 
Senast ändrad:
Sv: Dopingskandalen

Fast nu spelar det väl ingen större roll när FEI ändå har namngivit ryttaren på sin hemsida. Om man går in på "Legal", sedan "Horses" och sedan "cases status table" så finns infon där sedan i onsdags.
 
Sv: Dopingskandalen

Men gud! Jag har varit inne där varje dag, men missat det. Jag trodde ju såklart de nya fallen sattes in först eller sist, så när jag inte har sett henne där trodde jag inte det var klart än. Där ser man hur blind man är.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dopingskandalen

Vad är det som pågår. har försökt utläsa från tidigare inlägg. Det enda jag fått fram är att Chopin testades för doping på nybygget? stämmer det och vad händer här näst? vad har ryttare och tränare i sitt försvar?
om doping förekommer skall tuffa åtgärder vidtagas tycker jag just på grund av att visa, att detta fusk tolererar vi inte? om det så behövs så skall åtgärder vidtagas i form av strängare kontroll av boxar, funktonärer under tävling osv. se bara på galoppen vilka årtgärder som gjorts där (efter en rad dopingfall).
när man kommer till tävlingsplatsen får man skriva under ett papper, sedan öppnas boxen av en funktonär (boxen är plomberad med buntband el. hänglås) sedan får man själv inspektera boxen och själv strö ut en vakumförpackad torv eller spånbal. Detta minimerar "ursäkter" och undanflykter vi en ev dopingskandal. då kan de åt minstånde inte skylla på att någon placerat någontingi boxen. sedan är det upp till oss som tränare att se till att ingen obehörig kommer i närheten av boxen innan och efter start. allas eget ansvar vill säga. varför kan det inte fungera på liknande sätt på distansen. Sedan skall man ju självklart inte skyllta med hästens namn på boxdörren det är väll en självklarhet, inte heller ha uppstallningslistor tillgängliga för alla, detta underlättar för ev sabotage.
en tanke från min sida.
 
Sv: Dopingskandalen

Visst bör uppstallningarna ses över så att krubbor är skurade, inga gamla foderrester finns osv. och alla funktionärer och veterinärer som klappar/hanterar hästarna måste vara medvetna om att tvätta händerna och inte använda salvor/medeciner som kan ge utslag på dopingtest (Kaffe, cocacola, mintkarameller, salvor mot munsår mm mm)

Tryggast känner jag mig när hästen bor på en trav/galoppbana eftersom rutinerna är precis sådana du beskriver. Men att bevaka sin häst hela natten före start så att ingen obehörig kommer i närheten det kan inte jag göra. Både jag och groom behöver vår natts sömn (inte utanför boxen utan i en säng) före en lång dags tävling.

Att ha hästens namn och mitt mobilnummer på boxdörren är för mig en säkerhetsåtgärd. Om ngn går förbi och ser att min häst mår dåligt (koliksymptom tex) eller att den försöker ta sig ut så ökar ju chansen att de ringer och säger till!

Medvetet sabotage tror jag är svårt eller omöjligt att skydda sig mot, men rent slarv från stallägare, medtävlande, funktionärer måste kunna tas på allvar till en saklig diskussion. Det KAN vara så hästen fått i sig ett otillåtet preparat. Alla som ropar på total avstängning och liknande, vad säger ni om er egen häst testas positivt och ni vet att ni inte gett den ngt........
 
Sv: Dopingskandalen

Jag hade gått ut med det i media. Det otrevliga i denna historia är att den som råkat ut för det inte har förklarat sig själv utan det mörkas liksom.
Jag vill verkligen inte att det skall vara medvetet så missförstå mig inte jag hoppas att det är ett misstag, verkligen.
Men hade det hänt mig hade jag uttalat mig och talat om hur det skett så gott jag kunnat!
/Cetzy
 
Sv: Dopingskandalen

Håller fullständigt med Cetzy, jag hade DEFINITIVT gått ut med att det var jag direkt och förklarat det hela så som jag trodde det låg till. Visst hade det varit fruktansvärt att bli testad positivt om man vet att man inte gett något dopingklassat, men i detta fallet så sjunker trovärdigheten när de anklagade istället tiger och låtsas som om det regnar. Kanske kan man förklara det med att ryttaren är ung. Sabotage tror jag inte existerar i denna sport med obefintliga prispengar, i motsats till trav och galopp där prispengarna är stora.
 
Sv: Dopingskandalen

Men på nybygget var det väl första gången som det fanns ordentligt med prispengar. Var det inte 10' till vinnaren?
Förvisso går det inte att gämföra med travet eller galoppen. Men för distansen var det en stor summa.
 
Sv: Dopingskandalen

Angående sabotage - man ska aldrig säga aldrig tyvärr :crazy: Efter det här kommer iallafall inte jag lämna min häst obevakad. Känns som om det är något annat än bara slarv, tjejen är rutinerad, går ELITidrottsgymnasiet och visste att det var dopingtest. Medlet som användes är dessutom inget simpelt som coca cola, som man kanske RÅKAR ha på händerna så det är nog givet till hästen medvetet. Så varför skulle hon slarva???? Luktar begraven hund...
 
Senast ändrad:
Sv: Dopingskandalen

Jag hoppas du har fel, för om jag ska tvingas sova vid min hästs box natten innan tävling för att hindra sabotage så kommer inte jag orka rida någon tävling och kan lika gärna lägga ner alltihop med distans. Att man är rutinerad är väl ingen garanti för att man inte kan göra ett misstag, jag tror inte att det är medveten doping det handlar om i det här fallet. Men titta på hoppningens Ludger Berbaum och de andra fallen som var vid OS, de kan man väl minst kalla rutinerade men gjorde ändå en tabbe, det kan alla göra.
 
Sv: Dopingskandalen

håller med neywaz helt. konstigt att detta händer en ryttare som ska tävla så seriöst. rider man på den nivån skall man veta bättre pluss att man inte har råd med dessa "snedsteg" :confused: man är trotts allt en förebild och även ett ansikte utåt för sverige. vilken bild ger det internationellt sett????????? :mad: :mad:
vad hade denna människa för ursäkt då, det skulle jag bra gärna vilja veta? :smirk: :smirk:
 
Sv: Dopingskandalen

Hej,
Man bör hålla i åtanke att de håra reglerna på trav- och galoppbanorna vad gäller bevakning och städning av boxarna INTE i första hand beror på förekomsten av medicinrester. Utan för att man inte ska kunna skylla på det... Det har dock hänt att man inte kunnat förklara ett positivt dopingtest på annat vis än "smitta". I det är fallet är det vad jag förstår inte ett medel som kunnat dammat in el dyl. Det vanligaste är ju trots allt att djurägaren själv gett hästen det otillåtna preparatet. Inom ridsporten är det nog också så att det vanligaste orsaken är okunskap om karenstider.
Att hålla järnkoll på karenstider för de mediciner man behandlar hästen med är nog viktigare än att oroa sig för att behöva sova med hästen i boxen:-)
 
Sv: Dopingskandalen

Det man ska tänka på är att man är ansvarig även om man följt karenstiderna.
T ex pleggar jag min häst på måndagkvällen för att klippa honom, så är det mitt ansvar även om han har rester kvar i dopingprovet som tas på lördagen. Klurigt.
 
Sv: Dopingskandalen

Internationellt sett vet jag inte hur hårt den svenska dopingaffären ses. Jag har studerat domar över andra fei fall och det är förvånanasvärt låga straff faktiskt. En ungersk ryttares häst hade 4!!! dopingpreparat klass 1 (1 mest påverkan 5 lindrig påverkan). denne ryttare fick 2 månaders avstängning och ca 15000 kronor i böter + blev av med placering och prispengar givetvis. det var liknande i andra fall. Är det tillräckligt avskräckande???

Den svenska hästen är långt ifrån den enda som blivit dopingavslöjad av fei i år och på svensk mark har vi ju en ponny vars ägare är avstängd. Så denna dopingskandal är absolut inte den enda inom ridsporten....
 
Sv: Dopingskandalen

Så här hårt, enligt förhandsbeskedet:

"FEI dömer ryttarens målsman till böter och ekipaget diskvalificeras från den tävling
där provet togs. Alla prispengar och eventuella priser ska returneras. Ryttaren var
vid det aktuella tävlingstillfället under 18 år.

Svenska Ridsportförbundet avvaktar FEIs definitiva besked innan ytterligare
kommentarer kan ges."

Kom idag från förbundet.

/Camilla
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 990
Senast: lilstar
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 289
Senast: gulakatten
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 358
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp